T3 Fora.. > Mekanisk

Det knaser med gearskiftet

(1/2) > >>

soekris:
Kender i det at den gamle jx eller dg bare ikke kan levere nok..

Så sætter man en r4 eller r5 motor i.

Og nu kan den gamle t3 endelig gå de 130+ og terrænet kan udforskes uden det mindste vrøvl.

Pludselig kan man så ende op med en gearkasse der ser sådan her ud.

Der er tale om en avs syncro gearkasse som ser ud til at være en der har været renoveret.

Den er hvad jeg vil kalde totalskadet.

Huset kan bruges og måske enkelte tandhjul. Men resten er dødt.. for at få den på vejen igen skal der dele til for en 14-15000 kr.

Skift nu den olie når i laver service på motoren.. det tager faktisk ikke så lang tid, og man kan ved samme lejlighed også kontrollere ens skifte kugle samt smøre den.

Tica:
Hold da op, det er jo lige før vi skal have en advarsel i overskriften så folk er advaret om voldsomt indhold  ;)

Kan den fixes??

Jens Flensborg:
Jeg kigger på billederne og tænker på priserne. Reservedele og primært krone- og spidshjul.

Jeg er tilfreds med 110kmh i mine 2 syncroer med 5.83 diff. Og min LLE klarer de 130, men hvorfor.. alle tre kører med jx og nå der er kraftig modvind, er der 90 km op ad bakke.

Måske skulle I køre en T1 Samba med 34 heste, det virker.

Jens Flensborg:
En link til de tyske syncrofolk IG 16. Om at renoverede bussens gearkasse 6x i løbet af 19 år. Det koster tid og penge. Man kan også montere en Porsche Boxster gearkasse, der vendes om med fikset Tiptronic osv.
Nyde sin syncro og 2WD uden for mange problemer med tdi er en go ide. Alt det bøvl, alt det arbejde, no go for mig.
Der nævnes Weddle parts og ekstra kjold til hovedlejer, metallejer i stedet for plastlejer osv.
Jeg har jx motorer i mine tre busser, det har den fordel, at jeg sparer på tid og reservedele.

Lidt om emnet på tysk og der findes mange flere sider:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.ig-syncro16.com/viewtopic.php%3Ft%3D1232&ved=2ahUKEwjEjKfRn-mFAxWlBdsEHVpYDz8QFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw3HUTcTf_783l43lSvHje9E

soekris:
Hej. Carsten

Ja den kan godt laves..

Som udgangspunkt skal der nyt kron/spidshjul i det koster 900-1200€
3&4 gear er højest sandsynligt også dødt.. der ligger en smadret Synchromesh.. det koster vel de 3500 kr hvis man er heldig.
Og ude i enden er der gået et låleleje til, som så har taget et par omgange rundt i den del.. så der skal et nyt R tandhjul til.

Ud over det skal alle lejer skiftes.. da den har været fyldt med spåner.

Man kunne måske tage en 3h eller en ass og så bygge den om med det mekaniske spær.. det kunne være fedt..

Men nu må tiden vise .

Jens

Den artikel må jeg lige læse igennem senere.. :)

Og ja livet er bestemt nemmere at bare køre med de originale motore, selvom de også kan have deres problemer.

Mvh Rasmus

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version