Forfatter Emne: T3 hævetag Chartago eller forgænger Mosaik Joker???  (Læst 2067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
T3 hævetag Chartago eller forgænger Mosaik Joker???
« Dato: 29. April 2011 kl: 08:15:31 »
Hej
Kender I til detaljer til dette T3 hævetag? Jeg har en snak med tyskerne, vi er lidt på herrens mark om det er forgængeren til Mosaik Joker eller Chartago. Det er tegninger fra 1980-1982, taget er fra den tid.

Den har kun trælister oven på taget, sengen ligger oven på. Senere Mosaik tag har en metalvinkel der kører i et større hul på venstre og højre side. senere tag er ca. 10 cm. mere i breden. Teltet til den her er ca. på 118 cm bredde.

Jeg monterer dette tag på min Syncro.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Carsten

  • Gæst
T3 hævetag Chartago eller forgænger Mosaik Joker???
« Svar #1 Dato: 29. April 2011 kl: 08:54:50 »
Hej Jens,

Kan man eftermontere disse tage paa alle T3'er uden at skulle montere diverse forstärkninger - er det ikke tilfäldet hvis man vil eftermontere et Westfalia tag?

Gaar lidt og pusler med tanken....

Carsten

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
T3 hævetag Chartago eller forgænger Mosaik Joker???
« Svar #2 Dato: 29. April 2011 kl: 09:13:49 »
Jeg har lige monteret et Reimo tag på min
der var jeg ikke i nogle forstærkninge
så det er bare at save hul i taget
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
T3 hævetag Chartago eller forgænger Mosaik Joker???
« Svar #3 Dato: 29. April 2011 kl: 11:10:35 »
Set fra den logiske side, så kan man benytte sig af alle "normale" hævetag. Det omtalte tag har 2 olietrykdæmpere der skyder taget op, de senere modeller har kun en klappemekanik, den kan man selv bygge. Man skal bare redde GFK taget og forreste kufferttag. Jeg har set, at de forskellige tag har forskellige måder at lukke på.

Mest vigtigt er hullet i taget, skabelonen til mit tag kan man betragte som den første løsning fra Westfalia 1980, uden at der skal ændres for meget. 2 sideskinner i træ til sengepladerne skrues ovenpå, så fitter det allerede. Dette tag har kun den ulempe, at det er lidt smallere i bredden (ca. 117 i stedet for ca. 128). Sengen er ca. 110 cm bred iflg. pladen på mit tag, det er nok til 2 unger.

Senere Joker eller California tag har specielle ombygninger fra Westfalia i tagkonstruktionen. Jeg har allerede set ombygninger på det, men det er utroligt meget arbejde. Man skærer 2/3 af taget op og monterer så alle pladedele fra de senere modeller.

Generelt er mit tag mere stabilt, det er en god løsning til en syncro. De store taghuller opbløder statiske ting.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963