Forfatter Emne: Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)  (Læst 11205 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Svar #30 Dato: 26. September 2013 kl: 23:40:57 »
Det er spændende læsning.

Kunne der for dummies, (undertegnede) illustreres og anbefales, det bedste for pengene setup, med generatoren som hovedkilde og mulighed for senere tilkobling af et solcellepanel. Og eventuel landstrøm i indkørslen.

"Volkejeep`n" ser i øjeblikket sådan ud ; og det er nu tiden til at opgradere strømdelen efter endt karrosseriarbejde.

På forhånd Tusind tak!
[attachment=15713]ha4a242c.JPG[/attachment]
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Svar #31 Dato: 27. September 2013 kl: 08:40:42 »
Citat fra: "dennis" post=103688
Det er spændende læsning.

Kunne der for dummies, (undertegnede) illustreres og anbefales, det bedste for pengene setup, med generatoren som hovedkilde og mulighed for senere tilkobling af et solcellepanel. Og eventuel landstrøm i indkørslen.

"Volkejeep`n" ser i øjeblikket sådan ud ; og det er nu tiden til at opgradere strømdelen efter endt karrosseriarbejde.

På forhånd Tusind tak!

Det ser spændende ud, Volkejeepen har da vist tabt sig lidt siden jeg sidst så den holde nede hos Niels Erik  :lol:

Jeg ved at Kim (porteren) har en masse erfaring at øse ud af hvad strøm angår. Jeg har lært et par ting med vores setup:
  • * hvis du laver det fra bunden (og det gør du) så gør det ordentligt fra starten - hellere vente lidt med en del, hvis pengene mangler, fremfor at tage den næstbedste løsning
  • * hvis du vælger et solpanel (som fx. det fra matronics som både KH, porteren og jeg selv har) så bør du investere i en ordentlig laderegulator, end den som følger med
  • * vælg et ordentligt batteri fra starten, jeg er endt med at få et Exide Gel 1300 - ligesom både porteren og Mary. Det er dyrt, men det er noget med noget gods i. Man kan sikkert også klare sig med mindre, afhængig af ens behov. Vi har et køleskab som kun kører på strøm, det vil selvfølgelig være anderledes hvis man kan køre på gas også. Hvis man har adgang til landstrøm, er det måske heller ikke nødvendigt med et stort batteri. Men det er der jo ikke når man er på fisketur i Sverige eller hvor man nu tager hen.
  • * Hvis du ikke har et skillerelæ i forvejen, så er det som Porteren anbefaler (septor 1275) sikker rigtig godt, da det prioriterer batterierne, afhængig af hvor strømmen kommer fra.
  • * sidst men ikke mindst kan anbefales El om bord. Jeg har læst den som godnatlæsning, og er blevet 90% klogere på el, end jeg var før!  :silly:


Egentlig er alt det ovenstående lidt et rip-off af hvad Kim har skrevet om på sin egen tråd, og på den om solpaneler. Men, det er erfaringer jeg også har måtte gøre mig gradvist (det meste mælk bliver surt, og osten bliver flydende når der ikke er strøm på køleskabet i 38 graders varme), da jeg oprindeligt startede ud med to seriekoblede startbatterier som forbrug, et gammelt absorptionskøleskab, et gammel skillerelæ, og matronics' laderegulator. Det hele er skiftet ud (på nær laderegulatoren som bliver købt idag og skillerelæet som jeg måske venter med).

Hvis du gerne vil se hvordan vores setup er skruet sammen, viser jeg gerne frem når jeg kommer forbi Fyn næste gang. :)
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Svar #32 Dato: 27. September 2013 kl: 09:09:35 »
Til en anden gang fandt jeg i øvrigt denne vejledning i fejlsøgning. Godt nok vedr. Landrover...men alligevel ;)


[attachment=15721]h0d3674f.pdf[/attachment]

Jeg fandt pdf'en her: http://horsevad.dk/landrover/Fejlfinding_paa_generator_batterier_og_ladesystem.pdf
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Svar #33 Dato: 27. September 2013 kl: 12:48:04 »
@Dennis.

Jeg kan varmt tilslutte mig Hans Lars opsummering og kun tilføje, at rådgivning forudsætter mere viden om, hvad du forventer, at dit system skal kunne:

Hvor meget skal drives af dit system? Hvor længe har du brug for at være uafhængig af landstrøm eller generatorladning og meget andet.

Måske har du endnu ikke overvejet dette, men afdækning af behov og forventninger, er efter min mening, det første og vigtigste skridt, til at få et tilfredsstillende system.

Hvad angår optimering af ladning via generatoren, er der flere herinde, der har en meget større teoretisk og ikke mindst professionel praktisk viden om emnet, end jeg har.

Jeg er bare en glad amatør, der med baggrund i en faglig uddannelse som finmekaniker, har sat mig en del ind i, hvordan et tokredssystem til både, og senest til biler fungerer, og hvilket dejligt og kostbart isenkram, der får det til at fungere optimalt. :P
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Re:Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Svar #34 Dato: 27. September 2013 kl: 14:26:02 »

Så er der købt guld til installation i vores syncro.

Fik en god forklaring på hvad hele det her elhurlumhej og strømproblemer har handlet om. Kan kun anbefale folk der skal lave forbrugsbatteri-løsning i deres t3, at tage forbi Kjøller og tale med Willy!

Mere følger senere. ;)
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Svar #35 Dato: 27. September 2013 kl: 15:10:57 »
Nååå...Hans. Du kunne ikke nære dig. Du måtte have den Septor. ;)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Svar #36 Dato: 27. September 2013 kl: 16:11:05 »
Skylder lige at bemærke at vort forbrugsbatteri er et Exide på 115 amp.
Kan ikke huske hvad det hedder, men det er testet som det bedste af Dansk Camping Union.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Re:Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Svar #37 Dato: 30. September 2013 kl: 12:39:14 »

Burde der ikke sidde en møtrik på den nederste bolt som holder generatorarmen?
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk