Forfatter Emne: Den \"hyler\" på 2.000 upm i min gamle 1,6 TD JX m.  (Læst 995 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Den \"hyler\" på 2.000 upm i min gamle 1,6 TD JX m.
« Dato: 15. April 2010 kl: 22:03:11 »
Jeg prøvekørte min gamle Bluestar TD idag ...

Turboen i min gamle JX TD har en fin hylelyd lige fra starten, meget zart og ikke betænkeligt. Pludselig kommer der en anden lyd hylende og ubekvem oveni, jeg formoder enten generator eller servopumpen. Generatoren skiftede jeg med et nyt ebay produkt ISKRA (SERBIEN) i 2003 da den ca. havde kørt 280.000KM. Nu har den 380.000KM ...

Kender i sådanne "hylende" lyde? som om en rem skraber sig varm, eller servoen løber tør (der er olie i den) ... Slides en servopumpe med lyd, kan lejerne på generatoren være årsagen?

Ideer?

Kan en ESP lave lyde?
Jeg har tjettet begge rem til Servo / Generator - ser fint ud. Spænding er oki og de er ikke gamle.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Den \"hyler\" på 2.000 upm i min gamle 1,6 TD JX m.
« Svar #1 Dato: 15. April 2010 kl: 22:23:05 »
Jeg ville starte med at tjekke, at strammerhjulet til tandremmen kører frit og har gode lejer. Inden da ville jeg ikke køre en meter.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Den \"hyler\" på 2.000 upm i min gamle 1,6 TD JX m.
« Svar #2 Dato: 16. April 2010 kl: 09:14:12 »
Okay, jeg har sendt en sms til vedkommende. Strammehjulet skulle være fornyet 2007, da motoren blev skifttet med en ny motor hos VAG til 4.500 euro... (det var mig der var trær af problemerne)  dengang blev det hele skiftet ud (JX) og i 2008 røg toppakningen på vejen til arbejde ... none kulans ... hos min efterfølger.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Den \"hyler\" på 2.000 upm i min gamle 1,6 TD JX m.
« Svar #3 Dato: 16. April 2010 kl: 19:19:41 »
Den slags lyde kan få det til, at løbe koldt ned ad ryggen - og helt ned i tegnebogen (!) Hvor det som regel ender alligevel.....    Du må have en hjælper til, at holde omdrejninger på, mens du lytter evt. ved hjælp af skaftet fra en skruetrækker, om det er generator / servo pumpe eller en rem, der protesterer.
Et 3 år gammelt strammerhjul kan sagtens være udskiftningsmodent, så der er AL MULIG GRUND til, at få det grundigt kontrolleret. Det kan medføre nogle grimme konsekvenser, at springe det over.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Den \"hyler\" på 2.000 upm i min gamle 1,6 TD JX m.
« Svar #4 Dato: 18. April 2010 kl: 12:14:16 »
Fik lige en opringning, vandpumpen kan næsten ikke drejes rundt når man løsner remmen ... to be continued ...
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963