0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Efter en tur til byen boblede det i overløbsbeholderen. Kiggede i ekspansionstanken efter olierester, men der var kun kølervæske, nå så det er nok ikke noget tænkte jeg. Der skal også rigtig meget olie til, før det giver sig visuelt til kende, så hvis din defekt er nyligt opstået, så vil du næppe kunne se olie allerede.Men blev klogere da den ikke kunne starte næste dag, det er så stor modstand i motoren at den ikke kan drives rundt af starteren før den har været skubbet lidt i 4. gear. Én ulykke kommer sjældent alene. VED vi, at den træghed ikke skyldes andre ting? Hvis det er et defekt på toppen eller toppakningen, så er den ikke "jævnt fordelt". Så er det kun én cylinder, der er ramt. Kunne du mærke, at der stod vand i én cylinder, mens de andre tre var upåvirkede? Hvordan var den, da du drejede den rundt? Jævn kompression på alle 4?Så kom nu bare frit frem med dommen, utæt toppakning og sandsynligvis topstykke.Muligvis, ja. Nu kommer så det store dilemma.Bilen har kørt 210.000kmog jeg ved godt at Jarl (ham skal du ikke høre for meget efter ;-))ser topstykker som en alm.slid-del, men kan det betale sig at skifte med det km.tal, er moteren så ikke i en stand hvor den bør skiftes.Nu kører du jo CS, right? Og som jeg har fulgt dig her på sitet, så er du et usædvanligt fornuftigt menneske. Den kombination giver de bedst tænkelige odds for, at motoren er bevaringsværdig. Jeg har selv åbnet en CS'er med 300.000 dokumenterbare km på klokken, og den var chokerende sund. Det kan gøres med CS/KY og endda inden for troværdighedens smalle sti - i modsætning til JX. Derfor må strategien være, at lukke op og kigge. Af med toppen og ned med cylindermåleren. Ser det rimeligt ud (ikke mere slitage end 10/100), så stil alle stemplerne i midten, og fyld hullerne op med diesel. Lad det stå natten over, og kig næste morgen. Er der diesel tilbage i alle hullerne, så er det bare på med en frisk top/toppakning. Ser det skidt ud for blokken, så er det, hvad politikerne ville kalde for "en ny situation", og så må vi jo videre der fra. Er der ikke nogle fynske T3 folk, der kan komme og give en hånd med mod pizza og håndbajere, så du selv kan få fornøjelsen af at være projektleder på opgaven? Sådan en tur er ikke ubetinget billig på et værksted.Problemet bliver ikke mindre af at jeg p.g.a dårligt helbred må have bilen på værksted.Så hvad vil guruerne anbefale i den situation.Frustreret fynbo, forhåbentlig snart på vej på ferie!Bjarne
Du nævner CS og KY som næsten uopslidelige i forhold til JX. Men en JX uden turbo må vel have samme slidstyrke ?Bjarne[/b]