Forfatter Emne: LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start  (Læst 7344 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Hi folks
Jeg har et meget underligt problem på min LBX AS 1600 i boblen.

Den fik efter 5 års pause i garagen et nyt batteri og derefter startede den fint. Pludselig skete der ikke mere en dyt, den var død efter 30 minutters fin reaktion på alle områder.

Jeg har i mellemtiden skiftet:
tændingsspolen 12 volt bosch
kontakterne blev skiftet i fordeleren
fordeleren blev efterfølgende også skiftet
afbryderen (Abschalter) på cab 34PIC3 blev skiftet

tændrør testet separat og gnisterne kommer på ledningsstrømmen ...

Jeg søger fejlen og det elektriske område har et kæmpeproblem. Jeg er næsten nået så langt, ay jeg vil skifte hele det elektriske system inkl. ledningsnettet (Kabelbaum).

Den er en ombygget AJ K-Jettronik til cab. 34pic3 - det gamle superlortede fuel injection blev demonteret i 1998 ...

Kunne det være generatoren eller det indbyggede relais eller en mulig kortslutning i tændingslåsen foran ved rattet?

Det her er for viderkommende ...
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #1 Dato: 21. Maj 2009 kl: 06:53:48 »
Er det muligt, at tændrørets gnister mister evner pga. af en underlig kortslutning i nette eller andet? Hvor kraftigt skal gnisterne være?

Målt med voltmeter har jeg 11,6 volt hen til tændingsspolen og der kommer 0,2 volt ud af spolen hen til kontakterne ... Der skal godt nok komme 15.000 volt, men måske er jeg ikke ekspert med måleapparatets dims ...


Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #2 Dato: 21. Maj 2009 kl: 07:15:46 »
Bare lige for at være sikker.: Er der kommet frisk benzin på.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #3 Dato: 21. Maj 2009 kl: 10:33:28 »
Den fik en 5 liter dunk frisk benzin sidste uge og batteriet er nu blevet ladet igen 44 ampere 12 volt.

Sidste aften fumlede jeg rundt med 3 strømfordele, jeg byggede en ny sammen ud af 4 gamle stumper og den blev monteret og gnisterne gik efterfølgende fint. Jeg byttede endda lidt rundt med kondensatorer.

Så tjekkede jeg rækkefølgen på tændingen med 1-4-3-2 og jeg skiftede finger og top på fordeleren 2 gange ...

Den lugter af benzin og der sker ikke en dyt ... men dog var der på et tidspunkt enkelte skyer i udstødningen, dog kun få sekunder.

Det blev mørkt og jeg nød så nattesøvnen og tyggede på twilight zone LBX er ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Mads-kaa

  • Gæst
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #4 Dato: 21. Maj 2009 kl: 10:51:40 »
Har du justeret ventiler? Er der kompression? Nye Tændrør? Er karburatoren justeret? Virker Benzin pumpen?

Hvis starteren drejer rundt, så vil jeg næsten tro at det ikke er et elektrisk problem (der er mekanisk benzin pumpe, ikke?)
Jeg skal lige forstå: Gik motoren bare pludselig ud, eller slukkede du den, og så ville den ikke starte igen?

/Mads

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #5 Dato: 21. Maj 2009 kl: 10:54:55 »
Jeg slukkede motoren og den stod stille i 2-3 dage. Da jeg så ville starte igen, kom der lidt pufferi ud af motoren og så var den ellers død. Siden den dag driller den mig på aller bedste niveau ... faktisk en udfordring ...

Den lugtede af benzin ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #6 Dato: 21. Maj 2009 kl: 10:58:09 »
Den startes ikke med tændingslåsen, den har en separat knap til det ... For 12 år siden skiftede jeg til knappen, fordi den ikke startede på låsen. Den startede dengang først efter 30 minutters afkøling på systemet, når jeg kørte længere ture (Bug Stop Skagen). Jeg skiftede dengang starteren, men det var ikke fejlen.

Knappen trækker direkte på batteriet.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #7 Dato: 21. Maj 2009 kl: 15:14:37 »
Citat fra: "Baja1500"
Hej Jens...

Jeg ville prøve at kigge på din "tændingsspolen 12 volt bosch" selv om den er "NY" da mange af dem ik levere nok og hvis du så har problemer med kul så kan de to lave en del af bøvlet...  hvad med ledningen fra strømfordeler til tændspole???  og tændkablerne???

hvis du ik allerede har skiftet tændkabler så gør det...  jeg skiftede dem, strømfordeler og rotor samt tændspole og satte eletronink tænding på min og det koste  1000 kr.

Købere du med platiner???? så kan fejlen også ligge der...

Hvis den lugter af benzin så for den jo noget at leve af og så skal du måske kigge el... Medmindre den har fået 5 Liter frisk oveni 25 Liter 5 år gammelt benzin.

Det er jo bare en gammel folkevogn vi kører i....   :wink:  :wink:  :wink:

Mvh. Bo


Kurt
Kurt - 25115788

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #8 Dato: 21. Maj 2009 kl: 15:37:21 »
Den startede fint med 5 år gammelt benzin, faktisk kom den afsted efter 40 sekunder. Der skulle lige suges ind i systemet ...

men ...

måske er det tændingen der fejler.

Hvordan fungerer den her udtrækker til fingeren nede i motoren, ovenpå sidder fordeleren???

Den er justeret forkert hhv. stukket ind forkert (fingeren), OT svarer ikke til det rigtige OT på remhjulet.

Dagens dag har jeg skiftet relais i generatoren, ingen reaktion
jeg har loddet kablerne og monteret nye kabelsko på tændingsspolen, ingen reaktion
Jeg har tjekket platinerne flere gange, endda tre styk, ingen reaktion

Hvis den driller for meget, så kommer der en ny motor ind ... den ligger klar på hylden ... men lad os se, det er jo også et spændende stykke arbejde, når man efter 21 år med en LBX hhv. boblen lige pludselig havner ind på noget helt ukendt ... den driller mig ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #9 Dato: 21. Maj 2009 kl: 17:00:47 »
du skal have mere end 11.2 volt på tændspolen. prøv evt og sætte et par start kabler på dit batteri og mål så strømmen når du starter. jeg forstår det sådan at du kører med vergaser og ikke einspritzlung? :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #10 Dato: 21. Maj 2009 kl: 17:50:48 »
Du er selvfølelig med på at stille cam vinklen på dine platiner, ikke? og herefter tjekke tændingstidspunktet.
Kan du høre klikket (solenoiden) på karburatoren når du sætter tænding på?

Hinze

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #11 Dato: 21. Maj 2009 kl: 18:50:00 »
Jeg tror nu ikke du behøver skifte hverken ledningsnet eller starter, såfremt den sidstnævnte ellers kan tørne motoren rundt i et nogenlunde tempo ?
Når du piller en strømfordeler af, bør motoren stå på tændingsmærket og så kan du nogenlunde på øjemål sjusse, om dens efterfølger er sat korrekt i.
Den skal selvfølgelig "skydes ind" med en tændingspistol når du får liv i motoren.
Hvis du kører med gammeldaws platiner, skal de selvfølgelig ikke være brændte, og indstillingen skal være korrekt. Ledningen fra platiner og kondensator til tændspolens minus side, skal være hel og have god forbindelse. Der skal komme en plus til tændspolen via tændingskontakten. Rotoren skal være uden revner og korroderede flader. Fordelerdækslet skal ligeledes være uden revner og korroderede flader. Revner i et fordelerdæksel kan forpeste tilværelsen med startproblemer, overslag og alverdens andre "sjove" pestilenser.
Tændkablerne skal selvfølgelig sidde korrekt OGSÅ det midterste, der skal stikkes godt ned i begge ender. Hvis det sidder i gummiet, forrykkes tændingstidspunktet adskillige grader (Og man kan blive meget hårfattig på rekordtid, hvis alt ellers er som det bør være )
Hvis der ellers er kompression, benzin og fungerende ventiler, kan du evt. få en til, at dreje nøglen / trykke på knappen mens du drejer en lille smule frem og tilbage på fordeleren. Det kan nogle gange gøre tricket, at ændre tændingstidspunktet en anelse over øverste dødpunkt.

Herr_Jensen

  • Gæst
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #12 Dato: 21. Maj 2009 kl: 23:13:03 »
Nu er jeg jo temmelig ny men det lyder lidt som et problem jeg har med Valpen.

 Jeg kunne ikke starte og stå i tomgang på normal vis, men hvis jeg lavede en 'bro' fra batteri til tændspole (+) med en ledning fungerede det fint. For mit vedkommende viser det sig vist at det er et 'fordelignslader' relæ som er dødt. Dvs. det relæ som sørger for der ikke lades med en milliard amp ved høje omdrejninger er stået af, så nu vil det slet ikke give strøm til resten af systemet, med mindre tændingen er i det hak hvor starter motoren tørner.

Er der også sorte 'voodoo' Bosch relæ i sådan en gammel VW motor? Hvis ja, så check lige dem inden du smider hele motoren ud... : )

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #13 Dato: 21. Maj 2009 kl: 23:31:42 »
ja, prøv det jensen siger, der kan sagtens være for meget spændingsfald ud til tændspolen, prøv at trække en seperat ledning fra batteri + til klemme 15 på din tændspole.
at du har 11,2volt fortæller kun at du har spænding, men ik hvor meget strøm du har  :wink: prøv at sætte en 12v pære imellem, kan du få den til at lyse lige så kraftigt som hvis du havde den direkte til batteri?

et spændingstab kan ligge mange steder men oftest kontakter og relæer, men tjek også din sikringsholder for rust og ir.
nu har jeg aldrig rodet med bobler eller luftblæsere, men det kommer nok engang, indtil da samler jeg lidt erfaring her?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
LBX, tændrør gnister og benzin lugter, men død ingen start
« Svar #14 Dato: 22. Maj 2009 kl: 00:12:43 »
Kort status:

Platiner er nye - Schliesswinkel er altid omtrent 47 grader på pistolen
OT er justeret 5 grader inden OT på premhjulet - efter punkt 1
Fordeleren er udskiftet med nye platiner
Tændingsspolen er ny
Batteriet er ny - dog nu 44 ampere i stedet for 36 ampere
Der kommer omtrent 11,4 Volt til tændingsspolen klemme 15
Der kommer gnister med den gamle og den nye tændingsspole

Fingeren under fordeleren er forkert justeret, dog kan der tilpasses hhv. kompenseres via fordelerens drejemuligheder og kabler

Minderste kabel på fordeleren fra tændingsspolen har været meget oxideret, dog har jeg renset den

Tændingslåsen er deaktiveret, den starter via knappen

Det er en ombygget AJ med deaktiveret "brain" hhv. K-Jetronic boks til det gamle fuel injektion, den kører nu med carburator siden 1998 ... og bruger kun 8 liter i stedet for 13 ...

Der er Voodoo i systemet, det er en udfordring ...

---

Jeg vil tjekke strømfordelingen i sikringskassen og tændingslåsen, måske monterer jeg en helt ny kabeldims ... såfremt jeg gider ... men så bliver det en original til en 1303 cabriolet, de er ikke lette at finde. Wolfsburgwest tilbyder harness til 146 doller til en Alternator efter 1974, dog hopper jeg inden dette skridt måske om på en ACD motor med Digifant, katalysator og hydros og 1600i kabellage - det sidste der kom på markedet til LBX i Ultima Edition modellen i 2003.

Det er mere end bare småting, der er Voodoo i systemet og jeg vil ikke finde mig i det ....

Jeg søger efter "plug and play" metoden i disse dage og så bankes det på plads ... måsker er en hydro 1600i en genial genvej, men på den anden side har jeg 2 AS1600 liggende.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963