T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Gammelpot efter 17. Juni 2009 kl: 11:10:50

Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 17. Juni 2009 kl: 11:10:50
Efter en tur til byen boblede det i overløbsbeholderen. Kiggede i ekspansionstanken efter olierester, men der var kun kølervæske, nå så det er nok ikke noget tænkte jeg. Men blev klogere da den ikke kunne starte næste dag, det er så stor modstand i motoren at den ikke kan drives rundt af starteren før den har været skubbet lidt i 4. gear.
Så kom nu bare frit frem med dommen, utæt toppakning og sandsynligvis topstykke.
Nu kommer så det store dilemma.Bilen har kørt 210.000km
og jeg ved godt at Jarl ser topstykker som en alm.slid-
del, men kan det betale sig at skifte med det km.tal, er moteren så ikke i en stand hvor den bør skiftes.
Problemet bliver ikke mindre af at jeg p.g.a dårligt helbred må have bilen på værksted.
Så hvad vil guruerne anbefale i den situation.

Frustreret fynbo, forhåbentlig snart på vej på ferie!
Bjarne
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Mads-kaa efter 17. Juni 2009 kl: 12:00:44
Nu er jeg jo ikke guru, og slet ikke dieselguru, men det er alt andet lige noget lettere at bedømme om din motor er værd at samle på når toppen er blevet pillet af. Ydmere ville jeg jo nok sikre mig at det vitterligt er toppen det er galt med.
Og så er du jo, på Fyn, velsignet med at have Niels Erik i baghaven, så der er jo ikke den store risiko ved at overlade den til ham.

/Mads
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 17. Juni 2009 kl: 12:09:00
Tak til dig Mads, men Niels Erik er lidt bekymret for om han kan nå det inden sin egen ferie
 
Bjarne
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Rollenlager efter 17. Juni 2009 kl: 13:03:02
En utæt top medfører ikke automatisk forøget modstand mod rotation.... så mon ikke du har været tæt på at varme motoren så meget op at der er sket ting og sager Gammelpot.... Jeg kan huske at jeg løb tør for vand i en Mazda 323 for snart mange år siden på grund af en utæt slange og da det var høj sol m.m. kunne jeg ikke se nogle advarselslamper..... Efter at vi slukkede motoren og den var blevet kold kom den aldrig i gang igen.
men selvfølgelig.... hvis du kan bekræfte at du kigger på temperaturmåleren hvert andet minut, og tog det i opløbet er der da mulighed for at den kan leve 100 000 Km mere med en ny top. Jeg har  selv passeret de 300 tusinde med samme blok i min ene T3´er og der er intet i vejen med den motor endnu.
 
Mvh.  Leif
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: poot efter 17. Juni 2009 kl: 14:04:44
Bobler det når motoren startes og er kold.

Kunne ikke lade være med at tænke på om vandpumpen var gået. lamellerne tæret op.



du bør vel åbne motor og topstykke inden du skønner om der skal udskiftes.

Jeg har en ide om at du aldrig har kørt råddent med bilen, så motoren kan sikkert klare et par hundrede endnu.

 Self kan der være sket skade ved opvarmningen.

Hilsen Poul
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Rollenlager efter 17. Juni 2009 kl: 14:14:10
Personligt har jeg aldrig hørt om en vandpumpe der stod af fra den ene dag til den anden...... du vil altid have en hvis procent køling til rådighed og jeg tror pumpen begynder at lække eller lejet giver problemer længe før bladene koroderer væk... så den ville jeg glemme... Med hensyn til bobler i kølevandet kan det godt være at de først optræder ved varm motor, da det ikke er alle revner der giver problemer før topstykket er varmt. Ja den motor af min som har gået 300 tusser har ikke fået tæv, men den måtte have en ny top efter 230 tusinde.

Leif
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Rollenlager efter 17. Juni 2009 kl: 14:24:06
Kom lige til at tænke på et indlæg jeg læste på et tysk T3 forum, hvor man mere eller mindre var nået frem til at en T3 på grund af forskellige årsager altid burde startes med varmeapparatet slået på fuld varme og med blæseren på....i de første ti minuter... ja sådan stod der altså, for at få en fladere opvarmningskurve, idet de mente at det var i de første fem minuter at tingene ikke rigtigt kunne følges ad i deres ekspansion. Måske også derfor at de fleste får et utæt topstykke når varmen begynder at melde sig om foråret.....  :wink:

Leif
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 17. Juni 2009 kl: 14:24:36
Så er den lige afhentet fra autoelektrikeren, da jeg fik den startet osede den helt vildt og efter 2-3 km's kørsel steg termometret hurtigt op det røde felt så nu står den på havnen i Odense.
Til dagligt køres der respektfuldt i forhold til bilens alder og der er altid øje på termometer og olietrykslampe
Fruen er lige landet så vi må have lavet en plan, og rigtigtnok er det svært at tage stilling til problemet før den er skilt ad, men pga. helbredet er det ikke muligt at gøre selv lige for tiden.

Bjarne
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Rollenlager efter 17. Juni 2009 kl: 14:27:45
Sort eller hvid røg  ?
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 17. Juni 2009 kl: 14:28:18
Nå vi landede lige oven i hinanden Leif.
Det med termikken i opstartsperioden lyder da plausibelt. Jeg gik med en tanke om at montere en kontakt til at overstyre det højeste blæsertrin et par minutter inden motoren blev stoppet, da CS'eren jo ikke har Jx'ens cirkulationspumpe.
Nogen kommentar til det ?

Bjarne
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Rollenlager efter 17. Juni 2009 kl: 14:30:27
den kontakt har jeg på mine to  :lol: har sjældent brug for dem men det er da sket......
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Jarl efter 17. Juni 2009 kl: 17:45:41
Citat fra: "Gammelpot"
Efter en tur til byen boblede det i overløbsbeholderen. Kiggede i ekspansionstanken efter olierester, men der var kun kølervæske, nå så det er nok ikke noget tænkte jeg.


Der skal også rigtig meget olie til, før det giver sig visuelt til kende, så hvis din defekt er nyligt opstået, så vil du næppe kunne se olie allerede.

Men blev klogere da den ikke kunne starte næste dag, det er så stor modstand i motoren at den ikke kan drives rundt af starteren før den har været skubbet lidt i 4. gear.

Én ulykke kommer sjældent alene. VED vi, at den træghed ikke skyldes andre ting? Hvis det er et defekt på toppen eller toppakningen, så er den ikke "jævnt fordelt". Så er det kun én cylinder, der er ramt. Kunne du mærke, at der stod vand i én cylinder, mens de andre tre var upåvirkede? Hvordan var den, da du drejede den rundt? Jævn kompression på alle 4?

Så kom nu bare frit frem med dommen, utæt toppakning og sandsynligvis topstykke.

Muligvis, ja.

Nu kommer så det store dilemma.Bilen har kørt 210.000km
og jeg ved godt at Jarl (ham skal du ikke høre for meget efter ;-))ser topstykker som en alm.slid-
del, men kan det betale sig at skifte med det km.tal, er moteren så ikke i en stand hvor den bør skiftes.

Nu kører du jo CS, right? Og som jeg har fulgt dig her på sitet, så er du et usædvanligt fornuftigt menneske. Den kombination giver de bedst tænkelige odds for, at motoren er bevaringsværdig. Jeg har selv åbnet en CS'er med 300.000 dokumenterbare km på klokken, og den var chokerende sund. Det kan gøres med CS/KY og endda inden for troværdighedens smalle sti - i modsætning til JX.
Derfor må strategien være, at lukke op og kigge. Af med toppen og ned med cylindermåleren. Ser det rimeligt ud (ikke mere slitage end 10/100), så stil alle stemplerne i midten, og fyld hullerne op med diesel. Lad det stå natten over, og kig næste morgen. Er der diesel tilbage i alle hullerne, så er det bare på med en frisk top/toppakning. Ser det skidt ud for blokken, så er det, hvad politikerne ville kalde for "en ny situation", og så må vi jo videre der fra.
Er der ikke nogle fynske T3 folk, der kan komme og give en hånd med mod pizza og håndbajere, så du selv kan få fornøjelsen af at være projektleder på opgaven? Sådan en tur er ikke ubetinget billig på et værksted.


Problemet bliver ikke mindre af at jeg p.g.a dårligt helbred må have bilen på værksted.
Så hvad vil guruerne anbefale i den situation.

Frustreret fynbo, forhåbentlig snart på vej på ferie!
Bjarne
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 17. Juni 2009 kl: 19:10:42
Til Rollenlager : hvis røg i store mængder og da jeg stoppede var en kølerslange hård som en hydralikslange.
Til Jarl: Ved ikke om hvor der er vand og hvor meget men da den startede hostede den en smule for så at gå som den plejer, så det er nok kun den ene cylinder der er våd
Du nævner CS og KY som næsten uopslidelige i forhold til JX. Men en JX uden turbo må vel have samme slidstyrke ?
Overvejer kraftigt at handle med Tony som har en stående der er renoveret af en kendt person.
Og nej der er ikke mange værkstedsaktive T3 folk i det fynske og ja det er dyrt på værksted. Den står nu på et værksted som har stor dieselerfaring og hvor det tidligere har været muligt at bruge orange penge, så det er nok det som SP opsparingen skal bruges til.

Bjarne[/b]
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Jarl efter 17. Juni 2009 kl: 21:31:34
Citat fra: "Gammelpot"

Du nævner CS og KY som næsten uopslidelige i forhold til JX. Men en JX uden turbo må vel have samme slidstyrke ?

Bjarne[/b]


Yes. Og tilmed med oliesprøjt. Skal det være rigtigt lir, så sikrer du dig, at den har eller får den store oliepumpe på, for så er det nok det tætteste, man kommer på en evighedsmaskine.
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Rollenlager efter 18. Juni 2009 kl: 01:45:22
Hvis den kan starte og gå normalt og du får hvid damp ved start er det ret sikre indikationer på en utæthed i kølesystemet. Af med toppen og få den tjekket. At slangen bliver hård er jo tegn på at der slipper overtryk ind i kølesystemet, håber din returventil på toppen af kølevands-beholderen er i orden så slangerne og din køler ikke går sig en tur...   på med handskerne  :wink:

Mvh.   Leif
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 18. Juni 2009 kl: 18:03:01
Så er jeg landet efter at have hentet Tonys motor i Klovborg, men inden jeg smider den til mekkeren for montage vil jeg gerne vide hvad du,Jarl, mener med den store oliepumpe. Hvad er det for en fyr og hvor stammer den fra.


Bjarne
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Rollenlager efter 19. Juni 2009 kl: 02:17:19
Det er nok den pumpe der sidder som standard i 1.9 diesel med et højere pumpehus.... sælges ofte på ebay som en "ölpumpe verstärkt " til ca. 80 - 90 euro .....

Leif
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Jarl efter 19. Juni 2009 kl: 08:07:00
Ja, og nu om dage sælges den også som std. til JX. Højden på tænderne er 33 mm.
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Hawaiibussen efter 19. Juni 2009 kl: 10:05:29
Citat fra: "Jarl"
Ja, og nu om dage sælges den også som std. til JX. Højden på tænderne er 33 mm.


den koster 5 eller 600 kr hos Howdi....
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 26. Juni 2009 kl: 15:41:51
Nu henter jeg bilen hos mekanikeren, men du godeste han siger at den kun kan køre hvis pumpen står på 0,7.
Den er da helt gal, jeg vender tilbage når jeg har hentet den, men gode ideer og forslag modtages meget gerne i mellemtiden

Bjarne, som skulle være på vej på ferie
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: poot efter 26. Juni 2009 kl: 15:48:33
KOLDSTARTS Håndtaget :?:

Poul
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 26. Juni 2009 kl: 16:33:24
nej det tror jeg ikke. nu skal den lige blive kold så skiller jeg den af. <den går meget mærkeligt, ingen trækkraft og så går den som en benziner der 4.takter ingen os, og meget lidt diesellyd.
Vender tilbage snart.

Bjarne
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Jarl efter 26. Juni 2009 kl: 17:27:34
Dårlig (pumpe-)timing/defekte dyser er de mest dødelige enkeltårsager der findes.

Hvis han kun kan få motoren til at gå med en pumpetiming på 0,70, så er der et eller andet, som ikke er monteret korrekt, og var det min bil, så var den definitivt grounded, indtil fejlen var fundet.

Fejlsøgning:

1) Af med tandremsdækslet og ventildækslet. Tjek, at alle tre OT-markeringer faktisk passer. Ved mekanikeren, hvordan OT-mærket på koblingen ser ud? Det er IKKE en af de to opadgående tapper, men en spids fordybning.

2) Tjek, at dyseåbningstrykket passer og at forstøvinggen dur - også selvom dyserne måske har kørt i en anden bil.  

3) Gennemgå minutiøst pumpens justering, og dobbelttjek, at alt er justeret efter foreskrifterne.

Held og lykke, og skriv endelig igen - i disse sager er det bedre at dobbelttjekke 17 gange, end at stå på en fjern europæisk landevej med en plejlstang ud gennem siden af motorblokken.
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 26. Juni 2009 kl: 17:51:08
så er den delvis adskilt og vi tar lige fakta først:
Et stok ny blok med tilhørende topstykke monteret, fra TD med oliesprøjt, alle komponenter fra den gamle motor overflyttet incl dyser og pumpe. Dyserne blev testet for godt et år siden timing kontrolleret til 0,94.
Ud over at den gamle maskine åd et topstykke kørte den fantastisk.
Følgende konstateret: når mærket på tandkrans er i hak; det rigtige, og knastakslen er linet af med søger i gavlen, en gammel fil der passer i udfræsningen så står pumpen en tand forkert og det vil nu blive rettet, skal lige ud og låne mit måleur hos min svoger for at regulere timing. Ved kontrol af koldstartfunktion må jeg konstatere at armen stort set sidder fast og ikke kan bevæges, den er dog i normalposition, nogen bud på fejlårsag? Han, mekanikkeren stiller toppunktet med et stykke ståltråd gennem 1. dyse.

Vender tilbage når den er timet og genstartet

Bjarne, stadig på vej på ferie og godt iriteret
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: poot efter 26. Juni 2009 kl: 17:57:54
Citat fra: "Gammelpot"
Han, mekanikkeren stiller toppunktet med et stykke ståltråd gennem 1. dyse.

Vender tilbage når den er timet og genstartet

Bjarne, stadig på vej på ferie og godt iriteret


Kan vi lige få uddybet det.

 :lol:
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: opelhaj efter 26. Juni 2009 kl: 18:05:59
arrrr den der med tråden arrrrrrr :0) er det sårn et mikrometer måle tråd :0)
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 26. Juni 2009 kl: 20:42:01
Nix, et stykke hegnstråd der via forkammeret skubbes ned oven på stemplet hvorefter man tørner maskinen til toppunktet er nået. Sådan har jeg opfattet det.
Nå men nu er det ved at være nattetid for en gl. pensionist og jeg når ikke længere med projektet i dag, men vender tilbage i morgen med info og sikkert mange spørgsmål.

Bjarne
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Jarl efter 26. Juni 2009 kl: 21:14:02
Fræk bemærkning, som jeg omgående trækker tilbage, hvis jeg har misforstået den beskrevne fremgangsmåde:

Jeg kan simpelthen ikke lade være med at overveje værkstedets faglige kompetence/detailkendskab til T3 diesel, når de finder OT vha. et stykke hegnstråd, alt imens, der sidder et "spot-on-mærke" på koblingsklokken.

Prøv at overveje følgende:

Stemplet har en meget høj hastighed i forhold til svinghjulets rotation, når plejlstangssølen er svinget 90 grader til siden (lang reaktionsarm). I top og bund er stempelhastigheden stort set ingenting (ingen/kort reaktionsarm). Sagt på almindeligt dansk: I toppunktet kan man dreje krumtappen mange grader frem og tilbage, før man får en mærkbar bevægelse på stemplet. Hvis man bruger denne hegnstrådmetode til at finde OT, så bliver præcisionen i pumpetimingen ca, som hvis man laver hjernekirugi med en boltsaks og en flækøkse.

Har du ikek en kammerat med lidt motorforstand, der lige kan sætte tandremmen og time pumpen - det kan ikke tage en time, hvis man ved, hvad man skal gøre.
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 27. Juni 2009 kl: 13:03:18
Solen stiger og humøret falder!
Pumpe er timet, alle mærker ok, men ingen liv.
Så pumpem blev fyldt med diesel gennem det hul hvor tilbageløbet er monteret, forsøgte igen at starte og der var lidt "liv" men nu er der ikke mere strøm.
Tog lige dyserne ud og kunne konstatere at de gamle flammeskiver var genbrugt( her kommer de forbudte ord) og den ene dyse så ud til at være mere våd end de andre.
Den gamle krop skriger igen på søvn, så jeg tager en morfar og fortsættet lidt senere, og overvejer om jeg ikke skal skippe værkstedet og så køre til Bosch i her i byen vel vidende at vi nu snart har udgifter der er større end bilens værdi.

Bjarne
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Jarl efter 27. Juni 2009 kl: 13:54:33
Er pumpen vendt 180 grader forkert? Er knasten vendt 180 grader forkert? Er takthjulet på pumpen monteret korrekt på akslen? Er der pillet ved takthjulet på krumtappen?

Bare lige, så vi kender risikoen: Hvis tandremmen har været monteret ukorrekt, og motoren har snurret, så snakker vi om ventil/stempelkontakt.
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 27. Juni 2009 kl: 14:42:36
netop opstået fra de sovende fik jeg følgende tanke, netop som du nævner, Jarl.
Kan takthjulet på pumpen drejes en halv omgang forkert hvis det har været taget af. Hjulet på krumtappen sidder for mig at se rigtigt, når mærket passer er 1. ventil, uds. ventil efter min opfattelse lukket og jeg kan få søgerbladet under.
Takthjulet på krumtappen, kan det monteresd forkert, for det er jo overflyttet.
Tager en kop kaffe og håber på input.

Bjarne, udsovet, men ikke i bedre humør.
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 27. Juni 2009 kl: 15:32:46
Jarl, når jeg kigger på din hjemmeside om motorrenovering kan jeg ikke rigtigt se hvordan takthjul og svinghjul skulle kunne monteres forkert, not i takthjul og uens hulafstand til svinghjulsmontage, og i So wird's gemacht vises der også en not på pumpeakslen.
Tror du der mangler en not et sted?

Bjarne
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Jarl efter 27. Juni 2009 kl: 15:33:22
Citat fra: "Gammelpot"
netop opstået fra de sovende fik jeg følgende tanke, netop som du nævner, Jarl.
Kan takthjulet på pumpen drejes en halv omgang forkert hvis det har været taget af.

Nej, ikke med mindre man undlader at lægge den lille halvmåne i pumpeakslen. Til gengæld florerer der pumpehjul, hvor nogle "stærkt velbegavede" mekanikerlærlinge har lavet et ekstra mærke 180 grader forkert, så pumpen sprøjter ind i cyl. 4, mens den er i udstødningstakten, og cyl. 1, som er i kompressionstakten får ingenting. Hvis man tror, at man kan bruge "dornmetoden", så risikerer man samme fejl, for masser af pumpehjul har to modstående huller, der passer til dornen. (I øvrigt en lille privat bøn: Gid folk ville tage den dorn og smide hen, hvor peberet gror. - Det er den absolut dårligste metode til tandremsmontering).

Hjulet på krumtappen sidder for mig at se rigtigt, når mærket passer er 1. ventil, uds. ventil efter min opfattelse lukket og jeg kan få søgerbladet under.
Takthjulet på krumtappen, kan det monteresd forkert, for det er jo overflyttet.

Hvorfor har takthjulet været afmonteret? Hvis vi snakker om den motor, jeg tror, så var det takthjul netop monteret med 12.9 bolt og lock-tite efter alle kunstens regler.
Når Krumtappen står i OT (defineret i forhold til det korrekte mærke på svinghjulet, skal BEGGE ventiler på cyl. 1 være HELT lukkede - altså knastspidserne skal pege bort fra ventilløfterne - der er jo ikke så meget pointe i at sprøjte diesel ind i en cylinder, hvor der er åbent for en ventil.


Tager en kop kaffe og håber på input.

Bjarne, udsovet, men ikke i bedre humør.
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 27. Juni 2009 kl: 16:07:19
Korrekt, takthjulet er jo ikke flyttet men "originalmonteret" pumpens hjul har kun et mærke, så er der knasten tilbage.
Når jeg skrev 1. cylinder mente jeg den mod mig selv og ikke den over cylinder 1 son ligger bagest, er det her fejlen er? GÅR LIGE UD OG FJERNES DÆKSLET IGEN.

Bjarne
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Jarl efter 27. Juni 2009 kl: 16:12:25
Cyl. 1 er den cylinder, der  er nærmest tandremmen.

PS: Tag lige nogle billeder, når du er der, hvis du har mulighed for det. Gerne af alle mærker i OT.
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 27. Juni 2009 kl: 16:33:03
Hej igen.

Det med billeder er jeg slet ikke god til men prøver lige at sende til din Email jarl.paulsen@skolekom.dk


Bjarne
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Jarl efter 27. Juni 2009 kl: 16:50:33
Tak for billederne.

Den er fint taktet i forhold til mærkerne. Og hvad siger du, at pumpetimingen og dysetrykket er nu?
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 27. Juni 2009 kl: 17:02:52
Timing 0,94 tryk er ikke kendt men dyserne blev som sagt testet for godt et år siden og da åbnede de ved 130bar.
Det undrer mig at de pludselig skulle gå i udu fordi de flyttes til en anden blok, men det lader til at det er pumpe og dyser der skal ses på.

Bjarne

ps. går ud og og kontrollerer timingen endnu engang
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 27. Juni 2009 kl: 18:19:38
Sidste skriv i dag.

Nu virker starteren ikke, og i øvrigt er jeg gået kold.
Jeg holder jer orienteret når der sker noget nyt.

Bjarne
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Gammelpot efter 07. Juli 2009 kl: 20:10:46
Så er det vist på høje tid med lidt nyt i denne forfærdelige sag.
Bilen blev igen trukket på værksted af Falck og vi aftale at han skulle få starteren til at virke og så få bilen afleveret hos Bosch i Odense. Efter endnu et par dage fik vi bilen onsdag aften, pakkede og kørte torsdag morgen mod det Svenske. Badecamping nord for Malmø og en tur til Lund for at se kirken. Lørdag morgen pakkes alt sammen og tanken er at nå Kalmar( altid et besøg værd) men ak bilen vil ikke starte, kontrol af mærker, spænding til magnetventil, alt ok. Mandag morgen starter rundringning til adskillige værksteder. Ingen har tid, efter 14-15 forsøg finder jeg en i Malmø som vil kigge på sagen men ikke love noget da han
kun er sig selv, på værkstedet, grundet ferie. Bugsering tirsdag morgen og så 6.5 timers gåtur i byen, tilbage ved værkstedet er der ikke sket en fløjtende fis, så vi har lånt hans bil og er nu i Odense igen.
Morale: hvis du vil køre T3 er det et ubetinget krav at du har lyst og helbred til at mekke, alternativt skal du satse på årlige SP-udbetalinger.
Det gode humør er lidt aftaget, men som vi er blevet enige om så er det en god historie om nogle år.

Sommerhilsner fra en med svenske plader
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: BlackChart efter 07. Juli 2009 kl: 20:17:44
Surt show :(

Har det lidt sådan selv, jeg har selv valgt min bil og jeg hygger mig med at rode med den...
Efterhånden har jeg så også fået pakket så meget værktøj, reservedel og dingenoter ned diverse steder i bilen, så de mest basale ting kan jeg nød reperere på vejen, om ikke andet så man kan komme til et værksted for egen kraft...
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: poot efter 07. Juli 2009 kl: 20:33:31
Tak for orienteringen. Det er surt det der.

Fandt du nogen sinde ud af hvad der var galt. og hvorfor den kørte så mærkeligt.

Og har du nogen fornemmelse af hvad der er galt nu.

Hilsen Poul
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: TONY efter 07. Juli 2009 kl: 20:43:28
Det var jo ikke lige meningen med at investere i en renoveret motor...... SURT.

Har du nogen fornemmelse af hvad der gik galt.... hvordan gik motoren på vej derover, efter du fik ordnet starteren.
Jeg håber virkelig at det kun er en lille overset fejl som du senere kan grine af at have overset, for selve motoren er noget af det ypperligste fra grænsen til det nordjyske, så udgangspunktet kunne ikke have været bedre.

Håber du snart får den igen og sommerhumøret vender tilbage.  :D

Tony
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: poot efter 07. Juli 2009 kl: 21:37:08
Det kunne jo være den var klar til bus festen :D
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: rcb efter 07. Juli 2009 kl: 22:33:10
Citat fra: "BlackChart"
Surt show :(

Efterhånden har jeg så også fået pakket så meget værktøj, reservedel og dingenoter ned diverse steder i bilen, så de mest basale ting kan jeg nød reperere på vejen, om ikke andet så man kan komme til et værksted for egen kraft...


Er der en tråd omkring emnet: "t3ens overlevelses-kit"?
Ellers vil jeg foreslå at i smider et par forslag til de mest nødvendige værktøjer på vejen. Det ville være rart før ferien!
og næste ferie, og næste ferie.
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: Jarl efter 07. Juli 2009 kl: 23:44:59
Det giver ikke mening at opliste et overlevelseskit til en 20-30 år gammel bil. Alt er i farezonen. Til gengæld viser det sig igen og igen, at man ikke lige smider en motor i og så suser på ferie. Når motoren har vist sin funktionsdygtighed over 20 tkm og alle justeringer og centrale komponenter er dobbelttjekket, så kan man så småt håbe på, at man får et par dage i fred.
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: BlackChart efter 08. Juli 2009 kl: 00:22:01
Citat fra: "rcb"
Er der en tråd omkring emnet: "t3ens overlevelses-kit"?
Ellers vil jeg foreslå at i smider et par forslag til de mest nødvendige værktøjer på vejen.


Nej, der er ingen tråd om emnet og værktøjskassen er pakket ud fra erfaring.

De mest benyttede fastnøgler, en stor og en lille svensknøgle, niverse tænger, strips i diverse længder, isolerbånd, gaffatape, spændebånd og hvad man ellers ikke regner med at få brug for ;)

Ja, det lyder som værktøjskassen til en gammel Scania, det er heller ikke helt ved siden af, dog har jeg ikke en tom konservesdåse i værktøjskassen :D
Titel: Så blev det vist min tur !
Indlæg af: rcb efter 08. Juli 2009 kl: 13:05:24
Lidt af hvert og ik rigtig noget, og så ellers krydse fingre.
så var jeg altså ikke helt galt på den.
dog tænker jeg på at skifte generatoren ud så der ihvertfald er kul på. Det har sendt mig i pit een gang.

ps, gaffatape, selvfølgelig!