Forfatter Emne: Afpropning af turbo-olie-retur  (Læst 2751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Afpropning af turbo-olie-retur
« Dato: 27. Juni 2011 kl: 21:38:25 »
Blev der fundet en god prop til det?

Offline rcb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
1986 caravelle 1,6 TD
(ændret 2010: Restaureret 1,9 TD, Casper-made, minus turbo)
blå, 2 nuancer, og lidt patina

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Afpropning af turbo-olie-retur
« Svar #2 Dato: 28. Juni 2011 kl: 03:13:18 »
Citat fra: "rcb"
lissom den her?
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=11095&highlight=


Ikke helt lige som det jeg ser på billederne i den tråd, for der er hullet vel ind i blokken. Det er hullet ind i bundkarret jeg tænker på.
Jeg tror dog at hullet har samme størrelse og gevind.

Hvad har du brugt som prop?

Offline rcb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
Afpropning af turbo-olie-retur
« Svar #3 Dato: 28. Juni 2011 kl: 22:30:32 »
Jeg tror det blev den som jan foreslog på disse mål: M 18x1.5 mm gevind
1986 caravelle 1,6 TD
(ændret 2010: Restaureret 1,9 TD, Casper-made, minus turbo)
blå, 2 nuancer, og lidt patina

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Afpropning af turbo-olie-retur
« Svar #4 Dato: 29. Juni 2011 kl: 05:26:43 »
Citat fra: "rcb"
Jeg tror det blev den som jan foreslog på disse mål: M 18x1.5 mm gevind


Men hvor skaffes sådan en prop?

En kort bolt med de dimensioner er måske en løsning.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Afpropning af turbo-olie-retur
« Svar #5 Dato: 29. Juni 2011 kl: 09:06:33 »
Kort og tyk - det er jo netop en bundkarsprop. Biltema har dem f.eks., men også Mekonomen. Køb en skydelære og en gevindlære. så¨vil du i al fremtid kunne fastslå gevindstørrelse og type. Der er tale om to forskellige gevindstørrelser på hhv. oliefilterflange og i bundkarret.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Afpropning af turbo-olie-retur
« Svar #6 Dato: 29. Juni 2011 kl: 09:33:48 »
Citat fra: "Jarl"
Kort og tyk - det er jo netop en bundkarsprop. Biltema har dem f.eks., men også Mekonomen. Køb en skydelære og en gevindlære. så¨vil du i al fremtid kunne fastslå gevindstørrelse og type. Der er tale om to forskellige gevindstørrelser på hhv. oliefilterflange og i bundkarret.


Ok, tak, det havde jeg ikke regnet med at kunne finde hos Biltema.

Jeg må have fat i en gevindlære, eller måske kan jeg måle mig frem med en skydelærer.

Jeg måler hullet ind i bundkaret til at have diameter 16 mm, med 1,5 mm mellem gevindtoppe.

Så det er en M16x1.5 prop der skal til:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Motor/Ovrigt/Volvo/340/77087-BUNDPROP/

Vist også den eneste der måske passer.


Offline rcb

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
Afpropning af turbo-olie-retur
« Svar #8 Dato: 29. Juni 2011 kl: 22:32:20 »
Jeg købte een hos Gør det selv, i sydhavnen/københavn s
1986 caravelle 1,6 TD
(ændret 2010: Restaureret 1,9 TD, Casper-made, minus turbo)
blå, 2 nuancer, og lidt patina

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Afpropning af turbo-olie-retur
« Svar #9 Dato: 11. Juli 2011 kl: 18:35:50 »
Citat fra: "rcb"
Jeg købte een hos Gør det selv, i sydhavnen/københavn s


Men den du købte i Sydhavnen var vel M18x1.5 mm til at afproppe et hul i motorblokken.

Den der skal bruges til olieretur til bundkaret er M16x1,5 den skulle kunne fås i Biltema. Der har jeg så været nu, men de har den ikke, selv om det fremgår af hjemmesiden at den skulle være på lager. Jeg ringede så til Biltema, og fik den besked at den ikke var i nogen af deres butikker, men at de muligvis fik den om en måned. Men jeg tvivler på det.

Den kan dog findes på en amerikansk netbutik:
http://www.thepartsbin.com/basket.php?add_item_id=3132139
Men jeg synes det er meget at gå om på den anden side af jorden for en prop!

For at afproppe fremløbet på filterkonsollet skal der bruges en prop med dimensioner M12x1,5 og den findes ikke på Biltemas hjemmeside.

Så måske skal man bare gå efter at skaffe korte bolte M16x1,5 og M12x1,5.

Eller man kan svejse hullerne til på de fittings der sidder der oprindelig, selv om jeg synes det er ødelæggelse.
Jeg har gjort det tidligere for afpropning på filterkonsol:



Og ved bundkaret en bolt med en tyk gummiskive gennem hullet.
Ikke en optimal løsning:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Afpropning af turbo-olie-retur
« Svar #10 Dato: 11. Juli 2011 kl: 19:57:58 »
Sanistål er også et bud. Eller Mekonomen. Verden er fuld af bolte og propper, og typisk findes de tættere på, end man tror.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jan

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 83
    • Vis profil
Afpropning af turbo-olie-retur
« Svar #11 Dato: 11. Juli 2011 kl: 22:50:52 »
T Hansen er også en mulighed.
Der er da lidt traktor over en syncro

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Afpropning af turbo-olie-retur
« Svar #12 Dato: 20. Juli 2011 kl: 13:50:55 »
Så fandt  jeg propperne.

12x1.5mm til afpropning af turbofremløbet på filterkonsollen:
Bundprop til Mercedes 300SD hos Mercedes ca. 17 kr.
Varenummer: A 002 997 34 30


16x1.5mm til afpropning af turboreturløbet til bundkarret:
Bundprop til Volvo 265 årgang 1977 hos mekonomen ca. 20 kr.
Varenummer: 15-1218114

Den her bundprop har et irriterende 4-kantet hul med sidelængde 8.35 mm.
Det er for lille til 3/8" og for stort et hul til 1/4".
Jeg ved ikke hvad der var Volvos mening med det, men den kan vel skrues i med en vandpumpetang eller rørtang.