Forfatter Emne: 2,1 WBX går ujævnt  (Læst 1654 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

legtorama

  • Gæst
2,1 WBX går ujævnt
« Dato: 28. Juli 2012 kl: 16:20:46 »
Så er den gal med LLE WBX'en igen! Når motoren bliver varm vil den ikke trække. Giver man gas, går den ud.
Er der nogen, der har et forslag til, hvad det kan skyldes?

Niels

dehler

  • Gæst
2,1 WBX går ujævnt
« Svar #1 Dato: 28. Juli 2012 kl: 16:36:07 »
Jeg havde lidt det samme problem ... Dog kun når det var fugtigt... Skyldtes slidt rotor ..

legtorama

  • Gæst
2,1 WBX går ujævnt
« Svar #2 Dato: 07. August 2012 kl: 00:08:47 »
Kan der være en sammenhæng, når motoren går dårligt, når den er varm og samtidig har for højt CO2 udslip?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
2,1 WBX går ujævnt
« Svar #3 Dato: 07. August 2012 kl: 00:36:31 »
Termoføleren ved termostathuset.  Det er set før, at den ikke virker efter hensigten og motoren får for fed blanding.

legtorama

  • Gæst
2,1 WBX går ujævnt
« Svar #4 Dato: 07. August 2012 kl: 18:37:38 »
Er det den blå føler?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
2,1 WBX går ujævnt
« Svar #5 Dato: 07. August 2012 kl: 21:31:49 »
Yeps! Det er det, og den sidder monteret med en clips ( Hav en ny parat, så du ikke tømmer kølesystemet )

legtorama

  • Gæst
2,1 WBX går ujævnt
« Svar #6 Dato: 07. August 2012 kl: 22:14:29 »
Tak for svaret.
Den er nu blevet skiftet, men det er tilsyneladende ikke nok. Motoren starter med det samme, når den er kold, men når den bliver varm, går den i stå og er ikke til at få i gang, før den bliver kold igen.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
2,1 WBX går ujævnt
« Svar #7 Dato: 07. August 2012 kl: 22:27:01 »
Så skal du nok tænke i tænding / brændstof delene. Fordelerdæksel, rotor og evt. tændrør, kabler, tændingsmodul.
Har haft et lignende problem med en DJ, men her kunne det afhjælpes lidt ved, at afbryde tændingen kortvarigt. Har en kraftig mistanke til luftmassemåleren, men det er ( endnu ) ikke bekræftet.
Har hørt om noget der kaldes "Vanagon syndromet" hvor der skal iloddes en lille kondensator i luftmassemåleren, men jeg ved ikke om det har den store effekt ?!

legtorama

  • Gæst
2,1 WBX går ujævnt
« Svar #8 Dato: 07. August 2012 kl: 22:44:54 »
Tak for svaret.
Jeg arbejder videre med det, du foreslår og vender tilbage.

legtorama

  • Gæst
2,1 WBX går ujævnt
« Svar #9 Dato: 07. August 2012 kl: 22:51:13 »
Jeg tænkte på, om der mon er en lufttilsætningsventil - eller sådan noget, der ikke arbejder som den skal? eller evt. et anden form for spjæld i indsugningen som giver motoren for fed blanding?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
2,1 WBX går ujævnt
« Svar #10 Dato: 09. August 2012 kl: 09:19:34 »
Næh, du har dit luftfilter, en luftmassemåler og en slange over til spjældhuset. Der kan evt. sidde noget vakum styret regulering i luftfilterhuset.  Er luftfilteret frisk og rent ? Et tilstoppet filter virker ligesom et chokerspjæld og blokerer for luftstrømmen. En karburator motor vil gå med federe blanding, men om det også er tilfældet for sprøjt skal jeg lade være usagt. Der burde elektronikken styre slagets gang.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
2,1 WBX går ujævnt
« Svar #11 Dato: 09. August 2012 kl: 15:42:22 »
du har jo også lufttilskudsmotoren (cocktailpølsen) der sidder lige over indsugningsplenum. Den åbner ved kold motor og giver mere luft til at hæve tomgangen. Hvis den nu er gået fast i åben position, drukner den måske når den er varm? Den sidder med et stil og 2 slanger, pil den af og kik i den. Den skal brume lidt når den arbejder.

Hvad med rotordækslet, er der mon en mikroskopisk revne der "indtræder" når den er varm

legtorama

  • Gæst
2,1 WBX går ujævnt
« Svar #12 Dato: 12. August 2012 kl: 22:05:30 »
Lufttilskudsmotoren arbejder tilsyneladende, som den skal - den brummer i hvert fald. Luftfilteret er nu skilt ad og bliver skiftet. Det ser noget sort ud og har nok siddet der i 20 år! Strømfordelerendæksel mm. skifter jeg også - og så må vi se, om det kan bringe mig videre!

Niels