Forfatter Emne: audi gearkasse  (Læst 5252 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
audi gearkasse
« Dato: 28. September 2008 kl: 20:44:57 »
jeg fik sådan en med da jeg fik en 5 cyl audi 2,0 benzin motor og nu har jeg gået og kigget lidt på den
den ligner jo lidt en t3 gearkasse men kan den komme ned i en t3 eller kan den evt bruges hvis man byggede audi motoren ned i
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
audi gearkasse
« Svar #1 Dato: 28. September 2008 kl: 21:00:34 »
Du skal i hvert fald finde ud af om man kan vende diff'et 180 gr. ellers får du 1 fremadgående gear og 5 bakgear  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
audi gearkasse
« Svar #2 Dato: 28. September 2008 kl: 21:02:38 »
Citat fra: "WBX Manden"
Du skal i hvert fald finde ud af om man kan vende diff'et 180 gr. ellers får du 1 fremadgående gear og 5 bakgear  :lol:


jaa selv om det kunne være meget sjovt bliver det nok lidt trættene i længden  :D
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
audi gearkasse
« Svar #3 Dato: 28. September 2008 kl: 21:03:47 »
Hej !
Ja det har jeg også tænkt på , men Casper siger man får 5 bakgear  :lol:  :lol:  så der skal rodes lidt i rytmeboxen , læs tandhjul .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
audi gearkasse
« Svar #4 Dato: 04. Oktober 2008 kl: 11:03:24 »
efter hvad jeg har kunne læse mig frem til kan man ikke vende diffen i en audi gearkasse og så bruge den på en t3 da diffen er asymetrisk (hedder det ikke sådan )monteret inde i kassen
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Mølle

  • Gæst
audi gearkasse
« Svar #5 Dato: 04. Oktober 2008 kl: 11:24:41 »
Citat fra: "bos1"
efter hvad jeg har kunne læse mig frem til kan man ikke vende diffen i en audi gearkasse og så bruge den på en t3 da diffen er asymetrisk (hedder det ikke sådan )monteret inde i kassen



Så må løsningen være at vende gearkassen på hovedet??? ja ja... grin bare....

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
audi gearkasse
« Svar #6 Dato: 04. Oktober 2008 kl: 12:39:40 »
Citat fra: "Mølle"

Så må løsningen være at vende gearkassen på hovedet??? ja ja... grin bare....


Problemet er at så skal motoren også vendes på hoved, med mindre man bevæger sig ud i en adapterplade.

...også er der smøreegenskaberne når den vender på hoved... ikke sikkert det har nogen betydning overhoved, hvem ve'  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Herr_Jensen

  • Gæst
audi gearkasse
« Svar #7 Dato: 04. Oktober 2008 kl: 17:28:47 »
Findes der ikke en slags universel liste over hvad for nogle gear kasser man kan bruge? Det undre mig egentligt lidt siden der er så massiv en fan skare verden over.

Der er et canadisk firma som specialisere sig i Subaru swaps og de siger at original kassen godt lige kan klare den store EG33. Hvis original kassen kan klare 240+ heste hvoffor vil man så skifte egentlig? Med mindre man kiggede på en Chevy 350'er eller sådan noget : ).

Hvis det er for at få anden gear ratio er det så ikke nemmere 'bare' at skifte tandhjul? [husk på jeg spørger ud af ignorance - ikke overbevisning]

Hvis man har en Syncro er det vel ikke rigtigt muligt at skifte til anden gearkasse med mindre man fravælger sin Visco. Eller?

 Gearkasser er spændende men det er bare overraskende lidt der står om dem for os newbies : ).

T3Anders

  • Gæst
audi gearkasse
« Svar #8 Dato: 04. Oktober 2008 kl: 18:25:28 »
Citér
Så må løsningen være at vende gearkassen på hovedet??? ja ja... grin bare....


Citér
Problemet er at så skal motoren også vendes på hoved, med mindre man bevæger sig ud i en adapterplade.

...også er der smøreegenskaberne når den vender på hoved... ikke sikkert det har nogen betydning overhoved, hvem ve'


Det bliver nok lidt sværere at foretage olieskift uden nogen modifikationer -men man kan selvfølgelig også bare vende køretøjet på hovedet inden man løsner bundproppen :D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
audi gearkasse
« Svar #9 Dato: 04. Oktober 2008 kl: 18:47:32 »
Der findes INGEN andre gearkasser, der passer på T3, end gearkasser fra T3. Så let er det.

Men alt kan lade sig gøre, og derfor kan nogle gearkasser ved betydelige modifikationer op gerakasse og køretøj bringes til at passe. Det drejer sig f.eks. om Renault UN1, som Rasmus har i og Porsche G50, som enkelte tyskere har i. En salig drøm var, at man også kunne få en Audi-kasse i - særligt idet man derved løste problemet med adaptorplade til 5-cyl.-blok. Men diffet sidder nemlig asymmetrisk og derfor skal man forandre så megt på diff.-huset, at de fleste alm. perlegrusmekanikere er sat af for længst.

T3-gearkassens svaghed er - udover den evindelige korrosion fremfor alt skiftemuffen (synkronhovedet). Synkronhovedet har tre udsparinger til gearlåsene. Disse tre udsparinger er fræst med retvinklede hjørner, hvilket bevirker tydelige stresspunkter. derfor ses også begyndende revner på faktisk alle ældre synkronhoveder. Disse revner vokser og resulterer tilsidst i et kollapset synkronhoved (symptom: Bilen sætter sig fast i ét gear). Gearkasser efter '90 og alle reservedelssynkronhoveder har rundede hjørner i udsparingerne. Derfor er problemet næsten elimineret der. Så står der kun tilbage, at lejer og synkromesh er underdimensionerede...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Herr_Jensen

  • Gæst
audi gearkasse
« Svar #10 Dato: 04. Oktober 2008 kl: 21:42:44 »
Citat fra: "Jarl"

T3-gearkassens svaghed er .... Disse revner vokser og resulterer tilsidst i et kollapset synkronhoved


[Editeret lidt pga. Caspers årvågenhed]

Jeg skrev noget som egentlig ikke har relevans for hvad der tales om her  : ). Beklager forstyrrelsen.

Jeg lader billedet stå så folk har noget at kigge på hvis de keder sig.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
audi gearkasse
« Svar #11 Dato: 04. Oktober 2008 kl: 21:59:41 »
har du ikke haft billedet i en anden tråd ? jeg synes Mølle har udtalt sig om de revner og deres betydning ?
Mvh. Casper

Herr_Jensen

  • Gæst
audi gearkasse
« Svar #12 Dato: 04. Oktober 2008 kl: 22:02:24 »
Citat fra: "casper"
har du ikke haft billedet i en anden tråd ? jeg synes Mølle har udtalt sig om de revner og deres betydning ?


Jeg har editeret mit indlæg. Du havde nemlig ganske ret. Ved ikke hvoffor jeg lige havde overset det.

 : )

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
audi gearkasse
« Svar #13 Dato: 04. Oktober 2008 kl: 22:42:09 »
Citat fra: "Herr_Jensen"
Citat fra: "Jarl"

T3-gearkassens svaghed er .... Disse revner vokser og resulterer tilsidst i et kollapset synkronhoved


[Editeret lidt pga. Caspers årvågenhed]

Jeg skrev noget som egentlig ikke har relevans for hvad der tales om her  : ). Beklager forstyrrelsen.

Jeg lader billedet stå så folk har noget at kigge på hvis de keder sig.


Det er da ikke revner, det er da kun fordi det er dårligt støbt! rolig det har ingen betydning
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
audi gearkasse
« Svar #14 Dato: 04. Oktober 2008 kl: 22:51:01 »
Citat fra: "Herr_Jensen"

Der er et canadisk firma som specialisere sig i Subaru swaps og de siger at original kassen godt lige kan klare den store EG33. Hvis original kassen kan klare 240+ heste hvoffor vil man så skifte egentlig? Med mindre man kiggede på en Chevy 350'er eller sådan noget : ).

Hvis det er for at få anden gear ratio er det så ikke nemmere 'bare' at skifte tandhjul? [husk på jeg spørger ud af ignorance - ikke overbevisning]

Hvis man har en Syncro er det vel ikke rigtigt muligt at skifte til anden gearkasse med mindre man fravælger sin Visco. Eller?


Jeg tror ikke på at en std. gearkasse holder særlig længe med en EG33, hvis den får lidt gas :shock:

Muligvis hvis du laver de fornødne upgrades med lejer, ölleitung plader, tandhjul, synkronhoveder osv. kan den holde til normalt brug med en EG33.  :roll:

Samme fyr som inspirerede mig til UN-1 ombygningen, har lavet en Renault Quadra (4x4) ombygning på en Syncro. Desværre har den ikke "granny" gearet.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."