Forfatter Emne: Sporing/spidsning  (Læst 5438 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline elnef

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
Sporing/spidsning
« Dato: 20. Juli 2015 kl: 06:44:42 »
Har søgt lidt men finder ikke lige noget så mon ikk der lige er en frisk der kan fortælle hvor meget en T3 skal spidse på forhjulene ?

Tak John

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Sporing/spidsning
« Svar #1 Dato: 20. Juli 2015 kl: 07:30:33 »
pb sendt
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline elnef

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
Sporing/spidsning
« Svar #2 Dato: 20. Juli 2015 kl: 09:56:45 »
Takker

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Sporing/spidsning
« Svar #3 Dato: 20. Juli 2015 kl: 12:38:12 »
[attachment=20141]image_2015-07-20.jpg[/attachment]
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Sporing/spidsning
« Svar #4 Dato: 22. Juli 2015 kl: 14:00:55 »
http://www.t3nettet.dk/index.php/forum/diesel-fora/10497-hjaelp-soges-baerearm?start=20#10928

Citat fra: "Jarl"
Copy-paste fra en svunden tid, hvor jeg orkede at svare mere grundigt:
Styretøjsgeometri på en T3 har 3 justerbare dimensioner, som er indbyrdes afhængige. Der er derfor yderst vigtigt, at styretøjet justeres i den rigtige rækkefølge.

1) Det første man justerer er hjulets caster. Det hedder også efterløbet - nachlauf. For at fatte, hvad det går ud på, må vi opfinde et begreb: Den tænkte styrebolt. En chopper har en kilometerlang forgaffel. Den lligger meget vandret. En mountainbike har en næsten lodret forgaffel. Det giver to meget forskellige styrereaktioner. Mens chopperen er uhyre retningsstabil, er det hundebesværligt at køre uden hænder på en mountainbike. Forskellen er efterløbet. Fortsætter man chopperens forgaffel fremad i en tænkt linie, vil den ramme vejen langt foran forhjulets faktiske kontaktpunkt. Modsat vil de to punkter være næsten sammenfaldende på en mountainbike. En bil har ikke en forgaffel, men den har to bærekugler (eller noget andet - men her snakker vi jo T3). Det skarpe øje har muligvis opdaget, at den øverste bærekugle sidder længere bagude i bilen end den nederste. Nu tænker vi så en linie fra øverste til nederste bærekugle - den tænkte styrebolt. Hældningen af den justeres ved at ændre længden af den stræberarm, der går fremad fra den nederste bærearm. I rep. håndbøger er indstillingsværdien angivet, og den måles på det planslebne stykke på spindelleddets bagstykke.

MEN! Alt det behøver du ikke at tænke på Lagoni. Det forhold hare du jo ikke pillet ved. Til gengæld har du pillet ved camberen, og hvad er så det? Jo, tænk inde i hovedet på en gammel Mercedes 123 på vej hjem fra Tyskland fuld af dåseøl i bagagerummet. Det er helt tydeligt at baghjulene skræver - at de er længere ude forneden end for oven. Det kaldes negativ camber. Modsat har en hestevogn eller forhjulene på en traktor positiv camber - hjulene stritter udad for oven. Da du monterede den øverste bærearm, var der nogle skiver, hvor hullet ikke var i midten - altså excentriske huller. Lagde du mærke til dem? Når man drejer på den store umbrachobolt, drejer man disse skiver og bærearmen forskyder sig ind eller ud. På den måde får hjulet mere eller mindre camber. Hvad så i praksis? Jo camberen på en T3 skal være ca. 0 - slå det lige efter - jeg tror jeg har ret. Det er et dejligt tal, for det betyder, at du kan bruge et vatterpas. Stil bilen på et totalt vandret sted med hjulene pegende ligeud. Tag et vatterpas og hold det i lod ved siden af hjulet. Mål med en skydelære afstanden til hjulet foroven ved fælgkanten og forneden ved fælgkanten. Var der lige langt? Ellers drej på umbrachobolten til det passer. Husk at spænde til sidst - tillykke, du har nu justeret camber for første gang. Hvad betyder det så for kørslen? Jo Når et hjul ikke står lodret, så vil det bevæge sig som en rullende kegle til den side, det hælder til. Mercedesens baghjul vil altså søge ind mod midten af bilen, mens traktorens forhjul vil søge udad. Derfor er det tilladt at grinbe højlydt, når der kommer en tåbe og siger "at han skal have bilen sporet - den trækker til siden." Nix - det er ikke derfor, den trækker til siden - det gør den fordi, den skal have justeret camber.

Så kommer vi til toe - eller spidsning eller sporing - kært barn har mange navne. Det er alt andet lige dejligt, når hjulene på en bil kører nogenlunde i samme retning. F.eks. at forhjulene kører ca. lige meget ligeud. Forhjulene "hænger sammen" vha. sporestænger og tandstang. Der er to sporestænger og én tandstang. Deres samlede længde kan ændres ved at forkorte eller forlænge sporestængerne, der er forsynede med gevindstykker. Proceduren for justering er sådan: 1) Drej rattet HELT til den ene side. 2) tæl omgangene mens du drejer det HELT over til den anden side. 3) divider antallet med to. 4) Drej nu rattet tilbage, så til svarende til det resultatet af divisionsstykket. Det er midten! Og jeg vil ski.. på at rattet muligvis ikke sidder lige - det er bare fordi en knold har justeret styretøj sidste gang (og dem er der mange af! Derfor kan hovedparten af Danmarks biler dreje skarpere til den ene side end til den anden - og det er jo i bund og grund ikke noget problem, for hvor mange ejere har blik for det?) Hvis rattet ikke sidder lige, så skru det af og sæt det lige. Nu skal hjulene spores. På en T3 skal hjulene spidse ganske lidt. Altså som en skiløber, der bremser. Og hvorfor så det? Jo når en baghjulstrukket bil kører, så vil presses gummiophængene til forhjulene bagud, hvad der bevirker en lille spredning af hjulene. Derfor forhånds indstiller vi med lidt spidsning. (I øvrigt er det omvendt på forhjulstrækkere, der vil trække hjulophænget fremad og derved bevirke spidsning - de får lidt forhåndsspredning.) Nu skal der så fremstilles et værktøj, som egner sig til at måle afstanden mellem forhjulene. Da jeg var "dreng" brugte jeg en gammel teleskopisk gardinstang. Man kan også fremstille eller købe en rigtig sporestang. Med sådan en i hånden kan man måle, om hjulene står parallelt eller ej. Det foregår ved at man måler afstanden mellem forhjulene på fælgkantens inderside foran hjulets centrum og bagved hjulets centrum. Foran centrum skal målet være 1-2 mm mindre end bagved. Er det ikke det, justeres på sporestængernes gevindstykker til det passer. Nu skal der prøvekøres. Sidder rattet lige? Næppe. Derfor skal der igen drejes på sporestængernes gevindstykker. Denne gang skal forholdet ang. hjulenes parallelitet ikke ændres, så derfor skal der justeres lige meget i begge sider - indtil rattet står perfekt i midten. Husk: Der er tre ting, der kan spolere ens køreglæde: 1) Skævbremsning, 2) ubalance i hjulene og 3) at rattet sidder skævt.

Det er afsindigt vigtigt at forstå de dynamiske forhold, der er i styretøjsgeometri. Det hele hænger sammen og ændrer sig i takt med forskellige forhold. Generelt justeres alle styretøjsvinkler med lidt belastning i bilen - svarende til 1-2 personer. Vægtbelastning giver nemlig udslag i forøget sporing - mærkeligt ikke?

Kig lidt på det. Læs indlægget igennem igen. Kig i nogle bøger og spørg så igen. Det er ikke så svært, som det lyder - man skal bare lige ind i tankegangen.

Jarl

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Sporing/spidsning
« Svar #5 Dato: 22. Juli 2015 kl: 14:03:51 »
x

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Sporing/spidsning
« Svar #6 Dato: 22. Juli 2015 kl: 23:22:57 »
Lige for at korrigere man starter altid med at justere bagvognen uanset hvilken somhelst bil det er
Det bagvognen der bestemmer om bilen køre lige eller skråt frem også kaldet løbsvinklen ,løbsvinklen skal være så tæt på nul som muligt
Mvh Mads
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline Thomas

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 122
    • Vis profil
Sporing/spidsning
« Svar #7 Dato: 23. Juli 2015 kl: 12:17:19 »
Kan man indstille camber på baghjulene. Mine er så skæve at man kan se det med det blåte øje. De er ca. Parallelle men toppen hælder til højre vis man står bagved og kikker. Jeg kan ikke se nogle indstillings muligheder.

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sporing/spidsning
« Svar #8 Dato: 23. Juli 2015 kl: 16:58:33 »
jo joooo.. der er ovale huller i karrosseriet, hhv. lodrette i den ene side og vandrette i den anden, så svingarmene kan flyttes "i alle retninger".... men det kræver at boltene kan løsnes og dreje frit i gummibøsningerne...
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline dehler

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sporing/spidsning
« Svar #9 Dato: 23. Juli 2015 kl: 18:49:49 »
Den styrtøjsudlings scala hvor har du fundet den og er talene de samme for en 2,1 vandboxer??

Offline dehler

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sporing/spidsning
« Svar #10 Dato: 23. Juli 2015 kl: 18:50:16 »
Fra 1987 camper udgave

Offline Thomas

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 122
    • Vis profil
Sporing/spidsning
« Svar #11 Dato: 23. Juli 2015 kl: 19:00:40 »
Tak Erik. Det må prøves.

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Sv: Sporing/spidsning
« Svar #12 Dato: 12. September 2017 kl: 19:09:23 »
Jeg havde inden jeg kørte til sporing med bilen sat rattet præcis så der var lige mange runder til begge sider.. Stolt fortalte jeg dæk manden at roret sad perfekt i mutter stillingen 💪💪 så bad han mig dreje det 90 grader for derefter at vise mig tandstangs huset 2 mærker der viste nul punktet 😁
Carsten