Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - wilson

Sider: 1 [2] 3 4
16
Generelt / solcelle til camper folket
« Dato: 11. Januar 2009 kl: 19:12:43 »
Så er der mulighed for (altid) at har strøm på batteriet. Det er i hverfald en hjælp:

http://www.auto112.dk/camping___fritid_solfanger-c-696_830.html

Der er også meget andet (u)undværligt på deres side  :roll:

Så mangler vi bare at de der ingeniører får færdigt udviklet de der termoelektriske enheder så man lader sit batteri mens man bruger oliefyret:

http://ing.dk/artikel/92637-stroem-direkte-fra-braendeovnen

17
Diverse / Renovering af skydedør
« Dato: 11. Januar 2009 kl: 09:16:30 »
Kan ikke helt huske det; Men beslaget er vel bare lige til at skrue af og mener lejerne er std skf lejer, der kan fåes næsten alle steder.

Der kan selvfølgelig bruges alle slags lejer, bare mål ind og udv dia + tykkelse.

18
Generelt / Julelæsning om motorteknik
« Dato: 18. December 2008 kl: 21:37:24 »
Hvis man er det mindste motor / teknik interesseret er her flere timers spændende læsning + et par redskaber til beregning af udstødning på sugemotorer.

http://autolounge.net/index.html

God fornøjelse
(ønsket af en der stadig drømmer om et torsen diff eller to)

Flere links:
http://www.mk5cortinaestate.co.uk/calculator5.php
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/thermo/diesel.html

19
WBX/LBX Fora / digi tool - test af motorstyring
« Dato: 11. December 2008 kl: 22:20:41 »
Et par link til opbygning af test vkt til digifant motorstyring. Kan selvfølgeligt også bygges permanent i bilen, så kan man ha online monitonering af motor.

http://fti.endofinternet.net/digitool.php

http://fti.endofinternet.net/oszitool.php

http://www.loam.org/vw/Vanagon/DigiTool/DigiTool1.0/

http://www.loam.org/vw/Vanagon/DigiTool/

specielt den sidste er lidt sprød.

Jer der bruger MS er så bare skridtet videre  :lol:


link mere til hovedsiden til de to nederste:

http://www.loam.org/vw/

20
Diverse / Hvor meget kan man sænke en T3 uden airride?
« Dato: 09. December 2008 kl: 22:46:03 »
Velkommen til - mange biler - mange mennesker - mange idéer

Jeg kan ikke lige mindes at ha set en gewind under vogn til en T3, dermed ikke sagt at de ikke findes. Men der findes standard sænkningsfjedre.

Dem der std sidder i doka'en er rimeligt hårde og bærer nemt det læs den er sat til ab frabrik, det er helt sikkert en af de ting du giver køb på ved at voldsænke den.

Den billigste måde at sænke den på (og nok også den eneste hvis du vil voldsænke) er ved at varme fjedrene - lovligt? NEJ Forsvarligt - ved det ikke, ikke lige min stil.

Husk at hvis du gør det på denne måde skal du IKKE sætte klodserne du understøtter bilen med i den højde du vil ende på. Men i stedet den ønskede frigang PLUS vandringen i fjedrene. Dvs start med at understøtte lige under hvor den er nu og varm fjedrene. Vent - løft fri med donkraft og vurder højden. Tag evt et før / efter mål så du får en idé om hvor meget den synker hver gang.
Der er også nogle der praktiserer det at skære vindinger af fjedrene med vinkelsliberen - heller ikke noget der kan anbefales.

Husk du skal ha andre støddæmpere på efter sænkning + bilen skal spores, medmindre du har et ekstremt godt dæk budget.

mht syn - god fornøjelse   :twisted:

21
Generelt / Polering af lygte glas.
« Dato: 09. December 2008 kl: 16:04:43 »
Et lille link til renovering af lygteglas:
http://www.youtube.com/watch?v=AmB9nIbLteg&feature=related

Det kan selvfølgeligt også gøres på en forrude, men tror det tager en del tid.

Dernæst kan man jo vaske dem indvendigt, montere stenslagsfolie, nye pærer og dobbelt relæer. Så skal man ikke skænke sine nye nat til dag projektører andet end positive tanker det næste lange stykke tid.

22
WBX/LBX Fora / eberspächer B2L driller
« Dato: 14. November 2008 kl: 16:57:32 »
Jeg er ved at løbe tør for gode idéer her og trænger til lidt moralsk og teknisk opbakning.

Jeg har nu fået fyret til at køre, før ville det bare starte blæseren op og lukke ned igen.
Pumpen blev renset ved at blæse igennem den. Der kom fint hvidt støv ud - krystaller efter indtørret benzin. Den kører nu og levere benzin igen. Alle gummi slanger og benzin filter er skiftet.

Problemet er bare at der skal 4-5 forsøg til for at starte den, når den så starter går den ret hurtigt op i trin 2 på blæseren og leverer masser af varme.

Jeg ser to muligheder:
Pumpen leverer for lidt juice. enten pga et stoppet internt filter, et slidt diagram eller for lang stilstand.
Eller gløderørret er defekt så det ikke rigtigt kan komme igang ved første forsøg.

Jeg hælder mest til mulighed nr to, men ville høre om andre havde erfaringer inden jeg bestiller nyt gløderør, det der sidder i er forholdsvist nyt.

Skal ha kontrolleret pumpen når jeg lige får fat i et måleglas til formålet.

Og ja jeg har fulgt instruktionerne ifølge producenten til fejlfinding, men de er ikke gode til at beskrive periodiske fejl  :o  og ja der er strøm nok til fyret.

23
Diverse / Påløbskontakt på dieselpumpe
« Dato: 01. November 2008 kl: 21:05:26 »
Jeg faldt tilfældigt over dette billede i onkel:



Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er nogen der har #53 / #54 på deres vogn?

Hvilket beslag de sidder i?

Og hvilken funktion de har? Normalt bruges de ifm motorstyring, men da den er mekanisk på T3 er jeg i tvivl...

Og hvorfor denne nysgerrighed? Det skal måskes bruges til noget styring af en vnt engang langt ude i fremtiden.

24
Diverse / forsikring ? hvilken
« Dato: 30. September 2008 kl: 21:42:50 »
Tja det er jo meget afhængig af flere faktorer: ancinitet - alder - bopæl - andre forsikringer - hjemmeboende børn - osv

Mit bedste råd er at samle en håndfuld selskaber du synes om og sende dem en oversigt over hvad du ønsker at forsikre. Dernæst kan de sende dig et samlet tilbud inkl evt rabat - husk at meddele dem om du er medlem af fagforening, sportsklub, fdm, patient forening der er mange veje til rabat!

se evt denne tråd igennem for forskellige priser: http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=4323&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=kasko

25
Diesel Fora / Er der mon plads til LT 6cyl td?
« Dato: 15. September 2008 kl: 19:55:36 »
Spørger af ren og nysgerrighed!
1: Det kan på ingen måde være lovligt i regelramte DK!
2: Det er besværligt / umuligt pga længden af motoren.
2a: Vinklen / bundkaret... Men jeg kører jo doka = højt til loftet så ingen problemer der.
3: Det er knap besværet værd da man "kun" vinder en smule moment ift jx / aaz
4: Det er ikke muligt at udnytte JX pumpens agressivitet som man kan i ky / aaz (der mangler ligesom et par studser på pumpen!)
5: 6 cyl = perfekt balance og smoooooth gangkultur
6: Har ikke i nærheden af hverken tid / penge til sådan et projekt.
7: Gearing..... ingen kommentarer nødvendig, men klokken passer sikkert ikke uden adapter.
8: Lyden....
9: Synsmandens overbærende blik.

Alligevel er kommentarer velkomne, har ikke kunnet finde noget om emnet på nettet.

26
Diverse / motor
« Dato: 30. August 2008 kl: 22:20:33 »
snakker vi diesel er det nok nemmest at se hvad der står på siden af blokken  :lol:

Det kan selvfølgelig være en en 1,6 med 3. overstørrelse stempler  :wink:

27
Diesel Fora / 1,6 TD - Sort røg!
« Dato: 28. August 2008 kl: 22:15:32 »
Jeg ville personligt starte med følgende når en ny bus er indkøbt med usikkerhed om fortiden:

(ikke nødvendigvis i denne rækkefølge)
- Skifte olie + filter, evt køre rensemiddel igennem inden
- Skifte luftfilter og brændstoffilter
- Skifte tandrem og strammerulle (kontrollere krumtap bolt)
- Kontrollere dyser - åbningstryk / forstøvningsmønster
- Justere pumpe - insprøjtningspunkt / mængde / tomgang / (lda-dåse)
- Skifte stofarmeret slange mellem dyser og vacuum / tryk slanger
- Kontrollere batteri (vinteren nærmer sig)
- Kontrollere laderelæ - længden på "børsterne"
- Kontrollere køler væske / skifte (bør max være 2-4 år pga korrisionrisiko)
- Skifte bremsevæske + kontrollere bremser.

Og sikkert også flere ting - Det er ikke alt du behøver at gøre den første uge. Tag tingene som de kommer og som der er overskud til. Umiddelbart er de øverste vigtist - en sprungen tandrem eller forkert justeret pumpe / dyse kan hurtigt føre til motorhaveri så det er pinedød vigtigst.

At motoren ryger sort skyldes for meget brændstof / for sent ift mængden af luft.
Ved ikke om det kan tyde på def turbo???
Men oftest er det stoppet luftfilter eller for meget justering på mængde skruen...

Motorolie laver blå røg der lugter meget ubehageligt.

Held og lykke med handlen.

28
Diverse / Dæk til T3 transporter, hvilke?
« Dato: 25. Juli 2008 kl: 12:11:34 »
Det er korrekt.

Man skal altid vurdere hvad ens behov er for at skulle kunne komme frem.

mht dæk valg er det en hel religion, så derfor er følgende mine personlige meninger om dæk.

Allerførst kan du med fordel vælge at gå et nummer eller to op i størrelse = større rullediameter = lidt højere gearing.
Jeg kører selv med 195R14C = 195/82R14C

De er lidt ballon agtige, men med kalkuleret overtryk er de ok køre på.

Jeg har kører pt på vinterdæk hele tiden, dels fordi trambussen i 1. omgang var tænkt som vinterbil hvor jeg har blommen til sommerkørsel. Realiteterne er dog blevet at trambussen ofte er første valget til småture året rundt - dels pga oliefyret og dels fordi den er betydeligt billigere at køre i.

Ellers er jeg stor tilhænger af et sæt sommerdæk og et sæt vinterdæk. Regner med på et tidspunkt at investere i sommerdæk til trambussen, gerne større fælge så jeg kan få stor rullediameter uden balloneffekt på sommerdækkene.

Der er dog nogle minus ved at køre på vinterdæk om sommeren. De har en betydeligt blødere gummi blanding og lammeller, dette gør at de bliver hurtigere slidt i sommervarmen og at de ændre egenskaber i takt med temperaturen. Et andet issue er at de ofte har dårligere egenskaber på våd vej end sommerdæk.

Mht helårsdæk kan jeg ikke anbefale dem, det er at sætte sig mellem to stole. Ikke gode på våd vej og uduelige i sne og sjap!

29
Dine Projekter... / Projekt stenslagsfolie
« Dato: 22. Juli 2008 kl: 13:20:24 »
I denne omgang er det godtnok ikke trambussen, men blommen der har stået for skud som forsøgskanin.

Grunden var at jeg havde fået fat i nye tåge + blinklygter til den + nye glas til forlygterne. Lygterne sidder lavt og er derfor særdeles følsomme for stenslag - løsning: stenslagsfolie 8)

Senere skal lygterne af trambussen, vaskes invendigt efter Jarl's anvisninger med sprit og demi vand og beklædes med folie.

Jeg har brugt noget folie af mærket venturashield

Her er hvad jeg har brugt af hjælpemidler:


Først klippes et passende stykke ud:


Dernæst pudses glaset i glasrens og aftørres med fnugfri klud.
Inden filmen påføres sprøjtes et tyndt lag sæbevand - een dråbe sæbe til en hel forstøver. Dette gør det muligt at justere en smule på filmen. Eventuelle bobler presses ud med en skraber og det ligges tilside til det sidste vand er fordampet. Evt oven på en varm radiator.


Når det sidste vand er fordampet, skæres der en slids i hjørnerne og disse foldes over hinanden for at låse dem.


På blinklysene der er af plast skæres der bare ned til kanten:


Slut resultat: (kun forlygte glas monteret)


Så skulle dette gerne være en saga blot:


Kan også bruges på resten af bilen for at undgå solblejning og stenslag. Bliver brugt til dyre og meget ekslusive biler

30
Dine Projekter... / Radio tændt til nøgle fjernes
« Dato: 22. Juni 2008 kl: 20:45:34 »
Hvem kender ikke lige situationen hvor man gerne lige vil høre det færdig der er i radioen lige som man er kommet frem eller man holder og venter. Der er ingen grund til bilen står og kører eller står med tænding på. Derfor bestemte jeg mig for flytte ledningen til radioen fra dens nuværende placering (klemme 15) til ben S på tændingsbundstykket.

Først fjernes inddækningen:


Tidligere fik radioen strøm fra klemme 15 på centralelektronikken:


Det er ben 7 i ISO stikket der giver styrestrøm til radioen:


Man skal bruge denne type kabelsko til ISO stikket:


Denne type kabelsko fjernes ved at skubbe en meget tynd skruetrækker ind forfra i stikket (begge sider af kabelskoen) og trække ledningen bagud. Nogle gange er der en låsepal i selve stikket der skal fjernes først.

Nye kabelsko kan købes på de fleste værksteder - würtz sortiment del.
Ledningen afisoleres og klemmes forsigtigt med den inderste del af en alm kabelsko tang (kan kræve lidt øvelse for at blive rigtigt godt)




Det er som sagt ben S der giver muligheden for strøm til radio uden tænding. Der er først strøm på benet når nøglen har været drejet.




Jeg havde desværre ikke de rigtige kabelsko til stikket på lager, men en lille alm kabelsko kunne bruges efter isoleringen blev fjernet:


Så er det bare at samle det hele modsat og dreje nøglen frem / tilbage, så er der strøm til radioen indtil nøglen bliver fjernet  8)

Sider: 1 [2] 3 4