Forfatter Emne: audi gearkasse  (Læst 5251 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
audi gearkasse
« Svar #15 Dato: 05. Oktober 2008 kl: 00:56:33 »
Egentligt lidt fouroligende at det "pludseligt" kommer som en overraskelse for vag koncernen at skarpe hjørne uden radius er kærv anvisere.... Noget der allerede i 70'erne (og før) burde være std viden inden for de kredse  :shock:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
audi gearkasse
« Svar #16 Dato: 05. Oktober 2008 kl: 10:55:39 »
Citat fra: "WBX Manden"
Samme fyr som inspirerede mig til UN-1 ombygningen, har lavet en Renault Quadra (4x4) ombygning på en Syncro. Desværre har den ikke "granny" gearet.


Hvor stor operation mon der skal til for at man kan gøre det samt kan den drivline holde til større moment end en normal T3 Syncro kasse?? :)

Nårh ja, hvad med fortøjet er det også fra en Renault så og hvordan er forbindelsen til forhjulene lavet der, også med visco kobling som vi kender det??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
audi gearkasse
« Svar #17 Dato: 05. Oktober 2008 kl: 14:09:16 »
Citat fra: "wilson"
Egentligt lidt fouroligende at det "pludseligt" kommer som en overraskelse for vag koncernen at skarpe hjørne uden radius er kærv anvisere.... Noget der allerede i 70'erne (og før) burde være std viden inden for de kredse  :shock:


Ja, du har helt ret! Og det er egentligt et rigtig spændende emne at grave lidt i, men først et par billeder til at illustrere problemet:

Sådan her bør det se ud (bortset fra alt skidtet :wink: ):



Men med tiden ender det måske sådan her:



Egentlig ville jeg også gerne have vist mellemstadiet, hvor man kan se revnerne begynde at vokse ud fra stresspunkterne, men det synkronhoved, har jeg desværre kylet ud, og jeg gider ikke lige åbne en ny gearkasse for at tage et billede...

Hvad skal vi så gøre? Sidde og bide negle og vente på, at det sker for os? Nej, det synes jeg ikke. I stedet kan vi vha. vores kørestil søge at forebygge problemet. Mantraet her er: Undgå kraftige momentreaktioner i transmissionen. Når man kobler til, kan man gøre det enten som en ko eller med lidt større forsigtighed. Men haktisk er tilkoblingen i de lave gear ikke de værste. der er momentet på synkronhovedet ikke så stort. Det er langt værre i de to topgear. Der er udvekslingen hård, og samtidig er den kinetiske energi i bilen enorm. Derfor gælder det om at bruge kobling og speeder med hjernen der. Pas på ved lastveksel - når man går fra medløb til påløb og omvendt - så træd roligt på speederen indtil motoren er "med igen". Har du en sølle kobling, hvor de små fjedrer, der skal optage momentbevægelserne, er slaskede, så pas særligt på. Mange er også af den opfattelse, at man kan betjene koblingen i lyntempo mellem de to topgear. Det er ikke klogt! Overholder man sådan nogle små regler, så lever synkronhovedet længe og lykkeligt. Og når uheldet så er ude, så er symptomet som sagt, at bilen låser sig i ét gear, og så slutter festen. Inden da vil man tit have oplever, at den periodisk kan være svær at tage ud af et af topgearene. Så er det bare i med et nyt synkronhovet - det koster en ca. 1200 bask i D, og det tager noget tid at skifte. Hvis man er rutineret og har det rigtige værktøj, så kan man gøre detuden at tage gearkassen ud, men det er ikke noget man skal kaste sig ud i før man har tager det store gearkasserenoveringskørekort. Og når man så er der inde, så snup også lige syncromeshringene med - de er så billige.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!