Forfatter Emne: brand i en vw  (Læst 6854 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
brand i en vw
« Svar #15 Dato: 02. August 2008 kl: 01:45:04 »
Man løfter ikke motordækslet og giver frisk ilt til branden.
Man fyrer sin skumslukker af ind gennem serviceklappen bagfra - det lægger et stort tæppe af sne hen over motor,  og så kan man løfte låget og slukke efter.

Eller man fyrer skum op over motor nedefra.

Aldrig, aldrig, aldrig   luk frisk luft ind til en brand - flamme ælsker bare ilt.

Det er også derfor at rigtige brandfolk mærker på ydersiden af en dør før de åbner den - kolde døre kan åbnes, varme døre skal der en sprøjte ind igennem som det aller aller første for at undgå en ildstorm.

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
brand i en vw
« Svar #16 Dato: 02. August 2008 kl: 07:56:08 »
der er vist en der lige har set "backdraft" eller "flammehav" som den hedder på dansk :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Hvenegaard

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 11
    • Vis profil
brand i en vw
« Svar #17 Dato: 02. August 2008 kl: 13:09:30 »
Som nogen herinde sikkert har hørt om(har vist billeder ved fynstræffet)så mistede jeg min forrige T3 ved en brand.Det var en millitærambulance købt hos Niels Thing,havde kun kørt 42000,og intet rust.Der var dog ingen motor i,men jeg fik en renoveret,samt hele bilen adskilt og malet,plus andre sæder osv. så til sidst stod den mig i omkring 100.000 KR. en rigtig fin vogn,men der gik ild i den mens jeg kørte på motorvejen,og jeg opdagede ikke noget før en bil kørte uden om mig,og folk i den fægtede med arme og ben,og da jeg fik stoppet var der virkelig gang i den,havde ingen skumslukker.Bagefter var der lidt diskusion med forsikringen,det er der vel altid,men endte dog med at få 70.000 KR. da jeg trods alt havde kvit. på det meste.Det er en meget mærkelig oplevelse at stå og se sin bil brænde når man har lagt så meget tid i den,men jeg fik jo lavet en ny.

M V H   Hvenegaard
Surferbussen

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
brand i en vw
« Svar #18 Dato: 02. August 2008 kl: 16:03:41 »
Altså, den med at starte slukning gennem serviceklappen istedetfor motorhjelmen er visdom taget fra Vanagonlist, og jeg synes det lyder meget plausibelt.

Resten, tjah, der er en julefrokost med røg på direktionsgangen jeg engang kan fortælle om, men det kræver mere øl.

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
brand i en vw
« Svar #19 Dato: 17. September 2008 kl: 23:39:27 »

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
brand i en vw
« Svar #20 Dato: 17. September 2008 kl: 23:45:37 »
Grum film - eneste "trøst" er at der står "Firmenwagen " - dvs. firmabil
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
brand i en vw
« Svar #21 Dato: 18. September 2008 kl: 11:22:00 »
Komså dokajønne... øs af din visdom! Hvorn slukker vi vores T3ere? Hvor skal slukkeren sidde? Hvad skal det være for en slukker??

/Jan
(der IKKE får 70.000 fra forsikringen hvis hans doka brænder)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
brand i en vw
« Svar #22 Dato: 18. September 2008 kl: 15:43:34 »
Halon i motorrummet.

Det er måske ikke så godt i en bus.... (og forbudt at bruge i dag)

På nær i maskinrum på skibe...
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
brand i en vw
« Svar #23 Dato: 18. September 2008 kl: 20:51:43 »
Pulver slukker på 6 kg. er et must.

Pulver klare brand i faste stoffer (træ papir osv) Væsker (benzin diesel) og gasarter.   Eneste ulempe er at ledninger og eletroniken ikke holder særligt meget af pulver.  Derfor er en kulsyre slukker at foretrække i fx server brand.

En 6 kg. pulver slukker kan du tømme på under 14 sekunder, Og en 2 kg, på ca 10 sek. men det er jo en mindre mængde der kommer gennem dyssen på en 2 kg.pr.sek.

Teknikken er et enkelt prøve skud på vej frem mod branden, og derefter så tæt som muligt på og slukke.  Hvis man istedet for kommer til at holde håndtaget i bund på vej mod branden er man sikker på at pulver slukkeren er tom når man når frem.

Harald skrald og netto har ofte tilbud på 6 kg. slukkere. Mindst 1 i huset og den skal helst være nem at finde.  de små 2 kg. kan man  købe så familien kan øve sig. (børnene elsker det naboens vasketøj gør ikke.)

Og jeg er også enig i at en t3 skal slukkes gennem service klappen, pulveret skal nok fordele sig overalt!
Carsten

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
brand i en vw
« Svar #24 Dato: 18. September 2008 kl: 22:44:29 »
Hmm brand i ledningerne under instrumentbrættet. Det var præcis det der skete for mig for ikke så længe siden. Men nu er alle ledninger renoveret og sikringer, stelforbindelser mv fixet, så sikringerne er 'kolde' igen og det sker forhåbentlig ikke igen!
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)