T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Din bil... => Emne startet af: BlackChart efter 29. August 2010 kl: 19:57:37
-
Mon ikke det snart er på tide at få en samlet tråd omkring "Frøken Højben"
Starter lige med at linke til nogle af projekt trådene :)
Fælg renovering (http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-profile-mode-viewprofile-u-299.html)
Bagsæder (http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-8156.html)
1.9 TD (AAZ) (http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-7821.html)
Højtag (http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-10476.html)
Lysdioder i solskærmen (http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-7090.html)
Roofrack / Høkurv (http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-6930.html)
Rustarbejde og lakering (http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-3117.html)
Oliekøler montering (http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-2610.html)
VW Bremselys (http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-2221.html)
Bilen blev for nogle år siden købt i Kbh. men allerede på vej hjem viste problemerne sig...
Køber havde godtnok sagt at den brugte olie, men den endte på en pris på 10.000,- og der blev handlet...
På vej hjem nåede vi til udfletningen på motorvejen ved Køge og her døde den så, topstykket flækkede flere steder og bilen måtte resten af vejen på et fejeblad...
Bilen kom på værksted (for første og ENESTE gang) hvilket kostede 16.000,- for nyt topstykke og turbo...
Siden har jeg selv lavet alt på den og den har efterhånden gennemgået talrige og omfattende ombygninger :)
-
På vej hjem fra weekendens Sydhavs træf hos POOT fald jeg lige over noget brugbart i Lidl...
Sædebetræk der, næsten, passer perfekt :)
-
Så er det også ved at være muligt at holde varmen hvis det skulle blive koldt når vi er på tur...
Fik lige sat mit D5W fyr til...
Det er et 5kw fyr der varmer kølevandet op og er du gal den gør det hurtigt!
2 minutter, så er der meget varmt vand ved varmeblæseren i passagerkabinen :)
Mangler lige at få sat et relæ ind så fyret kan aktivere blæseren, men det gik hen og blev mørkt...
Havde lidt start vanskligheder med det, men da jeg langt om længe fandt en fejlkode oversigt der kunne bruges fandt jeg ud af at det var fordi jeg med de utallige start/stop cyklusser idag havde drænet batteriet for strøm :D
Den suger åbenbart flest ampere når den er ved at starte (men der er vel også et gløderør der er tændt der), når den først er igang er det ikke meget den tager...
Der kommer lige et billede eller to imorgen...
-
Tjaeh, det er jo ikke lige fordi der sker så meget med bilen...
Oliefyret er afmonteret igen, det holdt pludselig op med at virke...
Tilgengæld er jeg nu ved at gøre de indledende øvelser til at montere et gas-fyr istedet..
Idag skete der dog alligevel lidt..
Hornet har ikke virket i nogen tid, og kunne ved hurtigt kig ind til det se at den ene ledning tilsyneladende var irret over (sådan så det i hvert fald umiddelbart ud)...
Grim var overraskelsen så da jeg kom ordentligt ind under idag for at skulle afmontere det...
Ledningen var ikke irret over, BEGGE ledninger var BRÆNDT (ingen isolering tilbage og stik benene bag på hornet var sorte og smeltede samt der var sorte mærker under bunden, over hornet)...
Susede direkte ind til sikringsboksen, sikringen måtte jo helt åbenlyst være sprunget, endu mere overrasket blev jeg da sikringen var intakt...
Efter lidt målen med multimetret fandt jeg ud af at sikringen til hornet ikke havde forbindelse til noget som helst, og + til hornet var sat til fast plus bag på sikringsboksen, UDEN sikring :(...
Nye ledninger er nu trukket, med relæ og sikringer som der sik hører til, og et fint 2-tonet horn er monteret...
-
Den "hårde" beslutning er nu taget...
Hen over sommeren skal jeg have fundet en R4 benziner og have lavet klar samt en ekstra bil, og når efterårets sidste camping tur er til ende ryger pladerne (så er det alligevel syns tid) og så skal der laves rust samt konverteres til benzin...
Efter den omgang bliver det til en ren sommer vogn, vinteren skal derefter tilbringes i ly for vinterens salt-lager...
Et eller andet sted spild af penge og have købt AAZ'eren sidste år, men eftersom jeg ikke kunne få den gamle motor til at virke ordentligt og jeg skulle bruge bilen måtte der jo gøres noget...
Om ikke andet kommer der nok en OK AAZ til salg senere på året :D
-
Om ikke andet kommer der nok en OK AAZ til salg senere på året :D
Og jeg vil gerne stå forrest i køen, Hr. Trab...
-
Klog beslutning, Morten. Den vil du ikke fortryde.
-
Fik lige lavet lidt som irriterede mig en smule da vi var på Tysklands turen sidste år...
At man skulle stå og rode med lighter el.lign. for at tænde kogepladerne...
Læste lidt på nettet og begyndte at udtænke slagplanen...
32€ (incl. fragt) og et par huller senere ser det ud som på billederne herunder...
Piezo tænding på begge gasblus, tænder ved første gnist :)
-
det er edder smart vor fandt du dem
Tom
-
eBay...
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320656706712&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_742wt_905
Det havde ikke gjort noget at selve gnistdelen var 10-15mm kortere, men det kan gå an, de rager ikke over selve "grillen" som gryderne står på...
-
Jeg synes også at det ser smart ud. simpelt og smart... god id'e
-
Smart. Hvis vi beholder gasbordet, må det laves, men vores overvejelser går på at købe benzinbrændere ligesom det, Fam. Bager har til Mary.
Mvh. KH.
-
Så fik vi langt om længe startet camping sæsonen :)
Og må sige, Piezo tændingen til gasblusene virker over AL forventning...
-
Om den vil eller ej, så har vi nu leget "numerolog" og bilen har fået navneskifte!
Fra nu af er det "Frøken Højben" - alene af den grund at det for det meste er kvinder der er præmenstruelle ;)
Og hvorfor så det er der nok nogen der spørger, jo ser i - HVER gang vi skal bruge den til noget er der et eller andet der går i stykker, vi har længe kaldt den præmenstruel, men nu altså også med navneforandring (kønsskifte?!) ;)
Så må vi se om det hjælper :D
-
alle gamle kuttere har pigenavne :0) det er skik og brug
-
Faldt lige over nogle billeder fra "gamle" dage...
De er taget ret kort tid efter jeg fik Højben, det er dælme underligt at se de billeder - man kan jo slet ikke kende bilen!
http://galleri.t3nettet.dk/thumbnails.php?album=79
-
Og sjovt nok har der ikke være NOGEN problemer siden den fik kønsskifte :D
Kun ren og skær vedligehold..
Nu er camping sæsonen snart slut (skal lige have efterårsferien med) og så skal pladerne af og Højben skal have en større renovering...
Synsindkaldt 15. oktober, men det når vi ikke...
Skal have lavet noget rust
Skifte styrekuglerne
Tjekke op på bremser og evt. have dem skiftet
Skifte ALT gummi i undervognen
Sandblæse bærearme og få dem malet
Og så kunne en ny fuldlakering nok komme på tale, muligvis med nogle dekorationer
-
Kom lige til at bytte walkie antenne med Dennis idag :) Nu har jeg en antennespids der er, groft regnet, 2½ meter over jorden :)
Rækkevidden blev også testet, ca. 2½-3km i luftlinie, under MEGET ugunstige forhold (mange træer og huse samt at Dennis holdt parkeret i en skov)
-
Operation ADZ/rustfjernelse er nu godt igang.
AAZ motoren er opereret ud, sammen med gearkassen. Den ligger nu på en palle i garagen, side om side med ADZ motoren.
Idag har jeg så taget tanken ud da jeg vil have skiftet alle slanger og ventiler på den nu jeg var igang (og så kunne jeg ved samme lejlighed få den tømt for al diesel).
Den var noget besværlig at få vredet ud mellem vangerne, det var da lige til øllet :)
Det ene tankophæng vidste jeg var knækket, opdagede det en gang i sommers (mener jeg det var), men at det andet også var knækket vidste jeg ikke og fandt først ud af det da jeg løsnede bolten i den ene ende. Vupti så lå det halve af ophænget på jorden.
Men for pokker hvor er der meget skidt og rust bag sådan en tank efter 24 år :) Dog har jeg, efter ihærdige forsøg, ikke kunnet lammetæve skruetrækkeren igennem nogensteder. Masser af overfladisk rust, både bag tanken og på vangerne men ikke noget gennemtæret.
Nu skal jeg så bare have renset rusten af, have ryddet på i ledningsnettet og slangerne i motorrummet.
-
Det er en god tråd - dejligt med kærlighed til Syncroen!
Glæder mig til at høre om R4´eren duen i en syncro
-
Den med tankophængene kender jeg også fra min. Kan det lade sig gøre og skifte den uden og
skal have hele motoren ud igen?
Jeg så det jo selvfølgelig først efter jeg havde lagt motoren i..
-
Du kan nøjes med at tage gearkassen ud, men der er ikke for meget plads...
Hvis du vil nøjes med at skifte den nederste halvdel af ophængene burde det kunne lade sig gøre med det hele siddende på bilen..
Men du skal have fremløbet af tanken for at kunne få holderne af/på...
Satser på der kommer lidt billeder når jeg får den sidste bolt løs fra ophængene...
-
Hej Morten.
Det lyder spændende med R4i i syncro. Hvordan forventer du at brændstoføkonomien bliver?
Mattias
-
Håber på at den næsten bliver som med AAZ
-
Et par billeder, som lovet.
Som i kan se er de ophæng ikke til andet end skrot kassen.
-
Det rust skal bare slibes af og grundes og males og en god lag tektyl ind i vangerne og endnu mere uden på...
-
Fuldstændig korrekt, det er også ca. hvad jeg havde regnet med at gøre. I bund med rusten, grunde, male og så sjaske godt med undervogns-snask på...
-
Jeg vil anbefalde Suvo undervogn behandling.
Da det er pisse svært at væske af fingerne... Det er sådan en regl os mekaniker har... hvis undervogn behandlingen ikke er til få af fingerne er det rigtig godt...
-
Jeg vil anbefalde Suvo undervogn behandling.
Da det er pisse svært at væske af fingerne... Det er sådan en regl os mekaniker har... hvis undervogn behandlingen ikke er til få af fingerne er det rigtig godt...
det var sjovt jeg har det lige omvendt, jeg hader det pis, så hellere lade bilerne ruste op...
ej jeg bruger kun det tynde ;)
-
Status pt.:
Rust i motorrum udbedret samt hele motorrum og hullet hvor tanken skal sidde er snasket godt og grundigt ind i noget tectyl agtigt noget.
Fandt også grunden til at den bremsede lidt mærkeligt. Begge tromler var ovale, på den ene led var de ca. på slidgrænsen - målt 90 grader fra største slid var de under slidgrænsen.
Hjulcylinderen i v. side var utæt (helt sikkert årsagen til at der forsvandt bremsevæske) samt bakkerne var slidt skævt (sikkert pga. de ovale tromler)...
Alt i alt (og løst udregnet) skal jeg lige have fremtryllet ~1500,- + fragt for at den er synsklar (og så har jeg ikke tjekket bremserne i for endnu)...
Btw. kan der ske noget ved at rulle en tynd strimmel liggeunderlag omkring benzinpumpen? Den uorginale jeg har fået fat i er ikke samme diameter som den originale WBX pumpe og passer derfor ikke i det fine original beslag jeg har til en WBX'er...
-
Hvorfor ikke bare stripse pumpen?
Liggeunderlag holder jo godt på fugt, snavs, sand og jord...
-
Strips?! På en syncro?! ;)
Men ja, du har jo egentligt fat i noget der...
-
Status pt.:
Rust i motorrum udbedret samt hele motorrum og hullet hvor tanken skal sidde er snasket godt og grundigt ind i noget tectyl agtigt noget.
Fandt også grunden til at den bremsede lidt mærkeligt. Begge tromler var ovale, på den ene led var de ca. på slidgrænsen - målt 90 grader fra største slid var de under slidgrænsen.
Hjulcylinderen i v. side var utæt (helt sikkert årsagen til at der forsvandt bremsevæske) samt bakkerne var slidt skævt (sikkert pga. de ovale tromler)...
Alt i alt (og løst udregnet) skal jeg lige have fremtryllet ~1500,- + fragt for at den er synsklar (og så har jeg ikke tjekket bremserne i for endnu)...
Btw. kan der ske noget ved at rulle en tynd strimmel liggeunderlag omkring benzinpumpen? Den uorginale jeg har fået fat i er ikke samme diameter som den originale WBX pumpe og passer derfor ikke i det fine original beslag jeg har til en WBX'er...
Har et sæt bagbremser liggende, omk 90 % nye. Tromle - bakker - calibre
-
Fik lige et tip om at jeg muligvis selv har noget stående der kan bruges, skal bare lige have adskilt og tjekket det...
-
Fik lige et tip om at jeg muligvis selv har noget stående der kan bruges, skal bare lige have adskilt og tjekket det...
Godtnok, kunne heller ikke finde det ;)
-
Takker ærbødigst for tippet på PM om at jeg selv havde bremsedele til at ligge :) Tromler der er inden for specs. og ikke ovale og bramsebakker som nye...
Så blev det bare til et monterings sæt samt et par hjulcylindre :)
-
Endnu en årsag til at de dyre dråber brændstof forsvandt, og måske en lille medspiller til at den ikke gik så langt på literen.
Et lille hul på bagsiden af stålrøret der går langs vangen, fra påfyldningen til tanken...
Det er nu svejst sammen så det skulle igen være tæt (kan i hvert fald ikke se lys hvor der ikke burde være lys ;)) pt. hænger røret til tørre efter grunding..
-
Så blev der et par billeder...
-
smukt :) total überholung
-
Måske ikke total, men en grundig omgang...
Men nu mangler jeg ikke meget at svejse/kigge på i fører siden...
Skal lige have tjekket op på trinnet i døren og se om ikke jeg kan lave det lidt bedre end det er nu og så skal der skiftes styrekugle (i begge sider) spartles (når Fertan har siddet og virket et par dage), slibes, spartles, slibes og så grundes og males...
Nårh ja, så mangler front, pass. side og bagenden stadig ;) Og så skal ledningsnettet til/fra forbrugsbatteriet laves ordentligt og kabinen monteres igen...
Masser at lave, ikke så meget tid og ingen penge...
Dårlig kombo men må jo bare få det bedste ud af situationen...
-
Så strandede man så her :(
Ideer til hvordan jeg kommer videre modtages med kyshånd...
Ejer kun en 115mm og en 125mm vinkelsliber og de er begge for små til at komme ned og skære fri...
Ingen bajonetsav heller...
Og ikke noget med at skulle købe værktøj, kontoen er helt i 0 :(
Har været igang med at _FORSØGE_ at pille et repstykke af reservedels-sikaen, men er helt smadret i håndled og arme af at forsøge med mukkert og mejsel :(
-
hvad med en stiksav
-
Hvis den endelig kan komme derned tror jeg bare klingen knækker, de er ikke så fleksible...
Men vil da se om det kan lade sig gøre...Andre ideer?
-
lille lyn-sliber til luft, koster fra 100kr og 50mm skæreskiver!
eller
luftstiksav koster fra 250kr, alm nedstryger-klinger kan bruges :)
ved godt du ik vil købe nyt værktøj, men det rigtige værktøj er nu engang det halve arbejde ;)
-
Hvis bare man havde pengene...Men når jeg skriver 0 mener jeg 0...Har ikke engang 50 øre...
-
en frisk nedstrygerklinge med lidt tape som håndtag og tid MASSER af tid
den har jeg lavet mere end en gang :D :D
-
de mange nederste modstandspunktsvejsninger ville jeg klart bore op med et punktsvejse bor eller et tilslebent 8mm bor alterna tiv slibe dem op med evt båndsliber hvis den kun er rusren midt for kan du evt klippe medd en alm plade saks pas på ledningerne til køler blæseren tog dem sidste år med stiksaven
stiksav lynsliber vinkelbandit boremaskine hammer og modhold mener jeg er godt og have men det kan sagtens laves uden prøv nu og bor
-
Så strandede man så her :(
Ideer til hvordan jeg kommer videre modtages med kyshånd...
Ejer kun en 115mm og en 125mm vinkelsliber og de er begge for små til at komme ned og skære fri...
Ingen bajonetsav heller...
Og ikke noget med at skulle købe værktøj, kontoen er helt i 0 :(
Har været igang med at _FORSØGE_ at pille et repstykke af reservedels-sikaen, men er helt smadret i håndled og arme af at forsøge med mukkert og mejsel :(
Jeg skar med vinkelsliber langs den røde streg. Med en af de små vinkelslibere. pillede skærmen af, og satte en 230 mm skive på.
(det er nu vist ikke nødvendig her for at nå)
Dernæst brugte jeg en borehammer med mejsel langs den grønne linie.
På den måde lykkedes det ret hurtig at få alt plade under den røde streg væk. Borehammer med mejsel løsner med lethed de punktsvejsninger.
-
Det er lidt min teknink Brian her skitserer, ;) Den lille vinkelsliber kan sagtens klare det med alm skive, og så evt klippe rent med en saks .
Poul
-
Borehammer! Hvorfor har jeg dog ikke tænkt på det?!
Den må jeg lige have fundet frem imorgen...
-
Det er lidt min teknink Brian her skitserer, ;) Den lille vinkelsliber kan sagtens klare det med alm skive, og så evt klippe rent med en saks .
Poul
Nope, har forsøgt...Både 115mm og 125mm mangler lidt for at kunne komme derned, kan ikke lige se hvilken vinkel jeg skal holde den i for at den kan nå (VINKELSLIBEREN! ;))
-
Den Rød vandrette med vinkel sliber og saks, bund og sider med mejsel evt el hvis du har sådan en
-
Forsøger mig med borehammeren imorgen, ofre gerne et par mejsler til den på projektet - det hul i fronten generer mig gevaldigt...
-
Jeg har flere gange brugt en Dremel... Selvom det er en klein maskine, gør den jobbet med de små skæreskiver. Lav en god kop kaffe inden - det tager lidt tid at skære med Dremel - men det er let at styre og den kommer altså igennem... ;-)
-
Har desværre ikke flere skiver til min dremel, den var ellers også inde i billedet...
-
Ved at bruge mejsel på borehammer, eller luftmejsel, fjernes samtidig alt løstsiddende rust.
Det kofangeragtige som der er punktsvejst ned i er jo meget robust, så der er ingen fare
for at beskadige det. Jeg tror det tog mindre end 15 minutter at fjerne stykket helt,
efter der er skåret med vinkelsliber
-
Så strandede man så her :(
Ideer til hvordan jeg kommer videre modtages med kyshånd...
Ejer kun en 115mm og en 125mm vinkelsliber og de er begge for små til at komme ned og skære fri...
Ingen bajonetsav heller...
Og ikke noget med at skulle købe værktøj, kontoen er helt i 0 :(
Har været igang med at _FORSØGE_ at pille et repstykke af reservedels-sikaen, men er helt smadret i håndled og arme af at forsøge med mukkert og mejsel :(
Jeg skar med vinkelsliber langs den røde streg. Med en af de små vinkelslibere. pillede skærmen af, og satte en 230 mm skive på.
(det er nu vist ikke nødvendig her for at nå)
Dernæst brugte jeg en borehammer med mejsel langs den grønne linie.
På den måde lykkedes det ret hurtig at få alt plade under den røde streg væk. Borehammer med mejsel løsner med lethed de punktsvejsninger.
blive nød til ar skrive hvad har i gang i det ligger lige til højre benet 2 lodrette klip i hver side bor så lige så stille alle punktsvejsningerne op
der næst er pladen lige til at knappe af .nu er der rigeligt af plads til at rense med vinkelsliberen.ikke noget med en stor vandretsamling det er bare en rust samler.endelig er der en lille sig på på den samt den buer en anelse det er op til ens temperament men man kan jo også bare lave den lige så længe det er midt for ses det ikke så meget se evt fuld billed serie på http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-12031-highlight-mowieboxen.ca midt på side 1
-
Update: Borhammer duer bare :) Tak Brian...
Så skal jeg bare amokka med stålbørsten så jeg kan komme i bund...
Og så tror jeg da lige at røret til koblingen skal skiftes, nu kan man jo komme til :)
-
- og oliekøleren røg samtidigt...?.
-
Ja, den forsvandt ned ovenpå underkøringsværnet ;)
Den skal ikke bruges på Højben mere, den skal på hylden til jeg er klar til at montere AAZ i SiKa'en...
-
Lidt gejl er det blevet til imens jeg har ventet på finanser til at komme vidre :)
Den ene af de 2 bageste trækaksler...
-
Det er sgu da BLING BLING det der ..... :lol:
-
IT'S ALIVE!!! :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N42QuLtyumY[/youtube]
-
Super, super fedt at nå dertil!!
-
Må vist hellere snart få taget den beslutning om hvordan gaskablet skal laves, kan snart ikke trække den længere...
Nogen der ved hvordan enden på gaskablet til en ADZ skal se ud?? Jeg har desværre ikke det originale til motoren så jeg kan ikke bare gå ud og kigge...
Har overvejelser om at tage op til den lokale landbrugs-pusher og se hvad han har på hylderne, men kan jo af gode grunde ikke tage bilen med derop..
-
selve kabelstrømpen kan den ikke bruges igen?? og så lave en ny inderwire det kan nemt laves din lokale mc pusher har det i metermål og div nipler til at lodde på :0)
-
MC pusher?! DAMN, dem kender jeg jo ikke nogen af :D
Men jo, regnede med at selve "strømpen" kunne bruges igen, men skal jo stadig have et lidt længere kabel samt et par nipler...
Men skal de loddes på?? Troede faktisk at de blev skruet på??
-
Desuden skal jeg stadig vide hvordan niplen på spjældhuset skal se ud...
-
En cylinder formet sidder på min...
Kan du ikke smide et billede op af dit benzin pumpe setup..
-
Det blev lavet i sidste uge, gaskablet, det virker bare ;)
Mht pumpe setuppet skal du huske at min er en syncro...Jeg har bare benyttet de origiale WBX pumpe beslag og filter beslag samt den originale WBX slangeføring...
-
okay..
Er det en multipoint pumpe eller monopointpumpe du har brugt.
-
Øh?! Noget Opel Vectra noget, tæske billig hos Hovwdiaudi...
-
http://www.hovwdiaudi.dk/_ul/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=1215200100&Group=10981
-
Ligner meget godt, mener bare at den var billigere...
Det er dog ved at være længe siden jeg købte den så jeg kan huske forkert...
-
Så hedder den resterende liste som skal nåes (forhåbentligt) inden Fyn12:
Fordøre genmonteres
Syn (sker med stor sansynlighed lørdag eller senest mandag)
Loft/himmel laves færdig
Rengøring
Af ting der så er lavet kan nævnes (og der er sikkert noget der er glemt):
Fuldsvejsning af pladesamlinger
Ombygning til R4 benzin
Friske manchetter på bageste trækaksler
Nyere tromler og bakker bag
Nye skiver+klodser for
"Opfarvning" af bil med BilTema 36-7382 lak
"Opfarvning" af tag med BilTema 36-7324 lak
Generel rustarbejde
Omtrækning af alle kabler til forbrugsbatteri
Flyttet en af de 2 TV antenner ned bag bakspejlet for bedre signal
Skiftet alle pakninger og slanger på tanken
Monteret rustfrie tankophæng
Monteret ruder med tvangsudluftning
Monteret skyderuder
-
Behøver vel ikke sige andet end at lyden som vanligt er røv elendig på mit kamera...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oaNeF-38hRY[/youtube]
-
Er lige strandet lidt i at den trækker til højre. Er 110% sikker på at grunden til det er at jeg har skiftet styrekugler...
Kan man "husmandsspore" sig ud af det og i så fald hvordan??
Ville gerne til syn med den imorgen, men kan ikke lige få fat i nogen der kan hverken idag eller imorgen :(
-
har i ikke drive-in?
-
Drive-in hvad?
-
syn, men det var måske en sporing du tænkte på
-
Syn er ikke det store problemer, der er flere i omegnen der har åbent imorgen og har drive-in...
Problemet er sporing, prøvepladerne gælder først imorgen og jeg kan ikke lige finde nogen der kan spore biler om lørdagen :(
-
Er lige strandet lidt i at den trækker til højre. Er 110% sikker på at grunden til det er at jeg har skiftet styrekugler...
Kan man "husmandsspore" sig ud af det og i så fald hvordan??
Jarl beskriver en fremgangsmåde i denne tråd:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-3355.html
-
På køretur idag, ingen trækken nogen steder hen...Gad vide om det bare har været en bremse der har været lidt stram efter skift af bremser hele vejen rundt...
Syn: Dumpet, havde overset noget så simpelt som en stump bremserør der havde gnavet lidt og dermed ikke var så pænt...
Forurenings udmålingen var jeg MEGET overrasket over...
Hun snakkede om et eller andet med 3.5 hvor den, selv uden katalysator, lå på sølle 0.8!
Men nu ved jeg da hvad jeg skal lave idag :) Ud og ordne bremserør og så skulle den gerne være godkendt og på plader mandag (kører direkte ind og henter plader mandag når/hvis de vælger at godkende den)...
De ville ikke engang se motoren...
-
Tillykke med det - det er jo en fin dom. Vil du sælge motoren til Frk G ? ;-)
-
NEVER! Du kan købe hele bilen efter Fyn12 ;)
-
Du har vel blot fået lov til et omsyn...??
Hvis det er sådan, skal du kun udbedre de ting, der fremgår af rapporten. De kan ikke gøre indsigelser på andre ting... Frisk kobber på raketten og så ud og finde omdrejningsbegrænseren.... ;-)
-
Har du sat kryds i konstruktuve ændringer og ændring af brændstof? Og var det så let, dvs ingen vejeseddel eller anden dokumentation f.eks emission. Er motorændringen indskrevet i papirerne?
-
@Jeppe: Nemlig ;) Er godt igang, det er bare de trælse rør (dem fra bremseforstærkeren og ud gennem bunden...
@Hinze: Ja, det var så let :) Ingen vejeseddel eller noget, kun et par typegodkendelser (ja okay, tog for en sikkerhedsskyld et par udskrifter af reservedelsnumre på bremsedele med for at de kunne se at delene var ens) og så lidt på motoren, kW osv...
Og ja, det er noteret som konstruktiv ændring samt at den nu er benzin...
-
Falder vægtafgiften så til ca. 7100 årligt eller???
-
@Hinze: Ja, det var så let :) Ingen vejeseddel eller noget, kun et par typegodkendelser (ja okay, tog for en sikkerhedsskyld et par udskrifter af reservedelsnumre på bremsedele med for at de kunne se at delene var ens) og så lidt på motoren, kW osv...
Og ja, det er noteret som konstruktiv ændring samt at den nu er benzin...
Ok, respekt for det. Det må være en lækker fornemmelse
-
Du har vel blot fået lov til et omsyn...??
Hvis det er sådan, skal du kun udbedre de ting, der fremgår af rapporten. De kan ikke gøre indsigelser på andre ting... Frisk kobber på raketten og så ud og finde omdrejningsbegrænseren.... ;-)
De må faktisk ger gøre alle de indsigelser de vil - selv hvis det er noget de overså første gang. Kommer man til omsyn og har monteret solfilm, store bremser og endnu større motor og de opdager det så tvivler jeg på at den går.
-
Falder vægtafgiften så til ca. 7100 årligt eller???
Jep og så kan du trække udgifter til topstykker og turboer fra i det samlede regnestykke...
Altså skal der køres mange km før det bliver dyrere end med diesel...
-
Tillykke med det Morten, rart at høre efter de mange timers knokleri.
Ved ikke om du får bøvl med T-stykket på venstre vange, og jeg ved heller ikke om det er det samme på Syncrobilerne.
Da jeg skiftede alle rør på Gogge sidste år satte jeg det T-stykke midti med lige lange rør til begge forhjul, og det blev godkendt uden kommentarer.
Det næste spændende er om Frøkenen så bliver i Danmark eller der bliver tale om en ny nummerolog (er det ikke sådan det hedder)
Mvh. KH.
-
Har allerede lavet det ;) Desværre blev jeg først færdig efter lukketid (et par rustne omløbere der ikke ville slippe)...
-
Det begynder at tage form :)
Håber på at Bauhaus har lister i den rette brune farve da Stark kun har grå.
Taget driller så derfor har jeg lige kastet mig over gulvet lidt :)
-
GODKENDT og på plader...
Desværre kostede det så lige mindst 5 liter kølevand og en punkteret slange :(
-
Tillykke med det!
-
Til lykke! Ja, det er et sandt helv... med de rør fra hovedcylinderen - og endnu mere surt når den så efterfølgende har opgivet ånden, men en rar fornemmelse når alt er kobber og TÆT.
Så kan man snart købe sig en billig camper ? :lol: Fyn er jo lige om snart, og efterhånden må Lotto gudinden da snart betænke mig ????? ( Hun er sgu noget vrangvillig, den dame )
-
Tillykke med pladerne!
-
Så kan man snart købe sig en billig camper ?
Billig?! Mjaeh, definer billig ;)
Der findes langt billigere campere, men personligt vil jeg sige at den ligger på en middelpris, stand, udstyr osv. taget i betragtning...
-
Himmel på plads, her billede af bageste del...
Der mangler stadig lister i hullet til overetagen samt lister omkring TV i "stuen", men det når jeg så heller ikke inden Fyn12 da jeg først skal have fundet noget egnet...
Mangler lige at sætte "krydderihylden" op igen, gøre rent og "flytte ind" igen...
-
Huha!!
Morten hvor bliver det fedt!!
-
Det er blevet SÅ godt :)
-
Hvis jeg skal definere billig ud fra mit synspunkt vil du alligevel ikke sælge :lol:
-
;)
-
Tror da vistnok den ombygning skulle have været lavet for LÆNGE siden...
Nu kan min "lille" syncro køre 110 uden at det lyder somom det hele er ved at rasle fra hinanden, og endda næsten uden at røre pedalen når først den er oppe i fart :)
Et forsigtigt gæt på økonomi i den vil være et sted mellem 9 og 10, har ikke en nøjagtigt beregning endnu og det varer nok også lidt inden en sådan forefindes...Gættet er baseret på ~150km kørsel og det fact at jeg tankede ~40 liter benzin fra tom (ikke til fuld tank der er noget længere) og at den nu har brugt ca. 1/3 af det tankede...
-
9-10? Wow - det er bedre end Frk G!!!!!!!!!!!!
-
Husk lige på, det er KUN et GÆT og en forsigtig udregning...
Du ved lige så godt som jeg at brændstofmåleren ikke er det mest præcise instrument ;)
Skal have fuldtanket det inden vi kører imorgen og så må vi se når den tankt er "fordampet" hvad det mere præcise tal siger..
-
Men for helvede hvor er der meget vindstøj og mekanisk støj fra sådan en syncro :D Havde altid forbundet størstedelen af støjen i sådan en bil med dieselmotoren, men det er i hvert fald ikke motoren der støjer når først man er oppe i fart :D
Og følelsen af at den forankørende skal overhales, jammen så gør man det da bare, ikke noget med at kigge 10 km tilbage efter et passende stort hul i trafikken...
Man trækker da bare ud og træder lidt hårdere på pedalen...
-
Ja støj skal der til, ellers er det ikke en rigtig motor ifølge salige Rasmus Klump :lol:
Mary fik også reduceret sin støj da jeg første gang lavede hende om til 2wd. Det var et eller andet sted på den forkerte side af Andesbjergene langt langt ude i Peru. Og jeg var nødt til at pille den store aksel af, som selvfølgelig sad alt for godt fast, så eneste mulighed var at sætte donkraften under og løfte det hele indtil BANG og akslen var af. Derefter gik turen ad et smalt hjulspor over et 5.000m højt snedækket bjergpas uden 4wd hvor vi skred baglæns et par gange og hvor vi alle blev højdesyge og samtidig blev ramt af en gedigen omgang Roskildesyge. Det var en af de flotteste bjergoverkrydsninger vi har haft, men bestemt ikke den sjoveste.
Af samme årsag har vi siden fået isat en de-coupler.
Men lige et opklarende spørgsmål, findes der både en Frøken Højben og en Fætter Højben, eller er det en og samme?
-
Det er en og samme bil...
Frøken Højben er i perioder præmenstruel, det mener jeg så ikke at hankøn kan være...Altså må det være en Frøken :D
-
Det bliver spændende at høre om moment i terræn - hvordan benzinmotoren leverer der.
Men FEDT at du er kommet så langt med projektet - respekt!
-
Ja, er også lidt spændt på hvordan den performer når bilen skal levere under krævende forhold, men hvis den bare gør det halvt så godt som på landevejene så klarer den det fint :)
-
Den kører jo bare som en drøm!
Henover weekenden var forbruget 9,5 km/l, læsset med alt camping-grej samt en trailer...Forbruget er indregnet leg på pladsen (ik' Dennis?! ;)) og offroad...
Motormæssigt var der ingen problemer offroad, men mine highway dæk var ikke egnet...
Og til alle jer med de spydige kommentarer: Jeg sagde inden jeg gik igang at nu måtte vi se hvor langt jeg kom inden jeg sad fast, snakkede ikke om at jeg IKKE kom til at sidde fast ;)
Var UDEMÆRKET klar over at de ikke var egnet, men hvis man havde forestillet sig at jeg ikke ville prøve til, så har man bare ikke være til nok træf sammen med mig og Højben ;)
Dog skal jeg have tjekket op på en trækaksel der kom til at sige MEGET grimt (det gik dog over på vej tilbage til pladsen, men den skal adskilles, renses og vurderes)...
Derudover tror jeg der knækkede en fjeder, men dette er ikke sikkert endnu da jeg lige skal have vasket et mudderhul af bilen og have løftet pågældende hjul fri af jorden...
Men alt i alt, ganske tilfreds med ombygningen...
-
Nå, så blev der langt om længe tanket igen...
Denne tankfuld er kørt uden den mindste form for hensyn til økonomikørsel...
Dvs. tung fod, hårde accelerationer og 110-120 på motorvejen...
Resultat: 8,5 km/l egentligt ikke så stor forskel, men det er jo nok fordi den første tankfuld var med fuld oppakning, trailer og 4 personer hvor denne var med noget mildere oppakning, ingen trailer og somregel kun 1 person...
-
8.5 km/l passer også godt med mit ca max-forbrug på Frk G. Det er interessant at se at det er ca max der kan løbe gennem dysen på en R4i ;-)
-
Puha, efter diverse problemer igår er vi nu kørende igen :)
Først går bilen spontant ud ved udkørsel fra en rundkørsel i Horsens og vil ikke starte igen (sjovt nok strandet lige ved siden af Politi stationen :D), et kig i motorrummet afslørede en MEGET utæt olietryks kontakt...
Jeg begyndte at tænke om motoren måske var udstyret med noget kontrol af olietryk og ved pludselig mangel på olietryk skulle den så gå ud (kunne ikke lige huske hvad der var tilsluttet styreboksen)...
Heldigvis var det ikke ret langt fra Mekonomen, så hen til dem og hente en ny føler og en dunk olie og så skifte den...
INGEN liv i motoren, begynder nu at få MEGET grimme tanker - lidt i stil med "FUCK den har da vel ikke bare smidt olien og motoren derfor nu ikke vil starte?!"
Nå, fat i Falck, lidt roden med motoren og tvangsstart på diesel/benzin start fik den da også igang, men den døde igen...
Først fald tanken på flanchen mellem manifold og monopoint da den synes at gå lidt bedre (på benzinstart) når man lagde hånden på monopointen...
Uanset hvad, så skulle vi have den væk så den kom på laddet af en falckbil og hjem i indkørslen..Fruen fablede lidt om, om den nu også fik benzin (den lugtede ikke af uforbrændt benzin efter en del startforsøg i Horsens), og en hurtig diagnose blev: Benzinpumpen kørte ikke...
Ingen sikringer gået og 12v ved pumpen (når man satte tænding på), altså af med pumpen og prøve manuelt at aktivere den - HELT død, kun et par gnister når man satte ledninger på...
Dagen endte med at køre til Hovwdiaudi og bytte pumpen, den der var gået havde jeg ikke engang nået at køre 2000km med...
Nu sidder der så en helt ny 2.1 WBX pumpe på (og ikke den Opel pumpe jeg havde fået fat i tidligere, som desuden ikke passede ordentligt i pumpebeslaget) og nu kører vi igen...
-
Glæder mig til at høre om R4´eren duen i en syncro
Lidt status på dueligheden af R4 i en syncro...
Den virker rimeligt godt, så længe der er fart på...
Desværre mangler den noget bundtræk, men så længe du kan holde RPM oppe klarer den det til UG...
-
, tog for en sikkerhedsskyld et par udskrifter af reservedelsnumre på bremsedele med for at de kunne se at delene var ens) og så lidt på motoren, kW osv...
Og ja, det er noteret som konstruktiv ændring samt at den nu er benzin...
Morten vil du ikke prøve at liste de papire op som var relevante at have med...
Var der ingen spørgsmål til 20% reglen (går udfra bilen er født med jx)
-
Det kniber lidt, en del af papirene består af typegodkendelsen på din bil og en anden del af dokumentation fra donorbilen...
Og ellers er det bare effektkurver for motoren...