0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
netop opstået fra de sovende fik jeg følgende tanke, netop som du nævner, Jarl.Kan takthjulet på pumpen drejes en halv omgang forkert hvis det har været taget af. Nej, ikke med mindre man undlader at lægge den lille halvmåne i pumpeakslen. Til gengæld florerer der pumpehjul, hvor nogle "stærkt velbegavede" mekanikerlærlinge har lavet et ekstra mærke 180 grader forkert, så pumpen sprøjter ind i cyl. 4, mens den er i udstødningstakten, og cyl. 1, som er i kompressionstakten får ingenting. Hvis man tror, at man kan bruge "dornmetoden", så risikerer man samme fejl, for masser af pumpehjul har to modstående huller, der passer til dornen. (I øvrigt en lille privat bøn: Gid folk ville tage den dorn og smide hen, hvor peberet gror. - Det er den absolut dårligste metode til tandremsmontering). Hjulet på krumtappen sidder for mig at se rigtigt, når mærket passer er 1. ventil, uds. ventil efter min opfattelse lukket og jeg kan få søgerbladet under.Takthjulet på krumtappen, kan det monteresd forkert, for det er jo overflyttet.Hvorfor har takthjulet været afmonteret? Hvis vi snakker om den motor, jeg tror, så var det takthjul netop monteret med 12.9 bolt og lock-tite efter alle kunstens regler.Når Krumtappen står i OT (defineret i forhold til det korrekte mærke på svinghjulet, skal BEGGE ventiler på cyl. 1 være HELT lukkede - altså knastspidserne skal pege bort fra ventilløfterne - der er jo ikke så meget pointe i at sprøjte diesel ind i en cylinder, hvor der er åbent for en ventil.Tager en kop kaffe og håber på input.Bjarne, udsovet, men ikke i bedre humør.
Surt show Efterhånden har jeg så også fået pakket så meget værktøj, reservedel og dingenoter ned diverse steder i bilen, så de mest basale ting kan jeg nød reperere på vejen, om ikke andet så man kan komme til et værksted for egen kraft...