Forfatter Emne: Hjælp til princip ved servostyring  (Læst 1722 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
Hjælp til princip ved servostyring
« Dato: 13. November 2011 kl: 12:03:02 »
Hej gæve T3er rødder.
Som overskrifte sige søger jeg en eller flere der kan fortælle mig hvordan en servostyring fungere. Helt fra servopumpen, slanger og servoen oppe foran. Dette er fordi jeg vil prøve at bygge det på min bus fra 1977, men jeg ved ikke hvordan sådan fungere. Og det bliver sikkert ikke nemt at lave, men det er da et forsøg værd syntes jeg.
Så jeg håber da en eller flere vil hjælpe og evt komme med forslag...
Hilsen Peter
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.766
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Hjælp til princip ved servostyring
« Svar #1 Dato: 13. November 2011 kl: 17:56:22 »
Hej Peter , der var lige en der henviste til en El-servo styring , der var spændt på ratstammen , men nu kan jeg ikke finde den , det er jo ret omfattende hvis du skal bygge servo på din Bay , du skal bruge en servotandstang fra en T3 , remskive , pumpe og beholder , så skal der trækkes nogle slanger hen under vognen : en trykslange og en retur slange . pumpen sætter tryk på trykslangen en ventil i tandstangen åbner for tryk den vej du drejer rattet , problemet er at forbinde forhjul med tandstangen , da din bil har gl.dags styrhus , derfor var det måske nemmere at bygge Elservo på , det var hvist nogle Amerikanske sider den var på måske andre kan huske det .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Hjælp til princip ved servostyring
« Svar #2 Dato: 13. November 2011 kl: 18:22:42 »
Tror mdonau måske er den samme herindefra ? Han ved nok mere : http://www2.vwbus-online.org/forum/forum_entry.php?id=1493351
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hjælp til princip ved servostyring
« Svar #3 Dato: 13. November 2011 kl: 18:43:28 »
Princippet:

En remtrukket hydraulikpumpe i motorrummet leverer tryk gennem et hydraulikrør frem til ventilhuset, som er integreret øverst på tandstangen. I ventilhuset afgøres der (afhængigt af styreudslaget, om olietrykket bare skal returneres direkte tilbage, eller det skal sendes til en af enderne af tandstangen, hvor det hjælper chaufføren med at forskyde tandstangen i den ønskede retning. Når olien har gjort sin gavn, så returnerer den til reservoir-beholderen og derfra tilbage til pumpen.

Bruger man elektro-hydraulisk pumpe i stedet for, så kan det hele holdes foran.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline peterwings

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 243
    • Vis profil
Hjælp til princip ved servostyring
« Svar #4 Dato: 13. November 2011 kl: 22:12:45 »
Jeg kender godt til elservo men de er ikke udviklet til bay og der skal også bygges elektronik på så den bliver mere tung jo hurtigere man køre. Jeg vil prøve at bygge lidt alla T3 eller andet tilsvarende på, og det der med at trække slanger under bilen bekymre migg nu ikke.
Min største udfordring ligger i beholderen/reservoir (størrelsen på denne) og nok mest forbindelsen mellem ratstammen og selve servoen/tandstangen. Der er vel ikke en der skulle ligge inde med et billed, evt fra en haynes, af hvordan den forbindelse på en T3 ser ud.
Og tusinde tak for hjælpen indtil videre.
Hilsen Peter
Low rider busser styre
peterwings@yahoo.dk
Tlf: 31717970