Det ville under alle omstændigheder være klogt at sætte en ny gummiliste på, når den nye rude skal i. Derfor er det bare ud med den gamle rude på nemmest mulig måde. Det allernemmeste er at sætte sig på førersædet og presse med fødderne, men det giver tit en masse besværlige glasskår. Derfor er det en god ide at skære listen hele vejen rundt med en hobbykniv - selvf. uden at ridse lakken i ruderammen.
Når så den er ude, skal du til at lave rust i siderne af ruderammens underkant. Bilen er jo en tysker, så det er sikkert på et niveau, hvor det klares med lidt sliben, glasfiberspartel og malen.
Når så alt er tørt og hærdet, så tager du dit foretrukne rustbeskyttelsesprodukt og smører i hele kanten. Det virker så som glidemiddel og konservering på én gang.
Så er ruden klar til isætning, og med en ny og blød liste går det næsten af sig selv. Jeg bruger altid tricket med at lægge en snor ind i falsen på listen. Mens en hjælper trykker let på ruden udefra med to hænder - godt spredt, så trækker jeg i snoren på indersiden. Vupti - 30 sek. og ruden sidder der takket være glidemiddel, ny blød liste og godt forarbejde. Gamle stive lister - monteret af nærigrøve, der ikke vil ofre en ny - bærer ansvaret for hovedparten af de ruder, der revner ved isætning og vandindtrængning, der bevirker fornyet rustangreb.
Endeligt, - når projektet er slut udvendigt, så tager du en rustbeskyttelsessprøjte med en lang sonde på, og så så sprøjter du op indvendigt i A-stoplerne og du tager instrumenthuset ud samt handskerummet, og så kan du komme til at sprøjte på undersiden af ruderammens underkant. Så hører du ikke mere til det de næste 10 år, og samtidig har du så fået smurt dit viskertræk helt automatisk.