Forfatter Emne: Utæt toppakningn ?  (Læst 4508 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Utæt toppakningn ?
« Dato: 13. Maj 2005 kl: 08:56:13 »
Halløj vwenner ! :)

Det er som om problemerne ingen ende vil ta'...

Nu har jeg købt en motor af "Der postmeister", problemet er når man kører ca. 130+ da begynder der at danne sig et overtryk i ekspasionsbeholderen.

Min første tanke var selvfølgelig en top pakning, det eneste er bare at der er ikke andre tegn på utæthed, ingen hvid røg, heller ingen problemer så længe motoren ikke får lov at bestille noget...

Min teori er at den er meget lidt utæt ved ståltoppakningen i selve topstykket, som først blver utæt under højt tryk.. ! :roll:

Andre idéer eller erfaringer ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Utæt toppakningn ?
« Svar #1 Dato: 17. Maj 2005 kl: 11:00:12 »
Jeg fatter simpelthen ikke hvad der er galt...

Det lader til problemet først opstår efter ca. 30 min. kørsel (måske når alt kølevandet har nået en vis temp.  :roll: )
Hvis det var toppakningen, ville det vel opstå allerede fra start !?

- har ikke kunne sporer noget CO2 i kølevandet...

- har skiftet termostat

- bruger Ford's syntetiske kølervæske

Det starter med varmen forsvinder fra varmeaparatet. Dernæst stiger temp. på temp. måleren også begynder den at blinke.

Går man om bag ved bilen, bobler det helt vild fra motoren og den smider kølevæske ud fra påfyldningsbeholderen...  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Utæt toppakningn ?
« Svar #2 Dato: 17. Maj 2005 kl: 11:55:48 »
utæt toppakning eller også er topstykket revnet. Eller også er prppen i ekspansions beholderen defekt.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Utæt toppakningn ?
« Svar #3 Dato: 17. Maj 2005 kl: 12:29:23 »
Hmm,  :roll:

Hvis det er toppakn. el. flækket topstykke, hvorfor kan jeg så ikke spore co2 i kølevæsken og burde det ikke kunne registreres allrede når motoren startes ?

proppen tror jeg virker, for det er først efter et vis tryk, at den åbner..

...men jeg kan godt se det... Det kan næsten ikke være andet end en pakn. eller topstykke, jeg fatter bare ikke sammenhængen..
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Utæt toppakningn ?
« Svar #4 Dato: 17. Maj 2005 kl: 16:07:38 »
Citat fra: "WBX Manden"

proppen tror jeg virker, for det er først efter et vis tryk, at den åbner..

..


Proppen skal ikke åbne når der er tryk på. det eneste tidspunkt den skal åbne er når der kommer undertryk i anlæget så den kan suge vand fra påfyldnings beholderen. Jeg har prøvet det 2 gange og det er pisse trælst når man tuller rundt nede i byen og vandet pisser ud og ned på udstødningen

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Utæt toppakningn ?
« Svar #5 Dato: 17. Maj 2005 kl: 16:48:18 »
Citat fra: "Haardberg"
Citat fra: "WBX Manden"

proppen tror jeg virker, for det er først efter et vis tryk, at den åbner..

..


Proppen skal ikke åbne når der er tryk på. det eneste tidspunkt den skal åbne er når der kommer undertryk i anlæget så den kan suge vand fra påfyldnings beholderen. Jeg har prøvet det 2 gange og det er pisse trælst når man tuller rundt nede i byen og vandet pisser ud og ned på udstødningen


nåå for søren, så er det måske alligevel proppen !
Problemet er jo netop at der presses vand op gemmen den, over i påfyldningsbeholderen og når der så ikke kan være mere i den, løber det ud og rigtig nok ned på udstødningen (hvilket efterlader en god dampsky)

Må lige prøve at skifte den....
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Utæt toppakningn ?
« Svar #6 Dato: 21. Maj 2005 kl: 12:39:15 »
Nå, nu har jeg skiftet ekspasionsbeholderlåget....

Det hjalp på væsken som trængte ud gennem låget og videre ud gennem påfyldningsbeholderen.

MEN, der er åbenbart så stort tryk på kølesystemet, at det nu bare fiser ud af en køleslangesamling under bilen  :cry:

Tilbage til udgangspunktet... TOPPAKNINGEN ! :evil:

Jeg kan vel godt så fast med 7" søm nu, at det er toppakningen ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline MchAlf

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 78
    • Vis profil
  • By: 8660
Utæt toppakningn ?
« Svar #7 Dato: 21. Maj 2005 kl: 21:17:39 »
Nu går jeg udfra at vi taler om en WBX'er.

Det kan også være, at det kun er en af de O-ringe, der sidder i toppen af cylinderne der er defekt.

Når motoren varmer op, bliver en cylinderen utæt og blæser forbrændingstrykket  forbi cylinderens øverste O - ring over i kølevandet.

Dette kan ikke se på motorens topstyks pakninger.

Hygge.
Allrounder \'89 DG 1.9 WBX ( 2003 - 2012 ) Den første :-)
Kassevogn \'89 DG 1.9 WBX ( 2012 - ) BlueMotion Patina
Kassevogn \'89 DG 1.9/DJ 2.1 WBX ( Backup )
Caravelle C \'87 1.6 JX TD ( Backup )
Audi 80 \'92 2.0 ABT ( Hverdag )

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Utæt toppakningn ?
« Svar #8 Dato: 23. Maj 2005 kl: 11:23:39 »
Citat fra: "WBX Manden"
Nå, nu har jeg skiftet ekspasionsbeholderlåget....

Det hjalp på væsken som trængte ud gennem låget og videre ud gennem påfyldningsbeholderen.

MEN, der er åbenbart så stort tryk på kølesystemet, at det nu bare fiser ud af en køleslangesamling under bilen  :cry:

Tilbage til udgangspunktet... TOPPAKNINGEN ! :evil:

Jeg kan vel godt så fast med 7" søm nu, at det er toppakningen ?


Så skal du i hvertfald ikke køre videre med den nye prop for ellers går den også i stykker. man skal jo spare hvor man kan. men som der er skrevet over dette indlæg så kan det jo også være en oring der er gået til

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Utæt toppakningn ?
« Svar #9 Dato: 23. Maj 2005 kl: 12:04:14 »
Jo tak for svarende, jeg har også længe mistænkt o-ringen. Har bare ikke kunne forstå, at den alligevel skulle kunne tage noget tryk.

Skifter dem i den side jeg har mistanke om i aften..
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline MchAlf

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 78
    • Vis profil
  • By: 8660
Utæt toppakningn ?
« Svar #10 Dato: 24. Maj 2005 kl: 10:37:38 »
O - ringene i top og bunden af cylinderen skal bare holde kølevandet ( trykket ) fra at gå ud i topstykket ( anlægsfladen ) eller ind i motorblokken.

Cylinderens anlægsflade i topstykket skal holde forbrændingstrykket på plads. ( ligesom på de luftkølede motorer )

Hvis dit WBX topstykke har løste sig / slået sig, smutter forbrændingstrykket forbi pakfladen og smelter O - ringe.
Allrounder \'89 DG 1.9 WBX ( 2003 - 2012 ) Den første :-)
Kassevogn \'89 DG 1.9 WBX ( 2012 - ) BlueMotion Patina
Kassevogn \'89 DG 1.9/DJ 2.1 WBX ( Backup )
Caravelle C \'87 1.6 JX TD ( Backup )
Audi 80 \'92 2.0 ABT ( Hverdag )