Forfatter Emne: K: 24V DC motor  (Læst 5222 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
K: 24V DC motor
« Dato: 20. September 2008 kl: 11:20:38 »
Jeg ved det er et long shot, men here goes.

Jeg skal have lavet mig en lille vindmølle til båden, og i den forbindelse kunne jeg godt bruge en 24V DC motor. Jeg tænker mig noget i retningen af en viskermotor fra en lastbil eller noget lignende. Det må egentlig også gerne være 30V eller mere, bare det er en DC motor. Det skal være en fast magnet motor, og helst en som ikke snurrer for mange omd.
Jeg havde forestillet mig at den skulle koste et par hundrede kroner eller noget.
Skriv hvad I har...

/Mads

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
K: 24V DC motor
« Svar #1 Dato: 20. September 2008 kl: 13:14:42 »
Hej Mads,

Til sådan en mølle er de der 110 volts motorer der sidder i et løbebånd (motions redskab) virkeligt gode..... og du skal ikke have fat i en gear motor, for så går din propel ikke rundt med mindre du sidder midt i the perfect storm.. motorerne i printere er i reglen stepper-motorer så dem kan du roligt glemme... Jeg har selv lavet en vindmølle med sådan en 110 volt DC motor og den giver masser af AMP selv ved middel vind, bare du har en passende propel på der ikke er hjemmelavet. Desværre ligger de langt over dine 200 kroner, mere i retning af $50 plus $80 porto fra USA hvor de er nemmest at finde... (Ebay)

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Mads-kaa

  • Gæst
K: 24V DC motor
« Svar #2 Dato: 20. September 2008 kl: 16:08:52 »
Jeg blev inspireret lidt af Wilsons link forleden, og fandt den her opskrift: http://www.reuk.co.uk/How-I-Built-A-Wind-Turbine.htm
Den skal så bare tilpasses en båd, men det er der ingen ben i.

Altså Leif, nu siger du løbebånd, dem har man jo også i europa, så mon ikke jeg kan finde et gammelt bedaget løbebånd og hugge op? Er der nogle bestemte modeller jeg skal gå efter?

/Mads

Djursland

  • Gæst
K: 24V DC motor
« Svar #3 Dato: 21. September 2008 kl: 12:01:02 »
hej mads

fin ide du har fået

men du ved godt at du kan finde dem til 5000 og op efter i mange forskellige modeler og nogle er faktisk ret fede i 12-24-36-48V og fra 90W og op efter


men jeg tror jeg har en billig en på hånden hvis det er

Mvh Djurs  :lol:

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
K: 24V DC motor
« Svar #4 Dato: 21. September 2008 kl: 13:37:54 »
Hej Mads,

Jeg tror egentlig at producenten er ret lige meget, men jeg fik fat i nogle forskellige den gang, og der er altså nogle der er mere kompakte end andre og det er jo ikke lige meget hvor store de er .....  Den der gav det bedste mål/ydelse var en "lille"  Argord Corporation som gav 10-15 AMP i god vind = 10 m/sek. med en 104 cm. propel.
Jeg har lige taget et par pics af mine 2 reserver, men dem kan jeg godt li´a have liggende... så søg lidt og du skal finde.... Ebay US. er et godt bud.

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
K: 24V DC motor
« Svar #5 Dato: 21. September 2008 kl: 18:39:05 »
Jeg har noget 24 volt motor liggende fra et elektrisk løbehjul, som der vistnok er noget kædetræk på - og mon ikke også kæden er der endnu ?! Jeg ved ikke lige hvor meget effekt den bruger / kan generere, - men den kan afhentes for en "hund" .

Mads-kaa

  • Gæst
K: 24V DC motor
« Svar #6 Dato: 21. September 2008 kl: 18:40:02 »
Citat fra: "Djursland"
du kan finde dem til 5000 og op

Du er jo bindegal :wink:  Jeg er på SU, og projektet var tænkt til at være billigt(set i forhold til SU'en)...
Jeg har kun et forbrugsbatteri og ikke de store strøm-slugere (endnu). Hvis jeg kan lave systemet tilfredsstillende var planen at det skal kunne holde strøm til at drive en bilradio og lidt instrumenter (GPS og fishfinder).
Leifs motorer lyder meget godt, selvom jeg synes 10ms ligger lidt højt for god ydelse, men jeg må se hvad jeg kan finde. Måske skulle jeg bare finde et gammelt lig på en øde havn og snuppe møllen derfra... :oops:

/Mads

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
K: 24V DC motor
« Svar #7 Dato: 21. September 2008 kl: 23:24:30 »
Citat fra: "Mads-kaa"

Måske skulle jeg bare finde et gammelt lig på en øde havn og snuppe møllen derfra... :oops:

/Mads


God idé  :idea:  De sidder på næsten alle fiske kuttere. Og hvis du går ned til den lokale fallitkaj (der hvor de både hvor man har købt kvoterne fra ligger) og finder en med en på, tager du da bare kontakt til ejeren og byder ham en kasse øl for den. Så kan det være du er heldig!
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
K: 24V DC motor
« Svar #8 Dato: 22. September 2008 kl: 16:53:55 »
Hvad med en cykeldynamo :lol:  :lol:

Poul
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Mads-kaa

  • Gæst
K: 24V DC motor
« Svar #9 Dato: 22. September 2008 kl: 18:08:11 »
Citat fra: "poot"
Hvad med en cykeldynamo :lol:  :lol:

Poul


Så kommer du med til at træde i pedalerne... :wink:

/Mads

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
K: 24V DC motor
« Svar #10 Dato: 22. September 2008 kl: 18:11:09 »
Så er der et par billeder og lidt data.
Den er påtrykt output 200 watt / 24 v dc

Mads-kaa

  • Gæst
K: 24V DC motor
« Svar #11 Dato: 22. September 2008 kl: 18:48:54 »
Den er perfekt Allan, Jeg snupper den. Det er faktisk en af de modeller jeg har kigget på, der skulle sidde noget tilsvarende i el-knallerter og lign.

Sender dig lige en PM

/Mads

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
K: 24V DC motor
« Svar #12 Dato: 22. September 2008 kl: 19:05:45 »
det er også en JX motor ;-)
Mvh. Casper

Offline Borre

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
K: 24V DC motor
« Svar #13 Dato: 22. September 2008 kl: 19:10:15 »
Ja, ja.......

Nå den napper du??  

Det kan jeg godt forstå Mads.

Det er jo trods alt en JX- motor så det må da siges at være et fortrineligt valg :lol:  :lol:

Øhh nå!!

Der var lige en wiseguy der var hurtigere.

Skarpt observeret Casper!!
Yes!! Jeg har fået en T3\'er igen!

Mads-kaa

  • Gæst
K: 24V DC motor
« Svar #14 Dato: 22. September 2008 kl: 22:33:08 »
Ja, jeg ved godt hvilken JX'er jeg vil stole mest på...

/Mads