Forfatter Emne: Hvorfor ALB-ventil også ved ABS-bremser?  (Læst 7923 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Hvorfor ALB-ventil også ved ABS-bremser?
« Dato: 23. Maj 2014 kl: 16:28:19 »
Det her er et generelt forståelsesspørgsmål.

ALB=Automatisk Last Begrænser

Bremsevirkningen på baghjulene gøres afhængig af lasten,
så blokering på baghjulene undgåes.

Den mener jeg godt jeg kan forstå.

Men jeg forstår IKKE hvorfor ABS-bremser ikke overflødiggør ALB-ventilen?

Jeg har spurgt om det her flere steder, og intet svar fået endnu.

Offline Mort_K

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 560
    • Vis profil
Hvorfor ALB-ventil også ved ABS-bremser?
« Svar #1 Dato: 23. Maj 2014 kl: 18:39:37 »
Nu må vi se om jeg har forstået det rigtigt, jeg har lige haft om det for et par uger siden på første hovedforløb:
ALB ventilen justere jo den bremsekraft som sendes til bagenden alt efter vægt.
ABS sørger for at hjulene ikke blokere når man bremser, men ikke andet.
Så som jeg forstår det, så sørge ALB ventilen jo for at bagenden kun bremser det den skal, så bagenden ikke overbremser i forhold til forenden af bilen, og da tradiotionel ABS uden ESP er "dumt" og kun sørger for hjulene ikke blokere, er ALB ventilen stadig nødvendig?
Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det fungere :)
Thybo af guds nåde.
Drømmer om en dag at få en T3\'er, voksede nærmest op i en 79\'er LBX camper :) Så blev smittet med T3\'syge da jeg var helt lille ;)
Mvh Morten :)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvorfor ALB-ventil også ved ABS-bremser?
« Svar #2 Dato: 23. Maj 2014 kl: 19:10:22 »
Det er korrekt som anført ovenfor. Hvis du teoretisk har fuld bremsevirkning med "tom" vogn, kun begrænset af abs som så vil skulle forhindre blokering, vil selv en let opbremsning føre til aktivering af abs. Det vil så aftage i takt med belæsningen, men det vil stadigvæk hive gevaldigt i bremsebakkerne. Det undgåes ved at indskyde en alb i systemet.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hvorfor ALB-ventil også ved ABS-bremser?
« Svar #3 Dato: 23. Maj 2014 kl: 19:23:14 »
På T4 med 3 kreds (Højre for, Venstre for, bag samlet) ABS er der ikke ALB på bagakslen
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Hvorfor ALB-ventil også ved ABS-bremser?
« Svar #4 Dato: 24. Maj 2014 kl: 04:38:32 »
Citat fra: "jensjakob" post=111535
På T4 med 3 kreds (Højre for, Venstre for, bag samlet) ABS er der ikke ALB på bagakslen


Den golf2, som er den bil der har givet anledning til spørgsmålet,  har netop sådan et 3-kreds system som du beskriver,
men altså også med en ALB-ventil.

(Ja, bremserørene trænger til udskiftning)
Men om alle golf2 med ABS også har ALB-ventil ved jeg ikke.
På golf2 uden ABS er der modeller med og uden ALB, og her er hjulcylindrens diameter så bare mindre for at
gøre bremsekraften mindre.


Citat fra: "Mort_K" post=111532

Så som jeg forstår det, så sørge ALB ventilen jo for at bagenden kun bremser det den skal, så bagenden ikke overbremser i forhold til forenden af bilen, og da tradiotionel ABS uden ESP er "dumt" og kun sørger for hjulene ikke blokere


Overbremsning, er vel at baghjulene hjulene blokerer, så bagenden kan risikerer at skride ud?
(men det skulle ABS så forhindre)

Citat fra: "Aran" post=111533
Det er korrekt som anført ovenfor. Hvis du teoretisk har fuld bremsevirkning med "tom" vogn, kun begrænset af abs som så vil skulle forhindre blokering, vil selv en let opbremsning føre til aktivering af abs. Det vil så aftage i takt med belæsningen, men det vil stadigvæk hive gevaldigt i bremsebakkerne. Det undgåes ved at indskyde en alb i systemet.


ok, ja ALB må mindske aktivering af ABS, men det er vel ikke så vigtig, for det belaster vel ikke systemet unødigt?

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Hvorfor ALB-ventil også ved ABS-bremser?
« Svar #5 Dato: 24. Maj 2014 kl: 10:50:43 »
mon ikke ALB var bibeholdt fordi man dengang ikke havde samme tillid til ABS enheden. Så man skulle kunne køre rimeligt sikkert ( altså uden overbremsning) selv med en abs fejlfunktion indtil reparation var mulig
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Hvorfor ALB-ventil også ved ABS-bremser?
« Svar #6 Dato: 24. Maj 2014 kl: 12:58:58 »
På et system der er lavet med ALB-ventil, er der naturligvis brug for den.
Uden ventilen, ville sysyemet hele tiden skulle have bremsekraft svarende til fuld last, det vil under alle andre belastninger medføre at ABS-ventilen vil hamre løs hver gang man rører bremsepedalen, for at undgå blokering, hvilket den ikke er designet til, og derfor hurtigt vil blive ødelagt.
Alle som har prøvet at aktivere et ældre ABS-system, vil sikkert give mig ret i at det også vil være ekstrem belastende
at køre med et system som er aktiveret konstant

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.