Forfatter Emne: Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.  (Læst 5566 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
« Dato: 31. Juli 2006 kl: 16:30:01 »
Herunder håber jeg at der kan komme en oplysende debat om hvilket kørselsmønster der er sundest for vores gamle t3ere, så vi kan holde dem levende og måske få afklaring på hvor myten om den svage t3 motor og gearkasse er startet.

Ingen info er for "simpel" eller "basal".

Jeg kan starte med at nedfælde hvad jeg tror jeg har lært af folk her på t3nettet i løbet af de første par måneder med en diesel t3. (ret mig hvis jeg skriver noget vrøvl) Jeg har kørt JX 1,6TD


Koldstart: Træk "forstiller pinden" (koldstarts-pinden) til diesel pumpen ud. Drej nøglen 1 klik, vent på at den røde temperaturlampe ikke blinker længere, vent derefter til den orange gløderørslampe slukker og vrid til start. Den bør starte efter et par vrid uden at give gas og der må ikke kommer for meget sort røg ud.

Kørsel: Indtil temperaturnålen er over det hvide felt på uret: Lave omdrejninger (under 2600-2700?).
Når motoren er varm (over det hvide felt). Tryk forstiller-pinden ind. Op til (3600-3700??) omdrejninger maks. Olietemperaturen må ikke komme meget over 100 grader, oliekøler og 80 eller 75 graders termostat anbefales (links?) Husk at modvind og kørsel op af bakke tager mange kræfter da en t3 er firkantet og tung. Hvornår man skal geare ned og hvor lave omdrejninger den kan trække har jeg ikke nogle positive erfaringer med.

Gearskifte: Forvent ikke hurtige præcise gearskifter men vær tålmodig og gå ud af gear, centrer gearstang (frigear) og skift så præcist og tålmodigt til næste gear. Giv evt. en lille smule gas hvis du føler modstand mod skiftet. Det kan hjælpe til at synkronisere hastigheden i gearskiftet. (er det korrekt?) Holder man stille på plan vej i frigear og har problemer med at få den i første så prøve 2. gear først og skift så direkte op i 1. (min erfaring men jeg har nok også defekte syncromesserringe)

Håber at folk har gode forslag og tilføjelser til mine erfaringer, der kan redde nogle gamle CS, KY og JX kørere derude i det danske t3land.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Kkrogsgaard

  • Gæst
Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
« Svar #1 Dato: 31. Juli 2006 kl: 16:53:49 »
Jeg har hørt at både for lave og for høje omdrejninger dræber diselmotoren... Dvs ca. 90 km/t i 4. gear og 65 km/t i 5. gear er usundt, altså hvis det er hele tiden man kører sådan.

Ellers er mit kørselsmønster på samme måde som dit Jan.
Min ryger lidt gråligt ind i mellem og bruger lidt olie, men ikke vand.

Jeg har ingen køling på olie og vand ud over standart udstyret.
Nogle gange giver jeg den en over nakken, når den er varm og andre gange dribler jeg afsted med 60 km/t i 4. gear...

Oftest ligger jeg på 70-75 km/t i 4. gear.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
« Svar #2 Dato: 01. August 2006 kl: 22:37:41 »
I har ikke omdrejningstæller nogen af jer? Jeg syntes i snakker meget om km/h men nu er der jo en del forskellige gearkasser =)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
« Svar #3 Dato: 02. August 2006 kl: 11:02:16 »
I min gamle skoda brugte jeg kun koblingen til at sætte i gang med. Resten af gearene kunne jeg skifte til uden brug af kobling. Nogen gange kneb det dog lidt når jeg skulle skifte ned. Rrrrrrrrrrrrrrrrrr.......KLONK. (Motoren døde før gearkassen)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
« Svar #4 Dato: 08. August 2006 kl: 14:45:14 »
jankjerbye skriver at man skal vente med at starte til den røde temperaturlampe ikke lyser længere, på min holder den først op med at lyse når jeg har startet.
Er der tale om en fejl? og i så fald har nogen så gode forslag til udbedring.
Kan iøvrigt fortælle at vi i ferien har kørt ca. 5000 km i Polen, Slovakiet, Ungarn,Østrig og Tyskland. Sådan en gammel camper vejer ca 2 ton når den er lastet og så er 50hk. ikke meget men den klarede stigninger på 15-16% uden vrøvl, godt nok med 40km.t i 2. gear men pyt der var ikke så mange andre bilister som vi kunne genere. På denne tur har jeg hældt ca. 2,5 liter olie på hvilket jeg syntes er ok når vi betænker hvor meget den har været presset.
Apropos olie, hvad bruger i andre og er der nogle anbefalinger, selv har jeg indtil nu brugt en helsyntetisk SEA 5-40 fra ESSO som kan købes for menneskepenge hos Harald Nyborg
Nu uden T3

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
« Svar #5 Dato: 08. August 2006 kl: 15:13:15 »
Hej Gammelpot!

For nemhedens skyld så smid lige et indlæg i denne post: http://t3nettet.dk/viewtopic.php?t=293&highlight=olie så er det samlet når folk leder efter det.

Der er også nogle svar på dit spørgsmål.

40km/t i 2. gear.. DET havde jeg sku ikke tålmodighed til, derfor skifter jeg til AAZ
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
« Svar #6 Dato: 08. August 2006 kl: 17:34:36 »
Hej jankjerbye
hva mæ lampen?
Nu uden T3

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
« Svar #7 Dato: 08. August 2006 kl: 20:54:45 »
Hmm.. en på lampen.. jaeh?

Altså min lampe slukker efter ca 10 seks.. (min glødelampe er en helt anden historie) og jeg mener da bestemt at der står at det skal den i min originale manual til transporteren.. Kan godt tjekke ved lejlighed.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
« Svar #8 Dato: 08. August 2006 kl: 22:17:51 »
Undskyld jeg lige blander mig...

Den røde blinkende diode i termometeret blinker nogle få sek., når man sætter tænding til, så man ved at den virker. Derefter går den ud - uanset, om man starter motoren eller ej. Dioden reagerer ved startet motor, hvis væskestanden i ekspansionsbeholderen i motorrummets højre side er for lav. Med andre ord - hvis dioden fortsætter med at blinke, er der formentlig enten for lidt kølevand, eller også er der problemer i indikatoren eller kablerne til den.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
« Svar #9 Dato: 19. Juni 2007 kl: 14:51:00 »
Jeg har nu snart kørt over 6500 (resten af tiden har jeg holdt stille med nedbrud) km i diesel-T3 og forberedelserne til planteoliedrift er godt undervejs. Jeg tager springet til 100% ren planteolie drift i næste måned hvis alt går vel.

Med det i mente har jeg forsøgt at gøre et lav-omdrejnings kørselsmøsnter i kold tilstand til en vane (det er OGSÅ en rigtig god ide på dieselolie for topstykkets skyld). Det kan lade sig gøre, MEN man må eksperimentere lidt med gearing og vælge ruten fra startadressen klogt så man kan ligge og tulle de første X kilometer. Jeg kører ca. 7 km hjemmefra inden jeg kommer over 3000 omdrejninger og det første stykke tid hvor vandtemperaturnålen er i det hvide felt holder jeg mig under 2500. Jeg har snakket med folk der ikke mener dette er muligt, det vil jeg lade være op til diskussion. Med min 4 trins lavgearede kasse (med lidt større hjul dog) og en nyrenoveret sugediesel kan jeg sagtens holde mig under 2000 omdrejninger hvis jeg vil det...

Mellem 2000 og 2400 kan jeg køre ca. 60 i 4. og det må så være det indtil jeg når driftstemperatur.

Dette gælder (så vidt jeg er orienteret) for ALLE de hvirvelkammerdiesel der sidder i vores kære T3ere og jeg har på fornemmelsen at ikke ALLE nybagte T3 ejere er klar over dette (inklusive mig selv, been there done that) derfor dette lidt kedelige indlæg.

Til slut kan jeg peppe det lidt op med en video af min doka på grusvejen (derfor larmen) ud fra gården indtil jeg møder asfalt og skifter til 4.

http://martinelund.dk/jan/2000omdr.mov

Det KAN altså lade sig gøre, men man skal være i tulle / morfar humør og man skal IKKE tro at man bare kan vride nøglen og køre som i en benziner.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

PARKHAVE

  • Gæst
Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
« Svar #10 Dato: 19. Juni 2007 kl: 15:22:45 »
Tjaa, der er jo forskel på folk.
Jeg forvarmer ( og tager selen på imens) starter dyret og kører under 50 ud af byen (400 meter) i 3gear.
Uden for byskiltet får den fuld gas - op i 4 og op i 5 hvor der er plads til det. ( mest 4 for den bugter sig som en slange)
Jeg kører som regel mine biler ud i gearene også med aut. ( kick-down er en dejlig opfindelse :lol: )
Når jeg når hovedvejen til holstebro efter 3 km får den igen kniven. :twisted:
Jeg kører som regel 50 i byerne, 100-124 ( passer på kortet) på landevej og alt hvad den overhovedet kan trække på motorvej.
Km/l aner jeg intet om og er også ligeglad.
Hvis skramlet går i stykker, køber jeg enreservedels bils og skifter til en anden motor, det samme med gearkasse.

Selvfølgelig tjekker jeg vand og olie en gang i ugen, men det har jeg nu altid gjort

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
« Svar #11 Dato: 19. Juni 2007 kl: 15:46:46 »
Skal man ikke skifte gear når den røde lampe, nederst til højre, lyser  :D
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
« Svar #12 Dato: 19. Juni 2007 kl: 16:07:52 »
Og jeg ved ikke lige hvorfor jeg pludselig får inspiration til dette tema, men nu synes jeg vi skal snakke lidt om det fænomen, som på tysk omtales som "Kolbenfresser" - frit oversat til dansk - "stempelæder". (Og bare rolig Parkhave - engang imellem er jeg også ved at kaste op over denne frelste tråd!)

Se hvad sker der, når man starter en motor? Jo - der påbegynder afbrændingen af noget brændstof. Dette udvikler varme - ja - det er jo hele meningen med det, men desværre er det kun en lille trediedel (på en benz. en fjerdedel!) af varmen, som bliver til fremdrift - resten skal bare ledes væk - ud til pipperne. I opvarmningsprocessen er nogle dele tættere på det varme brændstof end andre. Stemplerne f.eks. De får deres del af varmen straks. Nu er det sådan at når noget bliver varmt, så udvider det sig som bekendt. Men stemplerne bliver hurtigere varme end den store tunge motorblok, de arbejder indeni. Dvs. at spillerummet mellem stemplerne og cylinderen er mindre end normalt lige i starten, hvor stemplerne er varme, men blokken kun lunken. Ergo bliver der mindre plads til smørefilmen mellem stempel og cylinder. Er der nogen her, der har kørt på tunet knallert, der havde lige lidt nok olie i benzinen? Og givet den kæppen i kælderen lige fra start? Og mærket fornemmelsen da baghjulet pludselig stod stille på asfalten fordi stemplet havde sat sig? Sådan noget sker da aldrig i en 4 takts diesel vel? Hmm tjo - desværre.

Prøv at se på dette helt nye (2000 km) stempel:



Der er tydelige "fresser-mærker" at se 90 grader forsat i forhold til krydspinden - der er nemlig altid der det er galt, og det er også en af årsagerne til at en cylinder slides ovalt. Ved krydspinden er der intet at se - der er nemlig ikke samme varmeudvidelse, da varmen afledes af krydspinden.



Med andre ord bestemmer man selv, hvor længe ens stempler og cylindre skal leve - nedenfor er et billede af en stempel, som er kørt forsigtigt og fornuftigt i 200.000 km - gammelt ja, men ingen fressermærker:



Samme problem - kolbenfresser - kan opstå ved varm - meget varm motor. Op ad Kasselbakker - klampen i bund - stemplerne overopheder - vokser i forhold til cylindrene og klemmer. Står det på længere tid, kommer der rivninger, og til sidst kollapser stemplet og cylindergangen.

Og hvad gør man så ved det ud over at køre fornuftigt? Jo, man kan bore cylinderen lidt ekstra op. Normalt laver man spillerummet mellem cyl. og stempel på 0,03 mm, men formoder man at der skal køres råddent, så kan man vælge at gå op på 0,07. På den måde bliver motoren "slidt" lidt ekstra til ved boringen og holder ikke lige så længe, men den river ikke stemplerne. Så man kan vælge : fornuftig kørsel ved kold motor eller hurtig nedslidning - valget er personligt, og jeg skal ikke blande mig i det - jeg elsker bare, når man vælger på informeret grundlag.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
« Svar #13 Dato: 19. Juni 2007 kl: 16:13:20 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
Skal man ikke skifte gear når den røde lampe, nederst til højre, lyser  :D


8,79 for en liter diesel!! ARGH.. så kører man sku rundt på tågerne og kigger efter tanke med fornuftige priser.. jeg håber at få nye dyser i og timet pumpe her på torsdag (men det ved du vel??! ses vi?) SÅ kommer der andre boller på suppen! 3 kr. sparet pr. liter inklusiv betalt afgift DET kan eddermame mærkes når man kører 35+ om året!

Nåmen tilbage til emnet:

Fantastisk informativt og velunderbygget indlæg Jarl!! TAK for det.. igen!

Håber folk kan bruge nogle af erfaringerne i tråden og vil spæde til med deres egne guldkorn.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

PARKHAVE

  • Gæst
Kørselsvejledning for nybagte t3 diesel ejere.
« Svar #14 Dato: 19. Juni 2007 kl: 19:54:49 »
Ja jeg ville såmænd også ønske at jeg havde den fornødne tålmodighed til at køre mest optimalt.
Det er ikke fordi jeg ikke har lært det ( for det har jeg) :oops:
Men hvis der nogensinde har eksisteret en stereotype på en bilist med roadrage må han ligne mig :twisted:  
Det som Jan sparer på optimal ( sindig) kørsel, ja det taber jeg jo så på både gynger og karussellerne :lol:  :lol: