Forfatter Emne: How to... skift af forreste trækaksel  (Læst 7219 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
How to... skift af forreste trækaksel
« Dato: 22. Marts 2010 kl: 11:26:14 »
Gode mennesker...

Min Syncro begik en helt ny fornemmelse i forgårs. Ved ligeudkørsel på landevej med ca 70 km/t begynder rattet pludseligt at woble fra side til side ca +/-10cm målt på ratkransen.

Jeg bremser forsigtigt ned, trækker ud til siden og siger sgu-fanden fordi jeg tror, at bilen er punkteret. Ud af bilen - alle 4 hjul strutter af livslyst, så der må jo være noget andet galt.
Jeg hopper ind igen og sætter igang - tøffer i 2. gear og slår nogle provokerende slag fra side til side for at bestemme evt trætte knokleled.
Bilen bremser fint og roligt, så jeg tror ikke , at det kan være en bremseklods, der er blevet træt.
Der er ingen grimme lyde ved fuldt styreudslag og lyden/woblen er der både ved fremad og baglæns kørsel...

Bilen holder i carporten og jeg har ingen transportmulighed - så jeg trænger virkeligt til nogle gode forslag og/eller nogle afklarende/afhjælpende spørgsmål til dette fænomen...

Så pleeeaaasseee - hjælp mig på vej med dette... 1000 tak... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline erlo

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 23
    • Vis profil
How to... skift af forreste trækaksel
« Svar #1 Dato: 22. Marts 2010 kl: 12:01:04 »
Hej. Du skal ( mit bud) undersøge for sprængt karkasse på dækket. Gøres nemmest ved at løfte bilen så hjulet kan drejes frit rundt og mønstret undersøges for om de langsgående linjer er brudt et sted. Altså slår en bue eller en boble.
Når karkassen er ødelagt er rystelserne størst når man kører langsomt ved højere hastigheder bliver det som regel kun til en sitren.

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
How to... skift af forreste trækaksel
« Svar #2 Dato: 22. Marts 2010 kl: 12:03:15 »
Sidder dine ophæng stadig fast på bilen, eller kan du have tabt afbalancerings klodserne fra et hjul, eller kardan akslen!
Carsten

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
How to... skift af forreste trækaksel
« Svar #3 Dato: 22. Marts 2010 kl: 14:18:33 »
styrekugle... eller en bærekugle så bussen ikk sporer længere... bærearms bøsninger
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
How to... skift af forreste trækaksel
« Svar #4 Dato: 22. Marts 2010 kl: 14:45:22 »
Er indersiden af fælgen tævet ind i mudderkager, og er halvdelen af dette faldet af med en gigantisk ubalance tilfølge?
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
How to... skift af forreste trækaksel
« Svar #5 Dato: 22. Marts 2010 kl: 17:49:12 »
Hej gutter - fejlen fundet....

Det er højre trækaksel, der er blevet træt ude i hjulet. Jeg drejede helt til højre hjemme i carporten og kuglerne drattede ud af knokle-leddet...
Fantasitsk heldigt, at jeg er nået hjem - den kunne jo ligesågodt ha' tabt modet på landevejen, hvor jeg også lavede fulde styreudslag...

Nu skal der friske stumper til - og så tænker jeg på, hvad man med fordel kan lave med det samme...??

Og hvor ser sådan et vintertræt hjulophæng dog kedeligt ud... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
How to... skift af forreste trækaksel
« Svar #6 Dato: 22. Marts 2010 kl: 19:01:51 »
Imponerende, jeg har taget livet af en hel del drivakselled, men jeg har aldrig hverken set eller hørt om noget lignende. Normalt kan man ikke sidde i bilen for støj længe før man med det blotte øje kan se nogen ridser på kugler eller leddele.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
How to... skift af forreste trækaksel
« Svar #7 Dato: 22. Marts 2010 kl: 19:56:40 »
Den må have larmet FÆLT ved skarpe sving i noget tid...

Mit skralede vildt når jeg drejede skarpt, og det faldt da ikke helt fra hinanden da jeg tog det af, men det var MEGET tæt på...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
How to... skift af forreste trækaksel
« Svar #8 Dato: 22. Marts 2010 kl: 20:12:31 »
Hey gutter - hør her:

Der har ikke været antydning af lyde ved sving...!!  

Jeg har igennem tiden sat 2 knokleled af på min Kadett E og der var der ingen tvivl om, at de var på vej ud af denne verden...

Syncroen var tavs lige indtil den omtalte woblen startede...
- og hvorfor faldt det ikke fra hinanden i forgårs, da jeg provokerede det og bagefter kørte hjem igennem flere sving både til højre og venstre...??

Jeg er målløs over, at det først sker ved stilstand og tænker på, om manchetten har været så fuld af fedt, at det har holdt sammen på det hele - eller om måske én af kuglerne har været dårlig og årsagen kan ligge deri.

Der er i alle tilfælde tale om et pludseligt opstået problem - ikke et slid over længere tid...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Mølle

  • Gæst
How to... skift af forreste trækaksel
« Svar #9 Dato: 22. Marts 2010 kl: 21:28:57 »
Der skal ikke adskilles så meget for at skifte trækaksel foran. øverste bærekugle og styrkuglen kan gøre det...

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
How to... skift af forreste trækaksel
« Svar #10 Dato: 24. Marts 2010 kl: 19:19:26 »
Se dét er et rigtigt muntert projekt til perlegruset...

Godt igang, med virkelyst og trang. bilens tidligere ejer har vist haft en aktie i Tectyl, for der var nærmest ikke en bolt eller skrue at finde noget sted - indtil man kom indunder "den sorte vinterfrakke".

Op med dyret på nogle bukke og så indunder og løsne de 6 unbrakoskruer ved diff'et - no problemos.
Af med styrekuglen - no problemos.
Øverste bærekugle sidder jo med 2 unbrakobolte (og hvorfor fanden har man valgt det??) der i mit tilfælde var totalt spartlet ud med Tectyl og derfor skulle renses godt af, før der var en sekskant, at putte nøglen i. Nårmnnn det gik og den ene lod sig løsne med en moderat forlænger på unbrakonøglen. Dan anden derimod - den sad sgu' fast med mandat. Lidt mere arm på - og vupti, så havde jeg en unbrakobolt, der var rund indeni - men en hel unbrakonøgle.. ;-)

Nå - kaff' og en Queens - frem med den lille gode Dremel med slibesten på og så byggede jeg mig en lille lækker sekskant, der passede til en 15-top - og så var den også løs...

Next up var centermøtrikken og med en assisterende fod på bremsen fik den så en top i et T-greb og... 4 mtr 1,5" vandrør og min ringe kropsvægt (100+) i den lange ende - og den sidder der stadigt. I morgen bliver den store dag, hvor resten kommer i orden - for jeg har lige fået en SMS fra Mølle, hvor han venligt oplyser, at det er en linksbolt, der sidder i navet...
Jeg skal lige holde op med at grine... :lol:

Samle-samle hjulophæng med den yderste del af knokleleddet urokkeligt på plads ved hjulet og nu afsted som 3WD'er...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
How to... skift af forreste trækaksel
« Svar #11 Dato: 24. Marts 2010 kl: 19:24:38 »
Start da med at løsne centerbolten, INDEN du hæver hjulet op fra jorden...

Har haft begge mine forreste af og jeg havde ingen hjælper på noget tidspunkt...
Trak bare håndankeret, T-nøglen på og et godt langt vandrør med ~90 kg i enden...
Kan dog ikke huske noget om at det var links, men hvis Mølle siger det passer det jo nok, bed ikke lige mærke i det da jeg uden de store problemer fik det af :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
How to... skift af forreste trækaksel
« Svar #12 Dato: 24. Marts 2010 kl: 19:32:24 »
Tak Fætter Højben...
Man bliver jo så vældig klog - bagefter - og den dér med at løsne centerbolten med hjulet på jorden - den har jeg luret... Hehe....

Jeg er klar til operationen igen - nu ved jeg jo, hvad den idelle rækkefølge er. Jeg ville gerne lave en beskrivelse, men det er jo ikke sikkert, at min metode er den mest rigtige for alle - og hvad jeg har udrettet af bilreperationer med osteskærere, neglefile og bøjede renseribøjler - ja, det er bestemt ikke for sarte sjæle... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Thor

  • Gæst
How to... skift af forreste trækaksel
« Svar #13 Dato: 24. Marts 2010 kl: 19:53:15 »
Som jeg tidligere har omtalt har jeg prøvet ca. detsamme med min syncro, der røg også et knokkelled og ugen efter et mere i den anden side. Årsag? Defekt Visco kobbling. I første omgang afmonterede jeg min kardan, i anden omgang renoverede jeg min visco kobbling. Den var desværre så defekt at den ikke kunne genbruges. Den huggende fornemmelse jeg oplevede da min syncro ødelagde den første trækaksel skyldtes med stor sikkerhed viskokobblingen der låste 100%
Hilsen Thor

Mølle

  • Gæst
How to... skift af forreste trækaksel
« Svar #14 Dato: 24. Marts 2010 kl: 21:53:25 »
der er ikke links gevind. jeg har blot forsigtigt nævnt omløbsretningen når man løsner....