Forfatter Emne: Skurende lyd ved sving  (Læst 17768 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
Skurende lyd ved sving
« Dato: 08. Januar 2006 kl: 16:51:03 »
Hej

Jeg har lige været et smut i Sverige med 7 mand i bilen, altså godt læsset!
På vejen hjem begyndte der at komme en skurende lyd af metal mod metal når jeg svingede. Det kommer ved sving til begge sider og både små og store ratudslag. Efter at have tømt bilen for folk er lyden der stadig, og den er selvfølgelig blevet værrere! Jeg forestiller mig at det enten er styretøj eller affjedring....

Har I nogen bud?

/Mads

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Skurende lyd ved sving
« Svar #1 Dato: 08. Januar 2006 kl: 18:51:48 »
Mit bud er styrekugler, eller måske kun den ene, derfor kan den godt larme ved sving til begge sider, hvis din skurren bliver til en knagen som fra en gammel skonnert så er den hvertfald hjemme
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Mads-kaa

  • Gæst
Skurende lyd ved sving
« Svar #2 Dato: 08. Januar 2006 kl: 21:25:21 »
Tak for svarene, det er svært at lokalisere lyden da den er meget højfrekvent. Men jeg må jo lige holde øje med om jeg begynder at ryge pibe og tage sydvest på inden jeg skal ud og køre :lol:

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
Skurende lyd ved sving
« Svar #3 Dato: 16. Marts 2006 kl: 12:51:35 »
Faldt lige over dette gamle indlæg!

Lyden stammede fra venstre forhjul! Navbolten (hedder den det?) var ikke spændt ordentlig til, så der var lige en halv centimeter slup? i navet :shock:
Er det noget lejet kan tage skade af?

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
Skurende lyd ved sving
« Svar #4 Dato: 17. Marts 2006 kl: 10:24:57 »
Det er utrolig nemt!

Du kan konstatere det ved at hæve forhjulet op, og så prøve om du kan bevæge hjulet sideværts. hvis det kan er det sikkert samme problem som mig!
Så skal navkappen af, og en bolt på den anden side strammes. Den skal strammes helt, og så løsnes en halv omgang igen inden den sikres. Det tager maks en halv time, men jeg ved som sagt ikke om hjullejet tager skade af at man kører med det løst!?!?

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
Skurende lyd ved sving
« Svar #5 Dato: 17. Marts 2006 kl: 17:11:46 »
du kan jo altid prøve at stramme den! Min lavede "lyde" fordi skiven gik på bremse-kaliperen, der var tydelige slid mærker!

/Mads

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #6 Dato: 26. Februar 2007 kl: 10:18:04 »
Hmm jeg har lige her til morgen fået det samme problem på den orange. Der er slør i det venstre forhjul og der er en lille spids ting der stikker ud gennem et hul i fedtkoppen eller hvad den hedder midt på navet. Der er slynget fedt op på døren og rundt i fælgen. Jeg havde godt lagt mærke til det før men det blev helt slemt her til morgen på vej på arbejde. Navet røg og der lugtede af varmt fedt. Så jeg måtte liste hjem og nu står den så stille og har kørselsforbud. Æv.. jeg har sku ikke voldsomt meget held med det mekaniske for tiden, jeg må bare ikke køre vw i mere end 1000 km så skal den gå i smadder..   :x

Desuden synker bremsepedalen helt i bund og man kan kun bremse ved at pumpe den op. Men der er masser af væske i beholderen under instrumentbrædtet.. Det er nok kommet gradvist, syntes den er blevet blødere og blødere, men håbede bare det var luft. Nu kan man næsten ikke bremse.. Underligt.. den har kun kørt 1350 km siden Jarl monterede nye slanger und alles på og kørte lige igennem syn..???

Det må vel næsten være relaterede problemer.

Puh.. nu går jeg lige ud og afreagerer på noget brænde  :evil:  :evil:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

T3Anders

  • Gæst
Skurende lyd ved sving
« Svar #7 Dato: 26. Februar 2007 kl: 10:40:55 »
For helvede Jan, du har sgu' uheld for tiden  :(

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Skurende lyd ved sving
« Svar #8 Dato: 26. Februar 2007 kl: 10:50:06 »
Citat fra: "jankjerbye"

Desuden synker bremsepedalen helt i bund og man kan kun bremse ved at pumpe den op. Men der er masser af væske i beholderen under instrumentbrædtet.. Det er nok kommet gradvist, syntes den er blevet blødere og blødere, men håbede bare det var luft. Nu kan man næsten ikke bremse.. Underligt.. den har kun kørt 1350 km siden Jarl monterede nye slanger und alles på og kørte lige igennem syn..???

Puh.. nu går jeg lige ud og afreagerer på noget brænde  :evil:  :evil:


det lyder som om der er en utaethed i vakuum forbindelsen fra pumpe til bremseforstaerkeren.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skurende lyd ved sving
« Svar #9 Dato: 26. Februar 2007 kl: 10:59:00 »
det er vel ikke hovedbremsecylinderen der er utæt vel ?

det kan desværre ikke have noget med vakuum systemet at gøre, når nu pedalen synker i bund, det havde ellers være et nemt fix
Mvh. Casper

Mads-kaa

  • Gæst
Skurende lyd ved sving
« Svar #10 Dato: 26. Februar 2007 kl: 11:16:38 »
Det er også mit bud at der må være en utæthed omkring bremsecylinderen! Der er ikke noget galt med koblingen?
Med hensyn til dit forhjul; det som stikker ud, er det ikke bare speedokablet? Hvis forhjulet sidder løst og det lygter af brændt fedt, så har du sikkert et smadret hjulleje eller to!

/Mads

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #11 Dato: 26. Februar 2007 kl: 14:44:26 »
* dybt fortvivlet suk *
 (Følelsesstyret indlæg herunder.. beware)

Tak for svarene, på en måde håber jeg ikke i har ret denne gang, men det har i jo nok.

Som mit humør er lige nu, er jeg tæt på at tage en beslutning om at slutte t3-eventyret her og gå tilbage til trusty old Lada. Det kan vel være at jeg har været meget uheldig, men det bringer mig ikke frem og tilbage på arbejde.

Dagevis af mekken med hjuleleje og bremser på en iskold, våd, blæsende, pløret græsmark mens feriedagene forsvinder en for en, er selvfølgelig den djævel der sidder på skulderen og visker mig i øret.

En nedtrykt Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skurende lyd ved sving
« Svar #12 Dato: 26. Februar 2007 kl: 15:08:14 »
Så, så - ro på nu.

Ja, det lyder unægteligt som et forhjulsleje - men hvorfor er det dødt? Har de nye hjul også kontakt med caliperen, så de klemmer på den, så bremsen slæber på og derved opvarmer navet, så lejefedtet koger af? Eller er det bare et uhedigt sammentræf?

Hvad bremsen angår, så tror jeg også på hovedcylinderen. Kan du træde bremsen i bund, når du ved et let tryk belaster pedalen over lidt tid? Du må få en brugbar af mig, men jeg kan ikke tilbyde at skifte den lige nu. Jeg har 3 børn og en kone med influenza-halløj og er vist også selv på vej...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skurende lyd ved sving
« Svar #13 Dato: 26. Februar 2007 kl: 15:37:26 »
* Faldet lidt ned igen *

Det med lejefedtet på døren (og slør i hjulet) var før snestormen og mens jeg havde 14" på, det gik først op for mig at det var lejefedt da jeg lå og rodede med at skifte hjul. De nye hjul har måske, når nu de ikke er afbalancerede ordentligt, været dråben.. Jeg kan sætte 14" på igen os se om det gør nogen forskel...

Bremsepedalen der synker er som skrevet blevet værre og værre siden starten. Men det ændrede sig lidt ved kørsel så det var svingende om den var hård under hele turen eller pludselig var lidt slap. Jeg tænkte selv at det nok var luft i systemet, og ventede på bedre vejr for at komme til at lufte den ud.

Kan jeg teste det med bremsepedalen uden at køre? Bare med tændt motor eller hvad?

Autocentralen i Hobro vil have ca. 5-6000.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Skurende lyd ved sving
« Svar #14 Dato: 26. Februar 2007 kl: 17:19:03 »
Fat mod! Giv ikke op! (men en niva er sgu også en fed vogn )

Kan vognen køre? Tør du køre i den? Har du falck abb. på den?

OP MED HÅRET
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it