Forfatter Emne: Hvid fugemasse?  (Læst 2089 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CASS

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
    • Vis profil
Hvid fugemasse?
« Dato: 24. April 2016 kl: 19:52:42 »
Hej.

Jeg er interesseret i en hvid fugemasse, der kan tåle ikke at være overmalet. Den skal være hvid, da resten af fugerne/hele bussen er det. Vil helst undgå at overmale. Findes det?
Har set på sikaflex 291, men den er, så vidt jeg kan læse mig til, ikke UV bestandig.

På forhånd tak :)

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Hvid fugemasse?
« Svar #1 Dato: 25. April 2016 kl: 07:44:10 »
Sikaflex 291 er beregnet til brug overalt på både, så den skal nok være UV bestandig.

Jeg har selv brugt Sikaflex 291 til mine tagluger på Ulven, og i øvrigt til at lime taget på Arnold og meget andet. Før det, har jeg brugt den på flere af mine både, og har aldrig haft nogen problemer.
Den er lidt mere besværlig at arbejde med end det tilsvarende vandbaserede Tec7. Det sidste kan jeg ikke anbefale. Det brugte jeg til Arnold's tagluge, og det kom der mørke mug skjolder på, ligesom man kan opleve i badeværelsesfuger.

[attachment id=1 msg=125934]
« Senest Redigeret: 25. April 2016 kl: 07:46:50 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline CASS

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
    • Vis profil
Sv: Hvid fugemasse?
« Svar #2 Dato: 25. April 2016 kl: 17:28:35 »
Hej Kim. Det var lige det jeg havde brug for at høre. Mange tak :)
Mvh

Offline Milos camperbus

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
  • T3 model: 1983
  • By: 7100 vejle
Sv: Hvid fugemasse?
« Svar #3 Dato: 26. April 2016 kl: 12:47:31 »
Min camper er bygget ved jysk camper i silkeborg, og taget er fuget på.
 Den blev lavet i '94 og da jeg købte den i '05 var er ingen fugemasse tilbage udvendig over forruden, som skulle holde taget på plads.
Det var hvid fugemasse.
For nyligt åbnede jeg ind til taget indefra og blev meget overrasket over styrken på den hvide fugemasse der holder div. plader sammen.
Altså min fugemasse har ikke kunne tåle sol?
 
Så har jeg forsøgt mig med sikaflex -11FC+. Denne syndes jeg ikke limer særlig godt. Nu forsøger jeg mig med proffesionel rudelim. Ingen langtidserfaringer endnu, men der er lækkert at arbejde med.

Jeg er super glad for denne tråd. Jeg prøver sikaflex 291 næste gang.
Daglig t3 kører gennem 15 år. Stadig med original motor!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Hvid fugemasse?
« Svar #4 Dato: 26. April 2016 kl: 14:08:16 »
Sikaflex 291 anvendes når det primære formål er en elastisk fuge, men det limer også fint. Jeg brugte 12 patroner til pålimning af Arnolds tag. Jeg var godt nok øm i højre hånd af at klemme pistolen, de næste dage :-)
Sikaflex 292 bruges når det primære formål er en meget stærk limning, og en knap så elastisk fuge.
Begge dele er fremstillet specielt til det maritime miljø, både over og under vandet.

Jeg skal lige sige at jeg ikke har erfaringer med Sikaflex 292, men jeg er ikke i tvivl om kvaliteten.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen