0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Hi JesperHer i landet mister man registeringen til bilen, såfremt man kører med ikke tilladte dæk - alt under indeks 97 er ikke tilladt. Oven i det mister man forsikringen i fald af uheld, der betales ikke hhv. kun skaden hos de andre, men privatformuen er i fare ... Man får oven i det en fin pengebøde og politiet kommer til eftersyn hhv. man skal præsentere de nye dæk med registreringsbiler - i hårdeste tilfælde skal man til syn.Indeks + 97 er en fast regel for de tunge busser her i landet, her blev den bygget.I har da osse en vis erfaring i at bygge regler og regelsamfund. :roll: :lol: I DK er der andre regler. Capice.Blandt andet om det er vare eller personkørsel.[size=18]Sikkerheden er på ingen måde parallel med regler og love. [/size]Jens
HØRTnu vejer min bus jo ikke mere end 1270 kg eller sådan noget, så mon ikke det går!jesper
Jeg købte på et tidspunkt en bus med personbil-dæk på hjulene.Den trak skævt som hvad ved jeg, og bremsede skævt.Jeg satte nogle ordentlige futter på - og straks kørte den lige igen og som en drøm.
Her hos dækforhandleren fik jeg tilbudt 2 dæk til min LLE, den ene er den kendte Semperit 205/70 14 OG DEN ANDEN KOM FRA KINA ELLER KOREA...Jeg talte om 185/14 og alt andet og vi kiggede på de tyske papirer hhv. registrering. Desværre tillader den tyske registrering kun high speed og jeg er da på den sikre side med over 97 i indeks ...Jeg havde en kollega med en T4 ... han fik et punkteret dæk med 80 km i timen ... og nerverne lå blank ... bussen havnede på fortovet ...og når jeg har min datter med i bussen, så er jeg glad for mit "safety first". Når jeg har drukket alkohol holder jeg fingrene væk fra vinkelsliberen ... Og mine briller til vinkelsliberen har reddet mine øjne, da en metalrest havnede i dem (2 x 2 cm ...) Og husk at kontrollere trykket på dækket, jeg har mellem 2,7 og 3,0 - det virker utroligt inspirerende på bremserne ...Jens