T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: jensjakob efter 30. April 2012 kl: 21:16:01

Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 30. April 2012 kl: 21:16:01
Mysteriet fortsaetter.

Paa vej til Koege begyndte bilen igen at lege 'falskluft'.
Og saa efter et rask 'blip'paa speeder gik den fint.

Og ved vaerksted satte den ud igen.

Naa, skiftede kobling, skiftede flange paa indsugning, den gamle var skaev og sad ikke til.

Startede motor,og nu gaar den vaerre end nogensinde og vil ikke tage gas uden at doe.

Udstoedningsgas er MEGET haard.

Pillede luftfilter af, drejede noegle. Benzinpumpe bygger tryk, og saa vidt jeg kunne se drypper det ikke paa spjaeld.

Startede motor, og dysen giver saa meget benzin, at spjaeldet svoemmer i benzin.

Nogen gode bud?

Skifte oringe? Skaffe et brugt spjaeldhus? Skifte lambdasonde?
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: Jarl efter 30. April 2012 kl: 23:11:18
Da min tog falsk luft, kunne jeg også se ophobning af benzin oven på spjældet. - Men nu det er jo ikke nødvendig vis det, du bøvler med igen, men det ville være det første sted, jeg ville tjekke.

Ellers så skulle du måske tjekke benzintrykket og reduktionsventilen. Sidstnævnte kan skilles ad og renses med forsigtighed. Benzinfilteret er selvf. ok, ikk?

Jeg ser ingen grund til at skifte spjældhus - hvad skulle være galt? Men hvis det ikke er noget af ovennævnte, så tag det af - helt af, og tag den med ind på køkkenbordet. Skil det ad i atomer, rens alt - der er ikke meget i sådan et spjældhus, så det er overskueligt.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: FarT3 efter 30. April 2012 kl: 23:17:26
Jeg er lutter øjne (ører ). Det er lige præcis det problem jeg har på min Vento og så vidt jeg husker er det også 1,8 du kører med. Jeg har søgt på nettet og nogle foreslår stikket på forsiden af kaburatoren at rense det. Andre at man piller lambdasonden fra og prøver at starte. Der var faktisk også et forslag om temperaturføleren i kølevandsstudsen, men så vidt jeg husker var det på en golfmotor med de her "farvede" følere brun, gul og blå. Men da den rigtige blev skiftet kørte bilen. ?
Jeg søgte vist på monopoint vw på Google og tilsvarende "for meget benzin"
Jeg følger med. Jeg er ikke kommet til skrot med den endnu.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 30. April 2012 kl: 23:21:41
Tjekke benzintryk og reduktionsventil - kloge tanker. Snavs i reduktionsventil kan gøre at benzin bare pøser igennem og den ikke har nok tryk over dysen til at leve af?
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 30. April 2012 kl: 23:28:21
Jeg har læst disse 4 nu. FarT3, har du tjekket gummiflangen under indsprøjtningen for revner?

http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=da&ie=UTF8&prev=_t&rurl=translate.google.com&sl=ru&tl=da&twu=1&u=http://www.vwclub.org.ua/modules/mydownloads/visit.php%3Fcid%3D88%26lid%3D348&usg=ALkJrhgYm-eNDMw5CLqr6-8tzm9d-pQwfg


http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=da&ie=UTF8&prev=_t&rurl=translate.google.com&sl=ru&tl=da&twu=1&u=http://www.vwclub.org.ua/modules/mydownloads/visit.php%3Fcid%3D88%26lid%3D349&usg=ALkJrhjD0nN2-8Ox-WwvMJVhcaTv8a_gcA


http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=da&ie=UTF8&prev=_t&rurl=translate.google.com&sl=ru&tl=da&twu=1&u=http://www.vwclub.org.ua/modules/mydownloads/visit.php%3Fcid%3D88%26lid%3D350&usg=ALkJrhhyCYd6km2T18c6qie9ZExDEPk-aw
http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=da&ie=UTF8&prev=_t&rurl=translate.google.com&sl=ru&tl=da&twu=1&u=http://www.vwclub.org.ua/modules/mydownloads/visit.php%3Fcid%3D88%26lid%3D351&usg=ALkJrhjnezyeU1Q64vaMvWwJK51JcAUA6g
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: bos1 efter 01. Maj 2012 kl: 08:37:30
Da jeg legede med r4 fik jeg brændt styreboksen af pga manglende stel, og så fyldte den motoren med benzin ,den startede lige op og så døde den og den fyldte så meget benzin i så den løb ned og blandede sig med motorolien
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 01. Maj 2012 kl: 10:17:45
Det tjekker jeg lige - kunne være at stellledning ved gearkasse ikke har ordentligt fat - der er godtnok meget undervognssnask der.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 01. Maj 2012 kl: 14:22:15
Ok, første fejl fundet:

Jeg havde ikke fået sat stikket til spjældpotmeter ordentligt på - så den detekterede ikke at spjældet åbnede ;-)

Men, den går stadig ujævnt - så der "må" være noget falsk luft etellerandet sted.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 01. Maj 2012 kl: 15:11:53
Jamen, dagens bedste tip - at afmontere stikket til tomgangsmotor inden jeg tester med bremserens for vacumlæk, fordi tomgangsmotor gør det sværere at finde læk.

Det tip giver meget mening ;-) - og jeg forstår hvorfor det ikke har hjulpet så meget at øse den til i bremserens.....
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: BlackChart efter 01. Maj 2012 kl: 16:28:34
Skal den tolkes sådan at hvis den er aktiv så modvirker den læk-søgningen?? Eller er det bare fordi du ikke kunne komme til for stikket??
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 01. Maj 2012 kl: 16:29:57
Hvis den er aktiv, modvirker den læksøgningen, fordi den vil kæmpe for at bevare en stabil tomgang - og formålet med sprayen er at se hvor tomgang ændres
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: BlackChart efter 01. Maj 2012 kl: 16:32:45
Heh...1-0 til Frk. Grå ;)

Skal du ikke snart have elimineret de fejl?? :D
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 01. Maj 2012 kl: 16:43:23
Jeg har sat den bedste mand på sagen ;-) - og der er intet jeg hellere ville end at gå ham til hånde, og lære løs af ham - men jeg har brugt puljen af fridage :-(

Sådanne dage er det hårdt at sidde stille på en stol, når alt i mig rykker for at stå med værktøj i hænderne, og lære mere om at få fikset motorstyring og indsprøjtning.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: BlackChart efter 01. Maj 2012 kl: 16:50:51
Kender det :)
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: FarT3 efter 01. Maj 2012 kl: 17:22:40
Hovsa Jeg er bagefter. Nej jeg har ikke tjekket flangen. Det burde jeg nok gøre. Den har jo været af da jeg skiftede toppakning.
Hvor sidder iøvrigt den reduktionsventil Jarl snakkede om ?
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 01. Maj 2012 kl: 17:33:50
Reduktionsventilen sidder inde i spjældhuset - ved siden af dysen.

Men prøv at start med at tjek manifolden for falsk luft - incl at tjek vakumslangerne som går til luftfilteret.

Mvh

Jens Jakob
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: FarT3 efter 01. Maj 2012 kl: 18:01:11
Hvorfor kommer man ikke i tanke om det noget før. Jeg VED jo at flangen er et svagt punkt.
2 vw mekanikere, 1 Bosch tester, talløse søvnløse nætter uden resultat og så går man på T3nettet og ud til bilen og tager følgende billede.

Mon ikke fejlen er fundet ? :roll:
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 01. Maj 2012 kl: 18:05:04
Af med luftindtagshatten, af med stik og slanger, op med de 4 bolte som holder spjældshus på pakning, og af med de 4 bolte som holder pakning til manifold.

Køb IKKE den nye flange hos THansen - det er for dårlig en vare.

Jeg ville overveje at anbefale en original VW flange - selvom den er pebret.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: FarT3 efter 01. Maj 2012 kl: 18:09:57
Mekonomens er vist rimelige.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 01. Maj 2012 kl: 18:13:32
Prisen er rimelig - men det tog kun 1 års tid at flække den seneste jeg købte hos dem ;-)
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 02. Maj 2012 kl: 09:12:15
Fejl nr 2 fundet: Utæthed ved montering af den seneste flange. Min fejl :-( :-( :-(

Man skal godtnok være meget omhyggelig ved montering af de flanger....

Den skyder stadigvæk i ny og næ i potten ved mellemgas - tændingen måske?
Midlertidig utæthed ved spjældakslen?
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 02. Maj 2012 kl: 11:40:49
Det bliver mere og mere interessant.
http://doc.vwclub.org.ua/injector/mono-motronic_02.zip - side 3.
Spjældpotmeter har 2 baner. En til første del af åbning, og en til anden del af åbning.

Hvis første del er afbrudt eller slidt, kan motoren ikke tage gas ved lave omdrejninger, fordi styringen intet signal får om spjældåbning, før spjældet er så åbent at den høje del af åbningen tager over og sender signal.

Dog siger brochuren at "hvis potmeter er afbrudt, så overtager styring via omdrejningssensor, temperatursensor og lambdasonde".

Men det lyder meget logisk at der er en fejl i.fb. med potmeter for første del af spjældåbningen.

Bonusspørgsmål: Er det alle Monomotronic'er der har det 2-delte potmeter - eller kun senere generationer - hvem ved det?
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 02. Maj 2012 kl: 11:46:13
Fra Jarls stikoversigt - der er der 4 ledninger til spjældpotentiometer - dvs at der altid er 2 potmeterbaner?:


2. Rød/hvid – gaspotentiometer på Mono-motronic
14. Rød/blå – gaspotentiometer på Mono-motronic
18. Grå - gaspotentiometer på Mono-motronic
41. Grå/blå - gaspotentiometer på Mono-motronic
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 02. Maj 2012 kl: 12:22:20
Måleværdier for spjældpotentiometer:
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=555837

http://www.motor-talk.de/attachment/555837/Drosselklappen-Poti_pr%C3%BCfen.jpg

Set ind mod stikket er ben:
5 4 2 1

5 er +
1 er minus
2 er signalben for det lave potmeter
4 er signalben for høje potmeter

Måling mellem ben 1 og 2:
Stigende modstand op igennem den første 4-del af spjældets vandring, konstant modstand derefter.
Måleområde 600 ohm op til ca 3500 ohm


Måling mellem ben 1 og 4:
Konstant modstand op igennem første 4-del af spjældets vandring, derefter stigende modtand.
Måleområde 600 ohm op til ca 6600 ohm (nogen siger 3500 ohm - jeg har ikke manualen her, det er ren google)
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: Jarl efter 02. Maj 2012 kl: 12:36:20
Jeg ved ikke, om der findes potmetre med én bane - jeg har aldrig set dem kablet med mindre end 4 kabler. Desuden er det min opfattelse, at selve potmeteret er tæt på udødeligt, men slatvand og snavs i stikket kan spolere forbindelsen. Det oplevede jeg den føste vinter med min, hvor jeg ikke havde chikaneplade på. Netop dette stik sidder lige i skudlinjen for snask fra baghjulet. Symptomerne var, at den ikke kunne øge omdrejningstallet jævnt i takt med at speederen blev trådt ned, men at den "tabte pusten" og så pludselig tog ved. Min action i den forbindelse var, at jeg rensede stikket minutiøst og fyldte det op med siliconefedt og lukkede af for snask med chikanepladen. Siden da har den været totalt tilregnelig. Der findes et sted, hvor man kan se modstandstal for potmeteret ved givne spjældpositioner. Sig til, hvis du ikke har dem, så graver jeg gerne i gemmerne.

Men - jeg er ikke færdig med at snakke om falsk luft. Min grundlæggende antagelse er, at der ikke findes et mere ufejlbarligt indsprøjtningssystem end Mono-motronic. Det er rasende elementært og det indeholder et minimum af komponenter. Men netop idet, det beregner luftmængden som en funktion af omdrejningstal og spjældposition, så er det totalt prisgivet, hvis der er falsk luft et sted. De typiske steder vil vel være flangen (vi antager, at den er 100% tæt nu?), manifoldpakningen og bremsesystemets vacuumforstærkning. Manifoldpakningen er vel OK, eller hvad? Jeg kan ikke huske, om den er skiftet? Vacuumforstærkningen omfatter jo hele vejen fra manifolden frem til og med bremsekraftforstærkeren ved hovedcylinderen. Jeg kan anbefale, at demontere slangen ved manifolden og proppe studsen på manifolden af - så kan motorgangen testes uden indflydelse fra eventuelle utætheder i vacuumsystemet. Fat mod - Mono-motronic har leveret livslang problemfri benzinforsyning i millionvis af 80'er og 90'er-biler - det kommer det også til i din.

*EDIT* Slået på målstregen... ;-)
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 02. Maj 2012 kl: 12:36:22
Vagcat.com siger om Spjældpotmeter - at det sælges SOM SAMLET DEL!!!!:


BASIC GERMAN PRICELIST
part number 051133028P
Partnumber   Title   Price
051133028P   EINSPRITZ   494 Euro

Yfferpyffer....

Og et komplet spjældhus brugt ligger på 6-700 kr:
http://da.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&post_id=22418573

Hvem har sådan et liggende?

Men mon ikke det er snavs i stikket, eller en dårlig ledning på ben 2?
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 02. Maj 2012 kl: 21:37:36
Spjældpotentiometeret målte helt i hegnet - så det skal skiftes.

Så mit bedste gæt er at den har styret blandingen på lambdasonden.

Så nu er det at vente på et spjældhus via Fyn og Solrød, få det skiftet - og håbe på det bedste
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: Jarl efter 02. Maj 2012 kl: 22:15:34
OK. Det kan jo skiftes separat, selvom det ikke fåes separat. Det er sådan nogle små særligt torx med en dut i midten - et bitsæt fra HN klarer det. Hvis du finder et, så bemærk det gamles position - det kan jo justeres i sit position med varierende værdier til følge. Der er også lidt at kigge på her:  http://www.kfztech.de/kfztechnik/elo/sensoren/drosselklappenpoti.htm og søgning på termen drosselklappenpotentiometer er frugtbar.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 02. Maj 2012 kl: 22:25:35
Jeg har tænkt mig at skille det ad imorgen og rense det.

God pointe med at markere på huset hvor huset sidder helt præcist, så det kommer tilbage på rette plads - jeg går ud fra at det er det du mener?

Og jeg har et spjældhus på vej fra Verner - så hvis jeg kvadrer det imorgen, er der en backup-taktik.

Jeg kan kun advare mod at ramme potmeterhusetmed bremserens eller pronto i.fb med fejlsøgning - det er åbenbart ikke 100% tæt altid, og bremserens/pronto kan gøre stor skade inde i potmeteret.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: verner efter 02. Maj 2012 kl: 22:36:42
jeg vil ikke umiddelbart anbefale at pille et fungerende spjældpotmeter ud!
så hellere skifte hele klumpen, det tager ik lang tid :)
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 02. Maj 2012 kl: 22:38:28
Hvad kan det værste være ved at skille det ad og rense det og samle det igen?

Og jo, jeg venter med glæde på klumpen fra dig - ville ønske den kunne være her imorgen allerede ;-)
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: verner efter 02. Maj 2012 kl: 22:43:37
så sku du jo ha bedt mig sende den ;)
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 02. Maj 2012 kl: 22:49:51
Jeps - jeg er et kvaj.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 03. Maj 2012 kl: 07:38:17
Og sådan ser et spjældpotmeter ud indeni:
http://www.frank-sikorski.homepage.t-online.de/Clownschiff/205/Anweisung.htm
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: brian efter 03. Maj 2012 kl: 08:55:19
Citat fra: "jensjakob"
Og sådan ser et spjældpotmeter ud indeni:
http://www.frank-sikorski.homepage.t-online.de/Clownschiff/205/Anweisung.htm


Spjældpotmeter, det må vel være et spjæld der åbner og lukker mere eller mindre afhængig et potentiale=spænding relativ til stel.

At de kalder det et potmeter er vel bare uheldig ordvalg.
(men potentiometer er vel også dårlig valgt for en variabel modstand)

(http://www.openobject.org/physicalprogramming/images/b/b5/Potentiometer.jpg)

http://en.wikipedia.org/wiki/Potentiometer
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2012 kl: 09:01:35
Brian, lad nu være med at tage ALT ud i yderste potens!

Et spjældpotmeter er en variabel modstand der fortæller ECU'en hvor hårdt du træder på speederen...
Et potmeter er en variabel modstand, altså et spjældpotmeter - længere er den ikke!
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 03. Maj 2012 kl: 09:05:36
Potentionelt potmeter istedetfor liniært? Det er jo også en mulighed.

Og jo, jeg overvejede et kort sekund at kigge i elektronikkassen i kælderen og finde 2 potmetre, sjusse dem ind med seriemodstanden indtil de passede - og lodde en fuglerede sammen så jeg kunne lave håndgas ala traktor ;-)
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: brian efter 03. Maj 2012 kl: 09:23:50
Citat fra: "jensjakob"
Potentionelt potmeter istedetfor liniært? Det er jo også en mulighed.

Og jo, jeg overvejede et kort sekund at kigge i elektronikkassen i kælderen og finde 2 potmetre, sjusse dem ind med seriemodstanden indtil de passede - og lodde en fuglerede sammen så jeg kunne lave håndgas ala traktor ;-)


Så hvis man køre med den slags benzinmotorer, så er det vel en god mulighed, og i praksis lettere, at eliminere den originale mekaniske wire, og erstatte den med en ledning op til en anordning (potentiometer) i forbindelse med speederen?
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2012 kl: 09:26:47
Hvordan vil du så vippe spjældet??
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 03. Maj 2012 kl: 09:28:14
Morten, du har en lille detalje der - den havde jeg overset ;-) - touche.

Tilbage til tegnebrædtet og kængurubilen og tænkeboxen
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2012 kl: 09:29:44
Det er selvfølgeligt ikke umuligt at lave, men så skal du ud i noget med en servo og noget servocontroller...
Tror hurtigt det bliver meget mere besværligt end bare at sætte en wire på og så ellers få styr på de andre småting ;)
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 03. Maj 2012 kl: 09:48:04
Rahsg* - eller bare begynde at køre diesel ;-)
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2012 kl: 09:51:12
Arh hold nu op JJ, det mener du alligevel ikke :)
Jeg har jo sagt til dig hvad du skal gøre :) Skal jeg tage en loddekolbe og noget grafitspray med til Fyn?? Så kan vi hurtigt genoprette de baner på det spjældpotmeter igen ;)
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 03. Maj 2012 kl: 09:56:47
Tjoh, så er det bare det med utæthed mellem gearkasse og motorblok hvor den drypper motorolie.

Jeg skal have gearkassen af igen og se om det er krumtappakdåsen som har fået en ridse af højgearsakslen da vi samlede gearkasse og motor - eller om det er bundkarret jeg har flækket da jeg spændte de nederste bolte....

Kan selvfølgelig være "heldig" og det "bare" er bundkarspakning som skal spændes efter hen mod gearkassen.

Jeg har både ombytterbundkar, pakning osv.

Jeg overvejer ligenu at gøre det på gaden - hvis jeg kan gennemskue hvordan jeg alene kan få gearkassen af og på - jeg har kun een rulledonkraft...
OG hvis jeg kan forhandle med Ida at jeg kan bruge tiden nonstop under bilen....

OG jeg kan gennemskue hvordan jeg undgår at lave store olieplamager på gaden - noget med at lægge pap ud hvis jeg skal have bundkar af.

Olien som er spritny, kan jeg samle op i en ren spand, og hælde på på ny.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: brian efter 03. Maj 2012 kl: 10:08:01
Citat fra: "jensjakob"


Jeg skal have gearkassen af igen og se om det er krumtappakdåsen som har fået en ridse af højgearsakslen da vi samlede gearkasse og motor -

Det mener jeg er helt umulig, den pakning er jo dækket af svinghjulet, så højgearsakslen kommer ikke i nærheden af den.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 03. Maj 2012 kl: 10:10:15
Tak for diagnose - så må det være ved bundkarret den er blevet utæt af at blive moslet. Den er heldigvis nemmere at skifte.

Gode forslag til hvordan jeg kan håndtere gearkassen ene mand med en lille værkstedsdonkraft?
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: TONY efter 03. Maj 2012 kl: 10:13:19
Citat fra: "BlackChart"
Arh hold nu op JJ, det mener du alligevel ikke :)
Jeg har jo sagt til dig hvad du skal gøre :) Skal jeg tage en loddekolbe og noget grafitspray med til Fyn?? Så kan vi hurtigt genoprette de baner på det spjældpotmeter igen ;)


...selv om JJ ikke vil give dig mulighed for at lege med loddekolben, kan du da godt tage den med, så kan måske lege med Caraten...

Den vil lige nu kun gå 7 km/l og bare man tænker på at røre gaspedalen, går den op omkring et par tusind omdrejninger i tomgang,
og så lugter den hele tiden som om bensinslangen bare er hængt ind over indsugningen, og pøser alt det bensin i som pumpen kan levere... :?

Men den kan vi jo tage i en anden tråd eller på træffet... :wink:

Tony
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 03. Maj 2012 kl: 10:19:45
Tony - det lyder somom du også skal deale med Verner ;-)

Og lokke ham til at tage hans VW tester med - så der bliver syn for sagen.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: brian efter 03. Maj 2012 kl: 10:21:46
Citat fra: "jensjakob"

Gode forslag til hvordan jeg kan håndtere gearkassen ene mand med en lille værkstedsdonkraft?


Mon ikke utætheden er fremkommet ved at spænde bundkaret til gearkassen.
Så er der vel  ingen grund til at tage gearkassen af.
Måske er det nok at løsne de bolte noget.
(jeg spænder dem næsten ikke af frygt for at revne bundkaret)

Jeg ville prøve forskellige ting inden jeg skruede bundkaret helt af.


Det er efter min mening ingen fornøjelse at skifte hverken motor eller gearkasse medens en af delene bliver siddende i bilen.

Hvis det bare er gearkassen, så er den jo ikke så tung.
Så en plade med lave hjul under. Oven på pladen kan man stable klodser
i den ene ende, og donkraft i den anden ende til finere højderegulering.
Men igen, gearkassen er ikke så tung, så man kan vippe den med en pind.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 03. Maj 2012 kl: 10:36:18
Det lyder tillokkende at det kan være noget så enkelt som at de nederste bolte har trukket bundkarret fra motorblokken. Jeg vil prøve at løsne dem, og se om jeg skulle være så heldig at det "falder på plads" igen.

Gearkassen er desværre tung nok for mig - jeg har fået "kontorarme".... (Men det kan der gøres noget ved)

Jeg kan godt lide ideen med at lave en hund til gearkassen - det vil gøre det nemmere at mosle med den.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2012 kl: 10:46:29
Tony, smider lige loddekolbe og multimeter med i oppakningen, så tager vi en nærstudering :) Vi har jo en motor der bare virker nu så må vi jo kunne sammenligne lidt :)

JJ: Mht gearkasse og een donkraft, keine problem, jeg bruger faktisk kun een donkraft...
Hvis motoren ikke vil blive i den vinkel den skal være kan du klare det med et reb nedenom krumtap-remskiven og op over en lægte eller lignende der ligger på tværs henover åbningen, så kan du justere hældningen derpå og bruge din donkraft til at "løfte" gearkassen...
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 03. Maj 2012 kl: 10:48:51
Ah - kan godt lide rebtricket - det begynder at give mening.

Donkraften bruger du så til at løfte under gearkassens differentialehus, så gearkassen løftes på skrå, og forenden (og beslaget) støtter næsen mod jorden?

Tror godt jeg kunne få det til at ske. Selv med kontorarme
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2012 kl: 10:59:50
Ja, det er ca. fremgangsmåden...

Når så jeg har de øverste bolte skruet fast (ca. øverste ½-del af boltene mod gearkassen flytter jeg donkraften længere frem (kørselsretning), løsner et evt. reb (det er ikke hver gang det har været nødvendigt) og løfter gearkassen op på plads, så er der plads til at du kan spænde de nederste bolte mod motoren...De par stykker der har fat i bundkarret plejer jeg at stramme MEGET forsigtigt, har endnu ikke mistet nogle af boltene ej heller flækket nogen bundkar...
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 03. Maj 2012 kl: 11:00:58
Jeg sørgede for at spænde de nederste MEGET grundigt - tåbeligt af mig.......
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2012 kl: 11:02:23
Ups, det kunne godt tyde lidt på en flænge, det tåler ikke meget sådan et bundkar...
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 03. Maj 2012 kl: 11:06:46
Dumflade til mig.... OG pakflade..... Godt jeg har bundkar og pakning liggende.... Dyre lærepenge......

Men - også på mange måder hygge at komme "under huden" på motoren i så stor grad - det er spændende.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2012 kl: 11:12:51
Det er jo det...Vil da sige at DEN del af dit problem er altså ikke det værste, bundkarret og pakning kan endda skiftes uden at tage gearkassen af, det har jeg da prøvet et par gange også...
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 03. Maj 2012 kl: 11:14:59
Uden at afmontere gearkasse? HOV - gør mig liiiige 300 gange klogere her?

1. Løsne alle bolte og trække gearkasse og motor lidt fra hinanden?
2. Så kan jeg komme til alle bundkarsbolte - også dem som sidder på fladen mellem motor og gearkasse?
3. Af med bundkar
4. Så nemt?

Hmmm, det er ligefør jeg er villig til at lave et kapløb om hvem der kommer til Fyn først ;-)
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2012 kl: 11:38:23
1. Skruer alle de små bolte ud, ingen grund til at trække motor/gearkasse nogen steder...
2. Dem tager du med en lang umbracho nøgle eller lang umbracho top, keine problem..
3. Ja
4. Ja

Tidsforbrug sidst jeg gjorde det: Under 60 minutter incl. afrensning af pakflader og udmåling af oliepumpe...
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 03. Maj 2012 kl: 11:40:01
Takker - min verden blev pludselig meget nemmere.

Kan du huske mål på M6'ere hvis jeg skal forbi Romerdal og købe reservebolte?
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2012 kl: 11:41:32
6x20 eller 6x15...Kan ikke helt huske det, men mener heller ikke det kommer så nøje, mener kun det er dem ved krumtapflancherne der IKKE er gennemgående...
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 03. Maj 2012 kl: 11:44:11
Takker.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: BlackChart efter 03. Maj 2012 kl: 11:46:10
Vækkede lige Onkel for din skyld, alligevel...
Han siger M6x22 eller M6x25...
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 03. Maj 2012 kl: 11:51:13
Tusind tak. Rømerdal lige om lidt og hente en 10-30 stykker. OG se prisen på en lille momentnøgle
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: Aran efter 03. Maj 2012 kl: 19:07:36
Og du kan godt lave et elektrisk gasregulering. Det sad i nogle af Fords Transit bl.a. dem Post Danmark kørte med for år tilbage. De kunne ikke lide frostvejr. Et eller andet frøs, så enten gik det i tomgang ( jeg skal undlade personlige kommentarer om det kære væsen her ) eller også meget hurtigt.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 04. Maj 2012 kl: 00:12:09
Allan,    du havde 30000% procent ret.

Spjældpotentiometer.

http://www.youtube.com/watch?v=OnZJuoY6sWk&feature=youtu.be
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jankjerbye efter 04. Maj 2012 kl: 10:06:47
Kører du med chikaneplade eller kan vinterens sprøjt fra baghulet have været årsag til fejlen?
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 04. Maj 2012 kl: 10:23:54
Jan, jeg tror det har været slid, kombineret med at potmeterhus ikke var tæt, så der er kommet pronto eller bremserens derind under fejlsøgning.
Titel: Monomotronic blues - del 55
Indlæg af: jensjakob efter 04. Maj 2012 kl: 23:48:21
Fandt et spjældhus på Vagcars.dk og fik det bragt til Kbh af Barfoed, takker.

Det løste det hele.

Glæder mig stadig til spjældhus fra Verner også - så har jeg et på lager.

Det gamle spjældpotmeter var blevet noget snavset indeni, og en smule slidt på den ene kulbane - men ikke så meget at jeg synes at den burde brække sig.

Jeg tror mere det var snavs (pronto)  som fik den til at brække sig