Forfatter Emne: Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.  (Læst 47958 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Dato: 14. Februar 2010 kl: 23:42:58 »
Ja - nu må jeg lave tråden, der skal følge min dejlige bil...

Jeg har allerede haft nogle forskellige skud i andre tråde, men vil fremover samle dem i denne tråd, for at samle mine tåbelige spørgsmål med tilhørende kompetente svar fra det T3-nettes brede panel af mangeårige eksperter - til egen og andres gavn og glæde...

Røde Mor har startet sit liv som "Mesterbil" for en håndværksmester og har det fineste udfyldte servicehæfte for de første mange år i sit liv. Herefter omregistreret til hvide plader og i privat brug for samme ejer.
Jeg har købt hende af en gut, der i de sidste 8 år har tilbagelagt godt 30.000 km i den. Når den ikke har kørt, har den stået indendørs i opvarmet garage/værksted/opholdsrum på 4 gummimåtter - på et plankegulv...!!

Jeg har nu kørt den dagligt siden 21/12-2009 og er selvfølgeligt begejstret.
Mine forventninger til en Syncro 1,6TD efter en 1,9 benziner og en 1,6 sugediesel er motormæssigt indfriet.
Jeg får stadigt "røven på komedie", når jeg stiger ind - glemmer simpelthen, at den er højere og at 10 års vane med at smide sig ombord ikke sådan bare lige ændres...

Bilen er købt med det formål, at lave det ultimative "sommerhus" til fruen og mig'sæl'. Vi har i alle årene været glade for, at stikke af i weekends, når vejrudsigten tegner godt.
Vi er begge udøvende musikere og tager på en del festivals, for at tanke inspiration på systemet. Rigtigt mange weekends i Sverige har medvirket til valget af en Syncro, så allemandsretten kan benyttes lidt bedre. Vi har de sidste par år kørt efter GPS med fravalg af motorveje og primære veje - og i Sverige giver det ufatteligt smukke ture til steder, man ALDRIG ville have fundet på normal vis. Her har jeg flere gange tænkt "Syncro" i mit drengede sind - og nu er det altså en realitet.

Selvom de første par måneder med Røde Mor har været i et snedækket landskab i Danmark, glæder jeg mig nu alligevel til, at komme igang med indretningen, når forårssolen kigger frem - eller ihvertfald, at frosten og sneen ikke er så heftig en del af hverdagen.

Planerne er mange og med erfaringerne fra de første 2 T3'ere, bliver det fedt, at "bygge rigtigt" første gang med denneher. Rock'n'roll seng, loft-skab i fuld bredde, reol/skab mod skillepladen bag forstolene, isolering, gulvvarme, fler-batteridrift, 230V ind/ud, rart lydanlæg og måske endda et lille LCD-TV. Vi har et fortelt af "bliv-stående-når-vi-kører-værk-med-bilen-typen" og det vil fortsat være en vigtig del af setup'et.

Tak for god modtagelse i dette forum - og på godt genhør...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #1 Dato: 15. Februar 2010 kl: 00:01:28 »
Jamen det er da herligt med et sådant projekt, det bliver spændende, at følge.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #2 Dato: 15. Februar 2010 kl: 09:40:12 »
Jeg synes, at varmen fra varmeapparatet "mangler mandat".

Temperaturmåleren står som regel med viseren næsten præcis over lysdioden og det virker OK og troværdigt.

Samtidigt med tandremsskift røg der en ny vandpumpe på og der er ny kølervæske på systemet. Jeg løftede forenden af bilen godt op på en 4-søjlet lift og har luftet grundigt ud ved køleren, så jeg mener ikke, at der står bobler noget sted i systemet.

Kan det skyldes, at "flapperne" i varmeapparatet er så ringe, at den sender kabinevarmen ud i det blå den vej - og er der en entydig måde, at bestemme det på...??
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #3 Dato: 15. Februar 2010 kl: 09:51:02 »
Det man kan gøre er at "afkalke" hele kølesystem. Jarl har skrevet en tråd omkring dette.

Jeg havde i sommer problemer med min køler efter jeg skiftede termostat, jeg lavede operationen og det væltede ud med hvide flager. Køleren var desværre så medtaget at jeg fik en ny i. Men det hjælper meget på varmapparatets virken. Det skal siges at min bil havde kørt max ca. 3000km siden 1997.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #4 Dato: 15. Februar 2010 kl: 10:09:57 »
Kunne den varme inden du skiftede vandpumpe?

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #5 Dato: 15. Februar 2010 kl: 10:15:11 »
Hej,

Ja, det kan godt være returflapperne som ikke lukker, så at luften blæses baglæns ud af fronten.

Hvordan det kan ses...

1. Tjah, splitte det ad?
2. Købe et inspektionskamera som det jeg linker til i anden tråd? (Hey - endnu et godt argument, jeg er nærmere på selv at gøre det)
3. Nogen siger at når man starter blæsermotoren, kan man høre et svagt "klapre" når flapperne blæses i.

Når blæsermotoren starter bør der være klar og tydelig STORM ud af åbningerne - især dem ved forruden.
Hvis der ikke er god vind, er der et problem, et eller andet sted.

Jeg har deværre heller ikke selv den storm jeg plejede at have - tror at jeg igen har problemer med flapperne i Frk G - så den står på at båne varmeapparat igen til foråret....

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #6 Dato: 15. Februar 2010 kl: 10:32:31 »
@ Hawaiibussen: Det virker som om, at der er fint gennemløb - og jeg er ikke rigtigt tilhænger af afkalkning af 20 år gamle systemer. Tænker lidt på boligafkalkere, der ofte gør mere skade end gavn, når gamle installationer renses for belægninger og utæthederne vælter frem... Men selvfølgeligt er det fristende, at gøre det - blot for at vide, at der er ordentligt hul igennem... Jeg funderer lidt på det.

@ Jønne Ukendt: Der er ingen forskel ift den gamle vandpumpe - der var lidt svup i den og derfor kom der en ny på, når såret nu var åbent.

@ JJ: Lad os lave en varmeapparatklapdag/weekend - måske hos mig i badebyen, når solen får lidt mere magt. Jeg har præcis den dér klap-lyd, når blæseren startes direkte til trin 3 - så en eller anden form for tolerance er der nok derinde bag instrumentbrædtet (hvor man ikke lige kommer forbi hver dag!!)...
Ja, måske ligefrem et varmeapparat-træf...?? Det kunne være hyggeligt. Jeg har plads til 5-6 biler omkring huset - og stordrift kan jo være en fordel... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #7 Dato: 15. Februar 2010 kl: 10:41:57 »
Jeg tænkte mere på om der skulle være luft i varmeapparatet. Hvis ikke der er lukket fuldt op for varmen kan der være luft gemt.
 Ifølge WBX mandens tråd om udluftning(ABCen) skal motoren gå med mindst 2000omdr under denne procces.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #8 Dato: 15. Februar 2010 kl: 12:58:02 »
Ja, og det er en rigtig god idé at gentage processen. Bedst som man tror, at nu er
luften væk, så er der stadig noget tilbage. Opdagede det selv efter at jeg havde skiftet
termostat på 'Harald'.

Dejlig bil, du har fået der. Sådan een vil jeg også gerne ha' :D  :D
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #9 Dato: 15. Februar 2010 kl: 13:00:17 »
Vær opmærksom på, om den bliver ved med at "producere" luft i systemet. I givet fald er det symptomer på toppakning/topstykke-brud, du skal kigge efter.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #10 Dato: 15. Februar 2010 kl: 19:14:13 »
Jeg lufter ud igen og ser, om det hjælper - ligesom jeg holder øje med med en mulig JX luftgenerator...

Jeg har været lidt mere omkring i dette herlige forum - og hold da op, hvor får man virkelyst...

Relæstyring af forlygter med sprit-afrensede paraboler er kommet med på todo-listen. Så enkelt - så stor effekt.

Har nogen en finte til rensning af skum-fiduserne i de bageste aftræks-sideruder - inden de monteres...?? Det vil jo være lidt surt, at sætte dem i, for at konstatere, at de er stoppede...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #11 Dato: 24. Februar 2010 kl: 21:09:20 »
En god T3-dag idag...

Måtte smide håndklædet i ringen ift skift af startermotor og køre på ambulatoriet hos min gode mekaniker. Han kom da også på arbejde, da boltene var groet ualmindeligt godt fast. Han fik såmænd en regulær arbejdsvandskade i panden, udsprunget fra svedkirtler, han ikke kunne huske var der... ;-)

Således opløftet af problemfri start-egenskaber tog jeg, efter en snak om tvivlsomme ting ved en ny-brugt bil, mod til mig og indkøbte en bøtte dieseladditiv mhp at få frisket fordøjelsen lidt op på Røde Mor.

Med brændstofnålen i starten af det røde felt og tilsat "vand fra ungdommens kilde", drog jeg på tur til Fuckin' Sydhavnen hos Mads-Kaa for at hente en lygteholder til mine fjernlygter - og lidt dækspark.
Derefter videre til Hellerup hos Rate, hvor Røde Mors "nye" og iøvrigt fantastisk nydelige forstole med komfortforøgende armlæn blev sat ombord - og lidt mere dækspark.
Herfra gik turen nordpå ad motorvejen, hvor jeg lod Røde Mor læne sig lidt frem i selen og med en march-hastighed af ca 115 km/t og flydende tarmrens i brændstoffet gik turen til Helsinge, hvor der blev påfyldt en tankfuld frisk diesel og motorolien checket - 0,5ltr på 3.600 km.

Hjem til lillemor, der var glad for min gode T3-dag - og helt parat til at minde mig om, at brændefyret var gået ud - og at der mangler piller på pille-brændeovnen... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #12 Dato: 07. Marts 2010 kl: 19:00:26 »
Herlig leg i sneen - desværre uden spærrediff.

Jeg noterede mig , at begge veje over Hallandsåsen med følt speederfod, var hastigheden ikke under 85km/t på toppen af bakken...

Her er lidt video fra snekampen: http://www.youtube.com/watch?v=r4RTmi5dEzE
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #13 Dato: 09. Marts 2010 kl: 17:40:19 »
AAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHH!!!!!

En halv times nænsomt arbejde - og man har fået (næsten) ny bil...

Det var dog verdens letteste opgave - gamle lister "listes af" - nye lister tilpasses og sættes på - op med runderne og ud at prøvekøre/lytte...

Sikke en forskel - gør I trygt det samme - gevinsten er stor...

Kom forår - det begynder at krible.....
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
Røde Mor - Jeppe\'s Syncro.
« Svar #14 Dato: 09. Marts 2010 kl: 19:02:06 »
hvad betyder "" op med rundene "" er det noget der sættes op et eller andet "sted" og derefter  vinder man en stille stund uden (jappen) fra famillien kilde!!
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864