Forfatter Emne: Førstehjælp til døende JX...  (Læst 1622 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Førstehjælp til døende JX...
« Dato: 22. April 2010 kl: 18:36:46 »
Hey friends...

Jeg har muligvis en JX'er på vej i døden...

Den er helt ligeglad med at skulle starte let og ubesværet, som man kan forvente af en JX'er med 190K på klokken... ;-)

Fænomenet er, at den ikke rigtigt forvarmer og skal ha' mindst 2 portioner forvarme for overhovedet at ville bare den mindste smule igang - også når den er varm - koldstartshåndtag inde/ude er effektløst.

Jeg har padlet rundt i mange tråde og blev især igår fanget af en rigtig god og lang tråd om lignende symptomer i Sibirien...

Jeg er altså nået frem til, at en stribe nye gløderør kan hjælpe godt på vej, men er samtidigt usikker på om pumpetiming er iorden.

Der er vist ikke luft i "fyringsolien" og da tanken altid er mindst halvfuld (hvilket man kan på en Syncro med plasttank), tror jeg heller ikke at den suger falsk luft ved sving...

Nårmnn - udover ovenstående har jeg:
- en knækket manifold-bolt, så den tikker lystigt ved lidt mere end rolig gasgivning
- 2 svedende dyser på trods af nye tilbageløbsslanger
- en fejl i LDA/turbo, der gør at den periodisk hvæser og bliver kraftløs, når man feks sætter den på arbejde i 3. gear, hvor den burde læne sig godt frem i selen...

Gode venner - lavvande i pengetanken giver ikke mulighed for at smide den 1Y'er i, som jeg helst ville - så hvad gør jeg...???

Det nytter jo ikke noget selv at være trimmet, når bilen ikke kan få rejsning... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Crapz

  • Gæst
Førstehjælp til døende JX...
« Svar #1 Dato: 22. April 2010 kl: 19:12:08 »
Hvis du skal forvarme en masse inden den vil starte tja det er forbræning vi snakker om

så der skal luft, diesel, glød til for at den virker

luft tja hvis lufterfilteret er ok?, og vi ved at den kan puste en masse så der er luft

Diesel tja er brændstof fileret ok?, og du ved det er Diesel i tanken,

så er der de sidste gløde rør, ved du om alle 4 virker ?

Din motor puster / prutter ?
det sidder en hmm dims på manifolden som skal slå fra hvis din motor puster for meget ... tjaa hvis den er godt slidt og du "bare" skal køre lidt endnu hmm så kan du skrue nede i stoppen af den rundt sorte plast ting på manifolden...

men som jeg husker det er det ikke et godt tegn at det at sådan en "dyb" udåning med

Jeg sidder her med feber og snot i næsen så bær over med mig med stavefejl og ord som jeg har valgt forkert ;)

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Førstehjælp til døende JX...
« Svar #2 Dato: 22. April 2010 kl: 19:26:51 »
Du har masser af overbærenhed herfra, Crapz...

Luftfilteret blev skifter i december og har ikke været udsat for ret meget støvet miljø, så jeg går ud fra, at det er OK "nok"...

Brændstoffilteret er ligeledes skiftet i december og tanken har ikke været grundsuget på noget tidspunkt...

Jeg tror, at fokus skal være omkring gløderør i første omgang - men er stadigt meget glad for input fra andre...

Bliv ved - bliv ved....
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Førstehjælp til døende JX...
« Svar #3 Dato: 22. April 2010 kl: 19:39:19 »
Hvornår har du sidst skiftet olie på den og lavet en olierens? Hvad med kølesystemet.. er det renset og syllet igennem?..  Hvornår ha den fået skiftet tandrem sidst? (Altså hvor vedligeholdt er den og hvor meget krudt kan det derfor betale sig at smide efter den)

Hvis den er rimelig velservicet... Så ville jeg (i noogenlunde nedenstående rækkefølge) foretage->

Skift luft og dieselfilter og blæs tilbage i tanken i tilløbs-slangen (når tanken er næsten tom) og tøm tanken. Få tjekket kompressionen på den..  Er den jævn og rimelig ok på alle cylindre.. inspicer turboen.. (ja jeg ville pille den af, men det er jo bare mig) er den tør og uden slør, tjek dysernes sprøjtebillede og den dertilhørende timing til åbningstrykket. Er alle ovenstående faktorer i top, skift til nye Duratherm Chromium eller andre kvalitetsr, gi den en olierens og nyt olie samt filter og kør glad de næste 7500 km til næste olie/filter skift.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Førstehjælp til døende JX...
« Svar #4 Dato: 22. April 2010 kl: 19:58:04 »
Tak Jan...

Jeg er i yderste potens "prevention is better than cure" menneske.

Da jeg overtog Røde Mor i december fik den tandrem/hjul, vandpumpe, oliefilter, luftfilter, brændstoffilter, returslanger på dyserne - udover et "stort service" med bremsecheck mv.

Efter 12 år i smøreoliebranchen er jeg lidt hidsig med væsker og olier - det er de dummeste penge at spare, når man nu engang har en bil, der skal virke... ;-)

Udstødningen er iøvrigt også på vej til de evige jagtmarker og i den forbindelse burde udåndings-siden af motoren komme under luppen...

Jeg er lidt i panik og vil egentlig helst købe din 1Y og smide JX ekstremiteterne på denne dejlige blok - men riget fattes penge og så må jeg gi' den gaffa og kærlighed i første omgang...

Skriv lystigt videre - jeg samler sammen på guldkornene oger taknemmelig...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Førstehjælp til døende JX...
« Svar #5 Dato: 22. April 2010 kl: 20:34:19 »
M.h.t. luft og brændstoffiltre er det ikke altid meningsfuldt at snakke om intervaller eller tider... Når det stopper så stopper det.. og det er jo møgbilligt at skifte..  Evt. kan et skift af tilløbs slangen også være en ok investering.

Meen nu er det jo en JX med den berygtede gloende cylinder 4, så lav da lige en kompressionstest.. Jeg har en gammel ex-mili tester du må låne, er dog ikke sikker på om der er gevindbøsning til VW topstykke.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012