Forfatter Emne: Operation AVS syncro Gearkasse renovering  (Læst 8217 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 210
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Operation AVS syncro Gearkasse renovering
« Dato: 25. Marts 2018 kl: 19:03:13 »
Hej og velkommen til min lille tråd om hvordan jeg vil renovere gearkassen til min Syncro.

! Billederne er i en høj opløsning så husk at åbne dem i en ny fane !

Der bliver løbende opdateret som jeg kommer videre og nok også forklaret mere om hvordan jeg har gjort, så derfor virker det nok lidt rodet lige nu.

Delene der skal bruges er stort set nye, da det ikke giver mening at bruge brugte dele.. og satser på at vores lokale værktøjs mand (KJV) kan skaffe de feste lejer.. så man måske kan spare der :).

Til at starte med skal vi lige høre om hvad der er grunden til at den skal fixes..

Det startede jo med at jeg for ca 7-8 mdr siden købte bilen af Jan w.. som så leverede den hos hanne og poul på en trailer..[attachment id=2 msg=131442]

Da det var lige midt i høsten fik jeg ikke kikket nærmere på den og heller ikke kørt med den.
[attachment id=14 msg=131442]

Jeg så tid sidst på sæsonen, den fik prøveplader på og så kørte jeg en god lang tur med den bare for at mærke hvordan den opførte sig.. og generelt var der ingen problemer, bremserne virkede helt fint motoren kører også fint bortset fra at pumpen var lidt utæt.. men gearkassen sang meget og havde lidt problemer med at skifte gear..

En af de ting som jeg oplevede, var at når man bakkede og så lod den trille i udkoblet tilstand så blokerede den baghjulene.. hvis jeg koblede ind igen kørte den fint..

I starten var kardanen til det forreste diff ikke monteret da ledene var knastørre, da jeg fik monteret den igen blokerede den ikke baghjulene mere men knurrede bare.. som kan høres her https://youtu.be/UWj3-WSJF8I?t=1m5s
[attachment id=1 msg=131442]


Her for en uges tid siden fik jeg så taget mig sammen til at pille den af og få kikket nærmere på den, for det første var olien meget fyldt med spåner.. proppen var en stor klat stål, dog uden stykker af tandhjulne.

Så skyllede den med 5 l diesel, satte en luftnøgle på det forreste drev til kardanen og kørte med den i 2-3 min hvor jeg skiftede gear og hældte så olien af og igen kom der enormt mange spåner ud samt gammelt gearolie.

Det var et fint valg at skylle den med diesel for den var meget ren indeni alle spånerne var væk, så det kan anbefales..

Det første der røg af er drevet til kardanen og der kunne jeg konstatere at lejet havde kendt bedre dage.. så fik pillet det ud og kunne så se at det var lagervare på værkstedet så der kom et nyt i med det samme.. skal have et komplet paknings sæt når den skal samles så der skifter jeg self pakdåsen. [attachment id=3 msg=131442]

Det næste på listen er så huset der indeholder reduktionsgearne, G&R. og der kunne jeg hurtigt konstatere at der var noget galt med G, som man kan se på billedet har tandhjulet imellem G&R kørt op af G tandhjulet og har så slidt ca 2-3 mm af.
[attachment id=4 msg=131442]


Her kan i se hvor ren huset blev af en tur i varmtvands vaskeren [attachment id=5 msg=131442][attachment id=13 msg=131442]



Det næste er at få åbnet op til 1-2-3-4 gear samt kron/spids hjul, jeg fik self ikke taget nogle billeder af den process så den må i drømme jer til.. ;)

Da jeg fik åbnet op til kron/spidshjulet var er ikke de vilde overraskelser ingen tænder der manglede kun den typiske arm til spærret der var rådnet fast..

En af mine kollegaer fik bikset en top sammen til at løsne differentialet og der kunne jeg så også konstatere at der var slid på de koniske lejer, ikke meget men nok til at jeg skifter dem..
[attachment id=6 msg=131442][attachment id=7 msg=131442]

Nu er vi nået til 1-2-3-4 gear og igen fik jeg ikke taget nogle billeder, men det gik sådan set fint nok med at få kassen af.. fik dog knækket en af de der låse til gearskiftet så der må en ny på og så gik der også et tandhjul til da jeg fik ramt det med en hammer :S

kunne se at der var voldsomt meget slør i spidshjulslejet, det kunne rykke sig ca 5-6mm frem og tilbage hvilket jo ikke er meningen.[attachment id=8 msg=131442][attachment id=9 msg=131442]

jeg har lidt problemer med at få hevet de forskellige tandhjul af da de sidder fast og derfor valgte jeg at flække lejet på spidshjulet for at kunne se hvor slidt det er.. og man må sige at det var bestemt på tide at det kom af.. og det kan i se neden under.
[attachment id=11 msg=131442][attachment id=11 msg=131442][attachment id=12 msg=131442]


« Senest Redigeret: 05. April 2018 kl: 18:35:23 af soekris »

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 210
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Sv: Operation AVS syncro Gearkasse renovering (er under redigering)
« Svar #1 Dato: 26. Marts 2018 kl: 16:26:22 »
Her kan man se g tandhjulene og hvor meget de er slidte.[attachment id=1 msg=131446]

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Operation AVS syncro Gearkasse renovering (er under redigering)
« Svar #2 Dato: 26. Marts 2018 kl: 19:56:17 »
Fedt projekt.. Det koniske rulleleje har levet et hårdt liv.. mine tanker går i retning af vand i olien, men det har du vel en idé om, da du åbnede kassen. Omvendt ser de to tandhjul, som har kørt op imod hinanden, ud som om de har manglet smørring??? Den trænger i hvert fald til kærlighed..

surt at du ikke fik taget billede af, hvordan du trak husene fra hinanden.

Husk det nu.. billeder.. og hvis du har mulighed for det, så en noget lavere opløsning.. så passer de bedre her på siden ;-)
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 210
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Sv: Operation AVS syncro Gearkasse renovering (er under redigering)
« Svar #3 Dato: 26. Marts 2018 kl: 22:12:11 »
Hej Erik

Der var faktisk ikke noget at se.. men skal ikke kunne sige hvornår der er skiftet olie sidst ;)

Min teori er at spidshjulet er blevet presset bagud da lejet jo har været slidt og så har G været bagerst og da det jo støtter op imod et nåleleje og den bagerste del af huset så må det have været presset sammen hver gang man bevægede sig frem.. men det er self kun hvad jeg tror.

Har en tegning her som måske kan illustrere det. [attachment id=1 msg=131449]

Ang billeder så har jeg mange ca 50 de er bare meget ens.. :P har også fundet en opløsning der passer nu.. skalerede dem ned på mobilen.

Når jeg samler den så får jeg taget et par stykker af hvordan man gør når huset ryger på igen.. ved ikke hvor svært det er men er optimistisk, og så ville poul(poot) give en hånd med..

Det ku være sjovt at nå fynś træf men der er meget endnu dog kun rust og den der gearkasse.
« Senest Redigeret: 26. Marts 2018 kl: 22:15:16 af soekris »

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.250
    • Vis profil
Sv: Operation AVS syncro Gearkasse renovering (er under redigering)
« Svar #4 Dato: 29. Marts 2018 kl: 09:15:42 »
Mener at der kan monteres sådan et skjold, især også når man monterer TDI diesel med 230NM eller mere. Mon dette er emnet ...
Såvidt jeg husker, er dette skjold også interessant for at undgå for meget spil på gearkassens aksel eller lejer der presses ud.

Man skal også undlade at trække last ud i syncro bakgear, da dette manøver ofte presser lejer ud på det viste sted.

Dog har jeg ikke brugt sådan noget (old school jx) og jeg undgår bakgear tovtrækkeri ...havde snakket om det med T3 folk her i landet for flere år siden.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 210
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Sv: Operation AVS syncro Gearkasse renovering (er under redigering)
« Svar #5 Dato: 04. April 2018 kl: 21:40:32 »
Hej jens

det ser interessant ud.. har set flere videoer/tråde om at det der leje har spundet rundt og så ødelagt huset.. dog er det ikke tilfældet her.. det sad egentlig fint fast og halvmånen sad som den skulle.. men hvor får man fat i den der plade ?

Der er også en lille update på spidshjulslejet der kom af idag uden problemer.. pressen gav næsten ikke udslag på manometret og dvs tandhjul og lejer gled nemt af [attachment id=1 msg=131488][attachment id=2 msg=131488]

Inden jeg fik lejet af tog jeg rullerne af for at kunne komme lidt bedre til og der kom der endnu en overraskelse.. den kan i se her.
[attachment id=3 msg=131488]

sådan fik jeg så lejet af.. og husk det er så spændt fast.. ;)

[attachment id=4 msg=131488][attachment id=5 msg=131488]

Og så et billede af tandhjulene samlet.. skal dog have det lille 4 gearś tandhjul da jeg fik slået på det, det heder  091311351 F og har en udveksling på 0,78. [attachment id=6 msg=131488]


Har også bestilt dvs dele idag, lidt blandet fra bernd jäger og vw bricks.. så nu står den på yderligere rens af de resterende dele..

Mvh Rasmus.

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 210
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Sv: Operation AVS syncro Gearkasse renovering
« Svar #6 Dato: 29. April 2018 kl: 21:20:38 »
Så er det tid til en opdatering og den har været længe undervejs..

der gik ca 1 1/2 uge så kom der dele fra Tyskland, Holland og England og så en fra nykøbing f :)

da alle lejerne var pillet af så gik jeg igang med spidshjulslejet, det er samlet i 3 dele og I-I og ifølge manualen skulle den yderste del varmes op til 100c ved montering og den inderste op på 60.. og derefter skulle lejet til 1 gear på.. det skal også varmes op og spændes med 225 Nm .. da det jo har en sær udformning så brugte jeg en vandpumpetang.. man kan lige få fat på de der kraver.. og så skal der ellers spændes til.[attachment id=1 msg=131597][attachment id=3 msg=131597]

til at varme med brugte jeg en alm kogeplade og så et termometer fra SKF. det er mega gammelt men det virker sørme.
[attachment id=2 msg=131597]
efter de fik lov til at køle lidt af satte jeg så nålelejet og 1 gear på, der efter pressede jeg det næste tandhjul på i pressen, det gik meget nemt.
[attachment id=4 msg=131597][attachment id=5 msg=131597]
og så 2gear.. på med nållejet og tandhjulet.. skiftede også låsene til busserne da den ene var bukket
[attachment id=6 msg=131597]

det lille hjul til 3 blev også monteret med pressen med stort set ingen modstand.. havde startet med at varme det op men det hjalp ikke :S Den gyldne låsering kan fås i to tykkelser,, jeg valgte den tykke ved ikke om det har nogen betydning for den passer fint
[attachment id=7 msg=131597][attachment id=8 msg=131597]

og nu er det så 4 gear.. Det er så slut for den aksel lige pt..
[attachment id=9 msg=131597]

Nu til den anden.. og der snød jeg lidt og fik kun taget få billeder men de presses af i pressen og så ellers samme vej på igen det skal siges at der blev smurt med motor olie på nålelejerne for at de skulle gå nemt i.
[attachment id=11 msg=131597]

sådan ser akslerne ud samlet og det næste er så montering i selve gearkassen..
[attachment id=11 msg=131597]

Her ser man spidshjulsakslen monteret.. jeg smurte lejet og fik forsigtigt presset lejet i sammen med den shims der sad i før.. og her der husker man lige skiftegaflen.. for den er svær at montere når det hele er kommet på plads..
[attachment id=12 msg=131597]

her ser i den top som en af mine kollegaer fik bakset sammen og den passer helt fint.. men kan godt forstå at man ifølge vw manualen skal holde nøglen nede med en plade, for den skal virkelig spændes og vil gerne give slip men det lykkedes da :)
[attachment id=13 msg=131597]

efter lejet blev spændt satte jeg højgearsakslen i, det gik faktisk ret nemt..
[attachment id=14 msg=131597]

man skal huske at montere stangen til GogR da den skal fanges af skifte akslen.. men nu knækker filmen for det gik så hurtigt at jeg glemte at tage en stak billeder af den process. men kan forsøge at forklare det.

man tager akslen og stikker den ind fra siden hvor man tog den ud.. dette er nemmest med kun delen hvor diff mm sidder i da man kan styre akslen ind.. og få den til at fange de 3 skifte stænger.. jeg fandt ud af at det var nødvendigt at sætte kassen i bak da den hele tiden hoppede ud af skifte stængerne når jeg satte låget på..  hvilket så resulterede i at man ikke kunne få den i bak og lav

men nu er låget self på og så er det tid til at montere lejet på højgearsakslen.. der varmede jeg det op til de 60-70 grader og ku så slå det på med en hammer og en messing dorn.. man skal nok bruge en presse normalt men det sprang jeg over.. når lejet glider ned skal man self huske at dreje den yderste del så den passer med halvmånen i huset.
[attachment id=15 msg=131597]

jeg havde så fået smidt den originale låsering væk til lejet så måtte bruge en alm.. foreskellen er at den originale har en anden tykkelse og diameter men de er stort set ens.

det næste er så at montere R og G.. imellem huset og R sidder der et leje og en holder.. det sæt skiftede jeg inden låget blev monteret.  Tog en aksel og drejede den af så den passede til at presse det gamle ud og en anden til at montere det nye. 
[attachment id=16 msg=131597][attachment id=17 msg=131597]

når man har sat nålelejet på så skal der en spacer på og der fås 4 forskellige, de er inddelt i farver, jeg brugte den der sad i fra før den var øvrigt sort.. og så der efter røg nålelejet på til r.. dernæst låseringen og så tandhjulet.. gør man det i en anden rækkefølge så kan man ikke få låseringen på der skal holde styr på lejet og mellemhjulet.. og når jeg nu nævner hjulet så var det så enkelt at det bare skulle varmes og så gled det fint på og så der efter en låsering til..

på G gearet var der jo en del slid og ja det var sgu lige dyrt nok at skifte pt.. så måtte nøjes med at dreje en smule af den beskadige kant.. inden i g hjulet sidder der to nålelejer og det tættest på den inderste kant kunne ikke glide på.. og kunne konstatere at det var pga at det har været slidt i kanten så måtte dreje en del af indersiden af så nålelejet igen kunne køre frit..
[attachment id=18 msg=131597]

Dette er opdateringen for idag.. imorgen følger en opdatering med montering af reduktions gearene, justering af diff, montering af spær.. og så............. prøvekørslen :O 

håber i kan bruge det til noget og spørgsmål er self velkommende.

Fortsat god søndag aften..

Mvh Rasmus





« Senest Redigeret: 29. April 2018 kl: 22:53:07 af soekris »

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Sv: Operation AVS syncro Gearkasse renovering
« Svar #7 Dato: 30. April 2018 kl: 07:39:38 »
Imponerende.
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.