Forfatter Emne: Utæt gearkasse  (Læst 4045 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Utæt gearkasse
« Dato: 22. April 2006 kl: 20:49:44 »
Nå.. så kom jeg ned under vognen igen for at lede efter den umbraco på siden af gearkassehuset så jeg kunne få enten skiftet olien eller mere olie på.

Det ser ud til at den er blevet lidt utæt i en af samlingerne i gearkassehuset for der sidder en enkelt lille dråbe gearolie på samlingen mellem de to huse. Den ene bolt var overspændt (er det alu??) og de andre var meget løse. Jeg har ikke en momentnøgle men de fik et lille nøk alle sammen.

Da den har dryppet hele tiden kører jeg videre med det og må få toppet lidt op på gearkassen når jeg finder en umbraco der er stor nok.

Nogen ideer til hvad man gør med den overspændte bolt? Jeg har sat en ny bolt i men den er meget løs. Det må være gevindet i huset. Sikke noget hø.. Hvem laver også gevind i alu  :?

Kan man bruge noget loctite/pakning fusk eller skal hele huset skiftes for det ene skide gevind? Det ser ikke ud til at konstruktionen kan bære at man sætte en bolt hele vejen igennem. (borer hul og sliber fladt modsat hullet)

Det lugter lidt for meget af at jeg skal til at have spilttet hele gearkassen ad og have nyt hus og pakninger og altmuligt bøvlet og dyrt.

* mumler noget surt i skægget om alugevind *  :x
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Djursland

  • Gæst
Utæt gearkasse
« Svar #1 Dato: 23. April 2006 kl: 11:36:37 »
hej jan..

hvis det skal laves ordenligt og det skal det jo når man nu aligevel skal i gang..

så er der kun den trælse vej og det er nok et nyt hus..

jeg har ikke lige kendskab til noget fusk der kan holde. der er kemisk metal men det kan ikke en skid af det de skriver på pakken..

hov jo der er en ting der kan holde: helli cole  ved ikke lige hvordan det staves..  men det virker helt vildt.. pisse godt..

det er et nyt stykke gevind spiral man sætter ind i overstørelse..

men det er hvad jeg lige ville anbefale..

Mvh Flemming  :lol:

Mads-kaa

  • Gæst
Utæt gearkasse
« Svar #2 Dato: 23. April 2006 kl: 15:00:42 »
Hej

Det hedder Heli Coil og det virker. Det nemeste er nok at finde et værksted som kan gøre det da der skal indkøbes en del udstyr for at få det i!
Hvis din vogn havde været i København ville jeg godt have hjulpet dig, vi har det i firmaet!!!

/Mads

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Utæt gearkasse
« Svar #3 Dato: 23. April 2006 kl: 18:15:31 »
der findes noget der hedder klee coil. det er et gevindbøsning og holder faktisk bedre og jeg vil helt klart anbefale det istedetfor helicoil. de kræver ikke speciel værktøj for at sætte dem i, man sætter en bolt i og spænder en møtrik kontra så kan man spænde dem i på den måde, evt. sat fast med lidt loctite

det er dette firma som forhandler det. http://www.brd-klee.dk/

og i randers kan du nok få det ved dette firma

Elektro-Nico I/S
Vandværksvej 8
8900 Randers
Tlf: 8642-2311

her er en lille tegning af en sådan.

http://www.brd-klee.dk/index.php?/Catalogue/measurement.php?vnr=12302012016&tbl=coil302


Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Utæt gearkasse
« Svar #4 Dato: 24. April 2006 kl: 15:20:10 »
Tak for de gode svar. Jeg må se på hvad der bedst kan betale sig.. Skifte hele kassen eller bore i den gamle der er ved at være syg.

Gid min reservedelsgearkasse ikke stod på en blød pløjemark.

:(
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Utæt gearkasse
« Svar #5 Dato: 24. April 2006 kl: 16:02:39 »
Nå.. du er der skaffet en 17mm umbraco. Jeg har lokaliseret påfyldningshullet. Jeg har 5 liter gl-4 olie. Jeg har en tragt med filter og en slange. Nu skal der skisme skiftes olie på den bøvlede kasse.

Hvor sidder de omtalte magnetpropper som skulle binde evt. metalaffald fra kassen? Er det de "plader" med 4 bolte i hjørnerne jeg kan se på bunden af kassen?? Hvad er den bedste måde at dræne den på? Skal man evt. bruge lidt skylleolie lissom på min traktor?

Det er ikke rigtigt til at finde nogen vejledninger i at dræne kassen.. alle officelle kilder siger at det ikke er nødvendigt. Måske er det nok bare at fylde op?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Utæt gearkasse
« Svar #6 Dato: 24. April 2006 kl: 21:10:30 »
Citér
Hvor sidder de omtalte magnetpropper


I bunden af det bagerste hus (lige foran koblingsklokken) sidder der en anden 17 mm umbracho. Tager du den ud, får du drænet al olien ud. Den har en magnetisk "pind" på oversiden (altså den ende der vender ind i gearkassen). Her finder du resterne af de afgnavne tandhjul og de kvadrede lejer :wink:



Citér
alle officelle kilder siger at det ikke er nødvendigt. Måske er det nok bare at fylde op?


Alt afhængig af gearkassens tidligere liv, så kan der være en vis fornuft i snakken.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Utæt gearkasse
« Svar #7 Dato: 24. April 2006 kl: 21:52:44 »
Så er der hældt i nærheden af 2 liter på min gearkasse UDEN AT DRÆNE  :shock:

Sikke noget pis. Jeg må ha kørt næsten uden gearolie eller også er den blevet mere og mere utæt.. ARGH

Jeg prøver at skaffe deder gevindbøsninger i morgen. Forsøgte mig lidt optimistisk med pakkegarn til VVS.. Jeg var desparat.

Det pibler ud.. Jeg har sat en gryde under og gruer for hvor meget der er i imorgen. Måske skal jeg lade den stå og tage konebilen på arbejde.. damnit. (konebilen skal vist også ha skiftet olie før jeg kører mere i den argh jeg er blevet fulltime mekaniker

Men i det mindste var det skidenemt at hælde olie på kassen så kan man jo gøre det før man skal køre. Jeg overvejer kraftigt at finde en der har mere styr på det end mig evt. en mekaniker og betale mig fra et gearkasseskift.

Nuvel.. gevindbøsninger først.

mumle.. alugevind og stålbolte.. mumle  :?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Utæt gearkasse
« Svar #8 Dato: 25. April 2006 kl: 08:52:02 »
Kan du tage nogle billeder af utætheden? Måske kan det give nogle gode råd...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Utæt gearkasse
« Svar #9 Dato: 25. April 2006 kl: 10:18:46 »
På vej til Randers for at købe en flex borepatron så jeg kan bore hullet op og et par af de gevindbøsninger.

Til Jarl: her er et par billeder, mit kamera kan åbenbart ikke både have blitz og makro på på samme tid så de er meget uskarpe. Kan måske slæbe noget strøm ud under den og noget mekanikerlys. Her er ihvertfald 4 uskarpe fotos af gearkassen nedefra.











Den har "kun" smidt ca 3 deciliter i nat og der er hældt over 2 liter på så jeg satser og kører i den, skærer nyt gevind, bolt, og beder en lille bøn til alu-guden. Derefter fylder jeg den op med det gl-4 jeg har og SÅ begynder jeg at spekulere over hvordan jeg får gearkassen af min reservedelsbil når nu den står på en mark i Solbjerg :(
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Utæt gearkasse
« Svar #10 Dato: 25. April 2006 kl: 21:18:47 »
Det er sgu som at komme i en 360 graders biograf...

Utætheden ligger mellem det forreste hus og det mellemste hus - ja?

Grunden til at jeg bad om billeder var, at oliedrypperiet ofte ikke kommer derfra, hvor det ser ud til at det kommer fra. Normalvis er der nogle gode steder at lede:

1) Ved drivakslerne. Der sidder nogle shimmerringe, der kan lække. Samtidig kan der være tæring i selve gearkassehusen ved differentialets lejekrans. Er det tilfældet kan O-ringen, der skulle tætne denne krans på ydersiden ikke tætne mere. Læsningen er, at skrue kransen ud og pakke gevindet med flydende pakning. Det lyder som fusk, men det holder faktisk. (Husk at markere lejekransens position, så den kan skrues i til samme sted (differentialejustering!))

2) Foran ved forreste ophæng (2wd). De forskellige maretialer mødes her, og i en T3 er gearkassen bestemt til at udgøre offeranode. Ophænget skrues af, og skaderne besigtiges. Er der i godset, så byt til nyt. Plastic Padding er godt i 14 dage - bagefter er det træls.

3) Mellem husene, hvor boltenes spænding forsvinder i takt med, at gearkassehuset tærer væk. Nogen gange kan det reddes ved at spænde påny (20 nm! .... :wink: ) Pakningen i mellem husene er desværre bare en tynd papirspakning, så den kan ikke tage særlig meget "slup"

4) Ved højgearakslens indgang. Af med gearkassen og i med en ny shimmerring.

I øvrigt er der kommet en værkstedsinstruks fra VW i Tyskland om at den rette oliestand i gearkassen er 15 mm under indfyldningshullets nederste kant. Det skulle kunne give mere letgående gearskift.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Utæt gearkasse
« Svar #11 Dato: 26. April 2006 kl: 09:15:56 »
jow... 15 mm under hullet.. Det er en vist sååee godt og well efter et par dages dryp  :?

Tak for det fyldestgørende svar.  Jeg tjekker lige om der kommer dryp fra andre steder nu jeg er dernede.

Løsningen med gevindbøsningerne er droppet. Der var ikke gods nok til dem. Jeg prøver istedet med en længere bolt og skærer et nyt 8mm gevind længre inde i huset. (og beder den obligatoriske bøn til aluguden) og spænder 20 nm. (har lånt en momentnøgle af naboen)

Derudover har jeg købtnoget frygteligt dyrt stads ala loctite så NU bliver den samlet. (fyren jeg købte det af gav dog det tip at over 150 grader slipper det så det kan varmes op med en flamme) Så håber jeg den tætnes..

Næste projekt. Skaffe transport til en reserve syncro der mangler højre trækaksel og står på en mark. (eller pille gearkassen af den på stedet) Nogen der har en terrængående lastbil med grab eller spil eller noget i den stil i omegnen af Århus? * suk * (og det er faktisk ikke sikkert at DEN gearkasse har det meget bedre)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Utæt gearkasse
« Svar #12 Dato: 26. April 2006 kl: 22:23:23 »
Nå! Så stoppede håbet. Da jeg efter Jarls anvisninger fik skrabet rustbeskyttelse og snavs af for at tjekke andre steder der kunne komme dryp fra og samtidigt gøre klar til at skære nyt gevind i gearkassen opdagede jeg en lang revne i gearkassens gods hvor der sev lidt gearolie fra. Det ser bestemt ikke ud til at det er til at reparere og en udskiftning af den del af huset ville ikke løse gevinproblemet der er i næste hus. Umiddelbart tror jeg det er bedst at komme min anden gearkasse på og lade øsen stå indtil den er skiftet. Jeg har ikke mod på at skifte den selv endnu. Jeg har ikke engang adgang til et ordenligt værksted med plads til en bil før jeg får bygget mit eget.

Der er ikke nogen i Østjylland der har mod på at gi en hjælpende hånd med et gearkasseskift?

Jeg håber at få vippet donorvognen op på siden med en frontlæsser og så afmontere gearkassen på den, det er altid lettere at spillte ad end at samle

Ellers må der spares i næste måned og så håber jeg at få rad til at få den skiftet hos en mekaniker etellerandet sted i Randers-området.
 :cry:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012