Forfatter Emne: Olieskift (Hell yeah!)  (Læst 8068 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #15 Dato: 09. December 2007 kl: 13:05:18 »
jeg har en stahwille 8-40 Nm, købte den brugt for en lille plov, så vidt jeg husker
Mvh. Casper

Herr_Jensen

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #16 Dato: 09. December 2007 kl: 18:46:04 »
Fuck...

 Jeg havde lige lignet det hele op og saa finder jeg ud af at bolten er temmelig meget beskadiget. Hm. Jeg pr0ver alligevel men maa give op efter en 1/2 times tid fordi der simpelhen bare ikke er noget kærv at hive i.

 Hvordan får jeg dog den bolt ud nu? Som sagt er den næsten rund så slidt er den. Det er en 13'er så jeg tænkte jeg kunne hamre en 12'er ned over og så prøve igen? Må man godt hamre på bundkarret som jeg har tænkt mig (jeg vil selvfølgelig være skide forsigtig)?

 Hvad gør i med bolte der driller på den måde?

 Jarls ord om et blødt gevind spøger stadig lidt i baggrunden så jeg er nervøs for at skade godset (er det alu. af en art?). Selv mine små kontor arme kan aabenbart vride en bolt af led...

 Jeg tager ned på GDS imorgen og smider den op på en lift for bedre at kunne komme til. Ville rigtig gerne høre jeres indianer tricks til problemstillinger som dette.

Mange tak

 - Jensen

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #17 Dato: 09. December 2007 kl: 19:19:26 »
du køber en ny, og så piller du den gamle af med en rørtang, brutalt men det virker, og vigtigst af alt det belaster ikke godset
Mvh. Casper

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #18 Dato: 09. December 2007 kl: 19:21:38 »
Hva med kuldespray på bolten?
 :?:
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #19 Dato: 09. December 2007 kl: 19:22:42 »
hvis han har drejet hovedet rundt er der jo ikke noget at få fat i, så enten rørtangen, eller svejs en møtrik på og brug den som bolt hoved
Mvh. Casper

PARKHAVE

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #20 Dato: 09. December 2007 kl: 20:58:28 »
Rørtang og ny bolt

Mads-kaa

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #21 Dato: 09. December 2007 kl: 22:23:11 »

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #22 Dato: 09. December 2007 kl: 22:26:14 »
Jeg har den modsatte (ornepik) hvor man bore et hul i bolten og skruer den i og så følger bolten næsten altid med ud frivilligt, uden at ødelægge gevind eller gods, hvis man vel at mærke kan finde ud af at ramme midt i bolten og kan bore lige :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Crapz

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #23 Dato: 09. December 2007 kl: 22:28:11 »
Det var sku et smart set!

mine 2 bolte i bundkarer er også dejlig runde :P

doka

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #24 Dato: 09. December 2007 kl: 22:33:49 »
Det værktøj Mads spørger til kan fåes i Dk.
Jeg kan huske i at vi i mine Würth sælger dage
havde et ligende sæt,dog i 17-19-21 mm størrelse
til at afmontere låsebolte.
Måske har vi et ligende sæt på arbejdet.

Jeg tjekker lige og vender tilbage.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #25 Dato: 09. December 2007 kl: 22:53:12 »
Jeg bryder mig ikke meget om ornepiller værktøjet. Hvis bolten sidder meget fast og pilleren knækker i hullet er du presset. Den er hærdet hårdere end et normalt bor og kan derfor ikke bare bores ud igen  :evil:
Bruger du så et bor med platter (Hård Metal der koster spidsen) går dette enten i stykker eller den ting du vil have ud får større hul en beregnet!

Problemet er at pilleren er konisk og jo hærdere du skruer den i jo mere udvider bolten sig - ved det er lidt, men...

Hvis co2 metoden med bolten ikke kan lade sig gøre pga varmen er der to andre metoder her:

Græker tap: der bores et hul 1-4 mm mindre end bunden af gevindet på bolten. eks: bolt M8(x1,25) = 6,7 mm Bor = 4,5. En M6 bolt slibes let konisk på fire sider (a'la en hegnspæl) denne slåes ned i hullet og med lídt øvelse kan bolten som regel løsnes.

Eller endnu bedre:
Links bor  :idea:  succes rate = 99%
Mit foretrukne vkt til fastgroede bolte hvor CO2 ikke er muligt.
Der påvirkes bolten med udskruende kræfter på samme tid som der bores og dermed tilføres en smule varme og vibrationer.
Kan skaffes gennem de fleste maskin værksteder og måske kan GDS overtales til at få nogle hjem til salg i sæt med de gængse størrelser.
Husk det er links bor når I borer og ikke mindst sliber  :lol:

I dette tilfælde vil jeg bare prøve med en rørtang. Sidder den meget stramt kan man bore et hul gennem den, bor = mindre end halv diameter, for at tage spændingerne og prøve igen med rørtangen. Men tang alene burde være nok det sviner mindre  :!:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Herr_Jensen

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #26 Dato: 10. December 2007 kl: 09:20:11 »
Mange tak for jeres svar.

 De andre alternativer lyder yderst overbevisende men eftersom bolten sidder et temmelig vitalt sted og jeg er total novice vil jeg pr0ve r0rtang f0rst. 'Keep It Simple' maa mit mantra vaere : ).

Fa'ens til sjov...

 Tak

 - Jensen

T3Anders

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #27 Dato: 10. December 2007 kl: 11:46:10 »
@Herr Jensen: surt show du er ude i?!

@Casper + Doka: Hvis Caspers fysik holder så må mit forslag på 20kg med 10 cm vægtarm jo også stemme?

Citér
Moment = Kraft x Arm

Moment = tilspænding i Nm
Kraft = den kraft der trækkes med. Er det tyngdekræftens træk i en vægt, er 1kg lig med 9,82 N(Newton)

Så 20 Nm (Newton gange meter), er "i store tal" lig med det vrid der er på en bolt når der sættes en top på, og hænges et 2kg lod på for enden af en 1 meter forlænger.

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #28 Dato: 10. December 2007 kl: 12:02:55 »
De holder fint de udregninger, der er jo også derfor at det selv med en std. 20cm topnøgle(10kg kraft) er så nemt at trække bolte over
Mvh. Casper

Herr_Jensen

  • Gæst
Olieskift (Hell yeah!)
« Svar #29 Dato: 10. December 2007 kl: 12:11:23 »
Citat fra: "T3Anders"
@Herr Jensen: surt show du er ude i?!


Arh jeg tror det er en temmelig triviel ting. Jeg f0ler mig ihvertfald temmelig godt rustet til at pr0ve lidt af hvert nu her kl 1600 nede paa GDS.

Jeg taenkte lige paa jeg ogsaa kunne skaere en rille i bolten og skrue den ud paa den maade... Hm. Holder mig stadig til r0rtangen : )

 - Jensen