T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Syncro Fora => Emne startet af: jbjerrum efter 22. Marts 2010 kl: 11:26:14

Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: jbjerrum efter 22. Marts 2010 kl: 11:26:14
Gode mennesker...

Min Syncro begik en helt ny fornemmelse i forgårs. Ved ligeudkørsel på landevej med ca 70 km/t begynder rattet pludseligt at woble fra side til side ca +/-10cm målt på ratkransen.

Jeg bremser forsigtigt ned, trækker ud til siden og siger sgu-fanden fordi jeg tror, at bilen er punkteret. Ud af bilen - alle 4 hjul strutter af livslyst, så der må jo være noget andet galt.
Jeg hopper ind igen og sætter igang - tøffer i 2. gear og slår nogle provokerende slag fra side til side for at bestemme evt trætte knokleled.
Bilen bremser fint og roligt, så jeg tror ikke , at det kan være en bremseklods, der er blevet træt.
Der er ingen grimme lyde ved fuldt styreudslag og lyden/woblen er der både ved fremad og baglæns kørsel...

Bilen holder i carporten og jeg har ingen transportmulighed - så jeg trænger virkeligt til nogle gode forslag og/eller nogle afklarende/afhjælpende spørgsmål til dette fænomen...

Så pleeeaaasseee - hjælp mig på vej med dette... 1000 tak... ;-)
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: erlo efter 22. Marts 2010 kl: 12:01:04
Hej. Du skal ( mit bud) undersøge for sprængt karkasse på dækket. Gøres nemmest ved at løfte bilen så hjulet kan drejes frit rundt og mønstret undersøges for om de langsgående linjer er brudt et sted. Altså slår en bue eller en boble.
Når karkassen er ødelagt er rystelserne størst når man kører langsomt ved højere hastigheder bliver det som regel kun til en sitren.
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: CarstenAS efter 22. Marts 2010 kl: 12:03:15
Sidder dine ophæng stadig fast på bilen, eller kan du have tabt afbalancerings klodserne fra et hjul, eller kardan akslen!
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: opelhaj efter 22. Marts 2010 kl: 14:18:33
styrekugle... eller en bærekugle så bussen ikk sporer længere... bærearms bøsninger
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: 4X4 efter 22. Marts 2010 kl: 14:45:22
Er indersiden af fælgen tævet ind i mudderkager, og er halvdelen af dette faldet af med en gigantisk ubalance tilfølge?
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: jbjerrum efter 22. Marts 2010 kl: 17:49:12
Hej gutter - fejlen fundet....

Det er højre trækaksel, der er blevet træt ude i hjulet. Jeg drejede helt til højre hjemme i carporten og kuglerne drattede ud af knokle-leddet...
Fantasitsk heldigt, at jeg er nået hjem - den kunne jo ligesågodt ha' tabt modet på landevejen, hvor jeg også lavede fulde styreudslag...

Nu skal der friske stumper til - og så tænker jeg på, hvad man med fordel kan lave med det samme...??

Og hvor ser sådan et vintertræt hjulophæng dog kedeligt ud... ;-)
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: dokajønne efter 22. Marts 2010 kl: 19:01:51
Imponerende, jeg har taget livet af en hel del drivakselled, men jeg har aldrig hverken set eller hørt om noget lignende. Normalt kan man ikke sidde i bilen for støj længe før man med det blotte øje kan se nogen ridser på kugler eller leddele.
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: BlackChart efter 22. Marts 2010 kl: 19:56:40
Den må have larmet FÆLT ved skarpe sving i noget tid...

Mit skralede vildt når jeg drejede skarpt, og det faldt da ikke helt fra hinanden da jeg tog det af, men det var MEGET tæt på...
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: jbjerrum efter 22. Marts 2010 kl: 20:12:31
Hey gutter - hør her:

Der har ikke været antydning af lyde ved sving...!!  

Jeg har igennem tiden sat 2 knokleled af på min Kadett E og der var der ingen tvivl om, at de var på vej ud af denne verden...

Syncroen var tavs lige indtil den omtalte woblen startede...
- og hvorfor faldt det ikke fra hinanden i forgårs, da jeg provokerede det og bagefter kørte hjem igennem flere sving både til højre og venstre...??

Jeg er målløs over, at det først sker ved stilstand og tænker på, om manchetten har været så fuld af fedt, at det har holdt sammen på det hele - eller om måske én af kuglerne har været dårlig og årsagen kan ligge deri.

Der er i alle tilfælde tale om et pludseligt opstået problem - ikke et slid over længere tid...
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: Mølle efter 22. Marts 2010 kl: 21:28:57
Der skal ikke adskilles så meget for at skifte trækaksel foran. øverste bærekugle og styrkuglen kan gøre det...
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: jbjerrum efter 24. Marts 2010 kl: 19:19:26
Se dét er et rigtigt muntert projekt til perlegruset...

Godt igang, med virkelyst og trang. bilens tidligere ejer har vist haft en aktie i Tectyl, for der var nærmest ikke en bolt eller skrue at finde noget sted - indtil man kom indunder "den sorte vinterfrakke".

Op med dyret på nogle bukke og så indunder og løsne de 6 unbrakoskruer ved diff'et - no problemos.
Af med styrekuglen - no problemos.
Øverste bærekugle sidder jo med 2 unbrakobolte (og hvorfor fanden har man valgt det??) der i mit tilfælde var totalt spartlet ud med Tectyl og derfor skulle renses godt af, før der var en sekskant, at putte nøglen i. Nårmnnn det gik og den ene lod sig løsne med en moderat forlænger på unbrakonøglen. Dan anden derimod - den sad sgu' fast med mandat. Lidt mere arm på - og vupti, så havde jeg en unbrakobolt, der var rund indeni - men en hel unbrakonøgle.. ;-)

Nå - kaff' og en Queens - frem med den lille gode Dremel med slibesten på og så byggede jeg mig en lille lækker sekskant, der passede til en 15-top - og så var den også løs...

Next up var centermøtrikken og med en assisterende fod på bremsen fik den så en top i et T-greb og... 4 mtr 1,5" vandrør og min ringe kropsvægt (100+) i den lange ende - og den sidder der stadigt. I morgen bliver den store dag, hvor resten kommer i orden - for jeg har lige fået en SMS fra Mølle, hvor han venligt oplyser, at det er en linksbolt, der sidder i navet...
Jeg skal lige holde op med at grine... :lol:

Samle-samle hjulophæng med den yderste del af knokleleddet urokkeligt på plads ved hjulet og nu afsted som 3WD'er...
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: BlackChart efter 24. Marts 2010 kl: 19:24:38
Start da med at løsne centerbolten, INDEN du hæver hjulet op fra jorden...

Har haft begge mine forreste af og jeg havde ingen hjælper på noget tidspunkt...
Trak bare håndankeret, T-nøglen på og et godt langt vandrør med ~90 kg i enden...
Kan dog ikke huske noget om at det var links, men hvis Mølle siger det passer det jo nok, bed ikke lige mærke i det da jeg uden de store problemer fik det af :D
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: jbjerrum efter 24. Marts 2010 kl: 19:32:24
Tak Fætter Højben...
Man bliver jo så vældig klog - bagefter - og den dér med at løsne centerbolten med hjulet på jorden - den har jeg luret... Hehe....

Jeg er klar til operationen igen - nu ved jeg jo, hvad den idelle rækkefølge er. Jeg ville gerne lave en beskrivelse, men det er jo ikke sikkert, at min metode er den mest rigtige for alle - og hvad jeg har udrettet af bilreperationer med osteskærere, neglefile og bøjede renseribøjler - ja, det er bestemt ikke for sarte sjæle... ;-)
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: Thor efter 24. Marts 2010 kl: 19:53:15
Som jeg tidligere har omtalt har jeg prøvet ca. detsamme med min syncro, der røg også et knokkelled og ugen efter et mere i den anden side. Årsag? Defekt Visco kobbling. I første omgang afmonterede jeg min kardan, i anden omgang renoverede jeg min visco kobbling. Den var desværre så defekt at den ikke kunne genbruges. Den huggende fornemmelse jeg oplevede da min syncro ødelagde den første trækaksel skyldtes med stor sikkerhed viskokobblingen der låste 100%
Hilsen Thor
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: Mølle efter 24. Marts 2010 kl: 21:53:25
der er ikke links gevind. jeg har blot forsigtigt nævnt omløbsretningen når man løsner....
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: jbjerrum efter 25. Marts 2010 kl: 08:52:56
Jeg ville jo så nødigt ridse bilen med det lange vandrør - og ja, måske skulle man bare tænke sig om, inden man bøjer sit værktøj.....

Orv, mand - den bli'r godtnok dyr i dumme-bajere på Fyn... ;-)

Godt ord igen, Mølle...
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: jbjerrum efter 26. Marts 2010 kl: 15:56:39
Nå - så lykkedes det endeligt...

I skal ikke være bange for at tage fat på opgaven at skifte trækaksler. Det er nemt nok - bare man har prøvet det én gang først... ;-)

En kort beskrivelse af projektet kunne være:
1. Donkraft på - så hjulet stadigt har kontakt med jorden
2. Løsn centermøtrikken i hjulnavet med et godt langt vandrør som moment-arm.
3. Løsn hjulmøtrikker.
4. Hæve kareten til max højde i begge sider og sæt bukke under. Det er godt, at have hjulene i det fri, så man kan rotere dem ved demontering af akslen ved diff'et. Der er ikke så meget plads og fordelen ved at kunne dreje det rundt så bolten sidder tilgængeligt er ret åbenlys.
5. Af med hjulet ved den defekte trækaksel - behold hjulkapslen til at samle møtrikker mv.
5. Indunder bilen med en unbrakonøgle m/ kugle og løsn fuldstændigt de 6 bolte, der sidder omkring akslen ved fastgørelsen til differentialet.
6. Ergonomi-begejstring - nu foregår næste etape i yoga-stilling, hvor man både kan ryge ugeneret og drikke kaffe eller andet samtidigt...
7. Demonter styrekuglen og sving styrestangen mod bilens front - så er den af vejen.
8. Demonter øverste bærekugle med de 2 unbrakobolte, der sidder lige dér øverst - og sving den øverste bærearm op.
9. Demonter bremslangens støttepunkt , så den er fri fra chassiset og ned til caliperen - det giver øget fleksibilitet.
10. Af med centermøtrikken og hjælp akslen ud af navet med et par velmente klap med en passende hammer samtidigt med at du vrikker ophænget i "modsatte retning".
11. Ud med trækakslen den vej, der er mulig. Der må bandes imens.....
12. Montering sker på nøjagtigt samme måde - bare omvendt... HUSK at centermøtrikken denundtehyleme skal sidde fast - det bliver man gladest for i længden.

God fornøjelse...
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: johan_a efter 27. Marts 2010 kl: 08:30:24
Har selv haft en lignende oplevelse engang i starten af halvfemserne. Ingen forvarsel, smed bare kuglerne da jeg bakkede ud fra en parkeringsplads. Hvis hukommelsen ikke svigter helt, demonterede jeg forakslen på stedet, det halve knokkelled sad så bare tilbage i navet.

Johan
Titel: How to... skift af forreste trækaksel
Indlæg af: jbjerrum efter 28. Marts 2010 kl: 22:31:27
Har kørt nogle dage nu med den nye aksel fra Amagerhylden og alt er godt...

Hurra for T3-nettet... ;-)