Forfatter Emne: Så blev det vist min tur !  (Læst 7611 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #15 Dato: 18. Juni 2009 kl: 18:03:01 »
Så er jeg landet efter at have hentet Tonys motor i Klovborg, men inden jeg smider den til mekkeren for montage vil jeg gerne vide hvad du,Jarl, mener med den store oliepumpe. Hvad er det for en fyr og hvor stammer den fra.


Bjarne
Nu uden T3

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Så blev det vist min tur !
« Svar #16 Dato: 19. Juni 2009 kl: 02:17:19 »
Det er nok den pumpe der sidder som standard i 1.9 diesel med et højere pumpehus.... sælges ofte på ebay som en "ölpumpe verstärkt " til ca. 80 - 90 euro .....

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #17 Dato: 19. Juni 2009 kl: 08:07:00 »
Ja, og nu om dage sælges den også som std. til JX. Højden på tænderne er 33 mm.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Så blev det vist min tur !
« Svar #18 Dato: 19. Juni 2009 kl: 10:05:29 »
Citat fra: "Jarl"
Ja, og nu om dage sælges den også som std. til JX. Højden på tænderne er 33 mm.


den koster 5 eller 600 kr hos Howdi....
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #19 Dato: 26. Juni 2009 kl: 15:41:51 »
Nu henter jeg bilen hos mekanikeren, men du godeste han siger at den kun kan køre hvis pumpen står på 0,7.
Den er da helt gal, jeg vender tilbage når jeg har hentet den, men gode ideer og forslag modtages meget gerne i mellemtiden

Bjarne, som skulle være på vej på ferie
Nu uden T3

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #20 Dato: 26. Juni 2009 kl: 15:48:33 »
KOLDSTARTS Håndtaget :?:

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #21 Dato: 26. Juni 2009 kl: 16:33:24 »
nej det tror jeg ikke. nu skal den lige blive kold så skiller jeg den af. <den går meget mærkeligt, ingen trækkraft og så går den som en benziner der 4.takter ingen os, og meget lidt diesellyd.
Vender tilbage snart.

Bjarne
Nu uden T3

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #22 Dato: 26. Juni 2009 kl: 17:27:34 »
Dårlig (pumpe-)timing/defekte dyser er de mest dødelige enkeltårsager der findes.

Hvis han kun kan få motoren til at gå med en pumpetiming på 0,70, så er der et eller andet, som ikke er monteret korrekt, og var det min bil, så var den definitivt grounded, indtil fejlen var fundet.

Fejlsøgning:

1) Af med tandremsdækslet og ventildækslet. Tjek, at alle tre OT-markeringer faktisk passer. Ved mekanikeren, hvordan OT-mærket på koblingen ser ud? Det er IKKE en af de to opadgående tapper, men en spids fordybning.

2) Tjek, at dyseåbningstrykket passer og at forstøvinggen dur - også selvom dyserne måske har kørt i en anden bil.  

3) Gennemgå minutiøst pumpens justering, og dobbelttjek, at alt er justeret efter foreskrifterne.

Held og lykke, og skriv endelig igen - i disse sager er det bedre at dobbelttjekke 17 gange, end at stå på en fjern europæisk landevej med en plejlstang ud gennem siden af motorblokken.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #23 Dato: 26. Juni 2009 kl: 17:51:08 »
så er den delvis adskilt og vi tar lige fakta først:
Et stok ny blok med tilhørende topstykke monteret, fra TD med oliesprøjt, alle komponenter fra den gamle motor overflyttet incl dyser og pumpe. Dyserne blev testet for godt et år siden timing kontrolleret til 0,94.
Ud over at den gamle maskine åd et topstykke kørte den fantastisk.
Følgende konstateret: når mærket på tandkrans er i hak; det rigtige, og knastakslen er linet af med søger i gavlen, en gammel fil der passer i udfræsningen så står pumpen en tand forkert og det vil nu blive rettet, skal lige ud og låne mit måleur hos min svoger for at regulere timing. Ved kontrol af koldstartfunktion må jeg konstatere at armen stort set sidder fast og ikke kan bevæges, den er dog i normalposition, nogen bud på fejlårsag? Han, mekanikkeren stiller toppunktet med et stykke ståltråd gennem 1. dyse.

Vender tilbage når den er timet og genstartet

Bjarne, stadig på vej på ferie og godt iriteret
Nu uden T3

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #24 Dato: 26. Juni 2009 kl: 17:57:54 »
Citat fra: "Gammelpot"
Han, mekanikkeren stiller toppunktet med et stykke ståltråd gennem 1. dyse.

Vender tilbage når den er timet og genstartet

Bjarne, stadig på vej på ferie og godt iriteret


Kan vi lige få uddybet det.

 :lol:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #25 Dato: 26. Juni 2009 kl: 18:05:59 »
arrrr den der med tråden arrrrrrr :0) er det sårn et mikrometer måle tråd :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #26 Dato: 26. Juni 2009 kl: 20:42:01 »
Nix, et stykke hegnstråd der via forkammeret skubbes ned oven på stemplet hvorefter man tørner maskinen til toppunktet er nået. Sådan har jeg opfattet det.
Nå men nu er det ved at være nattetid for en gl. pensionist og jeg når ikke længere med projektet i dag, men vender tilbage i morgen med info og sikkert mange spørgsmål.

Bjarne
Nu uden T3

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #27 Dato: 26. Juni 2009 kl: 21:14:02 »
Fræk bemærkning, som jeg omgående trækker tilbage, hvis jeg har misforstået den beskrevne fremgangsmåde:

Jeg kan simpelthen ikke lade være med at overveje værkstedets faglige kompetence/detailkendskab til T3 diesel, når de finder OT vha. et stykke hegnstråd, alt imens, der sidder et "spot-on-mærke" på koblingsklokken.

Prøv at overveje følgende:

Stemplet har en meget høj hastighed i forhold til svinghjulets rotation, når plejlstangssølen er svinget 90 grader til siden (lang reaktionsarm). I top og bund er stempelhastigheden stort set ingenting (ingen/kort reaktionsarm). Sagt på almindeligt dansk: I toppunktet kan man dreje krumtappen mange grader frem og tilbage, før man får en mærkbar bevægelse på stemplet. Hvis man bruger denne hegnstrådmetode til at finde OT, så bliver præcisionen i pumpetimingen ca, som hvis man laver hjernekirugi med en boltsaks og en flækøkse.

Har du ikek en kammerat med lidt motorforstand, der lige kan sætte tandremmen og time pumpen - det kan ikke tage en time, hvis man ved, hvad man skal gøre.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #28 Dato: 27. Juni 2009 kl: 13:03:18 »
Solen stiger og humøret falder!
Pumpe er timet, alle mærker ok, men ingen liv.
Så pumpem blev fyldt med diesel gennem det hul hvor tilbageløbet er monteret, forsøgte igen at starte og der var lidt "liv" men nu er der ikke mere strøm.
Tog lige dyserne ud og kunne konstatere at de gamle flammeskiver var genbrugt( her kommer de forbudte ord) og den ene dyse så ud til at være mere våd end de andre.
Den gamle krop skriger igen på søvn, så jeg tager en morfar og fortsættet lidt senere, og overvejer om jeg ikke skal skippe værkstedet og så køre til Bosch i her i byen vel vidende at vi nu snart har udgifter der er større end bilens værdi.

Bjarne
Nu uden T3

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #29 Dato: 27. Juni 2009 kl: 13:54:33 »
Er pumpen vendt 180 grader forkert? Er knasten vendt 180 grader forkert? Er takthjulet på pumpen monteret korrekt på akslen? Er der pillet ved takthjulet på krumtappen?

Bare lige, så vi kender risikoen: Hvis tandremmen har været monteret ukorrekt, og motoren har snurret, så snakker vi om ventil/stempelkontakt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!