T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: FarT3 efter 10. August 2007 kl: 11:24:03

Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: FarT3 efter 10. August 2007 kl: 11:24:03
I forbindelse med jagt på 1,9 td til Guldbassen er jeg stødt på en 1,9 TDi.
Det er nok for kompliceret for mig at bygge ind, men er der nogen der ved hvad der kræves for at fjerne I'et. Er det bare anden pumpe og andre dyser og passer blokken pluk and play på gearkassen  :?:
Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: casper efter 10. August 2007 kl: 11:32:07
En anden:

turbolader
manifolder
stempler
topstykke
dyser
dyserør
indsprøjtningspumpe

Så det er nok trods alt nemmere at finde en 1,9 TD´er
Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: FarT3 efter 10. August 2007 kl: 12:01:28
Lyseslukker  :(  Surt. Der er flere tdi'ere end td 'er, men tak for hjælpen.
Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: WBX Manden efter 10. August 2007 kl: 13:49:16
Nu skal jeg ikke gøre mig for klog her... men jeg har da hørt om folk der har bygget TDI om til TD uden at skifte topstykket !?

Ebra her fra siden har i hvert fald en ombygget TDI->TD i sin syncro  :idea:
Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: Mads-kaa efter 10. August 2007 kl: 14:05:25
Hvad har I'et nogen sinde gjort nogen??? Bernd Jaeger mener det er nødvendigt i ørkenen, men mon ikke også det har noget at gøre med at han tager en god sum penge for mekaniske pumper til TDI'en?
Som jeg ser det burde det da være udmærket at have en motorstyring som tager sig af alle de besværlige justeringer af motoren? Men der er måske noget jeg ikke forstår?
Hvor meget skal der til for at bygge en TDI i en T3?

/Mads

PS.: Dette indlæg er ikke et angreb på nogen, blot et forsøg på oplæg til en diskussion!
Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: WBX Manden efter 10. August 2007 kl: 14:08:44
Citat fra: "Mads-kaa"
H
Hvor meget skal der til for at bygge en TDI i en T3?


En del... !
Mest noget der har med el-nettet at gøre så vidt jeg ved..
(el-nørder som dig synes nok ikke det er en udfordring  :lol: )
Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: Mads-kaa efter 10. August 2007 kl: 14:18:02
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Mads-kaa"
H
Hvor meget skal der til for at bygge en TDI i en T3?


En del... !
Mest noget der har med el-nettet at gøre så vidt jeg ved..
(el-nørder som dig synes nok ikke det er en udfordring  :lol: )


Hvis nogen vil smide en TDI i deres T3 vil jeg da gerne prøve at kigge lidt diagrammer osv. hvis det bare er det!

/Mads - Nørd i el???
Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: casper efter 10. August 2007 kl: 23:00:01
Citat fra: "WBX Manden"
Nu skal jeg ikke gøre mig for klog her... men jeg har da hørt om folk der har bygget TDI om til TD uden at skifte topstykket !?

Ebra her fra siden har i hvert fald en ombygget TDI->TD i sin syncro  :idea:


Er umuligt, en TDI er med direkte indsprøjtning og en TD er opbygget med et hvirvelkammer i topstykket, dvs. indirekte indsprøjtning, derfor skal der skiftes topstykke. På en hvirvelkammerdiesel er det indledende brændkammer i topstykket, hvor det på en TDI er fræset ud i stemplet.
Derfor skal stemplerne også skiftes.
Sammen med ny top kommer der nye dyser og nye gløderør.

Turboladeren på en TDI er typisk(ser bort fra 1z) en VTG-lader der er styret elektronisk gennem et vakuumsignal, derfor skal den skiftes til en wastegatelader som der sidder på fx. en jx´er.

Og til sidst kommer pumpen der typisk er en VP37 eller VP44 pumpe, samme som vores "jx pumpe" men med elektronisk styring.

Nu vi er ved detaljernes ræs, så lad os lige tage forkortelserne(VW verden):

TD - Turbo Diesel
TDI - Turbo Direkt Injection
SDI - Sauger Direkt Injection

Der er derfor ikke blandet en intercooler ind i det navn som nogen tror.

Så derfor er en TDI jo allerede en TD, da det jo er en turboladet diesel, og at en motor er en TD siger jo ikke noget om den er med direkte indsprøjtning eller med hvirvelkammer. Giver det mening ? Ellers snupper jeg mig bare en Warstainer mere(der gør jeg nok alligevel, eller bliver det en Berliner Kindl ? :-))

Og forkortelsen TDI siger jo ikke nødvendigvis noget om reguleringsmekaniskmen, om den er mekanisk eller elektronisk
Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: FarT3 efter 10. August 2007 kl: 23:10:38
Det er jo ikke fordi man ikke vil have en TDI'er, men undertegnede vil gerne have noget jeg kan overskue at reparere lidt på selv og skifte en dieselpumpe kan jeg da, men ligefrem plukke det hele fra hinanden og samle det igen for ikke at sige lave elektrisk styring osv. der mangler jeg nok nogle år endnu.
Ideen med en TDI'er nedgraderet til TD med mekanisk pumpe er død for mit vedkommende, men det er interessandt at se hvad I andre får ud af det. Det er skønt at lære noget her på sitet.

Der var for øvrigt en der for nogen tid siden lavede et link til en adresse hvor man kunne få en helt ny 1,9  td motor oven i købet "pakket i plastic". Jeg har søgt efter dette med søgfunktionen, men uden resultat. Hvem var det ?
Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: Jarl efter 10. August 2007 kl: 23:26:16
Ja, Casper du har fat i den lange ende - jeg kan helt tilslutte mig dine forklaringer.

Og selvf. kan man lægge en hle TDI i sin T3, men det er bare ikke så ukompliceret, som man tror. Et eller andet sted har jeg opremset en masse forhold, man kommer til at bakse med, men da jeg ikke lige gider at lede efter det, så nævner jeg bare lige i flæng:

1) At venstre motorophæng ikke duer til en TDI på grund af dens VTG-lader )(Variabel-Turbo-Geometri), og selvf. kan man sætte en wastegate-lader på i stedet - samtidigf siger man så farvel til TDI'ens legendariske bundtræk,

2) At TDI'ens monstermoment kræver TDI-kobling, som ikke passer på T3-gearakslens fortanding - derfor monterer man en anden gearaksel og Zweimasseschwungrad (svinghjul med gigantisk svingningsdæmper, som dæmper TDI'erens meget hårde motorgang),

3) At en TDI for ikke at lide varmedøden skal have intercooler og oliekøler monteret fra dag ét,

4) At T3 forrøret ikke passe på VTG-laderen og derfor skal custom-svejses hver gang det skiftes

5) At T3'erens gearkasse slet ikke kan håndtere TDI'ens bundmoment og derfor får sine synkronhoveder forvandlet til ståluld på en uge - også selvom de er af den nye type og

6) At en TDI er en udpræget lavomdrejningsmotor, som slet ikke får udnyttet sit potentiale i en T3 med mindre man virkelig gør noget radikalt for at forhøje sin gearing.

Jeg sagde ikke, at man ikke sagtens kan gøre det, men det er altid rigtig godt at kende hele sandheden inden man starter et ambitiøst projekt op. Desuden mener jeg at markedet for AAZ'ere eller 1Y'ere er så stort at man sagtens kan finde noget, der dur - men de er ikke gratis!
Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: jankjerbye efter 11. August 2007 kl: 09:40:14
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLISH/TDI-Umbau/tdi-umbau.html

Den nemme men dyre løsning, kør vognen ned til Hr. Jaeger, hent den 3 uger efter, betal ved kasse eins!

Hr. Jaeger nævner intet om hvad han gør for at gearkassen klarer sig, måske har han i de 9 år han har kørt med TDI slidt adskillige op? Eller også er han startet med en nyrenoveret? Man kan jo prøve at skrive til ham og høre hvad han mener om gearkassesagen.
Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: Hawaiibussen efter 11. August 2007 kl: 10:04:38
også er man lige blevet 61.000kr fattigere!  :?
Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: jankjerbye efter 11. August 2007 kl: 12:42:13
Ja.. det er for de velbeslåede der ikke vil have sorte fingre.. pay the man and drive. 8)

Så er der os andre der tøffer rundt med 27kw og prøver at holde udgifterne under 1 kr pr. km.  :o
Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: dokajønne efter 11. August 2007 kl: 12:53:47
@farT3 Har sendt dig en pm
Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: jankjerbye efter 13. August 2007 kl: 11:16:51
ups
Titel: Nedgradering af TDi til TD ?
Indlæg af: jankjerbye efter 13. August 2007 kl: 11:19:08
I forhold til en TDI er en 1Y/AAZ ombygning fordelagtig fordi den passer "lige på". Motoren bliver en anelse højere med indflydelse på tandremsblik og pumpemontering og der kan være et turboreturhul der skal proppes hvis det er en AAZ blok men ellers er det rimeligt ligetil.

Man kan jo også hvis man har tiden og modet på det selv lave en TDI løsning i sin T3.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=50775763

Så skal der en håndfuld andre dele til, koblingsklokke, motorophæng, kobling, svinghjul + en masse andre småting man opdager når opbygningen begynder. Det koster lidt penge og man skal lige vide hvad man skal bruge.

Flere hjemmebyggere der laver en motorkonvertering første gang anbefaler at man har en ekstra T3 af samme karosseritype stående som man bygger motoren ind i mens man kører i den bil der på sigt skal have den konverterede motor. Så kommer man omkring alle problemstillingerne i konvertereingen uden at man skal holde stille i 1 år og køre Pegeout.. eller Skoda eller hvad nu  :twisted:  :twisted:

Så mangler man bare at løse gearkasseproblematikken. Porsche G50 er en mulighed.

Men alt ialt bliver det et projekt der sagtens kan strække sig over et års tid hvis det er i fritiden man mekker og som kommer til at koste blod, sved, tårer og en pose med penge.