Forfatter Emne: Bremser ikke!  (Læst 5988 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

m

  • Gæst
Bremser ikke!
« Dato: 05. April 2011 kl: 19:48:44 »
Hej. Jeg holder lige nu i Krakow i Polen i min dejlige T3 camper. Her er bjerge og er meget smukt, men kombinationen af bjerge og bremseproblemer er lidt nervepirrende.

Det hele begyndte for 5 år siden, jeg havde haft min T3 et års tid. Når den så havde stået natten over, gik bremsen en gang i mellem helt i bund første gang jeg trådte på den, men bremsede dog stadig en smugle. Efter dette bremsende den Perfekt.

Jeg forhørte mig om hvad det kunne være, og nåede frem til at det var en defekt hovedcylinder. Så kørte ned til VW og købte en ny ombytningscylinder til 1500kr, (jeg viste ikke bedre den gang) og skiftede den selv. Desværre gjorde det hverken fra eller til. Men gennem syn gik den, og der var ikke nogle problemer. Så har jeg udluftet den GRUNDIGT med en suge maskine, og ialt er den vel blevet udluftet 5 gange nu.

Nu er den så begyndt at svigte en gang i mellem.

Syntomer:
Når man almindeligvis køre ligeud virker den fint. Nogle gang skal man længere ned end andre.

Når jeg bakker, kan den efterfølgene ikke bremse.

Styrtøjet er på en eller anden måde forbundet med bremsen, sådan føles det i hvert fald. Når man drejer mens man bremser ved lav hastinghed, enten synker eller stiger bremsepedalen.

Har lige fyldt efter med bremsevæske, efter 200 kørsel, har den ingen væske tabt.

Nu er P-lampen så begyndt at lyse... hvor har den sensorer til?


Håber at nogle har nogle gode bud på, hvad mit ubehagelige problem kan skyldes.

Mvh Milosz

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Bremser ikke!
« Svar #1 Dato: 05. April 2011 kl: 19:56:23 »
Håndbremse lampen har ikke forbindelse overhovedet med driftbremsen... kontakten sidder nede mellem nullermænd og hundehår ved foden af håndbremsearmen. Har du servostyring på den bil...?
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.767
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Bremser ikke!
« Svar #2 Dato: 05. April 2011 kl: 20:07:33 »
Prøv at træk håndbremsen til første hak , hvis du får mere pedal af det er det dine bag bremser der skal strammes op eller udskiftes .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Bremser ikke!
« Svar #3 Dato: 05. April 2011 kl: 22:09:36 »
Citat fra: "m"

Nu er P-lampen så begyndt at lyse... hvor har den sensorer til?


Mvh Milosz


Den har sensor til bremse væske påfyldningen der er en flyder i som sænker sig og tilsidst giver signal.

Den kan du hurtig teste om der mangler væske eller ej, men du har lige hældt på ......

Det kan også være kontakten v håndbremsen.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Bremser ikke!
« Svar #4 Dato: 05. April 2011 kl: 22:38:06 »
Det kan være den ledning, der giver signal til håndbremsen, der er gnavet over omkring speederen og så ligger og kortslutter mod bunden.

Offline kasper

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 159
    • Vis profil
Bremser ikke!
« Svar #5 Dato: 05. April 2011 kl: 22:54:22 »
Som jeg forstår det mister du periodisk bremsekraften. Du skriver at du har efterfyldt væske. Men et bremsesystem er jo et lukket kredsløb, som meget gerne ikke skulle have behov for at fyldes op. Hvis bremsevæskestanden er lav er det enten fordi dine bakker er slidt ned og skal skiftes, eller også er det fordi der er en utæthed i systemet - som jeg har forstået det i hvert fald. Der er ikke nogen af bremserne der hænger en lille smule? Det vil du måske kunne mærke på fælgene når du har kørt et stykke tid. Så vil de blive varme. (har prøvet det med mine forældres gamle Porsche. Det var de ikke udpræget glade for, for det er store alu-tromler med jernforing - det var dyrt!) Eller kunne det være et af stemplerne i selve bremsen der hænger, og evt. er utæt?
DJ 2,1
Yamaha XT 500
Yamaha TT 500
Morini 3½ / 500 Sport
Jawa 350 / Velorex Combo

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bremser ikke!
« Svar #6 Dato: 05. April 2011 kl: 23:05:33 »
Jeg tror, du skal lukke dine bagbremser op, for det kunne lugte af en løs belægning, defekte hjulcylindre og eller defekte hjullejer. Har du luftet ud manuelt? Det virker typisk bedre end blowjob...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

m

  • Gæst
Bremser ikke!
« Svar #7 Dato: 05. April 2011 kl: 23:37:14 »
Bag har den kun ca. 30 % belægninig. håndbremsen kan gå 4 hak op.

Højre forand er perfekt, venstre er det kun den vestre cylinder i kaliberen der er gangbar, og kun vestre bremseklods der er slidt.

Billedet er taget for nyligt.


Min egen teori er at den er suger luft ind via bremseslangerne, og det luft først skal presses ud igen, før den kan bremse. Kan se bremseslangerne ikke er for gode forand - lidt møre. Men jeg har utrolig lidt forstand på biler. Er det en mulighed??

Kkrogsgaard

  • Gæst
Bremser ikke!
« Svar #8 Dato: 05. April 2011 kl: 23:47:17 »
Tror jeg ville overveje at finde et godt værksted i Krakow og så få det fikset...

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Bremser ikke!
« Svar #9 Dato: 06. April 2011 kl: 21:28:47 »
Jeg kaster mig lige ud i lidt fætter-forklarrøv.... ;-)

For det første er bremsesystemet et helt tæt system, hvor den eneste åbning til atmosfærisk luft er i det lille åndehul i bremsevæskebeholderens låg. Fra denne beholder bruges bremsevæsken både til bremserne og til koblingen. Hvis der er et forbrug af bremsevæske, kan det kun skyldes en utæthed enten i bremse- eller koblingssystemet.

Typiske årsager er bremseslanger -  der med tiden bliver møre, baghjulenes bremsecylindre - der bliver utætte med tiden. Mere sjældent er det kalibrene ved forhjulene, der bliver utætte. Koblingens hovedcylinder (ved pedalen) og slavecylinderen (udvendigt monteret ved koblingsarmen på siden af gearkassen) bliver bevæget hver gang, du træder på koblingen og er derfor meget mere i bevægelse end bremsernes cylindre og derfor er det jo logisk, at fejen kan ligge der.

Uanset ovenstående lyder det til, at dine bremser trænger til den store tur:

Start med at suge bremsevæskebeholderen tom for væske, så den ikke løber over, når du går igang med efterfølgende:

Foran skal du afmontere kaliberen ved de to bolte, der sidder fast på åget, hvor bremeklodserne sidder. Når den er fri og klodserne er ude, skal du have motioneret kaliberens stempel (pres stemplet tilbage i kaliberen med en stor papegøjetang og træd på bremsen for at få den ud igen) - gør dette nogle gange og gerne med en observatør, så du ikke presser stemplet ud af kaliberen - så er det nemligt ikke spor sjovt mere. Du skal også have gliderne fri af kaliberen - disse slibes rene for evt rust/begroning og smøres med bremsefedt, inden der samles igen. At forbremserne hænger kan også skyldes, at klodserne ikke kan bevæge sig pga rust/skidt i deres "glidespor". Afrens grundigt med en skruetrækker der, hvor klodserne skal bevæge sig ind mod skiven på begge sider oppe og nede - og smør klodserne med kobber- eller alufedt, hvor de er i berøring med "glidesporet". Omhyggeligheden er afgørende for velfungerende forbremser. Hvis der er "kant" på dine skiver, slår du dem af med en mukkert i en vinkel på ca 45gr. på begge sider af skiven - er der en kant mod klodsernes trædeflade inderst på skiven, slår du den af med en plademejsel. Det er let gjort - mærk med fingerspidsen...

Bagpå skal du ha' tromlerne af og rense ud for gammelt bremsestøv. Hvis der er fedtet indendøre omkring hjulcylinderen er den færdig og skal skiftes. Der skal principielt være knastørt i bagbremserne. Tag et stykke groft sandpapir og slib kanterne af indvendigt i tromlerne - langs yderkanten og ligeledes inderst i tromlen. Det tager lidt tid, men den er givet godt ud. Slib også bremsebakkerne sådan lidt diagonalt, så der kommer "grip" i dem. Imellem punkterne "kl 10 og kl 14" inde i bremsen går der en "gevindstang", der er en del af det selvjusterende system, der rykker bakkerne ud mod tromlen i takt med sliddet. Der sidder et lille tandhjul på denne og den klikkes 2-3 klik frem med en lille skruetrækker (bemærk omløbsretningen på tandhjulet - der er en skarp kant og en gradvis forhøjning - og der skal roteres op over bakketoppen, så den klikker ned ad den skarpe kant og forhindrer tilbageløb). Ideelt klikker du 2-3 klik, skyder tromlen på plads og når den er næsten inde, vrikker du tromlen for at mærke, om bremsebakkerne er tilpas meget ude. Det skal ikke gå stramt, men der skal heller ikke være for meget slup. Gentag klikkeriet efter behov. Nu er dine bagbremser renset og justeret - og din håndbremse vil kvittere for veludført arbejde næste gang du bruger den, ved at tage tidligt fat, når du hiver den an.

Koblingens hoved- og slavecylindre kan du ganske enkelt se, om de er fedtede/våde. Er de det, skal de skiftes.

Generelt kan alle rør til bremse og kobling være utætte pga tæring - men der er vist en udbredt brug af kobberrør og så er det ikke et issue...

Husk at påfylde bremsevæske, når du er færdig - gerne lufte systemet ud, hvis du ved hvordan - ellers spørger du bare...

Jeg håber, at ovenstående giver en rimelig forståelse og er en hjælp...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Bremser ikke!
« Svar #10 Dato: 07. April 2011 kl: 22:45:59 »
Citat fra: "m"

Styrtøjet er på en eller anden måde forbundet med bremsen, sådan føles det i hvert fald. Når man drejer mens man bremser ved lav hastinghed, enten synker eller stiger bremsepedalen.

Lidt KISS.:
Alle stangforbindelser tjekkes.
Vaccum forstærkeren tjekkes.
Pedalsættet tjekkes for montage.

Har du kørt i en bil med syge bremser i 5 år?
Hvordan kom den gennem syn?
Kan du li fare momentet? ;-)

Kurt
Kurt - 25115788

m

  • Gæst
Bremser ikke!
« Svar #11 Dato: 09. April 2011 kl: 10:29:22 »
Det viste sig at vaere et defekt hjulleje der var skyld i at bremsen kunne gå helt i bund. Nu bremser den igen som den plejer  :D

Når jeg kommer hjem vil jeg skifte bremseslangerne og adskille kalibren så den igen bliver helt gangbar.

Tak for den gode beskrivelse af fremgangsmåden Jbjerrum.


Men...
Jeg starter bilen, traekker håndbremsen til jeg maerker modstand, rykker bremsepedalen ned så den naesten rammer gulvteappet :!:   trykker igen, nu er alt normalt og bilen bremser hvergang som den skal, også nå synsmanden laver bremsetaest. Nej Kurt jeg nyder ikke faremomentet. Jeg klatre og kore motorcykel, så få spaening nok.

Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gore ved det. Jeg har skiftet hovedcylinderen. Den taber ikke bremsevaeske. VW skifter jo starteren hver gang der er en los forbindelse ved starteren eller bundstykket, så dem tor jeg ikke sporge til råds.

Jeg har udluftet manuelt også.
Skal jeg evt. prove at udlufte koblingen? Kan det hjaelpe på bremsen???

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Bremser ikke! Opfølgning
« Svar #12 Dato: 01. April 2016 kl: 17:14:16 »
Hehe lidt sjovt. Kom lige til at tænke på denne tråd.

Tak for hjælpen.

Det korrekte svar var en kombination af to ting.

Slør i højre forhjul pga. forkerte størrelse hjulleje

Og en bremsecylinder ved højre baghjul, der kunne trække lidt luft ind over natten, dog uden at spilde synlig bremsevæske under drift.

Jeg skiftede bremser bagi i sommers, og bremsen har ikke været i bund siden. 8)
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!