Forfatter Emne: Magnetventil på dieselpumpe  (Læst 5150 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ivan

  • Gæst
Magnetventil på dieselpumpe
« Dato: 11. Februar 2007 kl: 21:34:31 »
Hej,

jeg har problemer med at magnetventilen nogle gange ikke lukker helt tæt, hvilket medfører at pumpen tømmes baglæns ned i tanken når den stopper. Når det sker skal startmotoren kører meget for at starte den igen. En ny ventil kan købes hos hovwdiaudi til ca. 200,-.

Er der nogen der har prøvet at skifte magnetventilen der kan oplyses mig om hvor meget der skal skilles ad?

Så vidt jeg kan se skal det beslag der holder turbo-tryk-regulatoren og koldstartskablet afmonteres, for at man kan komme til med en nøgle (ser ud til at være ca. 24 mm) for at skrue magnetventilen af! - men kan man tage beslaget af uden at demontere højtrykpumpedelen?

Håber at der er nogen der kan hjælpe!

mvh
Ivan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Magnetventil på dieselpumpe
« Svar #1 Dato: 11. Februar 2007 kl: 22:20:37 »
Citat fra: "ivan"
Hej,

jeg har problemer med at magnetventilen nogle gange ikke lukker helt tæt, hvilket medfører at pumpen tømmes baglæns ned i tanken når den stopper. Når det sker skal startmotoren kører meget for at starte den igen. En ny ventil kan købes hos hovwdiaudi til ca. 200,-.

Der kan være gode grunde til at skifte solinoden, men den har ikke noget med det at gøre, som du beskriver. Solinoden afbryder en kanal mellem dieselpumpens lav- og højtryksdel. Hvis solonoden er utæt, så er symptomet, at du ikke kan slukke bilen vha. nøglen. Tilbageløb til dieseltanken sker ikke på grund af en defekt solinode, men pga. utætheder mellem pumpen/slangerne/filteret og den omgivende luft.  

Er der nogen der har prøvet at skifte magnetventilen der kan oplyses mig om hvor meget der skal skilles ad?


Så vidt jeg kan se skal det beslag der holder turbo-tryk-regulatoren og koldstartskablet afmonteres, for at man kan komme til med en nøgle (ser ud til at være ca. 24 mm) for at skrue magnetventilen af! - men kan man tage beslaget af uden at demontere højtrykpumpedelen?

Ja, det kan man godt, og du har ret i, at de nævnte dele skal af.
Håber at der er nogen der kan hjælpe!

mvh
Ivan
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

ivan

  • Gæst
Magnetventil på dieselpumpe
« Svar #2 Dato: 11. Februar 2007 kl: 22:59:23 »
Hej Jarl,

Tak for det meget hurtige svar!

Mine observationer er følgende:

Startproblemer optærder normalt kun efter mindst 8 timers stilstand, men nogle gange er der dog ikke problemer!

Bilen stopper fint hver gang!

Nogle gang optræder der en op til 10 cm lang luftbobbel i pumpen tilgangsledning efter bilen har været stopppet i længere tid.

Ved at puste (med munden) i pumpens returledning giver det et ganske lille flow i væk fra pumpen i tilgangsledningen! - deraf har jeg sluttet at solenoiden havde en ganske lille lækage der over natten måsek kunne lænse pumpen!

Jeg har tjekket overløbsslangerne fra indsprøjtningsdyserne og pumpen sveder ikke, og har ikke fundet nogle lækager. Filteret er ikke særlig gammelt og pumpen trækker ikke luftbobler i pumpens tilgangsslange når motoren er i gang!

Jeg kan godt se din pointe i at luften jo må komme ind et sted!

Kunne en utæt dyse trække luft fra en cylinder?

Jeg har tidligere haft lækager fra returslangerne på fra dyserne, men jeg synes ikke at det gav startproblemer!


mvh
Ivan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Magnetventil på dieselpumpe
« Svar #3 Dato: 11. Februar 2007 kl: 23:27:11 »
Citat fra: "ivan"
Hej Jarl,

Tak for det meget hurtige svar!

Mine observationer er følgende:

Startproblemer optærder normalt kun efter mindst 8 timers stilstand, men nogle gange er der dog ikke problemer!

Ja, så er bilen jo grundigt kold, og der kan være masser af forklaringer. Men skal det være en pumpefejl, så ville jeg tippe på kontraventilerne i højtryksdelen

Bilen stopper fint hver gang!

Og derfor virker din solinode perfekt
Nogle gang optræder der en op til 10 cm lang luftbobbel i pumpen tilgangsledning efter bilen har været stopppet i længere tid.

Ja, det gør der også i min. Lige nu sigter jeg ikke til dig Ivan, så du skal ikke tage dette her personligt. Jeg snakker generelt, fordi jeg hele tiden møder mennesker, der er paranoide over at se luft i slangerne.: ALLE dieselbiler har luftbobler i fremløbet. HVER gang man kører igennem en kurve suger pumpen luft. Det er fint - det er den beregnet til, og den kan sagtens håndtere det. Det udelukker naturligvis ikke, at der er problematiske utætheder i fødesystemet, men luftbobler er ikke i sig selv et problem.
Ved at puste (med munden) i pumpens returledning giver det et ganske lille flow i væk fra pumpen i tilgangsledningen! - deraf har jeg sluttet at solenoiden havde en ganske lille lækage der over natten måsek kunne lænse pumpen!

Både pumpens frem og retur sidder jo på lavtryksdelen, så det kan du både puste og suge igennem, men solinoden lukker mellem lav- og højtryksdel

Jeg har tjekket overløbsslangerne fra indsprøjtningsdyserne og pumpen sveder ikke, og har ikke fundet nogle lækager. Filteret er ikke særlig gammelt og pumpen trækker ikke luftbobler i pumpens tilgangsslange når motoren er i gang!

Jeg kan godt se din pointe i at luften jo må komme ind et sted!

Kunne en utæt dyse trække luft fra en cylinder?

Nej - ikke hvis dine kontraventiler dur

Jeg har tidligere haft lækager fra returslangerne på fra dyserne, men jeg synes ikke at det gav startproblemer!

Nej - de sidder jo netop på retursiden - derfor kan du køre helt uden dem - så får man også samtidig rustbeskyttet motorrummet :wink: , men det giver ingen luftproblemer.

Hvorfor tror du, at problemet ligger i indsprøjtningssystemet? Hvordan er dine gløderør, din kompression, din pumpetiming og dysernes sprøjtebillede?

mvh
Ivan
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

gulf

  • Gæst
Magnetventil på dieselpumpe
« Svar #4 Dato: 12. Februar 2007 kl: 19:34:58 »
Hej,

Angående utætheder i returslangerne, så kan jeg berette, at den eneste returslange, der helst ikke må være utæt er den "første". Dvs. den der går fra toppen af pumpens lavtryksdel til den første dyse.
Jeg havde i min unge dieseldage fået monteret et stykke vacuumslange i stedet for den rigtige 3,2mm brændstofslange på denne plads.
Det resulterede efter 1 nat i en kraftigt opsvulmet og utæt vacuumslange (indvendigt Ø6 mm) og en helt tom pumpe.


Citér
Og derfor virker din solinode perfekt


Undskyld, men fristelsen til at rette på en dansklærer, som ellers fortjener en kompliment for altid at skrive korrekt dansk, bliver mig for stor  :wink: :

Det hedder mig og ordbogen bekendt en "solenoide", som Ivan også skriver.

Jeg håber du kan tage det Jarl  :roll: ?

Med Venlig hilsen Ulf

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Magnetventil på dieselpumpe
« Svar #5 Dato: 12. Februar 2007 kl: 20:01:29 »
Du har ret, og jeg kan sagtens tage det.

Citér
Angående utætheder i returslangerne, så kan jeg berette, at den eneste returslange, der helst ikke må være utæt KOMMA er den "første". Dvs. den KOMMA der går fra toppen af pumpens lavtryksdel til den første dyse.


 :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Magnetventil på dieselpumpe
« Svar #6 Dato: 12. Februar 2007 kl: 20:07:29 »
Mon ikke ordbogen ville bruge betegnelsen SPOLE, eller magnetspole.

Stavefejl er en dyd her på nettet, og vi nyder dem vel hvergang de kan misforståes.

Den magnetventil, er det en der åbner ved 12V, AKA tænding.
Så burde der næsten være pligt til at lave en skjult afbryder.
Lidt ala den der sidder i min sideklap. Tyverisikring.

KH KHS - Født skoletræt
Kurt - 25115788

gulf

  • Gæst
Magnetventil på dieselpumpe
« Svar #7 Dato: 12. Februar 2007 kl: 20:15:16 »
Doh, jeg vidste jeg skulle have taget forbehold for egne stave- eller kommafejl  :wink: .

Jo "magnetspole" eller bare "elektrisk spole" er vel lige så korrekt. Ordet "solenoide" er nu også dansk. På engelsk og tysk fjerner man sidste "e".

Salvesen har faktisk ret en gang til:

Det er oplagt at lave en afbryder på ledningen til solenoiden. Mon ikke det er sådan din er lavet?

Mvh.

ivan

  • Gæst
Magnetventil på dieselpumpe
« Svar #8 Dato: 13. Februar 2007 kl: 22:23:27 »
Citér
Hvorfor tror du, at problemet ligger i indsprøjtningssystemet? Hvordan er dine gløderør, din kompression, din pumpetiming og dysernes sprøjtebillede?


Der er helt nye gløderør (Bosch) og nyt batteri. Med halvkold motor (uden forvarme) starter den fint! - jeg har derfor ikke haft mistanke til kompression og pumpetiming.

Jeg var lige ude her til aften og gøre lidt flere observationer.

- Jeg løsnede omløberne ved dyserne og de lækker ikke diesel når jeg tørner med startmotoren, - jeg konkluderer at der ikke er diesel i pumpen.

- Ved første startforsøg med kold motor når den normalt at tænde nogle få gange inden den går hetl død, -  det tolker jeg som tegn på at der er tryk i dieselrørene og at kontraventilerne er intakte.

- Jeg tog returslangen af og satte trykluft på pumpen via returstudsen, - det afslørede en lille utæthed i akseltætningen for speederarmen.

- Når jeg stopper motoren kan jeg hører at der trækkes luft gennem samme akseltætning, - det kunne måske være problemet? Jeg afmonterede derfor returslangen for at bryde vaccumetog satte den på igen efter at olien i slangen var løbet ned i tanken,  - nu venter jeg spændt til i morgen tidlig!

Jeg kontaktede i øvrigt Ketner i Aalborg i går. De oplyste at de før har set at der kan trækkes luft i pumpen hvis bøsningerne til remskiven er slidte (Ketner kan sætte nye bøsninger i for 3-4.000 kr.)!

mvh
Ivan

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Magnetventil på dieselpumpe
« Svar #9 Dato: 13. Februar 2007 kl: 22:54:02 »
3-4000 ! kunne de ikke bare sige de ikke gider lave den ?

er det, det der er galt, så er det da langt billigere at smide en anden pumpe på....... men prøv og skifte den øverste oring først, det tager maks 5 min. og koster tæt på ingen ting
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Magnetventil på dieselpumpe
« Svar #10 Dato: 13. Februar 2007 kl: 23:02:31 »
Og her er opskriften:

http://www.uwereimann.de/poel/ESP-Deckel_dichten.pdf

Og drejer det sig om, at den suger luft ved akslen, så er det typisk nok at skifte shimmerringen

http://www.uwereimann.de/poel/ESP-Wedi_erneuern.pdf
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

ivan

  • Gæst
Magnetventil på dieselpumpe
« Svar #11 Dato: 15. Februar 2007 kl: 22:32:38 »
Tak for diverse tips!

Jeg har købt et pakningssæt til tætning af regulator armen hos Nordjydsk Diesel Elektro (NDE) i Aalborg. Så må jeg se om det hjæler!

NDE oplyste at de en gang imellem løste den slags problemer, ved at indsætte en kontraventil i sugeledningen!

mvh
Ivan