T3 Fora.. > Diesel Fora

Olieskift -forbindelse mellem oliekølekreds og motorolie?

(1/2) > >>

Katzencamper:
Jeg skal skifte olie og oliefilter på bilen. Iflg. brugsanvisningen skal der påfyldes 4,5 liter; men samtidig står der noget med 16 liter olie i oliekølekreds.

Mit spørgsmål, der nok afslører nogen uvidenhed, er: Er der direkte  forbindelse mellem motorolien og olien i oliekøleren?

Hvis ikke, hvordan tjekkes og evt. påfyldes olie i oliekølekreds?


hjulmand:
Jeg tror, de 16 liter er kølervæske. Selv hvis du har en separat oliekøler, lyder 16 liter af meget...

Katzencamper:
Tak for svar Hjulmand

Jeg læste i instruktionsbogen igen, der står: "Kühlsystem einschliesslich Heizung etwa 16,0 l". Det må så være den almindelige vandbårne kølekreds, der menes.

Det giver imidlertid ikke svar på, om olien i selve oliekøleren er den almindelige motorolie?


Brugsanvisningen skriver kun: "Motoröl mit Filterwechsel etwa 4,5 l"
                                           "Motoröl ohne Filterwechsel etwa 4,0 l"


Fynboen:
Det er motorolien der løber igennem oliekøleren, og oliemængden er som du har fundet ud af, men kontroller altid oliestanden efter opstart.

Hilsen Fynboen.

poot:
Hej
de 16-17 l. er kølevæske. Og ja der er en olie køler som standart på jx, den lille firkantet alu klods som du skruer olie filteret op mod.  men olie og vand skulle nødig blandes i den. :)

de 4 l olie er det som skal være i bundkarret.  den sidste halve l  er det som man regner med der er i olie filteret. 

MVH Poul

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version