Forfatter Emne: [Invitaion] Diagnose af køle system  (Læst 8200 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
[Invitaion] Diagnose af køle system
« Dato: 06. August 2007 kl: 21:16:29 »
Jeg har jo som beskrevet i <min anden tråd> lidt problemer med Berg's kølesystem. Dette brød ud i lys lue i Søndags på vej hjem fra svigermor i Humlebæk.Temperatur lampen blinkede (den lyste aldrig konstant) efter en 5-6 mins. kørsel så jeg hev ind til siden i en fart. Efter at have inspiceret kølevæske beholderne kunne jeg konstatere at reserve tanken var helt tom og hoved tanken boblede rundt lige under nederste slange (vel derfor den mistede tryk?). Jeg skal lige sige at jeg checkede og påfyldte bægge tanke inden vi kørte hjemmefra Svigermor så jeg blev noget overrasket.
 
 Jeg fik den listet hjem  efter 3 fulde påfyldninger (ca. 40km.). Nu står den så her hjemme hos mig selv. Motoren kom aldrig op at koge og temperatur måle pinden flyttede sig ikke en millimeter over 1/4 (der hvor den plejer at være). Der kom aldrig noget røg eller nogen hakken fra motoren. Efter jeg havde slukket for motoren kølede den ned igen i stedet for at blive varmere.

 Jeg må jo have mig en intern utæthed eftersom den ikke drypper eller ryger. Hvor bliver det dog af? Hvis kølervæsken blandes med olien ville det vel kunne konstateres på farven af olien? Mit olie er helt gennemsigtigt men dette antager jeg er fordi det er temmelig nyt (1 1/2 måned) og ikke derfor ikke blevet misfarvet endnu.

 Jeg er lidt på bar bund og har brug for hjælp for at komme videre. Jeg har brug for en som er klogere end jeg selv til at komme over og give et kvalificeret bud på hvor jeg skal sætte ind for at fikse min lækage. Kunne der være en som havde tiden og lysten til lige at give mig et skub videre? Jeg tilbyder selvfølgelig øl, kaffe, brun sovs, god karma eller en kombination af disse. Jeg kan også køre ud til en som ville have tiden og lysten hvis dette foretrækkes.

 Mange tak på forhånd.

 - Jensen

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
[Invitaion] Diagnose af køle system
« Svar #1 Dato: 06. August 2007 kl: 22:02:00 »
det kunne være din vandpumpe som sveder det ud! Den kan man ikke  umiddelbart se. Det er akslen hvor remskiven sidder, som ikke er tæt. Bilen har sstået i langtid og ar ikke kørt mange km.

Ellers må man lugte sig frem til det!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
[Invitaion] Diagnose af køle system
« Svar #2 Dato: 06. August 2007 kl: 22:28:20 »
Hej Sune

1. Har du fået luftet kølesystemet rigtigt ud?
(Søg, der er nogle tråde om det her på siden)

2. Hvis du fylder vand på ekspansionsbeholder (bag lågen) når motor er varm, så når motor bliver kold, kan motor trække vand ind fra reserve-beholder (og den bliver tom) (Motor kan også trække luft ind...)

3. Du kan have luft i systemet, det kan give mange "morsomme" symptomer

4. Hvis det ikke er luft, så er det tid til at lede efter lækager.
4.1. Er der en hvid røg(damp)sky når du starter fra kold?
Vanddamp er hvid, ligesom hvid vanddamp - det kanminde om grå benzin-damp (chokerstart), men er  normalt umiskedeligt hvid.
4.2 Ruster afgangsrøret fra lydpotten (kan være tegn på vand i udstødning)
4.3 Kig grundigt efter ALLE steder (og snus dig frem samtidig).
Kølervand som lækker på en varm motor, kan nå at fordampe, så du ikke ser det dryppe.

4.4 Hvis du fylder ekspansionsbeholder (den første og den anden) og lader bilen stå et par dage - falder vandstanden så? (Så er det garanteret en dryppende læk - somewhere)

5. Nogle folk har haft en "ridse" i deres kølervæske-beholder.
Meget svært at spotte, men når motor bliver varm, presser trykket vand ud gennem "ridsen" i kølervæske-beholder (ekspansionsbeholder).

6. At diagnosticere utæt køler, kræver metodisk trin for frin fejl-analyse.

7. (Rød eller blå kølervæske - det er altså ikke sådan at 6 måneder med "den forkere" dræber din motor, snarere flere år og meget kørsel -så vær rolig, men skift kølervæske når tid er)

Start lige med at skriv omdu har fået luftetdit køler-system ud (på den rette måde)
Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Herr_Jensen

  • Gæst
[Invitaion] Diagnose af køle system
« Svar #3 Dato: 06. August 2007 kl: 22:33:56 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
det kunne være din vandpumpe som sveder det ud! Den kan man ikke  umiddelbart se. Det er akslen hvor remskiven sidder, som ikke er tæt. Bilen har sstået i langtid og ar ikke kørt mange km.

Ellers må man lugte sig frem til det!


Tak for dit svar.

 Vandpumpe siger du. Hvis jeg kigger paa den naar motoren k0rer vil der saa ikke vaere bobler eller dets lige omkring den eventuelle laekage? Jeg er frisk paa det hele saa jeg vil pr0ve at faa fat i en vandpumpe.

 Hvis jeg skulle lugte mig frem til min leak er det saa med k0rende eller slukket motor? Jeg synes ikke rigtig at kunne registrerer en speciel kraftig lugt fra k0lervaesken saa det kunne da blive lidt tricky.

 Tak

 - Jensen

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
[Invitaion] Diagnose af køle system
« Svar #4 Dato: 06. August 2007 kl: 22:36:16 »
sporhunden må komme når du holder åben bergwacht  :D

Det med vandpumpen er at det pibler stille ud og fordamper.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Herr_Jensen

  • Gæst
[Invitaion] Diagnose af køle system
« Svar #5 Dato: 06. August 2007 kl: 22:42:07 »
Citat fra: "jensjakob"
Hej Sune

Start lige med at skriv omdu har fået luftetdit køler-system ud (på den rette måde)
Med VWenlige hilsner

Jens Jakob


 Jeg vil lufte det imorgen med den dims du pegede ud for mig i motoren. Ind til vidre har jeg bare luftet den forreste (som du ogsaa viste mig) en enkel gang. Det giver meget mening at den har hevet noget luft ind efter som jeg mistede trykket i tanken pga. for lidt k0lervaeske.

 Ih - bare jeg havde lys nok til at g0re det lige nu!

Tak JJ : )


 - Jensen

Mads-kaa

  • Gæst
[Invitaion] Diagnose af køle system
« Svar #6 Dato: 06. August 2007 kl: 22:50:08 »
Start med at lufte systemet ud, som beskrevet her: http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1875

Hvis du så igen får problemer, så check hele kølesystem igennem for lækage. Lækager inden i vognen kan ikke ses under vognen! Sørg for at motoren kører og varmen er på max.

Du kan evt. også kaste vognen forbi Offenbachsvej engang i løbet af denne uge, så skal jeg gøre mit bedste for at hjælpe dig! Jeg er hjemme 24/7!

/Mads - 23336984

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
[Invitaion] Diagnose af køle system
« Svar #7 Dato: 07. August 2007 kl: 08:11:51 »
Æv. Det er da ærgeligt at der er problemer med den fine bil.

Prøv at tjekke www.vwbus.no/forum/T3/Hjelp )på Sørlandet(linket her virker ikke du må taste manuelt). Der er nogen der bakser med så vidt jeg kan se samme problem. Det kan være der var noget at hente der.

Jeg har faktisk også nogenlunde de samme symptomer, men på en TD. Jeg har mit topstykke under stærk mistanke, men jeg har også observeret dryp fra vandpumpen.
I øvrigt var min køler utæt for nogen tid siden uden at jeg observerede dryp, så tjek lige om den er våd nogen steder. Det kan nå at fordampe.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
[Invitaion] Diagnose af køle system
« Svar #8 Dato: 07. August 2007 kl: 09:20:07 »
Jeg vil også sige, start med at få den udluftet ordenligt.. (det hjælper overhoved ikke kun at løsne skruen i køleren).

½ meter op foran, driftvarm, 3000 omdr., løsne ventil i motorrum, kølervæske på (DEN RIGTIGE, MEGET VIGTIGT !!! ) og når det så løber ud foran kan du sætte skruen ved køleren i igen.

Jeg tror ikke på det er toppakningerne.... Jeg har stadig tilgode at se en utæt inner toppakning på en WBX !  :wink:

I pricippet er der 3 steder vandet kan forsvinde, forbrændingskammeret, olien og fliserne.

Har du haft kølesystemet adskilt ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Herr_Jensen

  • Gæst
[Invitaion] Diagnose af køle system
« Svar #9 Dato: 07. August 2007 kl: 21:23:18 »
Sikke en herlig aften! Jeg har sgu laert en hel del. Mads var jo sa vaeldig flink og saette lidt tid af til at bug-tracke mit k0ler system (tak!) og da vi kravlede rundt nedenunder vognen saa vi dette:



Jeg blev sgu helt glad. Efter at have strammet det lidt op og smaa sludret k0rte jeg glad hjem og fordi jeg er lidt distraet lagde jeg mig nedunder i den forkerte ende af bilen for at checke at vores fix virkede [Mads: Den er helt t0r saa det ser sgu ud til at virke : ) ]. Jeg kunne f0rst ikke rigtig finde det sted Mads og jeg lige havde lavet noget ved (jeg kiggede jo i den forkerte ende!) men saa opdagede jeg dette!:



Hele lortet var fedtet ind i k0lervaeske... Da jeg inspicerede det naermere saa jeg dette:



(Ja altsaa uden de r0de pile). Min k0ler slange er da vist ved at falde ud... Den skal vel bare skubbes op til den r0de streg og saa efterspaendes? Jeg skal jo nok have mig nogle nye spaend-remme og slange men hvad pokker hedder saadan en slange?

Tak til jer allesammen. Jeg har faaet skrevet mig en masse noter baseret paa alle indlaeg naar jeg skal til at klovne rundt med k0lingen igen en gang.

 - Jensen

Mads-kaa

  • Gæst
[Invitaion] Diagnose af køle system
« Svar #10 Dato: 07. August 2007 kl: 21:36:37 »
:shock: Er det foran på bilen? Skynd dig at købe nogle nye spændebånd, og så pres slangen på igen!

? til de kloge: Kan der være en prop i kølesystemet, så det kommer ekstra tryk i en del af kølesystemet??

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
[Invitaion] Diagnose af køle system
« Svar #11 Dato: 07. August 2007 kl: 21:59:19 »
Lær af de maritime: Altid to spændebånd lige efter hinanden på kølerslanger. Så slipper man for at voldspænde gummiet i stykker, og samtidig får man en meget sikker tætning. Og spændebånd kan ikke blive for gode. Køb rustfri kvalitet - det er jo ikke et sted, man gider at kravle rundt - især ikke, når du har fået undervognsbehandlet bilen, som man jo er forpligtet til, når man kører i et så fint og bevaringsværdigt køretøj

Men det var da herligt, at det ikke var andet - så får du jo også lejighed til at skylle systemet igennem og hælde noget ordentlig kølervæske i.

@Mads:
Teoretisk set ja, men i praksis har jeg aldrig set det. Man kan jo anskue det sådan: De store slanger og rør kan jo kun stoppes af noget, der har en diameter som en rotte, og da man rimeligvis kan undgå at sådanne fyre bevæger sig ned i ekspansionstanken, burde det ikke kunne ske. Anderledes er det med de små kanaler i køleren/radiatorerne. Der kan sagtens stoppe en eller flere - særligt, hvis nogle genier hælder kølertætner i. På den anden side, så er der 54 andre kanaler til at tage over, hvis én stopper til. Det er min teori og også erfaring, at unaturlig trykopbygning i kølesystemet enten skyldes defekt i låget på ekspansionsbeholderen eller toppakning/topstykkedefekt. Til gengæld har jeg set mange andre finurligheder i kølesystemet - den sidste var en mand, som ikke kunne få bilen op på drifttemperatur. Termostat tænkte jeg straks, og da jeg åbnede til den lå der en vindrue-stor sten i klemme i termostaten - inde i kølesystemet! Så er det man lige river sig lidt i de få tilbageværende hovedhår og overvejer, hvordan pokker den er havnet der :shock:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
[Invitaion] Diagnose af køle system
« Svar #12 Dato: 07. August 2007 kl: 22:08:36 »
Tillykke med fejlfindingen - godt at se at du kommer godt igangmed at mekke T3 (vi havde en snak på arbejdet om forskellen at eje et transportmiddel (Corolla.taunus.escort.sierra.etc.etc.etc) vs. det at eje en bil (T3 mm.)

Og det er jo unægteligt sjovere at eje en bil :-)

Spøjst sted kølerslagen er hoppet af - jeg tænker lidt på alle de gearkasse ting du har fået lavet, og om mekanikeren har haft kølerslangerne af for at komme til - og så ikke har monteret det ordentligt bagefter?

Spænd hellere dem allesammen efter (ikke voldspænde, bare spænde så det er tæt).

Med VWenlige hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
[Invitaion] Diagnose af køle system
« Svar #13 Dato: 07. August 2007 kl: 23:41:26 »


Er det blå kølervæske jeg ser der  :shock:

Det er ikke for sjov man skal køre med den rigtige kølevæske !

- men det finder du ud af når topstykkerne er tæret væk  :P

Forresten... de originale spændebånd virker bedre efter min mening  :idea:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
[Invitaion] Diagnose af køle system
« Svar #14 Dato: 08. August 2007 kl: 21:51:25 »
ja, jeg er ogsaa gaaet over til de originale fjeder baand, (isaar efter at jeg har koebt mig en smart biltema-tang der goer haandteringen en leg)
og saa er de heller ikke saa dyre hos kaefer&Co
Mvh. Casper