Forfatter Emne: \"svigtende\" bremser  (Læst 2067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
\"svigtende\" bremser
« Dato: 02. Januar 2011 kl: 17:32:44 »
Hej

Jeg har det sidste stykke tid et par gange oplevet at bremserne ikke var forstærkede, et lidt ubehageligt problem. Det sker én gang, og gangen efter er der ingen problemer.

Nu er spørgsmålet så hvor jeg skal lede? kan det være et problem med bremsekraftforstærkeren, eller er det et problem med vacum-forsyningen?

/Mads

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
\"svigtende\" bremser
« Svar #1 Dato: 02. Januar 2011 kl: 19:45:14 »
Det kunne tyde på, at din vakumforstærker ikke er hundrede procent stabil. Har du bemærket en sivende lyd når motoren kører / lige efter, at den er standset ?
Der sidder en o - ring på hovedcylinderen, der kan mørne med tiden.
Hvordan er virkningen når det fungerer ? Når du så stopper motoren, burde der være vakum til to - tre gange brug af bremsen, inden pedalen bliver helt fast.
Hvis du holder pedalen nede når du starter, synker den så en smule ?
Hvis det er ok, må fejlen ligge et sted i røret eller spærreventilen / evt. ved manifolden, men det BURDE influere på motorgangen, hvis den er utæt ved indsugningen.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
\"svigtende\" bremser
« Svar #2 Dato: 03. Februar 2012 kl: 10:02:22 »
Har nøjagtigt samme problem i brandbussen, er der ellers andet jeg skal være opmærksom på? Er der fortilfælde hvor vacumpumpen er stået af? Forbindelserne ser hæderlige ud (efter 15min inspektion i snefog)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
\"svigtende\" bremser
« Svar #3 Dato: 03. Februar 2012 kl: 10:14:11 »
Jeg HAVDE det samme problem med min den sidste. Opdagede så, at der kom en sagte hvæsende lyd når motoren blev stoppet. Den kom et sted oppe bag instrumenterne. Det var den famøse o-ring ved hovedcylinderen. Men jeg tænker, at vakumforstærkeren er oplagt, at mistænke. De har trods alt siddet der nogle år, og alt mekanisk kan vel gå i stykker ?
Har set noget lignende på en Volvo en gang. I de fleste tilfælde virkede den, men ca. hver 10. - 12. gang skulle der VIRKELIG trædes til. Muligvis en defekt membran i vakumforstærkeren ?

jesperyk

  • Gæst
\"svigtende\" bremser
« Svar #4 Dato: 03. Februar 2012 kl: 10:19:55 »
Jeg har samme problem. Det er ikke periodisk men permanent. Hver gang jeg har holdt stille med motoren slukket mere end nogle få timer, skal jeg bruge 3-4 km på at bygge tryk nok op til at aktivere bremseforstærkeren. Jeg har samlingen mellem vakumrør og vakumpumpe mistænkt. Lavet af en gummislange og samlet med to spændebånd - ikke mit eget kunstværk. Mit vakum "siver" så langsomt, at jeg ikke kan høre det....

Jeg har hørt noget om returventiler i både den ene og den anden ende af slangen... ?

Men jeg følger lige med her :)

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
\"svigtende\" bremser
« Svar #5 Dato: 03. Februar 2012 kl: 13:54:57 »
Når man kører 1,6 sauger bremser den ellers fortrinligt uden forstærkeren. Jeg håber på at få bilen indenfor i varmen på onsdag, så må vi ta' den derfra. Jeg har kørt fra bogense til Randers i dag uden skygge af problemer med at bremse (men jeg kan godt mærke der skal trædes lidt hårdere)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it