T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diverse => Emne startet af: jankjerbye efter 03. August 2006 kl: 22:09:05
-
Hej! Jeg har fundet nogle billige T4 stålfælge. Sælger oplyser at det er "standard T4 caravelle fælge" med 5x112.
Det er da 15" er det ikke? Det håber jeg lidt på..
-
Jo, men de passer ikke på en T3, hullet er for lille!
-
Er det navhullet du mener?
Jo, men de passer ikke på en T3, hullet er for lille!
-
Er det navhullet du mener?
Jo, men de passer ikke på en T3, hullet er for lille!
Yes.. det er kun 58 mm.
-
Er det navhullet du mener?
Jo, men de passer ikke på en T3, hullet er for lille!
Yes.. det er kun 58 mm.
Er der plads til at bore det op?
-
Er det navhullet du mener?
Jo, men de passer ikke på en T3, hullet er for lille!
Yes.. det er kun 58 mm.
Er der plads til at bore det op?
Aner det ikke.. Har aldrig ville rode med T4 fælge netop pga. af det problem!
-
Æv.. nu troede jeg lige jeg havde fundet en billig 15" løsning.
Det ser nu UD til at man kan bore det op dog.
(http://martinelund.dk/jan/IMG_1475.jpg)
Hvor stor er navet på t3eren da? (gider ikke ud i regnen og måle)
Bernd Jaeger sælger T4 16" stålfælge til T3??!! (han KAN selvfølgelig dreje i dem på sit værksted men...)
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLISH/Reifen-Umrustung/reifen-umrustung.html
-
Hej Jan
Hvis du har et løst nav vi kan spænde dem op på, kan vi godt stoppe dem i drejebænken oppe hos mig (hvis de kan være der i højden, men det tror jeg godt at de kan).
-
Hej igen
Ellers skal de bare have med grovfilen, da fælgene ikke støtter på navet, men bliver centeret med hjulmøtrikkerne, det gør de ihverfald på den hvide.
mvh Peter
-
er der nogen der ved hvilken ET en t4 kører med?
-
Jeg mener at det er 48!
mvh
Ivan
-
Jeg har lige undersøgt det med min T4 ven. Han siger de kan være fra ET 48 -> 55 alt efter hvilken årgang det er.
Det står tit på fælgen, hvis man kigger godt efter. :roll:
Dvs. følgene kan ikke anvendes uden spacers og skal man også til at lave hullet større i midten, er spørgsmålet om det er det værd !?
-
Rasmus pointe er god, det er bøvlet og spacers syntes jeg principielt er noget rod (selvom det måske er noget pjat)
Min personlige indgangsvinkel er dog at af 15" eller 16" på min vogn og jeg syntes ikke der er nogen grund til at bruge penge på alu. SÅ altså det kan godt være det er besværligt MEN er der umiddelbart andre løsninger på 15" eller 16" stål der bare kan skrues lige på? Hvis ikke så er det i mit tilfælde rimeligt akedemisk hvor besværligt det er når det velatmærke er "the only option"
Men lad os høre! HVEM har nogle stålfælge stående til mig ? :D
-
Hvorfor egentligt gå op i 15/16'' ?
Jeg ville gerne skifte til 15/16'' selv, og er i gang med at overtale mig selv, indtil videre er jeg nået til lave omdrejningstal og at den kommer til at se lidt mere "bisset"/syncro agtig ud(på den fede måde, dvs. ikke nissan patrol/gammel land cruiser der vil ligne en monster truck)
Det kunne jo være du havde lidt flere, eller bedere argumenter argumenter der kunne bruges til overtalelsen.
Modargumentet er dog at min syncro har næsten nye dæk i 205/70R14, de har kørt 5k km og har stadig farvestriber i bunden af sporene, så "naturlig" udskiftning har lange udsigter :(
-
Mine primære argumenter er 1. lavere omdrejninger ved samme hastighed 2. En smule større frihøjde 3. Det klæder så stor en vogn (min ser ENDNU større ud med liften bagpå) 4. frihøjde og 5. frihøjde.
Ved ikke hvordan priserne er på dæk i de forskellige størrelser, men det ku man jo undersøge om også ville være en fordel økonomisk at køre 15 eller 16".
-
Er der noget om, at ældre MB-fælge har samme ET, navdiameter og boltcirkeldiameter? Jeg synes, at jeg har hørt om det.
Man skal jo også tage bæreevnen i ed, og der er T4'erens selvfølgelig fin, men jeg er meget enig med dig Jan, i at spacers er lidt bob-bob-bob...
-
Umiddelbart ville jeg regne med at prisen afhænger af hvor meget gummis der er, så både 15 og 16 er dyrere end 14.
Jeg kiggede på nogle BFG A/T i 15 og 16, 14 fandtes ikke og 16 var dyrest, og der er noget generelt er nok svært at vide uden at kigge mange priser igennem.
Mener engang jeg læste at 16" giver 4 cm mere til bunden, men at store dæk klæder syncroer kan man vist ikke være uening med.
Har du lagt dig fast på nogle dæk ?
-
Rasmus pointe er god, det er bøvlet og spacers syntes jeg principielt er noget rod (selvom det måske er noget pjat)
Min personlige indgangsvinkel er dog at af 15" eller 16" på min vogn og jeg syntes ikke der er nogen grund til at bruge penge på alu. SÅ altså det kan godt være det er besværligt MEN er der umiddelbart andre løsninger på 15" eller 16" stål der bare kan skrues lige på? Hvis ikke så er det i mit tilfælde rimeligt akedemisk hvor besværligt det er når det velatmærke er "the only option"
Men lad os høre! HVEM har nogle stålfælge stående til mig ? :D
Er det nu jeg skal sige, at jeg har smidt 4 stk. 15" Mercedes fælge ud :lol:
-
Hmm altså jeg kan gøre det inen for de 5% med en 195/75 på 15" fælge men det er vist ikek en særligt normal størrelse så 195/80 er nemmere at få fat på og det er kun 7,84 % mere. Guved om den ikke går i synshallen? Er de strikse med det?
Ellers er 185/80 på 15" lige omkring de 5 %, det kunne også være en option.
Jo smallere dæk jo mindre larm og mindre rullemodstand/friktion. Jeg er ikke sikker på jeg har brug for 205 bredden selvom det gir en smule bedre vejgreb. Jeg syntes ikke jeg på noget tidspunkt har haft motorkraft eller lyst til at køre stærkt i sving og andre steder hvor "grip" er rart.
Så 185/80 på 15" er måske ikke så dumt.
Så kan man have et par gale mudderdæk stående til om søndagen hvor man skal ud og pløre rundt. 8)
-
HOLD SÅ OP med det pylren :twisted:
Det er jo ikke nogen større sag at skifte hjul inden man skal til syn.
Vi er ved at have nogle sæt efterhånden, så du må gerne låne et sæt hver 2. år :D
-
Hæhæ.. jeg har vist også selv 2-3 ekstra sæt 14" stående jeg egentligt skulle af med, men venter nok til jeg er gået 15 eller 16".
-
Det er dælendylme fristende at prøve!!! Se her http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45954905
-
Det er dælendylme fristende at prøve!!! Se her http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45954905
[size=18]DE PASSER IKKE :!: [/size]
fat det dog ! :lol:
Spøg til side..
Der er simpelthen for mange ting der skal ændres til det kan svare sig.
Tro mig, jeg har tænkt tanken mange gange og har også prøvet om de passede.
-
Argh.. så må jeg finde nogen fra en Lada Niva.. de sku passe. :shock:
Eller bore hullet op i midten.. det må sku ku la sig gi sig..
Alt andet end at betale 6000 kr for fire stålfælge fra Tyskland.
-
Eller bore hullet op i midten.. det må sku ku la sig gi sig..
[size=18]Nejjjj [/size] :cry:
ET passer heller ikke... Hjulene kan ikke komme på foran uden spacers !
-
Alt andet end at betale 6000 kr for fire stålfælge fra Tyskland.
De burde kunne fåes billigere...
Led efter Mercedes fælge, passer ET, passer de som regel på T3
-
Jeg kan sagtens finde 15" stål med ET 35 til 37 - 5x112 fra Audi eller deromkring.
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46049733
De har bare ofte en satans lav profil. Det er jo ikke en gokart ligesom din jeg regner at ende med :P
Så er der lige det med bæreevnen, det ved jeg ikke ret meget om men de er jo ikke lavet til en tung bil som min doka. Ligeledes med Mercedes personbilsfælgene. Det kan jo være at de er stærke nok til en tung bil og terrænkørsel.
-
Jeg kan sagtens finde 15" stål med ET 35 til 37 - 5x112 fra Audi eller deromkring. ..
Ja, men der passer hullet ikke...
-
Ja, men der passer hullet ikke...
Hvad passer så?
Har du en type/mærke/årgang på de mercedesfælge du har skruet på? og hvad skal der bruges af spacers, forlængede hjulbolte mv?
Jeg leder lidt efter en grydeklar opskrift :wink:
-
de her har siddet på en mercedes 123 og der skal bare nogle længere bolte på