Forfatter Emne: Bearbejdning af plade  (Læst 6684 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Bearbejdning af plade
« Dato: 09. September 2008 kl: 20:48:50 »
Hey alle

Jeg er igang med at fixe en dør og i den forbindelse har jeg slebet al malingen af. Noget af det med sandpapir på vinkelsliber så der er kommet de der karakteristiske 'spiral' mærker...

Folk fortæller mig at ligemeget hvor meget maling og lak jeg pøser på vil disse mærker altid skinne igennem.

Spørgsmål:
Hvad gør i for at dækker over en plade som har fået tæsk med en sliber?

Ud over en varme pistol hvordan rengører i så store flader for maling, rust og plastic padding?

Primer og maling fra vores venner i Esbjerg troede jeg egentlig ville dække over hvad jeg end fik lavet på pladerne. Tager jeg fejl der?

Jeg burde egentlig have nogle billeder af døren men jeg kan ikke lige finde det nu her.

Mange tak

 : )

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Bearbejdning af plade
« Svar #1 Dato: 09. September 2008 kl: 20:51:19 »
Bergwacht???????? Forhåbentligt "bare" Valpen, eller døren til køkkenskabet??????
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Bearbejdning af plade
« Svar #2 Dato: 09. September 2008 kl: 20:54:25 »
vil tro noget spray spartel / grunder klarer dit problem + mellemslibning med fint vådslibepapir.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Bearbejdning af plade
« Svar #3 Dato: 09. September 2008 kl: 21:02:28 »
Den grove stålbørste rondel på vinkelsliberen . kan tage maling.

Men husk sikkerheds briller, det er ikke sjovt at skulle på skadestuen og have fjernet øjet, forde en stål tråd er gået gennem øjet.

en god excentriksliber laver næsten ikke mærker. når der skal slibes. men finish slibningen er med håndkraft, og fint sandpapir korn 250 eller vådslibepapir korn 800

sprøjte spartel fra thansen kan nok løse dit problem, ellers må du slibe lidt, og give det engang til.

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bearbejdning af plade
« Svar #4 Dato: 09. September 2008 kl: 21:02:48 »
Av, den var værre. Klart et spørgsmål til Bluestar.

Alligevel vil jeg forsøge med lidt amatørråd.

Allerførst den indledende løftede pegefinger, som du selvf. har opdaget: Vinklelslibere bruges ikke til at fjerne maling på tyndplade, som efterfølgende skal lakeres med et rimeligt resultat.

Tit er det slet ikke ønskværdigt at fjerne al malingen. Gammel matslebet lak er faktisk tit et glimrende underlag for ny lak. Derfor kan en matslibning - gerne med fint vandslibepapir - være en fin forberedelse af overfladen. Er der egentlig rust, så er sandblæsning/vand-sandblæsning effektivt og efterlader en fin overflade for den nye grundmaling at hæfte på.

Dine vinkelsliberspor kan du måske dække med en god filler - en sprøjtespartel, der en nem at arbejde med efterfølgende. Jeg tror nemlig heller ikke, at du kan dække det med alm. grundmaling og dæklak. Hvis man vil have en forhåndsfornemmelse af, hvordan resultatat bliver, så kan man stryge en følsom håndflade hen over området. Alt, hvad du kan mærke som ujævnheder, vil du også efter lakering kunne se.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Herr_Jensen

  • Gæst
Bearbejdning af plade
« Svar #5 Dato: 09. September 2008 kl: 21:24:15 »
Mange tak for alle jeres svar. Jeg bliver aldrig træt af at sige det: Intet forum måler sig med T3Nettet mht. respons tid og begavelse.

Ja det er bare Valpen og hele lortet bliver rullet over med ond primer og traktor lak bagefter.

 Jeg lære meget ved at klovne med denne dør må jeg sige. Troede den skulle være pinlig ren for at få et godt resultat.
 Det viste sig der var meget mere rust på døren end jeg først antog (surprise, surprise!) så det var nu alligevel meget godt jeg fik den kigget igennem.

 Der skal skiftes et helt panel på siden og jeg er lidt i syv sind om jeg skal bukke et helt nyt og udskifte det hele eller om jeg bedre kan styre det hvis jeg bare tager og skifter der hvor behovet er (det er temmelig meget men langt fra hele panelet som er rustent). På en dør er der jo ikke meget spillerum andgående om det bliver skævt osv. Denne dør vil jeg også foretage mine første seriøse svejsninger så det bliver jo spænende.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Bearbejdning af plade
« Svar #6 Dato: 09. September 2008 kl: 21:30:32 »
mht svejsning så husk mange få punkter er vejen frem. Så akkumuleres der ikke så meget varme i pladen. Dermed undgåes det at pladen slår sig.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Herr_Jensen

  • Gæst
Bearbejdning af plade
« Svar #7 Dato: 09. September 2008 kl: 21:35:32 »
Citat fra: "wilson"
mht svejsning så husk mange punkter er vejen frem.


'Små' ikke?

Ikke for at være pedant - bare så jeg er sikker på jeg forstår hvad du mener : )

PS: Co2 er vejen frem ikke?

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Bearbejdning af plade
« Svar #8 Dato: 09. September 2008 kl: 21:39:23 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
Citat fra: "wilson"
mht svejsning så husk mange punkter er vejen frem.


'Små' ikke?

Ikke for at være pedant - bare så jeg er sikker på jeg forstår hvad du mener : )

PS: Co2 er vejen frem ikke?


jo  :oops:  og jo  :wink:

men gerne fordelt rundt så det kan nå at køle et sted før du svejser der igen.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Bearbejdning af plade
« Svar #9 Dato: 09. September 2008 kl: 21:42:27 »
Hvis du alligevel har et nyt panel, eller har mulighed for, at bukke et, ville jeg til enhver tid vælge, at skifte det hele. Jeg HADER simpelthen, at skulle lappe i paneler.
Hvis du er lidt omhyggelig med tilpasningen og svejsningen, bliver det et pænere og mere holdbart resultat. Husk antirustbehandling efterfølgende.

Offline basseoghund

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 386
    • Vis profil
  • T3 model: 88' Caravelle 1.6td
  • By: 6623 Vorbasse
Bearbejdning af plade
« Svar #10 Dato: 10. September 2008 kl: 20:22:32 »
reddede for et par år siden en motorhjelm , der også var vinkel slebet . trak en gang let spartel over hele lågen og så stille og roligt med rystepudseren med korn 240 . så en dåse sprøjte spartel og efter slibning "vand" korn 400
den stod glat son en barnerøv  :D
og så lige en gang bourdeaux rød metallic (ved autolakerer )
total BLING BLING
Mvh
Søren P Dalegaard


"SMØRKLATTEN"
88\'er JX

Bluestar

  • Gæst
Bearbejdning af plade
« Svar #11 Dato: 11. September 2008 kl: 15:42:45 »
-man kan købe en speciel slibeskive til din vinkelsliber, som ikke tager æder metallet, når du sliber... MEN ALT kan jo dækkes med spartel, så ingen problemer der : )

det kan være en god ide at slibe i bund, især ved mistanke om rust!!!
ellers har Jarl ret, gammelt maling kan være et fint underlag.

mht. udskiftning af panel, hvis der skal lappes en del huller, så SKAL du også skifte hele panelet efter nyere lovgivning : )

Wilson, små og få punkter, hmm... ikke helt korrekt! det er klart, at man vil tilføre så lidt varme som overhovedet muligt, MEN det ma aldrig gå ud over svejseningen. jeg har set alt for mange elendige " kold " svejsninger, der bliver slebet ned og overfyldt med dej!

det bedste er små svejsesøm udført som stepsvejsning og herunder nedkølet med luft... dette kræver altså øvelse og er ikke noget man bare lige gør... ( 4 år at blive karrosserismed )!!!!


ps, ikke gennemlæst, så måske noget vrøvl

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Bearbejdning af plade
« Svar #12 Dato: 11. September 2008 kl: 15:57:36 »
Citat fra: "Bluestar"

Wilson, små og få punkter, hmm... ikke helt korrekt! det er klart, at man vil tilføre så lidt varme som overhovedet muligt, MEN det ma aldrig gå ud over svejseningen. jeg har set alt for mange elendige " kold " svejsninger, der bliver slebet ned og overfyldt med dej!

det bedste er små svejsesøm udført som stepsvejsning og herunder nedkølet med luft... dette kræver altså øvelse og er ikke noget man bare lige gør... ( 4 år at blive karrosserismed )!!!!


Jeg er ikke kendt for at køre med for lav blus på svejseren så ingen kolde svejsninger her.
Det jeg mente var at det er vigtigt at hæfte hele vejen rundt så pladen ikke slår sig og dernæst punkte den sammen. Enten med stepsvejsning som du korrekt skriver eller med zigzag søm hvis det drejer sig om noget tykkere en karosseriplade.

Luft køling er det eneste rigtige, har set folk bruge vand / klud med vand, men vand på den endnu åbne overflade er ikke ønskeligt...

Der er en grund til man står i lære, om det er det ene eller andet fag er ligegyldigt. Kun øvelse gør mester.
Man kan læse reol op og ned med bøger om styre en flyver, men der er kun een måde at lære det på.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Herr_Jensen

  • Gæst
Bearbejdning af plade
« Svar #13 Dato: 11. September 2008 kl: 17:37:23 »
Tak alle igen.

Jeg skal i krig med den på Lørdag. Jeg skifter klart hele panelet nu jeg har læst hvad du skrev Bluestar.

Glæder mig til at vise jer det...

Ho-hum.

Bluestar

  • Gæst
Bearbejdning af plade
« Svar #14 Dato: 12. September 2008 kl: 08:00:58 »
god arbejdslyst : )