Forfatter Emne: Så blev det vist min tur !  (Læst 7618 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #30 Dato: 27. Juni 2009 kl: 14:42:36 »
netop opstået fra de sovende fik jeg følgende tanke, netop som du nævner, Jarl.
Kan takthjulet på pumpen drejes en halv omgang forkert hvis det har været taget af. Hjulet på krumtappen sidder for mig at se rigtigt, når mærket passer er 1. ventil, uds. ventil efter min opfattelse lukket og jeg kan få søgerbladet under.
Takthjulet på krumtappen, kan det monteresd forkert, for det er jo overflyttet.
Tager en kop kaffe og håber på input.

Bjarne, udsovet, men ikke i bedre humør.
Nu uden T3

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #31 Dato: 27. Juni 2009 kl: 15:32:46 »
Jarl, når jeg kigger på din hjemmeside om motorrenovering kan jeg ikke rigtigt se hvordan takthjul og svinghjul skulle kunne monteres forkert, not i takthjul og uens hulafstand til svinghjulsmontage, og i So wird's gemacht vises der også en not på pumpeakslen.
Tror du der mangler en not et sted?

Bjarne
Nu uden T3

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #32 Dato: 27. Juni 2009 kl: 15:33:22 »
Citat fra: "Gammelpot"
netop opstået fra de sovende fik jeg følgende tanke, netop som du nævner, Jarl.
Kan takthjulet på pumpen drejes en halv omgang forkert hvis det har været taget af.

Nej, ikke med mindre man undlader at lægge den lille halvmåne i pumpeakslen. Til gengæld florerer der pumpehjul, hvor nogle "stærkt velbegavede" mekanikerlærlinge har lavet et ekstra mærke 180 grader forkert, så pumpen sprøjter ind i cyl. 4, mens den er i udstødningstakten, og cyl. 1, som er i kompressionstakten får ingenting. Hvis man tror, at man kan bruge "dornmetoden", så risikerer man samme fejl, for masser af pumpehjul har to modstående huller, der passer til dornen. (I øvrigt en lille privat bøn: Gid folk ville tage den dorn og smide hen, hvor peberet gror. - Det er den absolut dårligste metode til tandremsmontering).

Hjulet på krumtappen sidder for mig at se rigtigt, når mærket passer er 1. ventil, uds. ventil efter min opfattelse lukket og jeg kan få søgerbladet under.
Takthjulet på krumtappen, kan det monteresd forkert, for det er jo overflyttet.

Hvorfor har takthjulet været afmonteret? Hvis vi snakker om den motor, jeg tror, så var det takthjul netop monteret med 12.9 bolt og lock-tite efter alle kunstens regler.
Når Krumtappen står i OT (defineret i forhold til det korrekte mærke på svinghjulet, skal BEGGE ventiler på cyl. 1 være HELT lukkede - altså knastspidserne skal pege bort fra ventilløfterne - der er jo ikke så meget pointe i at sprøjte diesel ind i en cylinder, hvor der er åbent for en ventil.



Tager en kop kaffe og håber på input.

Bjarne, udsovet, men ikke i bedre humør.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #33 Dato: 27. Juni 2009 kl: 16:07:19 »
Korrekt, takthjulet er jo ikke flyttet men "originalmonteret" pumpens hjul har kun et mærke, så er der knasten tilbage.
Når jeg skrev 1. cylinder mente jeg den mod mig selv og ikke den over cylinder 1 son ligger bagest, er det her fejlen er? GÅR LIGE UD OG FJERNES DÆKSLET IGEN.

Bjarne
Nu uden T3

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #34 Dato: 27. Juni 2009 kl: 16:12:25 »
Cyl. 1 er den cylinder, der  er nærmest tandremmen.

PS: Tag lige nogle billeder, når du er der, hvis du har mulighed for det. Gerne af alle mærker i OT.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #35 Dato: 27. Juni 2009 kl: 16:33:03 »
Hej igen.

Det med billeder er jeg slet ikke god til men prøver lige at sende til din Email jarl.paulsen@skolekom.dk


Bjarne
Nu uden T3

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #36 Dato: 27. Juni 2009 kl: 16:50:33 »
Tak for billederne.

Den er fint taktet i forhold til mærkerne. Og hvad siger du, at pumpetimingen og dysetrykket er nu?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #37 Dato: 27. Juni 2009 kl: 17:02:52 »
Timing 0,94 tryk er ikke kendt men dyserne blev som sagt testet for godt et år siden og da åbnede de ved 130bar.
Det undrer mig at de pludselig skulle gå i udu fordi de flyttes til en anden blok, men det lader til at det er pumpe og dyser der skal ses på.

Bjarne

ps. går ud og og kontrollerer timingen endnu engang
Nu uden T3

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #38 Dato: 27. Juni 2009 kl: 18:19:38 »
Sidste skriv i dag.

Nu virker starteren ikke, og i øvrigt er jeg gået kold.
Jeg holder jer orienteret når der sker noget nyt.

Bjarne
Nu uden T3

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Så blev det vist min tur !
« Svar #39 Dato: 07. Juli 2009 kl: 20:10:46 »
Så er det vist på høje tid med lidt nyt i denne forfærdelige sag.
Bilen blev igen trukket på værksted af Falck og vi aftale at han skulle få starteren til at virke og så få bilen afleveret hos Bosch i Odense. Efter endnu et par dage fik vi bilen onsdag aften, pakkede og kørte torsdag morgen mod det Svenske. Badecamping nord for Malmø og en tur til Lund for at se kirken. Lørdag morgen pakkes alt sammen og tanken er at nå Kalmar( altid et besøg værd) men ak bilen vil ikke starte, kontrol af mærker, spænding til magnetventil, alt ok. Mandag morgen starter rundringning til adskillige værksteder. Ingen har tid, efter 14-15 forsøg finder jeg en i Malmø som vil kigge på sagen men ikke love noget da han
kun er sig selv, på værkstedet, grundet ferie. Bugsering tirsdag morgen og så 6.5 timers gåtur i byen, tilbage ved værkstedet er der ikke sket en fløjtende fis, så vi har lånt hans bil og er nu i Odense igen.
Morale: hvis du vil køre T3 er det et ubetinget krav at du har lyst og helbred til at mekke, alternativt skal du satse på årlige SP-udbetalinger.
Det gode humør er lidt aftaget, men som vi er blevet enige om så er det en god historie om nogle år.

Sommerhilsner fra en med svenske plader
Nu uden T3

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #40 Dato: 07. Juli 2009 kl: 20:17:44 »
Surt show :(

Har det lidt sådan selv, jeg har selv valgt min bil og jeg hygger mig med at rode med den...
Efterhånden har jeg så også fået pakket så meget værktøj, reservedel og dingenoter ned diverse steder i bilen, så de mest basale ting kan jeg nød reperere på vejen, om ikke andet så man kan komme til et værksted for egen kraft...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #41 Dato: 07. Juli 2009 kl: 20:33:31 »
Tak for orienteringen. Det er surt det der.

Fandt du nogen sinde ud af hvad der var galt. og hvorfor den kørte så mærkeligt.

Og har du nogen fornemmelse af hvad der er galt nu.

Hilsen Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Så blev det vist min tur !
« Svar #42 Dato: 07. Juli 2009 kl: 20:43:28 »
Det var jo ikke lige meningen med at investere i en renoveret motor...... SURT.

Har du nogen fornemmelse af hvad der gik galt.... hvordan gik motoren på vej derover, efter du fik ordnet starteren.
Jeg håber virkelig at det kun er en lille overset fejl som du senere kan grine af at have overset, for selve motoren er noget af det ypperligste fra grænsen til det nordjyske, så udgangspunktet kunne ikke have været bedre.

Håber du snart får den igen og sommerhumøret vender tilbage.  :D

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #43 Dato: 07. Juli 2009 kl: 21:37:08 »
Det kunne jo være den var klar til bus festen :D
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline rcb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
Så blev det vist min tur !
« Svar #44 Dato: 07. Juli 2009 kl: 22:33:10 »
Citat fra: "BlackChart"
Surt show :(

Efterhånden har jeg så også fået pakket så meget værktøj, reservedel og dingenoter ned diverse steder i bilen, så de mest basale ting kan jeg nød reperere på vejen, om ikke andet så man kan komme til et værksted for egen kraft...


Er der en tråd omkring emnet: "t3ens overlevelses-kit"?
Ellers vil jeg foreslå at i smider et par forslag til de mest nødvendige værktøjer på vejen. Det ville være rart før ferien!
og næste ferie, og næste ferie.
1986 caravelle 1,6 TD
(ændret 2010: Restaureret 1,9 TD, Casper-made, minus turbo)
blå, 2 nuancer, og lidt patina