Forfatter Emne: [Presset] Start vanskeligheder.  (Læst 1244 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
[Presset] Start vanskeligheder.
« Dato: 02. Juni 2009 kl: 11:29:42 »
Hey alle,

Jeg sidder lige nu på arbejde og skal nå noget vigtigt senere i dag så jeg har ikke tid til at pløje alle gamle tråde igennem. Jeg håber ikke dette lyder arrogant - det er i hvert fald ikke min mening - jeg har simpelthen bare brug for nogle gode råd hurtigt : )

Her til morgen startede bussen perfekt som den plejede. Da jeg kørte den lille nisse til skole lagde jeg mærke til at uret gik for langsomt. Det gør det jo hvis strømmen er gået. Efter at jeg havde afleveret hende i skole og skulle på arbejde ville den ikke starte. Der kom bare et klik, uden at starteren gik i gang. Jeg prøvede et par gange og efter en 5-6 gange startede den i første hug og som den plejer. Tomgang er fin og motoren lyder som den skal.

Nu er jeg jo skide nervøs for at den ikke vil starte i eftermiddag så jeg har tænkt mig at bruge frokost pausen på at fejlsøge.

Jeg vil gå alle ledninger igennem på starteren. Der er vel 2 som kan skabe sig lidt hvis de er beskidte eller rustne ikke? Eftersom starteren ikke går i gang har det vel næppe noget med tændspolen osv. at gøre?

Det kan være en rengøring vil gøre tricket men hvis det viser sig ikke at være tilfældet hvad ville i så kigge efter?

Jeg har prøvet at starteren dør og det lød ikke som om den havde besvær med at tørne når den først kom i gang.

Verdamt.

Alle råd modtages med kyshånd.

 : )



Hvad ville i checke først?

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
[Presset] Start vanskeligheder.
« Svar #1 Dato: 02. Juni 2009 kl: 11:48:15 »
Hvis du har et voltmeter, er det første du gerne vil vide, om din batterispænding ligger på ca. 12,4 - 12,7 inden bilen har været startet. Er den under det..... 11,5 - 12 volt er den flad.... så er det i ladekredsløbet du skal lede... Men hvis den starter ind i mellem og den roterer med normal styrke og hastighed er det en af følgene fejl... en løs batterisko der ikke er blevet spændt efter sidste "rensning"  eller en løs eller irret kabelsko på starterens solenoid (Startrelæ) der sider oven på starteren. der kan også være en slidt løber i din tændingslås..... så skifter du den ved lejlighed, og laver en lille snyde-startledning med mindst 2,5 kvadrat kobber der sættes fast på startrelæet og som du så kan føre op på batteriets plus-pol når du skal starte... husk bilen er i frigear og tændingen på når du gør forsøget.... sidst kan du tjekke stelforbindelsen mellem stel og gearkasse.... den skulle gerne være skruet godt fast og være rimelig tyk.  Er problemet ikke løst med det, er der sandsynligvis en fejl i starterens solenoid (relæ), måske brændte kontakter ... men det er ikke noget du når i frokostpausen....

God arbejdslyst Sune.....
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
[Presset] Start vanskeligheder.
« Svar #2 Dato: 02. Juni 2009 kl: 13:51:29 »
Jag har samma problem som dig på min tristar, jag löste problemet med en extra kabel från - på batteri till startern.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Herr_Jensen

  • Gæst
[Presset] Start vanskeligheder.
« Svar #3 Dato: 02. Juni 2009 kl: 14:18:58 »
Tak skal i have for jeres svar.

Jeg var nede og hive lidt i diverse ledninger og umiddelbart så det hele fint ud. Den gik også igang med det samme de 2 gange jeg prøvede at starte den.

Jeg fandt også stel kablet fra gearkasse til karossen og den var OK fin at at se på.

Den er sølet til med jord og alt muligt i hele undervognen så jeg må vel hellere opprioritere at få vasket den nedenunder.

Igen mange tak for jeres svar. Jeg har ikke løst problemet men tror dog på jeg kan komme afsted i eftermiddag.

 : )

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
[Presset] Start vanskeligheder.
« Svar #4 Dato: 03. Juni 2009 kl: 00:24:14 »
lyder som om den hænger i starterrelæet eller bundstykket i tændingslåsen!

nu så jeg jo godt hvordan du vaskede motor på fyn, jeg har det faktisk også på video hvis du har glemt det :wink:
måske har du fået vand i starteren?

husk brug rent vand næste gang :wink:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Herr_Jensen

  • Gæst
[Presset] Start vanskeligheder.
« Svar #5 Dato: 03. Juni 2009 kl: 10:04:10 »
Ih, en video ville da være sjov at se : ).

 Jeg har kørt en dags tid og den starter som den skal nu. Mads bemærkede igår på FlyverGrillen at det jo bare kunne være en 'bøvs' og jeg tror han har ret. Det skaber jo alligevel lidt uro når man drejer nøglen... Jeg tror også det er starteren som har taget en tår mosevand og er ved at arrangere en udskifter jeg kan have liggende - just in case.

 I skal alle have tak for jeres svar.

 : )