Forfatter Emne: varevognsdæk vs personbilsdækker  (Læst 6422 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bluestar

  • Gæst
varevognsdæk vs personbilsdækker
« Dato: 07. Januar 2009 kl: 12:20:32 »
Hej

 jeg har lige fået monteret vinterdæk igår og det er IKKE varevognsdæk!!!
 Men den kører som en helt anden bil. Den er blevet behagelig at køre
 over ujævnheder.

 Det er virkelig en fornøjelse at opleve og jeg har egentlig tænkt over den utrolige stive undervogn mange gange og synes at det har virket helt overdrevet... men nu kører den virkelig godt!

kører i alle på varevognsdæk?

jesper

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
varevognsdæk vs personbilsdækker
« Svar #1 Dato: 07. Januar 2009 kl: 15:36:07 »
Det er ikke tilladt at køre med dæk under en indeks på 97 i Tyskland, bussen hhv. T3 har ingen godkendelse til det. Dækkene skal være High Speed hhv. med 8 vævbaner i gummiblandingen, de normale dæk har kun 6 vævbaner i gummeblandingen.

Semperit producerer stadig 205/14 70 med over 97 indeks - jeg fik de nye til sommer. Sommerdæk.

og dertil de normale varevogndæk med 185/14 hhv. mere ... eller M/s til vinterkørsel.

Alt andet er risici for dig selv og de andre på gaden og man skal ikke undre sig når dækkene går op i en eksplosion eller brand (dem under 97 ...)

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Bluestar

  • Gæst
varevognsdæk vs personbilsdækker
« Svar #2 Dato: 07. Januar 2009 kl: 16:23:48 »
tror du alt alle de varevogne og busser, der kører rundt på smarte alufælge kører varevognsdæk!!!

NEJ....

desuden vejer sådan en bus vel ikke meget mere end en stor bmw eller audi osv...

jesper

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
varevognsdæk vs personbilsdækker
« Svar #3 Dato: 07. Januar 2009 kl: 16:44:47 »
Hi Jesper

Her i landet mister man registeringen til bilen, såfremt man kører med ikke tilladte dæk - alt under indeks 97 er ikke tilladt. Oven i det mister man forsikringen i fald af uheld, der betales ikke hhv. kun skaden hos de andre, men privatformuen er i fare ... Man får oven i det en fin pengebøde og politiet kommer til eftersyn hhv. man skal præsentere de nye dæk med registreringsbiler - i hårdeste tilfælde skal man til syn.

Indeks + 97 er en fast regel for de tunge busser her i landet, her blev den bygget.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
varevognsdæk vs personbilsdækker
« Svar #4 Dato: 07. Januar 2009 kl: 17:04:16 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
Hi Jesper

Her i landet mister man registeringen til bilen, såfremt man kører med ikke tilladte dæk - alt under indeks 97 er ikke tilladt. Oven i det mister man forsikringen i fald af uheld, der betales ikke hhv. kun skaden hos de andre, men privatformuen er i fare ... Man får oven i det en fin pengebøde og politiet kommer til eftersyn hhv. man skal præsentere de nye dæk med registreringsbiler - i hårdeste tilfælde skal man til syn.

Indeks + 97 er en fast regel for de tunge busser her i landet, her blev den bygget.
I har da osse en vis erfaring i at bygge regler og regelsamfund. :roll:  :lol:  8)

I DK er der andre regler. Capice.
Blandt andet om det er vare eller personkørsel.

[size=18]Sikkerheden er på ingen måde parallel med regler og love. [/size]

Jens


Kurt
Kurt - 25115788

Bluestar

  • Gæst
varevognsdæk vs personbilsdækker
« Svar #5 Dato: 07. Januar 2009 kl: 17:21:09 »
HØRT

nu vejer min bus jo ikke mere end 1270 kg eller sådan noget, så mon ikke det går!

jesper

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
varevognsdæk vs personbilsdækker
« Svar #6 Dato: 07. Januar 2009 kl: 19:48:38 »
Citat fra: "Bluestar"
HØRT

nu vejer min bus jo ikke mere end 1270 kg eller sådan noget, så mon ikke det går!

jesper



Nu är det interresanta vad totalvikten är på bilen en bmw o audi väger lika mycket som en t3 men får inte lasta 1000kg.
Så det väsentliga är totalvikten på bilen.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
varevognsdæk vs personbilsdækker
« Svar #7 Dato: 07. Januar 2009 kl: 19:59:28 »
Jeg købte på et tidspunkt en bus med personbil-dæk på hjulene.

Den trak skævt som hvad ved jeg, og bremsede skævt.

Jeg satte nogle ordentlige futter på - og straks kørte den lige igen og som en drøm.

Men jo - jeg ville aldrig sætte personbildæk på en T3, den kan let med 7 perosner og bagage veje op med 2.5 - 3 ton - og det har jeg ikke lyst til at køre i grøften.......
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mads-kaa

  • Gæst
varevognsdæk vs personbilsdækker
« Svar #8 Dato: 07. Januar 2009 kl: 20:43:22 »
Citat fra: "jensjakob"
Jeg købte på et tidspunkt en bus med personbil-dæk på hjulene.

Den trak skævt som hvad ved jeg, og bremsede skævt.

Jeg satte nogle ordentlige futter på - og straks kørte den lige igen og som en drøm.


Havde du overvejet at tjecke dæktrykket? :wink:

/Mads

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
varevognsdæk vs personbilsdækker
« Svar #9 Dato: 07. Januar 2009 kl: 21:00:36 »
Jeg kendte en der drak en liter fortynder.

Han fik armen revet af i en centrifuge.  :roll:

Kurt
Kurt - 25115788

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
varevognsdæk vs personbilsdækker
« Svar #10 Dato: 07. Januar 2009 kl: 22:48:41 »
Citat fra: "Bluestar"
HØRT

nu vejer min bus jo ikke mere end 1270 kg eller sådan noget, så mon ikke det går!

jesper


Jeg har haft både T3 T4 T5 - alle med alu, og alle med personvognsdæk...

det er langt lettere at finde personvognsdæk i 18", 19" og 20" som har loadindex på ca. 100. Dvs at de er godkendte til vægten af en stor mercer der kan klare de 200+ km/t, så mon ikke de kan funke på en varevogn?!? De er i hvert fald lovlige - det enste du skal kigge på er dit "akseltryk". I DK kan jeg ikke forestille mig det er så meget på en T3.

Og jo - de er rarere at køre på, syntes måske bare de bliver slidt lidt for hurtigt.

Varevognsdæk er også ALLLLLTTTTT for smalle efter min smag  :wink:
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
varevognsdæk vs personbilsdækker
« Svar #11 Dato: 07. Januar 2009 kl: 23:10:49 »
Her hos dækforhandleren fik jeg tilbudt 2 dæk til min LLE, den ene er den kendte Semperit 205/70 14 OG DEN ANDEN KOM FRA KINA ELLER KOREA...
Jeg talte om 185/14 og alt andet og vi kiggede på de tyske papirer hhv. registrering. Desværre tillader den tyske registrering kun high speed og jeg er da på den sikre side med over 97 i indeks ...


Jeg havde en kollega med en T4 ... han fik et punkteret dæk med 80 km i timen ... og nerverne lå blank ... bussen havnede på fortovet ...

og når jeg har min datter med i bussen, så er jeg glad for mit "safety first". Når jeg har drukket alkohol holder jeg fingrene væk fra vinkelsliberen ... Og mine briller til vinkelsliberen har reddet mine øjne, da en metalrest havnede i dem (2 x 2 cm ...)

Og husk at kontrollere trykket på dækket, jeg har mellem 2,7 og 3,0 - det virker utroligt inspirerende på bremserne ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Mads-kaa

  • Gæst
varevognsdæk vs personbilsdækker
« Svar #12 Dato: 07. Januar 2009 kl: 23:20:23 »
For nu at komme tilbage til Jespers spørgsmål: nej, jeg kører ikke på varevognsdæk, men jeg kører på dæk med et loadindeks så de passer til bilen. Jeg har på mine original fælge dæk af den type Jens snakker om, Semperit. Jeg synes ikke de virker hårdere end de andre dæk jeg kører på, men det er selvfølgelig heller ikke sammen størrelse.
Varevognsdæk er til varevogne og min er en personbil (hvideplader) så der er ingen problemer i det. Lastmæssigt er det jo absolut heller ikke noget problem at finde dæk som kan holde til væsentligt mere en det der anbefales...

/Mads

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
varevognsdæk vs personbilsdækker
« Svar #13 Dato: 08. Januar 2009 kl: 00:09:27 »
Citat fra: "Jens Flensborg"
Her hos dækforhandleren fik jeg tilbudt 2 dæk til min LLE, den ene er den kendte Semperit 205/70 14 OG DEN ANDEN KOM FRA KINA ELLER KOREA...
Jeg talte om 185/14 og alt andet og vi kiggede på de tyske papirer hhv. registrering. Desværre tillader den tyske registrering kun high speed og jeg er da på den sikre side med over 97 i indeks ...


Jeg havde en kollega med en T4 ... han fik et punkteret dæk med 80 km i timen ... og nerverne lå blank ... bussen havnede på fortovet ...

og når jeg har min datter med i bussen, så er jeg glad for mit "safety first". Når jeg har drukket alkohol holder jeg fingrene væk fra vinkelsliberen ... Og mine briller til vinkelsliberen har reddet mine øjne, da en metalrest havnede i dem (2 x 2 cm ...)

Og husk at kontrollere trykket på dækket, jeg har mellem 2,7 og 3,0 - det virker utroligt inspirerende på bremserne ...

Jens


kommer du da fingerene i vinkelsliberen når du er ædru :shock:
du er godt nok en hård negl(e) :wink:

mht.dæk går jeg selv efter load index "li", tror at jeg kører 98 eller 99 li på camperen med 17" sommer ruller :wink:
syntes at der er fin komfort, men udvalget i dæk var ikke ret stort.
husk at li fastsættes efter maks akseltryk, dette har været nævt i en anden tråd.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Quark

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 120
    • Vis profil
varevognsdæk vs personbilsdækker
« Svar #14 Dato: 08. Januar 2009 kl: 01:40:09 »
@kurt var det ham med den blå hat?








Quark
88 Porter 1,9 sauger 2WD ex-bundeswehr
tlf. 22203525
BARE FORDI!