Forfatter Emne: Svær at starte...  (Læst 5403 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anderss

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia Mosaik camper
  • By: 8000 Aarhus C.
Svær at starte...
« Dato: 12. Marts 2016 kl: 14:52:59 »
Hej T3-eksperter

Jeg har overtaget Buddha-Uffes prægtige Bluestar Hannover Edition. Den kører som en drøm, og jeg er en meget lykkelig T3-ejer.
 
Men jeg har en lille udfordring, som jeg godt kunne bruge et godt råd til. Når den har stået stille i længere tid, har den lidt svær at starte. Starteren kører fint rundt, men skal køre længe og af flere omgange, før bilen springer igang. Og når så den kommer igang kører den ujævnt - som om den ikke tænder på alle cylindre - i 10-15 sekunder. Derefter er alt godt.

Jeg har skiftet strømfordeler og rotor, der begge var lidt slidt. Det havde en positiv - men ikke afgørende - effekt. Tændrør og kabler ser fine ud.
Er der nogen, der tør komme med et bud på, hvad mit næste skridt skal være? Det kunne være fint med et par tip, inden jeg går igang med at skyde med spredehagl :-). Det er en 2.1 DJ indsprøjtningsmotor. 

God weekend!

Mange hilsner
Anders
Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia Mosaik camper
Fotos: https://www.instagram.com/andersstagram/

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Sv: Svær at starte...
« Svar #1 Dato: 12. Marts 2016 kl: 15:58:58 »
det er en fin vogn du har der.
På starteren sidder der en tyk rød ledning med 12V+ og 2 mindre med stik. Det ene stik giver styrespænding fra tændingslåsen til at starteren skal dreje rundt, den andet stik giver den samme styrespænding til styreboksen for at fortælle at du er ved at starte (også kaldet klemme 50). Du kan tørne starter så den ene er fin. Har du den anden også?
Jeg tænker den lugter af benz når du har forsøgt at starte nogle gange. Når den så starter har den fået lige lovlig meget benzin så den er lidt "druknet". Det tager sikkert en 10-15 sekunder at få brændt den "ren".

Kan du høre benzinpumpen når du sætter tænding til inden du tørner starteren?

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Sv: Svær at starte...
« Svar #2 Dato: 13. Marts 2016 kl: 10:06:33 »
Evt. Et slidt bundstykke i tændingslåsen, så den ikke får tænding under start...
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Sv: Svær at starte...
« Svar #3 Dato: 13. Marts 2016 kl: 11:32:06 »
Hej jeg ville starte med nye tændrør , det er tit en overset fejl , en dj er kendt for at slide lidt på tændrørene ,køb gerne nogle gode med 3 elektroder . God jagt .
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline anderss

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia Mosaik camper
  • By: 8000 Aarhus C.
Sv: Svær at starte...
« Svar #4 Dato: 13. Marts 2016 kl: 22:47:03 »
Hej igen

Tak for jeres venlige og gode svar.

Jeg vil lige starte med at følge Pouls anbefaling - altså at skifte tændrør.
Hvis det ikke har nogen effekt, fortsætter jagten - inkl. klemme 50 og slidt bundstykke i tændingen. Tak for gode tips.

Og ja, Hinze, det er en rigtigt fin vogn. Det er min første bil (efter et par gamle motorcykler), og jeg er meget begejstret - og lærer noget nyt hele tiden :-).

God aften!
Anders
Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia Mosaik camper
Fotos: https://www.instagram.com/andersstagram/

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Svær at starte...
« Svar #5 Dato: 14. Marts 2016 kl: 08:20:59 »
Hej Anders. Håber du kommer til at nyde bussen.. Har vi gjort i hvert fald. Jeg skiftede på et tidspunkt den kontakt under gasspjældet der fortæller styringen at spjældet står i tomgangsstilling da jeg oplevede noget lignende og så synes jeg egentlig problemet var væk. Måske signalet fra den kontakt mangler igen..? Stikket til kontakten er hvidt og sidder på højre indsugningsmanifold. Det er forholdsvis nemt at måle om kontakten åbner/lukker ved henholdsvis tomgang og fuldlast stilling på gasspjældet. (alternativt ville jeg skifte temperatursensoren, du fik en original sensor med til bussen da jeg ikke har meget fidus til den kina-kopi der sidder monteret nu) Mvh Uffe
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline anderss

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia Mosaik camper
  • By: 8000 Aarhus C.
Sv: Svær at starte...
« Svar #6 Dato: 14. Marts 2016 kl: 12:00:47 »
Hej Uffe

Tak for beskeden.

Det går virkeligt godt med bussen. Den er er allerede ved blive et femte medlem af familien. 
Hvis du er nysgerrig, kan du se lidt af dens nye liv her: https://www.instagram.com/andersstagram/

Tak for gode tips. Jeg vil måle på kontakten som det første.

Og så vil jeg også skifte temperatursensoren bagefter. Det lyder som et fornuftigt træk at lægge den originale i i stedet for Kina-modellen :-).
Selvom jeg er i tvivl om, hvilken rolle temperatur på kølevæsken hænger sammen med tænding - for det er den sensor, du taler om, ik?   

God dag
Anders
Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia Mosaik camper
Fotos: https://www.instagram.com/andersstagram/

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sv: Svær at starte...
« Svar #7 Dato: 14. Marts 2016 kl: 15:39:21 »
Jeg har allerede luret billederne fra linket i din signatur og glædes over at se at der er taget hul på livet med bus.. :-)
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline anderss

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia Mosaik camper
  • By: 8000 Aarhus C.
Sv: Svær at starte...
« Svar #8 Dato: 21. Marts 2016 kl: 00:04:27 »
Hej igen

Nu fik jeg endelig tid til at kigge på startvanskelighederne. Jeg har skiftet tændrør, skiftet temperatursensor (II) og målt på “throttle position switch” (som Uffe nævner), der fungerer som den skal.
 
Jeg har opnået lidt forbedring. Bilen springer hurtigere igang og går nu mere jævnt i tomgang. Men der skal stadig for meget tørnen til, før den starter, når den er kold.

Næste skridt - som jeg ikke nåede i dag - er at få tjekket “Idle speed control valve”, som ifølge min Haynes-manual burde vibrere, når der er tænding på bilen. Jeg kan høre en svag og lys summen, men ikke rigtigt mærke nogen vibration. Er der nogen af jer, der kan beskrive, hvordan disse vibrationer burde føles? Det vil jeg sætte stor pris på at høre lidt om…

Plastickassen til tomgangsrelæet, som er monteret i venstre side af motorrummet, er gået i stykker, så den ikke er fæstnet, men hænger frit. Kan det måske have udfordret relæet? Det er i hvert fald mit næste skridt.

Beklager, at jeg bruger engelske betegnelser. Med Haynes i hånden bliver det hurtigt sådan :-).

Bedste hilsner
Anders 2.1 DJ
Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia Mosaik camper
Fotos: https://www.instagram.com/andersstagram/

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Sv: Svær at starte...
« Svar #9 Dato: 21. Marts 2016 kl: 20:52:46 »
Hej godt det hjælper lidt på starten , den tomgangsregulator kan du sagtens pille af og rense med motor rens og en lille børste , giv den lige et par dråber syrefri olie bagefter , den snurrer bare lidt som en lille motor syntes ikke det er vibrationer ,kig lige luftslanger efter for revner nu du er igang . God jagt , hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Sv: Svær at starte...
« Svar #10 Dato: 22. Marts 2016 kl: 20:11:42 »
Hvordan står den i tændingen?
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline anderss

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia Mosaik camper
  • By: 8000 Aarhus C.
Sv: Svær at starte...
« Svar #11 Dato: 29. Marts 2016 kl: 22:45:44 »
Hej igen

Tak for jeres kommentarer.

Tiden har været knap, så jeg er ikke kommet meget længere med fejlfindingen.

Men efter en fed påsketur med gode overnatninger i det Vestjyske er jeg nu lidt klogere på bilens adfærd. Hvis der er nogen med et skarpt diagnose-øje, der kan regne ud, hvad der foregår, vil jeg være meget taknemmelig for et godt råd - for jeg er ved at være løbet tør for mine egne (T3-begynder) muligheder.

Generelt: Den kører pisse godt. Og når den får lov at cruise med 70-90 km/t kører den endda også rimeligt langt på literen. Dejligt.
Når den er varm: Den springer igang let og lynhurtigt. Dejligt.
Når den er kold: Den er lige ved at starte det første sekund, men det sker ikke. Og så drukner den (tror jeg). Derefter kan jeg kun starte den ved at tørne mange gange (i morges noget der lignede 20 gange á ca. 5 sekunder).

Jeg har været efter de mest oplagte ting og har fulgt diverse guides og forslag til diagnosticering men uden at finde problemet. Og da min tid (og talenter :-)) er lidt knap i øjeblikket overvejer jeg at betale mig fra det. Kender i nogen i Aarhus-området, der kan hjælpe - mod passende betaling naturligvis?

God aften
Vh Anders
Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia Mosaik camper
Fotos: https://www.instagram.com/andersstagram/

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Sv: Svær at starte...
« Svar #12 Dato: 29. Marts 2016 kl: 23:21:35 »
hvis du leder efter en dygtig T3 mekaniker i Århus, så ring til Jesper (Doka) fra Aabyhøj Autoteknik, han har selv T3, og kan helt sikkert hjælpe dig :)

http://www.aabyhoejautoteknik.dk/
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D