Forfatter Emne: Rep. af T3 i Tyskland  (Læst 2560 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline familien rask

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
Rep. af T3 i Tyskland
« Dato: 21. September 2014 kl: 15:41:39 »
Vi har spurgt os lidt frem på FB,og fået mange gode råd om udskiftning af baghjulsaksler og baghjulslejer og turbo.
Men når alt kommer til alt, bliver det for usikkert for os at købe delene på e.bay. Vi ved ikke nøjagtigt, hvad det er, vi skal bestille, og har ingen erfaringer med e.bay.
(Ja, vi er lidt tumber...)
Det vi har brug for er hjælp til at både skaffe og skifte delene.
Vi kan godt køre bilen til det lokale autoværksted, men så bliver regningen også derefter, og der er i forvejen en del udskrivninger ved at have en dejlig gammel bil.
Vi kører til Tyskland i uge 42, og tænker selv, at både dele og arbejdsløn er billigere dernede, hvis der er er nogen, der har tid til det,  men der må være nogen herinde, der har erfaring med det og kan hjælpe os.

Hilsen
Henriette og Peter Rask

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Rep. af T3 i Tyskland
« Svar #1 Dato: 21. September 2014 kl: 16:02:44 »
Hvordan kan I vide præcis hvad der skal udskiftes?

Efter min mening er facebook ikke det rigtige sted at søge gode råd omkring reparation af T3.

Jeg tror det er bedre af få reparation lavet af folk her på T3nettet end et eller andet sted i udlandet.

Offline familien rask

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
Rep. af T3 i Tyskland
« Svar #2 Dato: 21. September 2014 kl: 17:07:46 »
Vi har haft en mekaniker til at spænde bagakslen, men der er stadig meget slør i den.
Mht. udskift af turboen så er det kun fordi, der er nogen, der har sagt, at den bruger utrolig meget motorolie. Den bruger ca. 1 l. på ca. 400 km.

Vi har søgt råd på T3 nettet's side på FB - så helt "uautoriseret" er det ikke  ;)

Det er ikke fordi, vi søger folk, der gratis vil hjælpe med vores bil, men vi har brug for hjælp - uden at blive ruineret...
Vi KAN bare ikke selv, og så tænkte vi det med Tyskland.

T3sen, hvem kan du anbefale??

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
Rep. af T3 i Tyskland
« Svar #3 Dato: 21. September 2014 kl: 17:28:42 »
Mht. olieforbruget, så er det stort. Men hvis det var det eneste problem med motoren, så ville jeg nok selv leve med det, indtil jeg var tvunget til at gøre noget.

En liter motorolie koster 20 kr. en ny turbo koster måske mindst 2000 kr. altså det samme som 100 liter motorolie= forbruget på 40.000 km.

Baghjulslejet er værre, det er  ikke en af det letteste opgaver, men der er folk her der sagtens kan klare den opgave.

Jeg kender ingen her, men jeg ved at der er nogen der er interesserede i opgaver, så mon ikke de sender dig en besked med et forslag.

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Rep. af T3 i Tyskland
« Svar #4 Dato: 21. September 2014 kl: 17:38:07 »
Hvor i landet ligger Nautrup- ???
Rabundus
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline familien rask

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
Rep. af T3 i Tyskland
« Svar #5 Dato: 21. September 2014 kl: 17:49:46 »
T3sen - du har helt ret med turboen, det har vi også snakket om at vente med. Men lige pludselig står baghjulslejet af, så det er ret presserende.

Nautrup ligger mellem 5 minutters kørsel fra Sallingsund broen og 20 km.s kørsel fra Skive.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Rep. af T3 i Tyskland
« Svar #6 Dato: 21. September 2014 kl: 20:25:49 »
Jeg skal ikke gøre mig klog på dieselmotorer, men hvis den ikke ligefrem efterlader en sø af olie eller "rustbeskytter" bagklappen, kunne I da starte med at kigge efter eventuelle utætheder ? Det er jo ikke sikkert, at turboen alene er skyldig, eller ?

Baghjulslejer er egentlig ikke det værste på en T3, men det kræver adgang til noget mammutværktøj, når kronemøtrikken skal af og på.
Mon ikke I kan finde en behjertet person i det jyske, der kan hjælpe med den operation ? Lejehuset kan demonteres og tages med til nærmeste værksted, så nyt leje kan presses i. Det kan nok klares for en pose wienerbasser eller lidt kolde drikkevarer.
Pøj pøj med operationen og turen ikke mindst.

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
Rep. af T3 i Tyskland
« Svar #7 Dato: 21. September 2014 kl: 21:15:56 »
Med hensyn til navet på bagsvingeren. Kan det tyde på, at når den er gået løs en gang.
Så kan det måske skyldes, det mellem stykke der sidder imellem lejerne er blevet ødelagt.
Og så kan du ikke spænde lejet op, andet end at det går løs igen  :(  Det kan også være
selve leje huset der er blevet oval / slidt. Så går lejerne også løse.
Eller det er bare ikke blevet spændet de 500 ( nogen siger 700 ) Nm,som det skal fra ny.

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

Offline familien rask

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
    • Vis profil
Rep. af T3 i Tyskland
« Svar #8 Dato: 22. September 2014 kl: 07:08:34 »
Tak for alle de mange gode råd, det er fantastisk den villighed, der er til at hjælpe.
Er der en, der kunne tænke sig at komme med en tur ud og trille i bilen, og bagefter lige hive baghjulene af, for at se, hvad der skal bestilles af reservedele??
- Det må være step 1.

Turboen er lagt på hylden til et senere projekt, det er nok ikke så stort et problem lige nu.

Step 2 må være at få hjælp til at bestille de rette reservedele på e.bay.

Step 3 at få det monteret.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Rep. af T3 i Tyskland
« Svar #9 Dato: 22. September 2014 kl: 07:41:45 »
Hvis den har et olieforbrug på 1 liter på 400km er det da klart noget som der skal ses på inden
 det går galt. Det er løse baghjul nu også.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD