Forfatter Emne: Opbyggelige erfaringer med T5  (Læst 3539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Opbyggelige erfaringer med T5
« Dato: 11. September 2008 kl: 14:07:48 »
Nu har jeg så de sidste par dage kørt en 300km i min arbejdsplads' vw T5 1,9TDI bus. Vi købte vognen sidste år. Den havde gået 280.000km og vi måtte have 320.000kr op af foret hos en aut. VW-forhandler.

Den går sgu godt! Den lille 1,9TDI motor klarer sig bedre end dens rygte og med autopiloten på 130 på motorvejen er det ligegyldigt om det går op eller ned ad bakke. Man kan ved motorvejshastighed, fra førersædet,  føre en samtale med dem som sidder på bagerste bagsæde, og ligeledes kan man høre radio mv.
Servoen er en drøm og man sidder her højt over de andre i trafikken og nyder udsigten (og den dæmpede musik)

Mens man sidder der (og småkeder sig) begynder man så at studere omgivelserne lidt, mørkelægningsgardinerne er ved to af vinduerne i stykker, alle dørgreb er slidt igennem den yderste lak, flere steder sidder den indvendige beklædning løs, stoffet på sæderne er slidt tyndt (nogen steder hul) skydevinduerne kan ikke lukkes helt (dvs det kan de, men så kan de ikke åbnes igen) døråbneren til bagklappen strejker 80% af de gange man bruge det. osv. osv. osv

Så er det at man tænker: 320k for sådan en gang skrøbeligt lort!!!!
Jeg gav 30k for kommandørbussen, hvis jeg lige smed 290.000kr efter den så ville jeg have bil resten af livet og også uden at jeg nødvendigvis skulle have hænderne op af lommen.

Ny TDI motor i røven                      50k
Forstærket gearbox                         50k
Lydisolering                                   10k
Saddelmager (fint skal det være)     50k
Nylakering                                      30k
Lir, gejl og lign.                               50k

.............og så har jeg stadig 50.000 som jeg ikke lige ved hvad jeg skal bruge på OG en bil der utvivlsomt overlever de fleste T5'ere
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Opbyggelige erfaringer med T5
« Svar #1 Dato: 11. September 2008 kl: 14:36:59 »
Ny TDI motor i røven 50k - 60K hvis du skal have Bernd Jaeger til at lave det (med en brugt motor der har kørt 30-100.000 km) . 15-20K hvis du selv laver arbejdet (og så har du råd til at renovere den 99%).

Forstærket gearbox 50k - 12.000 kr - Ebay link

Lydisolering 10k - Så kan man SATME heller ikke høre noget.. overhovedet.

Saddelmager (fint skal det være) 50k .. :shock:  :shock:  :shock:  :shock:  :shock:  :shock:  :roll:  :roll: HALVTREDS AF DE LANGE? Skal det være hermlinsindtræk og aligatorskind?

Nylakering 30k - Så er den også flot, og SÅ bliver du ked af det første gang du laver en ridse :D Brugs bil eller show car?

Lir, gejl og lign. 50k  ..  Øhh Jønne? Deder chrom spinners i Harald Nyborg koster da kun 129?.-?

Jeg tror det kan gøres for 30-40 K uden lakering og saddelmager.  8)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Eva

  • Gæst
Opbyggelige erfaringer med T5
« Svar #2 Dato: 11. September 2008 kl: 14:58:18 »
:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

****Mens man sidder der (og småkeder sig) begynder man så at studere omgivelserne lidt, mørkelægningsgardinerne er ved to af vinduerne i stykker, alle dørgreb er slidt igennem den yderste lak, flere steder sidder den indvendige beklædning løs, stoffet på sæderne er slidt tyndt (nogen steder hul) skydevinduerne kan ikke lukkes helt (dvs det kan de, men så kan de ikke åbnes igen) døråbneren til bagklappen strejker 80% af de gange man bruge det. osv. osv. osv

Så er det at man tænker: 320k for sådan en gang skrøbeligt lort!!!! *****



Tjae..**320k for sådan en gang skrøbeligt lort***  det kan jeg kun gi' dig ret i.......og 280000 på klokken........hvor længe mon  den motor holder..

Nej......jeg siger ikke mere.....nøjes med at tænke   :wink:  :wink:  :wink:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Opbyggelige erfaringer med T5
« Svar #3 Dato: 11. September 2008 kl: 15:49:11 »
En direkte indsprøjter har ikke temperaturproblemer som vores hvirvelkammer-dieseler, den kører MEGET koldere (og energien bliver brugt til fremdrift istedet for opvarmning af forkamre-topstykke og i sidste ende omgivelserne derfor er den også mere brændstof-økonomisk).

280.000 km i en T5 med frontmonteret motor bør ikke være noget problem hvis den er passet med service.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Opbyggelige erfaringer med T5
« Svar #4 Dato: 11. September 2008 kl: 17:53:31 »
Som ny starter de ved 870.000kr. Så 300k for vores var billigt!
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Opbyggelige erfaringer med T5
« Svar #5 Dato: 13. September 2008 kl: 00:31:48 »
Og så fik jeg lige skiftet forhjulslejer(begge) på brandbussen i dag (Brandbussen =11.000 incl. gule plader (jvf trådens ånd)) Med bart gulv omme i kassen (venter stadig på gratis uldberber med gummibagside) kan man nu føre en samtale ved max speed (104km/t jvf speedo). Nu skal jeg bare have nogle vejdæk,(som t5'en kører på) så er jeg nede i acceptabelt cruise-lydniveau.

Update tråd generelt:
Jeg har tænkt om mine holdninger er følesesprægede til fordel for T3...... og det er de!
MEN tænk lige over det! Forestil jer at have bare 100.000 at smide efter en t3!!!!...I guder en sprød og funktionel øse man kunne ha'.......og i mange år!
Var med en elev hos huggeren i onsdags og i gården stod en KIAfra '96(til ophug!!!) Da jeg spurgte om det var rigtigt fik jeg at vide at det VAR en ophugsbil og at de kun havde taget den indm, fordi den var en del af en større handel. Rystende i min bog!

For nu at fortsætte elendighederne:
Jeg købte for et par uger siden en kaffemaskine til min arbejdsplads. Vi havde haft en del modeller(KOLORT) og jeg mente at det nu var på tide at jeg overtog sagen. Jeg har i mange år hældt til MOCCA MASTER. Al den tid jeg kan huske, har de leveret et suverænt produkt, der lavede både hurtigt og velsmagende kaffe.
Ekspedienten i byens førende kaffemaskineudsalg er helt enig! Moccamaster styrer! Kaffemaskiner i 100-500kr klassen burde være kategoriseret under "spøg og skæmt"! Det er lige vand på min mølle og jeg går lykkelig derfra med en kaffebrygger til 1500kr.

Indrømmet!!!! Jeg har fået markedets bedste kaffemaskine til mit behov!!!!!

MEN FOR HELVEDE!!!!
Når jeg skal lave kaffe, fylder jeg kanden og hælder den efdterfølgende i maskinens vandtank. Simpel procedure, MEN når låget(som er fastmonteret på kanden) er nede, hælder jeg mere ud på bordet end i selve maskinen. (=DÅRLIG HÆLDETÆNKNING)  Samme problem gør sig gældende hvis man skal have en hel kande dekanteret på en termoflaske! Nu kan man jo så bare vælge at hælde mere forsigtigt! (MEN DET SKULLE MAN KRAFTHELVEDE JO IKKE TIDLIGERE)
Og så helhedsindtrykket:..............
Tragt lavet af tyndere plast end tidligere (virker billig) Kande(=låg) lavet af dårligere materialer end tidligere. Helhedsindtrykket er bare RINGERE!!!

......For satan!!!!


mvh
Dokajønne
-i de indledende stadier af 40års-krisen!
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Eva

  • Gæst
Opbyggelige erfaringer med T5
« Svar #6 Dato: 13. September 2008 kl: 12:40:04 »
:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

**Jeg har fået markedets bedste kaffemaskine til mit behov!!!!! ***

Ikke nødvendigvis  :wink:  :wink:


Men en af de dyreste.......     :lol:  :lol:

Men jeg kan godt li' dine filosofier, at nyt og dyrt ikke nødvendigvis er lig med bedre  end gammelt og billigt   :idea:  :D

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Opbyggelige erfaringer med T5
« Svar #7 Dato: 27. September 2008 kl: 11:53:12 »
jeg må lige indrømme at jeg var min T3 utro igår en ½ times tid. Jeg tog en prøvetur i en T5 Multivan TDI på guleplader fra 2006, med 105.000km, den store med 174hk og 400nm, crazy vogn desværre var det midt i eftermiddags trafikken, men den fik da lov til at strække sine 5 ben. Jeg nåede at cruise 160kmt og der går den 3000rpm........for sindsygt....dens accelration var helt fantastisk.

Det er et for dyrt stykke vogntøj synes jeg. Og det Dokajønne skriver med at den bliver hurtigt slidt vil jeg give ham helt ret i. Gulvtæpper/måtter var der hul i af slidtage fra sko ved pedallerne. Rat og gearstang var helt glatte og syningerne til læderrattet var ved at gå op. Fartpiloten var defekt og knapperne på rattet var tekst ved at være slidt af. Det er utroligt at det ikke holder bedre.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Opbyggelige erfaringer med T5
« Svar #8 Dato: 27. September 2008 kl: 12:00:20 »
Hvad med at spare 300.000 kr, og bare opgradere surfbussen med TDI motor og gearkasseee?

Men jo, har også prøvet en T5 TDI, det er et monster af motor at trille rundt med -       og støjsvag, man kan jo snakke helt stille og roligt sammen.

Men prisen, for søren, prisen
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Opbyggelige erfaringer med T5
« Svar #9 Dato: 27. September 2008 kl: 13:18:03 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
jeg må lige indrømme at jeg var min T3 utro igår en ½ times tid.


hvaså har hun tilgivet dig :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Opbyggelige erfaringer med T5
« Svar #10 Dato: 27. September 2008 kl: 14:13:30 »
Citat fra: "verner"
Citat fra: "Hawaiibussen"
jeg må lige indrømme at jeg var min T3 utro igår en ½ times tid.


hvaså har hun tilgivet dig :wink:



Ja det har den! Den ville da gerne starte til morgen....: )
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.