T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: jensjakob efter 25. September 2011 kl: 01:33:31
-
Hej,
Jeg har et fint ODB2->USB adapter.
Og jeg har en fin ABS 1995 motor.
Men intet stik i motorrummet som ligner et ODB2 stik.
Så, det gode spørgsmål - er der nogen som ved/har kigget på hvordan jeg kabler etellerandet så jeg kan lave ODB tjek på min motor?
Med gode hilsner
Jens Jakob
-
Din motor har ikke OBD men derimod 2x2, om din USB adapter kan klare det ved jeg ikke, og hvordan stikket ser ud er jeg heller ikke helt klar over da jeg heller ikke har mødt det i ledningsnettet til min ADZ motor som er med samme stik :)
-
Sådan her! http://shop.netech.dk/produkter/22-tilbehoer-til-vcds/
5051/2 adapter Model/Varenr.: 12001
Adapter mellem ældre 2x2 stik til 16 pin OBD stik
-
Det hvide og sorte stik! Jeg har udstyret til opgaven i Lyngby!
-
Det er styreboksen, der giver infomationen. Du skal have fat i diagrammet for ABS boksen og finde det rigtige ben at "snakke" med.
-
Tjek - jeg har diagram liggende etellerandetsted.
Når jeg finder det rette ben i styreboksen - hvad er så nsæte skridt over til ODB2 stikket?
Jeg er lidt spejlblank her - så jeg spørger meget grundlæggende...
Links til diagrammer o.l. er værdsat.
@Carsten - jeg har ikke engang det hvide og det sorte stik :-(
-
Ah - Onkel havde diagrammet. T2x og T2z er kodeordene,
Men - når jeg så finder de ledninger - hvad er så næste skridt?
-
Her er lidt diagrammer, ABS 1.8 1995 motorstyring.
Bruges under EGET ansvar.
Men - hvordan kommer jeg herfra og frem til at bruge det ODB2 stik jeg har?
Eller kører jeg til Carsten i Lyngby og vi tryller?
-
Kør til "huggeren" og find et OBD-stik, helst med lidt ledning. Gå hjem og tilslut + , - og den grå/hvide ledning, så kører det. Selvfølgelig på betingelse af at du har vag-com på din pc.
-
Tjek. Jeg har valgt mellemvejen, 2,99€ og gratis forsendelse fra Kina for sådan en her:
http://www.ebay.de/itm/2x2-Adapter-Interface-OBD-2-OBD2-VAG-VW-Audi-Seat-/160536743500?pt=Elektroger%C3%A4te&hash=item2560bc4e4c
-
Kør til "huggeren" og find et OBD-stik, helst med lidt ledning. Gå hjem og tilslut + , - og den grå/hvide ledning, så kører det. Selvfølgelig på betingelse af at du har vag-com på din pc.
Er det, det samme ved en ADZ motor?
-
"den gråhvide ledning" - er det fra ECU'en? Og hvilket ben i OBD stikket skal den til?
-
Jeg ved ikke noget om det her giver noget... da jeg ikke har været ved at kigge så meget på det.
-
4 7 15 16 siger research.
Samt at det sorte stik er stel og 12v, og det hvide stik er signal.
(skal liiiiige trippel-tjekkes)
Men hvis det passer - så er det at smidel stel på 4, 12V på 16, og så finde de ben som skal kastes på 7 og 15....
Når jeg modtager min 2x2 til OBD adapter, måler jeg på den og smider info ind her i tråden.
-
Du kan godt komme til mig, når du er sikker på du har de rigtige ledninger, for dem kender jeg ikke noget til!
-
mener kun der går 3 ledninger til de 2x2 stik!
-
Hej Verner,
Jeg har kigget på diagram, og det ligner 12v & stel i det ene stik, samt 2 signaler i det andet stik.
Men jeg måler igennem og dokumenterer når jeg får 2x2->OBD2 kablet fra Kina ;-)
Men du må meget gerne sammenligne fra ledningsdiagram i pdf'en længere oppe i tråden.
(Jeg er ikke sikker på at jeg er tålmodig nok til at vente på en pakke fra Kina....)
Gode hilsner
Jens Jakob
-
jeg ved bare at i de 2 gamle ventoer jeg har, går der 3 ledninger op til de 2 stik!
-
Jeg har en med 2 X 2 så ser hvad der er af ledninger i morgen!
-
Hej Verner,
Du må gerne hvis muligt (og ved lejlighed) tjekke hvor de 3 ledninger kommer fra.
Kan det være at det ene stik (det sorte) steller lokalt?
/JJ
-
Tjekkede lige mine stik.
Det sorte stik får Brun og rød/hvid (brun plejer vist at være stel ik)
Det,hvide stik får en hvid og en grøn
Skal tilføjes at det er på en Audi! Men er vel ens???
-
Brun & Rød/hvid passer med diagrammet ovenfor for det sorte stik.
Det hvide får i ABS diagrammet Gul hh grå/hvid.
Hvilken Audi model/årgang har du - så kan jeg tjekke diagrammet og sammenligne med ABS?
-
Hej Verner,
Du må gerne hvis muligt (og ved lejlighed) tjekke hvor de 3 ledninger kommer fra.
Kan det være at det ene stik (det sorte) steller lokalt?
/JJ
jamen efter planen skal den motor jo i røven af en T3... en dag... så vi få nok løst mysteriet der ;)
-
Audi A6 (4A-C4) 1995- 1997