T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: BlackChart efter 02. November 2007 kl: 12:45:23
-
Så blev Højben indkaldt til syn, senest 18. december...
Der er lige et par ting jeg skal have kigget på inden da:
Skift af bægge støddæmpere bagi (de savler), men det er der vel ikke nogen ben i, det ser i hvert fald let nok ud?! :)
Skift af de forreste hjulbolte så jeg kan få de 4 alusutter på, der er ved at være kritisk lidt dækmønster på, det vil mindst blive påtalt til syn (den har ikke ramt forhøjningen i mønstret endnu, men der er ikke 1mm ned til den :D)
Motorvask :D Den ser lidt miserabel ud efter at have kørt med defekt pakning på sandwich oliekøleren :)
Ellers kan jeg ikke lige komme på andre ting...
Noget jeg har glemt??
-
Lys
Husk at kigge alle lygter efter.
Det er træls at få en anmærkning pga. defekt nr.pladelys (har prøvet det)
MVH Peter
-
Nårh ja, skal lige have tjekket om forlygterne står korrekt også :)
-
bremser (mål på skiver og tromler og renses og bremsestands måling)
bremserør (ir/rust)
tandstand (slør)
styrekugler (slør)
bærre kugler (slør)
Alt Lys
rust
oliespild
forurening
det er det jeg vil kikke efter ved et syn
og hvis det er iorden skal den nok gå igemmem
Mvh Djurs :lol:
-
Tjaa, min bremsestand har altid været den nærmeste grusvej.
fuldt fart i 2'nd gear, blok bremsen til den står stille, list tilbage, baglæns i bakgear :lol: og tjek at alle spor er lige. dem fra forhjul må gerne være længere end baghjul ( så overbremser den nemlig ikke i bag.) Same procedure med håndbremsen.
rens bremserør ved et par af de tilslutninger der er nemmest at se. Hvis der ikke er rust,bruges lidt guld/kobber fedt til at " beskytte" det sted du lige har skrabt af. Så kan synsmand se du har været der og det er guld værd.
-
bremser (mål på skiver og tromler og renses og bremsestands måling) Tjek
bremserør (ir/rust)
tandstand (slør) Tjek
styrekugler (slør) Tjek
bærre kugler (slør) Tjek
Alt Lys Næsten Tjek
rust Tjek
oliespild Tjek
forurening Mener du CO2?? I så fald skal jeg have ordnet dyser inden, den ryger rimeligt kraftigt sort da pumpen er skruet lidt hårdt op for at kompensere en smule for de halvdøde dyser (ellers vil den slet ikke starte)
-
Hvis synsmanden smider den i en bremsestand, så skriver jeg lige en regning på en ny visco med det samme ;)
-
Hvis synsmanden smider den i en bremsestand, så skriver jeg lige en regning på en ny visco med det samme ;)
Det gør han heller ikke. Han kører en tur i stedet.
-
Hvilket han skal være velkommen til :) Den bremser pinligt lige :)
Btw. siger de noget til at rattet ikke sidder lige??
Et eller andet fjols (nævnet ingen navne :twisted:) fik sat det skævt på sidst det var pillet af og har ikke fået det rettet endnu :D
-
Det tager jo ikke ret meget mere end 1 minut at rette på plads...
-
forurening Mener du CO2?? I så fald skal jeg have ordnet dyser inden, den ryger rimeligt kraftigt sort da pumpen er skruet lidt hårdt op for at kompensere en smule for de halvdøde dyser (ellers vil den slet ikke starte)
ja co2 for han tager måske en gas test på den
og så må den heller ikke ryge når han giver den gas... men du kan jo bare køre den varm og så lige inden du kommer hen til synshallem kan du jo skue pumpen ned uden han ser det og så skue den op når du er kørt...
Mvh Djurs :lol:
-
Backmobilen blev ikke gastestet.
Syntes der var noget med alderen på bilen, og gastest.
Hvordan skulle en gammel Ford T komme igennem syn, hvis den skal overholde grænseværdier fra nyere tid. T3 er jo næsten ligeså gammel :) Dengang var det oliespild og synlig røg.
-
Kemi for T3-ejere:
CO2 opstår i enorme mængder ved enhver forbrænding. Måske har de herrer bemærket, at nogle taler om "drivhuseffekt". Alle biler spytter CO2 ud i rå mængder. CO2 er fuldstændig ugiftigt, men lægger sig tilsyneladende som en dyne rundt om joirden, så vi får "dejligt varme" vintre. Det giver ikke nogen meinig at teste en bil for CO2 - vi ved allerede på forhånd, at den udleder masser. "CO2=kulTVEilte
CO - kulilte er noget andet og opstår ved ufuldstændig forbrænding med iltunderskud. Eksempelvis pøser en benzinbil med for fed blanding masser af CO ud. CO er dødsensfarligt idet det binder sig 400 gange lettere til blodets hæmoglobin (røde blodlegmer) end ilt. Når vi indånder CO, så vil blodet i lungerne altså "prioritere" at transportere CO med rundt i årerne fremfor ilt. Der for er det ikke smart at starte sin bil i en lukket garage.
Da CO opstår ved iltunderskud er det et udtalt benzinproblem. Dieselmotoren kører jo altid med iltoverskud, så den laver så lidt CO, at det ikke giver mening at teste for det. Derimod får alle benz.biler en sonde i røven, når de er til syn, så vi kan se, hvor giftige de er. Faktisk bruger synshallerne ofte en firegasmåling, som også fortæller om andre forhold, men der er kun krav til CO-tallet.
Diesel biler - også vores - testes for sodtal - sodpartikler, der ryger ud af udstødningen ved fuld gas (i frigear, så i realiteten er det ikke fuld gas!) Dette tal retter sig også efter iltoverskuddet. Dvs. jo mindre diesel, jo mindre sodtal. En turbomotor må vist have et sodtal på 4,5, mens en sauger må have 3,5 - ret mig, hvis jeg husker galt. Derfor er det et ualmindeligt godt forslag at skrue pumpen lidt ned på mængdeskruen og tage slangen af LDA'en. Så kan alle bestå.
-
Ikke for at gøre Benzinbiler interessante, men der er vel et eller andet forhold mellem årgangen og værdierne. Ellers ville Ford T ikke kunne synes overhovedet.
Iøvrigt er CO både smagsløs og usynlig :evil:
Synligt sod er vel den bedste grund at give synsmanden for at sætte slangen på. Husk at have motoren godt varmet igennem, når han får den.
Kurt
-
Bare sådan for sjov skyld...
Hvor kan man få lavet sådan en test på bilen, altså ud over synsstedet!?
Kunne jo være sjovt at se hvad den viser som den står nu...
Synes nemlig ikke jeg har set sådan noget udstyr ved de mekanikere jeg har frekventeret med tidligere biler...
-
På ethvert autoværksted, med respekt for sig selv.
-
Ikke for at gøre Benzinbiler interessante, men der er vel et eller andet forhold mellem årgangen og værdierne. Ellers ville Ford T ikke kunne synes overhovedet.
Yes, der er flere skilledatoer. Aktuelt er der en i 1984 og en i okt. 1990. Ved den sidste indførtes regler, der i praksis var så skrappe, at benzinbiler kun kunne opfylde dem vha. katalysator. Vil man forske i alle værdierne gældende for specifikke årgange, så skal der kigges i "Detailforeskrifter for motorkørtøjer".
Iøvrigt er CO både smagsløs og usynlig :evil:
Synligt sod er vel den bedste grund at give synsmanden for at sætte slangen på. Husk at have motoren godt varmet igennem, når han får den.
Igen enig. Varm motor, veltrimmet (nedskruet) indsprøjtning og friskt luftfilter, så stryger det lige igennem. Vær opmærksom på, at en gammel sur udstødning, der pludselig får fuld blæs igennem frigiver enorme mængder partikler. Derfor er en frisk tur på motorvejen en god ide før et syn. Vær også opmærksom på tandremmens tilstand. Springer den ved abregeldrehzahl, så lyder kuren på nyt topstykke mm. Better safe than sorry.
Kurt
Og en røggastest kan de fleste værksteder med dieselforstand lave - men det er ikke det samme udstyr, som bruges benz.
-
Æv æv, det ser ud til at jeg kommer til at spring synet over :( Tvivler på at jeg kan finde penge til et sæt nye støddæmpere inden 18. december, det bliver nok ikke før engang i starten af det nye år der er råd til det (budgettet er stemplet JULEGAVER efter ordre fra IM)...
Hvis jeg udebliver (ikke syner bilen inden 18. december), får man så en ny tid eller kommer der nogle af Mølles venner og henter pladerne??
-
Hvis jeg udebliver (ikke syner bilen inden 18. december), får man så en ny tid eller kommer der nogle af Mølles venner og henter pladerne??
Så vidt jeg ved kommer de ikke lige med det første, men hvis du i jule trafikken bliver stoppet, så er den nok svær at forklare!
Nu skal jeg ikke blande mig i privat økonomien, men som jeg ser det kan der slet ikke hentes julegaver hvis bilen ikke er synet! Hvor skal de være???
/Mads :wink:
-
Kan du få fat i nogle meget billige eller låne nogle?
Udskyd synet og få en anden tid i Januar!
-
I øvrigt, hvis du kører til syn og dumper, så har du en måned til at fikse den i! Hvis du ikke dumper, så har du to år!!!
/Mads
-
Du rengør de bagerste støddæmpere, og kører til syn den 17.
De kigger jo bare lige op under, og så er den skid slået. Fejler den har du datoen for næste syn, går den igennem er det vel fjong.
Læste iøvrigt lige at FDM fraråder "før syns tjek" som spild af penge. Et omsyn er billigere end Synstjekket.
Kurt
-
Synstjekket er gratis hos den lokale mekaniker ;)
Vil da se om jeg kan rengøre dem så godt at det ikke lige kan ses på dem at de er defekte (de savler grumt i begge sider)...
Der står i bunden at man ikke har mulighed for udsættelse af seneste frist for syn :?
Det mener jeg eller jeg gjorde med min gamle Kadett, men det er så også ved at være en 3-4 år siden :D der fik jeg da udsat den 2 mdr...
-
har li fået et surt brev fra motorvæsenet om at min lækre doka ska være synet inden 4 uger ellers klipper strisserne pladerne og gir mig en bøde??? sku ha været synet den 25 i sidste måned sååå der er strammet op da. så nu er der lavet rust og imorgen kommer der kpl bremserør og bagbremser på svinet. og så kører vi op til per synsmand med en stang wienerbrød og ser hva der sker. eller må han jo ha en sutter hvis det kan hjælpe. eller et gavekort ud til ringkøbingvej nr 48 til hende negeren med de store hvide patter, for synes det ska den sku 8)
-
jaja men der er li kommet friske negre derude.... har jeg hørt :roll:
-
De hvide patter, er det noget eftermonteret :lol:
-
tror det er fordi det sorte måske er slidt af????? altså af patterne...