Forfatter Emne: Så blev det vist min tur !  (Læst 7584 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Dato: 17. Juni 2009 kl: 11:10:50 »
Efter en tur til byen boblede det i overløbsbeholderen. Kiggede i ekspansionstanken efter olierester, men der var kun kølervæske, nå så det er nok ikke noget tænkte jeg. Men blev klogere da den ikke kunne starte næste dag, det er så stor modstand i motoren at den ikke kan drives rundt af starteren før den har været skubbet lidt i 4. gear.
Så kom nu bare frit frem med dommen, utæt toppakning og sandsynligvis topstykke.
Nu kommer så det store dilemma.Bilen har kørt 210.000km
og jeg ved godt at Jarl ser topstykker som en alm.slid-
del, men kan det betale sig at skifte med det km.tal, er moteren så ikke i en stand hvor den bør skiftes.
Problemet bliver ikke mindre af at jeg p.g.a dårligt helbred må have bilen på værksted.
Så hvad vil guruerne anbefale i den situation.

Frustreret fynbo, forhåbentlig snart på vej på ferie!
Bjarne
Nu uden T3

Mads-kaa

  • Gæst
Så blev det vist min tur !
« Svar #1 Dato: 17. Juni 2009 kl: 12:00:44 »
Nu er jeg jo ikke guru, og slet ikke dieselguru, men det er alt andet lige noget lettere at bedømme om din motor er værd at samle på når toppen er blevet pillet af. Ydmere ville jeg jo nok sikre mig at det vitterligt er toppen det er galt med.
Og så er du jo, på Fyn, velsignet med at have Niels Erik i baghaven, så der er jo ikke den store risiko ved at overlade den til ham.

/Mads

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #2 Dato: 17. Juni 2009 kl: 12:09:00 »
Tak til dig Mads, men Niels Erik er lidt bekymret for om han kan nå det inden sin egen ferie
 
Bjarne
Nu uden T3

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Så blev det vist min tur !
« Svar #3 Dato: 17. Juni 2009 kl: 13:03:02 »
En utæt top medfører ikke automatisk forøget modstand mod rotation.... så mon ikke du har været tæt på at varme motoren så meget op at der er sket ting og sager Gammelpot.... Jeg kan huske at jeg løb tør for vand i en Mazda 323 for snart mange år siden på grund af en utæt slange og da det var høj sol m.m. kunne jeg ikke se nogle advarselslamper..... Efter at vi slukkede motoren og den var blevet kold kom den aldrig i gang igen.
men selvfølgelig.... hvis du kan bekræfte at du kigger på temperaturmåleren hvert andet minut, og tog det i opløbet er der da mulighed for at den kan leve 100 000 Km mere med en ny top. Jeg har  selv passeret de 300 tusinde med samme blok i min ene T3´er og der er intet i vejen med den motor endnu.
 
Mvh.  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #4 Dato: 17. Juni 2009 kl: 14:04:44 »
Bobler det når motoren startes og er kold.

Kunne ikke lade være med at tænke på om vandpumpen var gået. lamellerne tæret op.



du bør vel åbne motor og topstykke inden du skønner om der skal udskiftes.

Jeg har en ide om at du aldrig har kørt råddent med bilen, så motoren kan sikkert klare et par hundrede endnu.

 Self kan der være sket skade ved opvarmningen.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Så blev det vist min tur !
« Svar #5 Dato: 17. Juni 2009 kl: 14:14:10 »
Personligt har jeg aldrig hørt om en vandpumpe der stod af fra den ene dag til den anden...... du vil altid have en hvis procent køling til rådighed og jeg tror pumpen begynder at lække eller lejet giver problemer længe før bladene koroderer væk... så den ville jeg glemme... Med hensyn til bobler i kølevandet kan det godt være at de først optræder ved varm motor, da det ikke er alle revner der giver problemer før topstykket er varmt. Ja den motor af min som har gået 300 tusser har ikke fået tæv, men den måtte have en ny top efter 230 tusinde.

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Så blev det vist min tur !
« Svar #6 Dato: 17. Juni 2009 kl: 14:24:06 »
Kom lige til at tænke på et indlæg jeg læste på et tysk T3 forum, hvor man mere eller mindre var nået frem til at en T3 på grund af forskellige årsager altid burde startes med varmeapparatet slået på fuld varme og med blæseren på....i de første ti minuter... ja sådan stod der altså, for at få en fladere opvarmningskurve, idet de mente at det var i de første fem minuter at tingene ikke rigtigt kunne følges ad i deres ekspansion. Måske også derfor at de fleste får et utæt topstykke når varmen begynder at melde sig om foråret.....  :wink:

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #7 Dato: 17. Juni 2009 kl: 14:24:36 »
Så er den lige afhentet fra autoelektrikeren, da jeg fik den startet osede den helt vildt og efter 2-3 km's kørsel steg termometret hurtigt op det røde felt så nu står den på havnen i Odense.
Til dagligt køres der respektfuldt i forhold til bilens alder og der er altid øje på termometer og olietrykslampe
Fruen er lige landet så vi må have lavet en plan, og rigtigtnok er det svært at tage stilling til problemet før den er skilt ad, men pga. helbredet er det ikke muligt at gøre selv lige for tiden.

Bjarne
Nu uden T3

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Så blev det vist min tur !
« Svar #8 Dato: 17. Juni 2009 kl: 14:27:45 »
Sort eller hvid røg  ?
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #9 Dato: 17. Juni 2009 kl: 14:28:18 »
Nå vi landede lige oven i hinanden Leif.
Det med termikken i opstartsperioden lyder da plausibelt. Jeg gik med en tanke om at montere en kontakt til at overstyre det højeste blæsertrin et par minutter inden motoren blev stoppet, da CS'eren jo ikke har Jx'ens cirkulationspumpe.
Nogen kommentar til det ?

Bjarne
Nu uden T3

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Så blev det vist min tur !
« Svar #10 Dato: 17. Juni 2009 kl: 14:30:27 »
den kontakt har jeg på mine to  :lol: har sjældent brug for dem men det er da sket......
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #11 Dato: 17. Juni 2009 kl: 17:45:41 »
Citat fra: "Gammelpot"
Efter en tur til byen boblede det i overløbsbeholderen. Kiggede i ekspansionstanken efter olierester, men der var kun kølervæske, nå så det er nok ikke noget tænkte jeg.


Der skal også rigtig meget olie til, før det giver sig visuelt til kende, så hvis din defekt er nyligt opstået, så vil du næppe kunne se olie allerede.

Men blev klogere da den ikke kunne starte næste dag, det er så stor modstand i motoren at den ikke kan drives rundt af starteren før den har været skubbet lidt i 4. gear.

Én ulykke kommer sjældent alene. VED vi, at den træghed ikke skyldes andre ting? Hvis det er et defekt på toppen eller toppakningen, så er den ikke "jævnt fordelt". Så er det kun én cylinder, der er ramt. Kunne du mærke, at der stod vand i én cylinder, mens de andre tre var upåvirkede? Hvordan var den, da du drejede den rundt? Jævn kompression på alle 4?

Så kom nu bare frit frem med dommen, utæt toppakning og sandsynligvis topstykke.

Muligvis, ja.

Nu kommer så det store dilemma.Bilen har kørt 210.000km
og jeg ved godt at Jarl (ham skal du ikke høre for meget efter ;-))ser topstykker som en alm.slid-
del, men kan det betale sig at skifte med det km.tal, er moteren så ikke i en stand hvor den bør skiftes.

Nu kører du jo CS, right? Og som jeg har fulgt dig her på sitet, så er du et usædvanligt fornuftigt menneske. Den kombination giver de bedst tænkelige odds for, at motoren er bevaringsværdig. Jeg har selv åbnet en CS'er med 300.000 dokumenterbare km på klokken, og den var chokerende sund. Det kan gøres med CS/KY og endda inden for troværdighedens smalle sti - i modsætning til JX.
Derfor må strategien være, at lukke op og kigge. Af med toppen og ned med cylindermåleren. Ser det rimeligt ud (ikke mere slitage end 10/100), så stil alle stemplerne i midten, og fyld hullerne op med diesel. Lad det stå natten over, og kig næste morgen. Er der diesel tilbage i alle hullerne, så er det bare på med en frisk top/toppakning. Ser det skidt ud for blokken, så er det, hvad politikerne ville kalde for "en ny situation", og så må vi jo videre der fra.
Er der ikke nogle fynske T3 folk, der kan komme og give en hånd med mod pizza og håndbajere, så du selv kan få fornøjelsen af at være projektleder på opgaven? Sådan en tur er ikke ubetinget billig på et værksted.



Problemet bliver ikke mindre af at jeg p.g.a dårligt helbred må have bilen på værksted.
Så hvad vil guruerne anbefale i den situation.

Frustreret fynbo, forhåbentlig snart på vej på ferie!
Bjarne
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #12 Dato: 17. Juni 2009 kl: 19:10:42 »
Til Rollenlager : hvis røg i store mængder og da jeg stoppede var en kølerslange hård som en hydralikslange.
Til Jarl: Ved ikke om hvor der er vand og hvor meget men da den startede hostede den en smule for så at gå som den plejer, så det er nok kun den ene cylinder der er våd
Du nævner CS og KY som næsten uopslidelige i forhold til JX. Men en JX uden turbo må vel have samme slidstyrke ?
Overvejer kraftigt at handle med Tony som har en stående der er renoveret af en kendt person.
Og nej der er ikke mange værkstedsaktive T3 folk i det fynske og ja det er dyrt på værksted. Den står nu på et værksted som har stor dieselerfaring og hvor det tidligere har været muligt at bruge orange penge, så det er nok det som SP opsparingen skal bruges til.

Bjarne[/b]
Nu uden T3

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #13 Dato: 17. Juni 2009 kl: 21:31:34 »
Citat fra: "Gammelpot"

Du nævner CS og KY som næsten uopslidelige i forhold til JX. Men en JX uden turbo må vel have samme slidstyrke ?

Bjarne[/b]


Yes. Og tilmed med oliesprøjt. Skal det være rigtigt lir, så sikrer du dig, at den har eller får den store oliepumpe på, for så er det nok det tætteste, man kommer på en evighedsmaskine.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Så blev det vist min tur !
« Svar #14 Dato: 18. Juni 2009 kl: 01:45:22 »
Hvis den kan starte og gå normalt og du får hvid damp ved start er det ret sikre indikationer på en utæthed i kølesystemet. Af med toppen og få den tjekket. At slangen bliver hård er jo tegn på at der slipper overtryk ind i kølesystemet, håber din returventil på toppen af kølevands-beholderen er i orden så slangerne og din køler ikke går sig en tur...   på med handskerne  :wink:

Mvh.   Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!