T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: banjomin efter 30. Maj 2011 kl: 12:39:02

Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: banjomin efter 30. Maj 2011 kl: 12:39:02
Hej, min JX'er har fået ny toppakning og ny udstødning da begge var utætte. Efter den nye toppakning er turboen stået af og bussen er nu efter et par uger begyndt at have start problemer. Den skal have et par omgange med nøglen inden den starter. Der kommer en del hvid røg mens den prøver at starte men det forsvinder når den endelig starter, når motoren er varm er der ingen startproblemer.

Kan det ødelægge motoren at køre men en defekt turbo? og kan turboen være årsag til at den efterfølgende har fået starteproblemer?

Synes også at motoren har fået en hårdere lyd efter den ny pakning og udstødning. Har lagt en lydfil op her: http://www.tissue.dk/jx.m4a

Der kommer også en del sort røg ud ved høje omdrejninger, så også at der drypper lidt olie som nævnt her: http://www.t3nettet.se/PNphpBB2-viewtopic-t-8247.html

Svaret er vel at få sat en ny turbo i bussen?
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: Mary efter 30. Maj 2011 kl: 16:22:59
Har prøvet at køre med defekt turbo, det endte med at koste en ny motor
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: banjomin efter 30. Maj 2011 kl: 17:35:34
Hvor lang tid kørte du med den? Hvad gør det ved motoren?
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: Jarl efter 30. Maj 2011 kl: 18:05:08
Det kan sagtens være, at din turbo er defekt, men det begrunder ikke startproblemerne eller den hvide røg.
I startsekvensen er turboen helt passiv - den har ikke indflydelse på, hvordan bilen starter. Til gengæld har dyser, dieselpumpeindslilling og gløderør stor indflydelse på, hvordan bilen starter, og alle de ting har du jo også pillet ved i forbindelse skiftet af toppakning. Jeg sidder med en fornemmelse af, at tandremmen måske er sat en tand forkert - det ville forklare den dårlige start, den forandrede lyd og den sorte røg. Er der tjek på det?
Jeg kan godt se på dine andre bvilleder, at der kommer olie fra din turbo. Det betyder ikke nødvendigvis, at turboen er defekt - desværre kan det også være symptom på, at motoren har meget underkompression. Tjekkede du cylindergangene, da du havde toppen afmonteret?
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: banjomin efter 30. Maj 2011 kl: 19:52:46
Hej Jarl, tak for feedback.
Der blev sat helt nye gløderør i da pakningen blev skiftet, dyser og pumpeindstilling blev der ikke rørt ved.
Problemet kan meget vel være tandremmen, vi havde problemer med markeringen da vi satte den på igen. Hvilken retning skal den så rykkes en tand er mit næste spørgsmål? Kan man skade noget ved at rykke den den forkerte vej, og hvis det er problemet kan motoren så have taget skade af at den har kørt med dette ca 1200km efterfølgende?
Cylindergangene så fine ud da toppen var afmonteret.
Hvordan mht at køre bilen nu hvor turboen ikke virker, ødelægger jeg noget?
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: Jarl efter 30. Maj 2011 kl: 20:38:54
Kom der ordentlige gløderør i? Bosch. Beru eller et andet anerkendt mærke? Biltemas, Hovwdiaudis egne og Thansens er kendt for at holde ca. 14 dage.

Tandremmen skal sidde pinligt korrekt på de rigtige mærker - jeg går ud fra, at du har hold i, hvilke det er, ellers spørg. Står tandremmen ikke korrekt, så kan det sagtens skade motoren alvorligt. Derfor giver det ikke mening at gætte på, om tandremmen skal rykkes den ene vej eller den anden vej - det er ikke en forhandlingssag, hvor man sjusser sig til en løsning. Har du noget ordentligt litteratur, hvor du kan se mærkerne?

Ang. turboen, hvorfor er det, den er dødsdømt? Ved vi, at den ikke dur, eller er det bare en belejlig hypotese?
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: banjomin efter 30. Maj 2011 kl: 23:09:02
Det var howdiaudis de billige, de har siddet i i ca 2 mdr så måske de er stået af hvis du siger de er kendt for at holde 14 dage. Der kommer nye i asap.
Jeg har ikke noget litteratur på tandremmen og mærkerne, jeg har set på http://www.t3nettet.dk/index.php?module=wikula&tag=Skiftaftandrem men det ville være fedt med nogle billeder :) Alternativt må jeg få nogle til at kigge på det.

Mht turboen så er det muligvis en belejlig hypotese, jeg ved ikke så meget om turboer andet end hvad jeg har kunnet søge mig frem til herinde på sitet og eftersom den ikke virkede efter motoren blev samlet igen gik jeg ud fra den var færdig. Der sidder i øjeblikket en anden turbo fra en golf 2 som heller ikke virker. Dvs, ingen af de 2 giver kraft og lyden af en turbo.
Gode råd til fejlfinding er velkomne.
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: kh efter 31. Maj 2011 kl: 11:07:10
Har motor stående uden afdækning til tandremmen, vil du have et par billeder af mærkerne ?

Den eneste detalje i BlackCharts beskrivelse jeg kan komme i tanke om er, at når strammehjulet til tandremmen skal på plads skal du stramme nedefra og op, så du nærmest trækker den "med uret" , på den måde følger remmen krumtapskiven så langt som muligt.

Mvh. KH.
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: banjomin efter 31. Maj 2011 kl: 15:17:56
Hej kh, du må meget gerne sende et par billeder af mærkerne. tak
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: Jarl efter 31. Maj 2011 kl: 16:29:46
Ingenting kommer af ingenting ud over lommeuld, sagde salig Storm P. Det gælder i høj grad også for turboladere. Hvis turboen skal levere et ordentligt ladetryk, så skal den have rigeligt med hed udstødningsgas at leve af. Det er ikke tilstede, hvis noget andet i motoren ikke spiller optimalt. Derfor - hvis indsprøjtningstidspunktet er af pommern til (forkert sat tandrem f.eks.) ikke er i orden, så vil enhver turbo kvittere med at lave et utilstrækkeligt ladetryk.
Du er derfor på helt rette spor, når du undersøger pumpetimingen. I princippet burde den måles med et måleur, men hvis den hidtil har stået OK, og ikke er blevet drejet på i forbindelse med toppakningsskiftet, så vil den også stå acceptabelt, når tandremmen igen monteres korrekt, så det er super med KHs billeder.
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: brian efter 31. Maj 2011 kl: 16:52:33
Citat fra: "banjomin"
Hej, min JX'er har fået ny toppakning og ny udstødning da begge var utætte.


Hvad var symptomerne på utæt toppakning?
Det plejer at være revner i topstykket det er problemet.
Blev topstykket undersøgt  grundigt for revner?

Gløderørene virker nok endnu, jeg kar altid brugt de billigste uden problemer.
Hvis lysstyrken i kabinelyset falder lidt i styrke når der forvarmes, så er det en god indikation af at gløderørene trækker strøm.
Alternativt kan man jo måle strømmen til glødebroen, men det kræver et amperemeter der kan klare over 100A.

Det er vist en udbredt erfaring, at de turboer giver anledning til en masse problemer. Bilen køre fint uden.
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: kh efter 31. Maj 2011 kl: 17:30:26
Billederne kommer.
Passer de to små børnebørn, så det varer lige lidt, måske senere i aften.

Mvh. KH.
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: KHSalvesen efter 31. Maj 2011 kl: 18:18:07
Den wiki er så dårlig og ufærdig, så halvdelen af arbejdet er "den første gang i VW's historie." Må med skam meddele jeg ikke har gidet/gedet lave en bedre, selvom jeg lige har skiftet tandrem.

Gu ved om min også sidder forkert? Jeg låste knast og pumpe, men så stod OT ca 1 cm forkert, og det gør det så endnu, efter jeg har skiftet remmen :twisted:

 :?:  Har du tjekket gummislangen mellem turbo og indsugning 8) Da jeg fik en uden utilsigtet hul på min, kom der en del mere kræfter.

 :?:  Sidder den lille slange mellem indsugningsmanifold og LDA på sin plads.

 :?: Hvor ligger Mors i København?

Kurt
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: KHSalvesen efter 31. Maj 2011 kl: 18:27:52
Hvorfor er det helt nøjagtigt at det er turboen du er efter.

Hvad med topstykke, pumpe, tandrem, knast, dyser (Ok de har ikke været rørt, men der har været åbnet til dem), dieselfilter, indsugning og filter.

Hvid røg, når den er starter er normalt, mener det er uforbrændt diesel, derfor stopper det når den bliver varm nok til at brænde det af.
Sort røg er jo i bund og grund for meget diesel i forhold til luft.

Hvem stillede egentlig diagnosen om toppakning, kontra topstykke?

Kurt
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: banjomin efter 31. Maj 2011 kl: 18:56:07
Toppakningen var utæt og bussen misteden en masse olie, bagsiden var sort af olie efter en tur mellem KBH og Mors
Der var ingen revner i topstykket, eller dvs. der var faktisk nogle små fine revner mellem ventilerne - men synes jeg kunne læse i forummet at det ikke var helt alvorligt.
Jeg tror næste skridt må være at få sat den tandrem korrekt og så se hvad der sker. Må lige tjekke gummislangen mellem turbo og indsugning og slange mellem indsugningsmanifold og LDA nu hvor jeg er i gang - andet jeg

Jeg får nok først tid til at kigge på det i weekenden så ingen stress med billederne KH.

(Brian) Når du siger at bilen kører fint uden turbo så mener du vel at den afmonteres? Jeg er pt tvunget til at bruge bilen og jeg er lidt bange for at den kan ødelægge noget som den er nu?
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: brian efter 31. Maj 2011 kl: 19:28:58
Citat fra: "banjomin"


(Brian) Når du siger at bilen kører fint uden turbo så mener du vel at den afmonteres? Jeg er pt tvunget til at bruge bilen og jeg er lidt bange for at den kan ødelægge noget som den er nu?


Ja, jeg mener afmonterer den.

Jeg har nogle billeder af hvordan jeg gjorde sidst i denne tråd:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-11210-highlight-omdrejninger.html

Jeg tror nu ikke at en defekt turbo ødelægger motoren, men så meget ved jeg ikke om det.
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: KHSalvesen efter 31. Maj 2011 kl: 22:12:39
Har du helt styr på "Koldstartshåndtaget" Ude/Inde. Og er der reaktion på pumpen?
(Kan det være derfor jeg er 1 Cm. fra OT. Hva Jarl? Mit håndtag er ude 24/7)

På billedet er min gamle slange, og den har ikke nemt ved at holde trykket inde. Men jeg har ingen anelse om årsagen, udover det metal flex rør der sad hulter til bulter udenom, og nu er afmonteret.

Kurt
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: banjomin efter 31. Maj 2011 kl: 22:32:27
Citat fra: "KHSalvesen"
Har du helt styr på "Koldstartshåndtaget" Ude/Inde. Og er der reaktion på pumpen?
(Kan det være derfor jeg er 1 Cm. fra OT. Hva Jarl? Mit håndtag er ude 24/7)
På billedet er min gamle slange, og den har ikke nemt ved at holde trykket inde. Men jeg har ingen anelse om årsagen, udover det metal flex rør der sad hulter til bulter udenom, og nu er afmonteret.
Kurt
Jeg er rimelig newbee til det her så jeg ved ikke rigtig noget om koldstartshåndtaget. Jeg har ikke overlagt pillet ved noget, kan jeg have rørt ved den da jeg skiftede toppakningen? Hvor finder jeg den lille frækkert og skal håndtaget altid være ude?
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: KHSalvesen efter 31. Maj 2011 kl: 23:25:18
Egentligt skal håndtaget være inde, specielt når man roder med pumpe og tandrem.

Håndtaget der minder om et choker håndtag, trækkes for at rykke en lille smule på pumpens timing, så den får nemmere ved at starte, ved 2000 omdrejninger rykker pumpen alligevel på samme måde, så det er vel kun hvis man er meget glad for tomgang man skal skubbe det ind.

Du finder håndtaget Ca. ud for dit højre knæ.

Hvis det er inde, vil den have svært ved at starte.

Kurt
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: kh efter 01. Juni 2011 kl: 07:41:50
Lægger lige billeder her.

1 billede, remskive til pumpen, mest for at vise : husk kilen !

2 billede, strammerhjulet trukket "med uret" !

3 billede ikke ret godt, men du kan ane mærket på pumpens remskive og den hvide stribe øverst, se også Salvesens billede, det er lidt bedre.

4 billede Mærke, som fortæller stempel nr. 1 er i top.

5 Ups, den snød mig. var ikke nødvendig 2 gange.

Salvesen har vist hvor knasterne skal stå, når 1 er i top.

Billdedet som blev nr. 1 er knast hvor du lægger et passende stk. fladjern til at holde knast i ro.

Mvh. KH
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: kh efter 01. Juni 2011 kl: 10:11:08
Undskyld, så lige nu, at Salvesen har vist at lægge en vinkel bag på knast.
Knast skal stå som dette billede viser når 1 er i top.
Og så skal fladjernet lægges bagpå !
Mvh. KH.
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: kh efter 01. Juni 2011 kl: 10:20:19
Håber det er til at forstå det jeg har lavet, jeg duer fandme ik` til det computerpis, så se i nåde og tilgiv mig arme synder !

Mvh. KH.
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: Jarl efter 01. Juni 2011 kl: 11:59:22
Sådan KH! Det forklarer alt. Den der med dornen (toppen) gennem hullet i hjulet er en Nigeria-metode (og jeg ved godt,at den er vist i alverdens litteratur, og at der følger en dorn med i alle mulige sæt. Jeg plejer at tage den ud af sættet straks og kyle den efter naboens kat, når den kigger sultent på mine kyllinger). Mærket på pumpens takthjul skal passe, som på KHs billede.

Når man bare sætter tandremmen på mærkerne, så er koldstarteren ligegyldig - den laver kun ravage, når man timer med ur.

Vær også superopmærksom på KHs OT mærke på trykfoden. Mærket er netop et mejselhug ned - ikke at forveksle med de to opadstikkende "bjergtoppe", der er før og efter OT-mærket.
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: kh efter 01. Juni 2011 kl: 12:12:08
Tak for de pæne ord, toppen er på Salvesens billede, men på hans billede ses mærkerne på hjul og bagpladen ikke, på mine kan de lige anes.
Skylder måske lige at bemærke, at billedet med min knaststilling er knasterne over cyl. nr. 1 !

Mvh. KH.
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: banjomin efter 01. Juni 2011 kl: 12:18:32
Tak for super billeder og beskrivelse KH, jeg ser om ikke jag kan finde tid til at kigge på det i weekenden. Jeg skriver noget feedback når det er på plads, så må vi se om det hjælper på turboen.

Jeg prøvede at starte men koldstarteren inde i dag og det kunne den slet ikke. Måtte trykke den ind igen for at få gang i bussen.
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: kh efter 01. Juni 2011 kl: 13:39:09
Glæder mig, hvis min beskedne indsats hjælper dig, Banjomin.
Vi tager i morgen på tur til bl.a. Ærø, men det ville glæde mig at læse søndag aften, at "Nu funker det" ! :D

Mvh. KH.
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: banjomin efter 06. Juni 2011 kl: 18:41:45
Hej, så synger bussen igen. Der fik vi løst et af problemerne, umiddelbart lyder det ikke til at turboen spiller med - jeg nåede ikke ud af køre men synes ikke den susede som den plejer når man gasser lidt op. Jeg tager hende ud på en tur i morgen, så kommer jeg med noget mere info på hvordan det ser ud. :)
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: kh efter 12. Juni 2011 kl: 10:34:47
Kan ikke lade være at tænke på åndedrættet, d.v.s. slange fra turbo til luftfilter, nemt at kontrollere. Evt. skift af luftfilter.
Slange fra, (eller rettere til) luftfilter midtpå, som ligger inde bag venstre baglygte.
Det vandrette stykke er ofte defekt/faldet af og røret der går opad måske hoppet af.
Start motoen, læg øret til indsugn. bag sidste venstre rude, der kan det lyde lidt som udst.
hvis ingen lyd, af med venstre baglygte, så kan du se om vandret slange og lodret rør er OK.
Det hjælper meget at få luft udefra, i stedet for noget fislunkent luft indefra det rum, hvor mængden nemt kan være minimal !

Mvh. KH.
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: banjomin efter 16. Juni 2011 kl: 17:56:31
Hej KH, der er faktisk kommet rigtig meget spræld i bussen efter tandremmen er justeret. Synes det kører for den, det eneste er at den stadig er lidt sløv til at starte, den kræver lidt tryk på speederen for at komme rigtig i gang. Jeg skiftede aldrig gløderør - kan det være dem?
Titel: død turbo efter ny toppakning
Indlæg af: kh efter 16. Juni 2011 kl: 18:45:29
Måske.
En hurtig prøve :
Kold bil, sæt dig ind, tænd loftlys, og derefter, tænding på, nu skal loftlys blive svagere, og hvis det bliver svagere, så er der et forbrug til gløderør.
Det er en forudsætning, at du ikke har den type kørelys, som tænder lygter med tænding !
Har du den slags kørelys, tænd P-lys før tænding. Og selvsagt sluk alt som kan bruge strøm.
Dernæst kontroller den lille arm til koldstart på bagsiden af pumpen, og kablet dertil.

OG, læs flere tråde om emnet. Der er mange som ved meget mere end mig.  :D  

Mvh. KH.