Forfatter Emne: hvad sker der med min kobling?  (Læst 9874 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline syncroforever

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 42
    • Vis profil
hvad sker der med min kobling?
« Dato: 11. December 2009 kl: 22:15:52 »
på vej hjem i min dejlige 1.6 td syncro blev koblingen pludselig underlig pedalen faldt ligesom længere og længere ned for hver gang jeg skiftede gear, og nu kan jeg slet ikke skifte gear,,, hjælp!!!!!!

Mvh Jeppe
VW forever

Mølle

  • Gæst
hvad sker der med min kobling?
« Svar #1 Dato: 11. December 2009 kl: 22:24:02 »
Det er nok din slave cylinder (den på siden af gearkassen), som ikke får hydr. tryk Dette kan skyldes at der er luft i systemet, og det igen kan skyldes en utæthed, som er ved at dræne systemet for bremsevæske. Tjek først, om der er bremsevæske nok på. (løft låget over instrumentbordet). På siden af beholderen går der en slange ud... Den går ned til koblings-systemet. Er væksestanden nede ved den slange, kan der komme luft i systemet. På den korte bane kan du fylde beholderen og lufte ud, ved at løsne udluftningsskruen på slavecylinderen og lade væsken løbe. Sørg for at beholderen ikke bliver tømt. Viker det nu, har du afhjulpet symptomet, men ikke fundet fejlen, som er en utæthed enten i koblings- eller bremsesystemet. Søg.. så skal du finde.

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
hvad sker der med min kobling?
« Svar #2 Dato: 11. December 2009 kl: 22:24:35 »
Hej Jeppe ! jeg har ikke så meget forstand på kobling , men det lyder som noget hydraulic der blev væk når det kom så pludseligt , prøv at tjek slavecylinder og rør henne på siden af gearkassen , god jagt .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Mads-kaa

  • Gæst
hvad sker der med min kobling?
« Svar #3 Dato: 11. December 2009 kl: 22:24:41 »
Du har en læk i dit hydrauliske system. Kig på gulvet under pedalerne om der er en sø, så er det koblingshovedcylinderen som skal skiftes/renoveres. Ellers skal du ned under bilen og checke slavecylinderen. Hvis du er rigtig uheldig kan det være en læk i bremsesystemet, hovedcylinder (se samme sted som ved koblingshovedcylinder) eller en hjulcylinder.

/Mads

pawel

  • Gæst
hvad sker der med min kobling?
« Svar #4 Dato: 11. December 2009 kl: 22:31:58 »
Det samme skete for mig engang, dog i en ældre mercedes 308.

Det skyldes vel mangel på tryk i enten koblingslavecylinderen (den ved gearkassen) eller hovedcylinderen i kabinen.

Tjek din bremsevæskestand, måske der er en utæthed. Hvis ikke der er en utæthed, så må det jo være en af de to cylindere som har en defekt.

Held og lykke med fejlsøgningen!

Offline syncroforever

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 42
    • Vis profil
hvad sker der med min kobling?
« Svar #5 Dato: 11. December 2009 kl: 22:33:49 »
Tak for hurtige svar, fantastisk at man kan få hjælp så hurtigt så må jeg ud og kigge når det bliver lyst i morgen hvor at det er blevet utæt. Tak for hjælpen.
VW forever

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
hvad sker der med min kobling?
« Svar #6 Dato: 11. December 2009 kl: 23:53:19 »
Parker bilen et sted hvor du nemt kan se væske på jorden.
Stop motoren.
Træd 3-5 gange på koblingspedalen.
Ind under bilen og tjek efter utætheder.

Jeg havde en grim en på Telebussen, det lange metalrør fra front hen over tank til bagerste tværvange havde skrabet mod karrossen, og var blevet tyndt på bagsiden - da jeg lå under bilen og vrikkede i det gik det fra hinanden i 2 stykker. Godt det ikke skete under kørsel.

Jeg afmonterede det for og bag, fik det trukket ud fra ovenover tanken, og tog stumperne med til en mekker som lavede et nyt i kobber for 200 kr til kaffekassen - på mål ud fra det gamle :-)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
hvad sker der med min kobling?
« Svar #7 Dato: 12. December 2009 kl: 08:47:03 »
husk at tjekke den cylinder oppe ved pedalerne den kan også være utæt (det er den på min) og så kan væsken løbe bagom måtten så hele gulvet neden under sejler i bremsevæske
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
hvad sker der med min kobling?
« Svar #8 Dato: 12. December 2009 kl: 10:38:44 »
Så altså: Udover de hydrauliske cylindre i begge ender af systemet, kan det som JJ antyder selvf. også være røret/slangen fra den ene cylinder til den anden. Og endelig kan det være en afledt effekt af utæthed/mangel på væske i bremsesystemet, da de to systemer suger fra samme beholder.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline LoserCruiser

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 52
    • Vis profil
hvad sker der med min kobling?
« Svar #9 Dato: 12. December 2009 kl: 16:35:10 »
Hejsa..
Bremsevæskebeholder til bremser/kobling er normalt opdelt således at koblingen (hovedcylinder til slavecylinder) trækker væsken højere oppe end bremsesystemet. Det betyder at selvom man tømmer koblingssystemet for væske kan man stadig bremse. Smart :)
utætheder i bremsekredsen kan tjekkes ved holde vedvarende tryk på bremsepedal med motor startet : Pedalen må ikke synke. Hvis pedalen synker er bremsesystemet utæt!
Mit eget koblingsrør var utæt i samling mellem plastrør og slange til slavecylinder under gearkasse.
Fortsat Go Weekend :lol:

Jens

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
hvad sker der med min kobling?
« Svar #10 Dato: 12. December 2009 kl: 16:55:40 »
Det er nemlig rigtigt, og sådan er det også på T3, men hvis en utæthed i bremsesystemet dræner beholderen, så væskeniveauet synker til under den højtsiddende studs, som koblingen fodres fra, så kan det give ballade, selvom koblingen ikke selv er synderen. Derfor - tjek alle hydrauliske rør og slanger, der er forbundet med bremsevæskebeholderen, hvis der ikke umiddelbart kan findes fejl i selve koblingskredsen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline LoserCruiser

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 52
    • Vis profil
hvad sker der med min kobling?
« Svar #11 Dato: 12. December 2009 kl: 21:37:36 »
Citat fra: "Jarl"
Det er nemlig rigtigt, og sådan er det også på T3, men hvis en utæthed i bremsesystemet dræner beholderen, så væskeniveauet synker til under den højtsiddende studs, som koblingen fodres fra, så kan det give ballade, selvom koblingen ikke selv er synderen. Derfor - tjek alle hydrauliske rør og slanger, der er forbundet med bremsevæskebeholderen, hvis der ikke umiddelbart kan findes fejl i selve koblingskredsen.


Ja vi er enige...Derfor er det en go idè med pedalprøven. Og bare klem til, da det er bedre systemet brister hjemme i indkørslen end i høj fart på landevejen.
(øøj hvor jeg glæder mig til foråret, så skal der plader på LoserCruiserèn igen :D  :lol: )

Vh Jens

Offline syncroforever

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 42
    • Vis profil
hvad sker der med min kobling?
« Svar #12 Dato: 14. December 2009 kl: 21:49:07 »
Så er problemet fundet, røret til koblingen var fuldstændig råddent så det må hvis lige blive til et nyt, er det normalt at der sidder et plastik rør det sidste stykke vej op mod pedalen? og kan man kun lufte ud henne ved slavecylinderen?

Mvh Jeppe
VW forever

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
hvad sker der med min kobling?
« Svar #13 Dato: 14. December 2009 kl: 22:00:54 »
Svjh. findes der både plastrør og stålrør op til pedalen...

Og ja, du lufter ud ved slavecylinderen, ingen grund til at gøre det andre steder...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline syncroforever

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 42
    • Vis profil
hvad sker der med min kobling?
« Svar #14 Dato: 14. December 2009 kl: 22:05:40 »
Der går det lange rør fr slavecylinderen og hen foran og opad der hvor det går opad går det over i plast. men det ser da ud til at det skal være sådan, men kunne man så ikke snart lige så godt lave det hele i plast? eller bevæger jeg mig ud i noget som jeg som tømrer slet ikke har forstand på?

Mvh Jeppe
VW forever